Népszava, 2000. július (128. évfolyam, 152–177. sz.)
2000-07-25 / 172. szám
t * % f % t 10 2000. JÚLIUS 25., KEDD AUTŰVILÁG Változatlan sorrend - megtorpant lendület a hazai személyautó-eladásokban A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének statisztikái szerint az idei év első felében 16 százalékkal több autó kelt el, mint a múlt év hasonló időszakában. Az elmúlt évek látványos piaci bővülése azonban megtorpanni látszik. Akadnak gyártók, akik meg sem közelítik tavalyi eredményüket. A továbbra is vezető szerepet játszó Suzuki is ezek közé tartozik, hiszen bár első a listán, 5 százalékot veszített piaci részesedéséből. NÉPSZAVA-összeállítás A szakértők évről évre úgy vélik, hamarosan lelassul a hazai gépjármű-értékesítési piac ez idáig töretlen bővülése. Az idei év első felében regisztrált adatok alapján úgy tűnik, hamarosan bekövetkezhet ez az időszak. Az eladási adatok alapján összeállított lista első tíz szereplője között három olyan cég is akad, amelyek az idei első félévben jócskán elmaradtak tavalyi eredményüktől. A listát még ma is a Suzuki vezeti. A japán márka termékeiből az év első hat hónapjában a tavalyinál csaknem kétezerrel kevesebb fogyott. Az idén eladott 13 ezer 716 modell a tavalyi 25 százalék helyett „csupán” 20 százalékát teszi ki a hazai piacnak. S az eladások aránya a tavalyi eredmény 88 százalékát jelenti. A japán márka megtorpanását igyekezett behozni a második helyet elfoglaló Opel. A német márka már most elérte a 10 ezres határt, 10 ezer 239 eladásukkal eddig soha nem tapasztalt mértékben közelítették meg az egyeduralkodót. Holott eladásaik csak szerény, 17 százalékkal emelkedtek. A harmadik helyezett Volkswagen sem „robbantott” túlságosan nagyot az első félévben. Eladásaik tavalyi arányát 7 százalékkal növelve 5467 modellt értékesítettek. Ezzel megőrizték ugyan dobogós helyüket, de jócskán „magukra húzták” a bronzéremért törekvő riválist, a Renault-t. A francia márka jelentősen 63 százalékkal növelte eladásai arányát. 5023 eladott modellel piaci részesedésük jócskán meghaladta a tavalyi első félévben elért 6,8 százalékot, mára az értékesített új személygépkocsik 9,5 százaléka Renault. A piaci növekedésnek megfelelő mértékben emelte eladásai arányát a FIAT. A tavalyi első félévben eladott 3772 autó helyett idén június végéig 4436 autót értékesítettek. Piaci részesedésük 8,4 százalék. Igencsak jelentős, 56 százalékos emelkedéssel közeledik a FIAT-hoz a Peugeot, bár az idei első félévben eladott 4069 autó még elmarad az olasz márka eredményétől. Úgy tűnik, a dél-koreai Daewoo sikere is alábbhagy. A márka modelljeiből összesen 3646 fogyott, míg a tavalyi év hasonló időszakában ez a szám elérte a 4312-t. Eladásaik 16 százalékos csökkenésével a tavalyi 9,5 százalék helyett ma már csak 6,8 százalékát uralják a piacnak. Őket egy másik „leszállóágban” szenvedő márka, a Ford követi. A Focus és a Ka hazai sikere idején a dobogó közelében topogó márka mára a nyolcadik helyre szorult vissza. Csaknem ezer modellel kevesebbet értékesítettek, mint azt tavaly ilyenkor tették. De a Ford még ezt a helyezését is féltheti, ha az egykori cseh márka, a Skoda modelljei tovább araszolnak felfelé. Az 1999-es év első felében még másfél ezerrel, ma már csupán 15 eladással maradtak a Ford mögött. 3055 értékesített modelljük a piac 5,8 százalékát teszi ki. Az első tíz „utolsójaként” a Citroen végzett. Ez azonban mégis hatalmas eredményként könyvelhető el, hiszen a francia márka 69 százalékkal emelte eladásai arányát. A Citroën-modellekből 2355 kelt el az első félévben. Ezzel a cég piaci részesedése 3,1-ről 4,5 százalékra emelkedett. Talán nem merész a feltételezés, sok márka annak köszönheti felemelkedését, hogy a népszerű egyterűek forgalmazásával foglalkozik. A Renault-nál a Scenic és a Kangoo, a Citroennél a Xsara Picasso és a Berlingo, a Peugeot-nál a Partner. Mind-mind gyorsan tett szert népszerűségre. Nem csoda tehát, hogy a hazai piacon az első félévben az egyterűek aratták a legnagyobb sikert. A tavalyi 1,3 százalék helyett ma már az eladott modellek 3 százaléka egyterű. Ami nem csoda, hiszen a többfunkciós járművek hihetetlenül praktikusak. Ennek ellenére a piac jelentős részét még mindig a kis- és alsóközép-kategóriás járművek uralják. A kicsik 35,3, a kicsivel nagyobbak pedig 49,3 százalékos piaci részesedést tudhatnak magukénak. A szakértők jóslata beválni látszik: idén megtorpant az autópiac bővülése. Jó néhány gyártó még tavalyi teljesítményét sem ismételte meg 20 000 15 000 10 000 5 000 — 2 S3 CM 2 com Suzuki Opel VW Renault FIAT Peugeot Daewoo Ford Skoda Citroen Személygépjármű-eladások 2000 első félévében Sport kategória 0,4% 188 Luxuskategória 0,1% 47 Nagy kategória 1,5% 805 " " Középkategória 8,8% 4664 Terepjáró kategória 1,7% 880 ___________Egyterű 3,0% 1 ^ Is ^1%% 1602 Kiskocsi kategória 35,3% 18 606 / Alsóközép-kategória 49,01/ 25 922 s * 1 £ 0. 