Népszava, 2000. július (128. évfolyam, 152–177. sz.)

2000-07-25 / 172. szám

t * % f % t 10 2000. JÚLIUS 25., KEDD AUTŰVILÁG Változatlan sorrend - megtorpant lendület a hazai személyautó-eladásokban A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének statisztikái sze­rint az idei év első felében 16 százalékkal több autó kelt el, mint a múlt év hasonló időszakában. Az elmúlt évek látványos piaci bővülése azonban megtorpanni látszik. Akadnak gyártók, akik meg sem közelítik tavalyi eredményüket. A továbbra is vezető szerepet játszó Suzuki is ezek közé tartozik, hiszen bár első a lis­tán, 5 százalékot veszített piaci részesedéséből. NÉPSZAVA-összeállítás A szakértők évről évre úgy vélik, hamarosan lelassul a hazai gép­jármű-értékesítési piac ez idáig töretlen bővülése. Az idei év el­ső felében regisztrált adatok alapján úgy tűnik, hamarosan bekövetkezhet ez az időszak. Az eladási adatok alap­ján összeállított lis­ta első tíz szereplő­je között három olyan cég is akad, amelyek az idei el­ső félévben jócskán elmaradtak tavalyi eredményüktől. A listát még ma is a Suzuki vezeti. A japán márka ter­mékeiből az év el­ső hat hónapjában a tavalyinál csaknem kétezerrel kevesebb fogyott. Az idén eladott 13 ezer 716 modell a tavalyi 25 százalék helyett „csupán” 20 százalékát teszi ki a hazai piacnak. S az el­adások aránya a tavalyi ered­mény 88 százalékát jelenti. A japán márka megtorpanását igyekezett behozni a második helyet elfoglaló Opel. A német márka már most elérte a 10 ez­res határt, 10 ezer 239 eladásuk­kal eddig soha nem tapasztalt mértékben közelítették meg az egyeduralkodót. Holott eladása­ik csak szerény, 17 százalékkal emelkedtek. A harmadik he­lyezett Volkswagen sem „robbantott” túlságosan nagyot az első félévben. Eladásaik tavalyi arányát 7 százalék­kal növelve 5467 modellt értékesítet­tek. Ezzel megőriz­ték ugyan dobogós helyüket, de jócs­kán „magukra húzták” a bronz­éremért törekvő riválist, a Re­­nault-t. A francia márka jelentő­sen 63 százalékkal növelte el­adásai arányát. 5023 eladott mo­dellel piaci részesedésük jócs­kán meghaladta a tavalyi első félévben elért 6,8 százalékot, mára az értékesített új személy­­gépkocsik 9,5 százaléka Re­nault. A piaci növekedésnek megfe­lelő mértékben emelte eladásai ará­nyát a FIAT. A tavalyi első félév­ben eladott 3772 autó helyett idén június végéig 4436 autót értéke­sítettek. Piaci részesedésük 8,4 százalék. Igencsak jelentős, 56 százalékos emelkedéssel köze­ledik a FIAT-hoz a Peugeot, bár az idei első félévben eladott 4069 autó még elmarad az olasz márka eredményétől. Úgy tűnik, a dél-koreai Dae­woo sikere is alábbhagy. A márka modelljeiből összesen 3646 fo­gyott, míg a tavalyi év hasonló időszakában ez a szám elérte a 4312-t. Eladásaik 16 százalékos csökkenésével a tavalyi 9,5 szá­zalék helyett ma már csak 6,8 százalékát uralják a piacnak. Őket egy másik „leszállóágban” szenvedő márka, a Ford követi. A Focus és a Ka hazai sikere idején a dobogó közelében topogó már­ka mára a nyolcadik helyre szo­rult vissza. Csaknem ezer model­lel kevesebbet értékesítettek, mint azt tavaly ilyenkor tették. De a Ford még ezt a helyezését is féltheti, ha az egykori cseh márka, a Skoda modelljei tovább araszolnak felfelé. Az 1999-es év első felében még másfél ezerrel, ma már csupán 15 eladással ma­radtak a Ford mögött. 