1 I 1 ¥ j§¡ J1 ££ 1 é Piaci részesedés kategóriánként (2000) Erősödő igahúzók A 3,5 tonna megengedett össztömeg alatti kishaszonjárművek piacán sem történt robbanás. A gyártók azt az eredményt hozták, amit az előző években mindig. A sorrend mégis változott. A képzeletbeli ranglista első helyén továbbra is a Toyota áll. Az idei első hat hónapban eladott 1269 kishaszonjármű azonban 100-zal elmaradt a tavalyi eredménytől, így közelebb kerülhetett a listavezetőhöz a második helyét őrző Mazda. A harmadik helyen - nagy meglepetésre - a személyautó eladásaiban kissé gyengélkedő Ford áll. Eredménye 23 százalékos emelésével kapaszkodott fel a dobogóra, megelőzve ezzel három riválisát. A Nissan is előrelépett, 1061 eladással a Forddal együtt előzték meg a Peugeot kisteherautókat. A francia gyártó csupán 3 százalékkal tudta felülmúlni tavalyi teljesítményét. Az értékesített 1036 kishaszonjármű nem volt elég a korábbi dobogós hely megőrzéséhez. A Volkswagen azonban nem tudta kihasználni a francia modellek gyengélkedését. A Peugeot-tól alig lemaradva, 846 eladással zárták az év első felét. A nagy „előzők” közé tartozik a Citroen is. Tavalyi teljesítményüknél 40 százalékkal többet produkáltak, így felléphettek a nyolcadik helyre. A kilencedik helyet a Renault foglalja el, ugyanúgy, ahogyan ezt tavaly is tette. A 28 százalékos eladási arány növekedés ehhez volt elég. A feltörekvő Keretet szimbolizálja a Daewoo. A márka személyautóinál kiderült: minden csoda 3 napig tart, a kishaszonjárművek azonban bizonyítottak, a lista aljáról kerültek be a „Top Ten”-be. i:iksz WA A két fél véglegesítette a Renault Vl Mack átadását A francia gyártó százszázalékos tulajdont nyer a Volvónál A francia Renault autógyár és a svéd Volvo teherautógyár csütörtökön véglegesítette megállapodását arról, hogy a Renault a teherautó-gyártó részlegét, a Renault Véhicules Industrielst átadja a Volvónak a Renault VI amerikai leányvállalatával, a Mack teherautógyárral együtt. A megállapodást még jóvá kell hagynia az EU és az Egyesült Államok versenyfelügyeletének. MTI-információ Az április 25-én bejelentett megállapodás szerint a Renault VI 100 százalékáért cserébe a Renault 15 százalékos részesedést kap a Volvóban. A Renault-nál közölték, hogy részesedésüket tőzsdei felvásárlással 20 százalékra akarják növelni, és ezzel a francia cég a Volvo legnagyobb egyedi részvényese lesz. A Volvo maga is piaci részvény-visszavásárlással teremtette, illetve teremti még elő a Renault-nak átadandó 15 százalékot. A teherautó-gyártó együttes nagyságra a második lesz a világon. Együttes értékesítésük 164 ezer teherautó volt tavaly, ezzel övék volt a piac 28 százaléka Nyugat-Európában és 24 százaléka az Egyesült Államokban. Az egyesüléstől az első két évben 3,5 milliárd korona, utána pedig évi 3 milliárd korona megtakarítást várnak, főleg a beszerzésből. A Volvo teherautógyár ugyancsak csütörtökön adta ki első félévi jelentését. Eszerint értékesítése a tavalyi első félévi 60,98 milliárd koronáról 64 milliárd koronára (7,6 milliárd euró) nőtt, nettó profitja pedig 29,50 milliárd koronáról 3,15 milliárdra csökkent. A tavalyi összegben a Volvo személyautógyár eladása az amerikai Fordnak is benne van. A szokásos tevékenységre számított tiszta nyereség 3,8 milliárd koronára nőtt a tavalyi első félévi 3,4 milliárdról. Hódító úton az ASTRA CLASSIC! Most 15 LE ajándékba! Astra Classic I ,1-es modill 1 ,4-es áron Ajánlott kenőanyag: Mobil D BÁRMI BUKKANJON FEL ÖN ELŐTT. MÖGÖTT. MELLETT. AZ ÚJ ALMERA KIEMELKEDŐ AKTÍV ÉS PASSZÍV BIZTONSÁGI RENDSZEREKKEL. Az élet, főleg a volán mögött, tele van meglepetésekkel. Ezért az új Nissan Almera aktív biztonsági rendszerei, az ABS, az Elektronikus Fékerőelosztó Rendszer és a Fékasszisztens segítenek megelőzni a bajt. Ha az mégis elkerülhetetlen, az oldalütközés ellen védő merevítések, a légzsákok és az ütközőzónák gondoskodnak a védelemről. Az aktív fejtámlák pedig segítenek csökkenteni az „ostorcsapássérülés" veszélyét, amely ráfutásos ütközéseknél történhet. Azért, hogy az Ön utazása mindig nyugodt legyen. Most kamatmentes hitellel is megvásárolható. Részletes információ a márkakereskedőknél. Új Nissan Almera. Bármilyen út álljon is ön előtt