3055 érté­kesített modelljük a piac 5,8 szá­zalékát teszi ki. Az első tíz „utolsójaként” a Citroen végzett. Ez azonban mégis hatalmas eredményként könyvelhető el, hiszen a francia márka 69 százalékkal emelte el­adásai arányát. A Citroën-model­­lekből 2355 kelt el az első félév­ben. Ezzel a cég piaci részesedése 3,1-ről 4,5 százalékra emelkedett. Talán nem merész a feltétele­zés, sok márka annak köszönhe­ti felemelkedését, hogy a nép­szerű egyterűek forgalmazásával foglalkozik. A Renault-nál a Sce­nic és a Kangoo, a Citroennél a Xsara Picasso és a Berlingo, a Peugeot-nál a Partner. Mind-mind gyorsan tett szert népszerűségre. Nem csoda tehát, hogy a hazai piacon az első félévben az egyte­rűek aratták a legnagyobb sikert. A tavalyi 1,3 százalék helyett ma már az eladott modellek 3 száza­léka egyterű. Ami nem csoda, hi­szen a többfunkciós járművek hi­hetetlenül praktikusak. Ennek ellenére a piac jelentős részét még mindig a kis- és alsókö­zép-kategóriás járművek uralják. A kicsik 35,3, a kicsivel nagyob­bak pedig 49,3 százalékos piaci ré­szesedést tudhatnak magukénak. A szakértők jóslata beválni látszik: idén megtorpant az autópiac bővülése. Jó néhány gyártó még tavalyi teljesítményét sem ismételte meg 20 000 15 000 10 000 5 000 — 2 S3­ CM 2 co­m Suzuki Opel VW Renault FIAT Peugeot Daewoo Ford Skoda Citroen Személygépjármű-eladások 2000 első félévében Sport kategória 0,4% 188 Luxuskategória 0,1% 47 Nagy kategória 1,5% 805 " " Középkategória 8,8% 4664 Terepjáró kategória 1,7% 880 ___________Egyterű 3,0% 1 ^ Is ^1%% 1602 Kiskocsi kategória 35,3% 18 606 / Alsóközép-kategória 49,0­1/ 25 922 s * 1 £ 0. 1 I 1 ¥ j§¡ J1 ££ 1 é Piaci részesedés kategóriánként (2000) Erősödő igahúzók A 3,5 tonna megengedett össztömeg alatti kisha­­szonjárművek piacán sem történt robbanás. A gyártók azt az eredményt hozták, amit az előző években mindig. A sorrend mégis változott. A képzeletbeli ranglista első helyén továbbra is a Toyota áll. Az idei első hat hónapban eladott 1269 kishaszonjármű azonban 100-zal elmaradt a tavalyi eredménytől, így közelebb kerülhetett a listavezetőhöz a második helyét őrző Mazda. A harmadik helyen - nagy meglepetésre - a személyautó­ eladásaiban kissé gyengélkedő Ford áll. Eredménye 23 százalékos emelésével kapaszkodott fel a dobogóra, megelőzve ezzel három riválisát. A Nissan is előrelépett, 1061 el­adással a Forddal együtt előzték meg a Peugeot kisteherautókat. A francia gyártó csupán 3 százalékkal tudta felülmúlni tavalyi teljesítményét. Az értékesített 1036 kishaszonjármű nem volt elég a korábbi dobogós hely megőrzéséhez. A Volkswagen azonban nem tudta kihasználni a francia model­­­lek gyengélkedését. A Peugeot-tól alig lemarad­va, 846 eladással zárták az év első felét. A nagy „előzők” közé tartozik a Citroen is. Tavalyi teljesítményüknél 40 százalékkal többet produkáltak, így felléphettek a nyolcadik helyre. A kilencedik helyet a Renault foglalja el, ugyanúgy, ahogyan ezt tavaly is tette. A 28 százalékos eladási arány növekedés ehhez volt elég. A feltörekvő Keretet szimbolizálja a Daewoo. A márka személyautóinál kiderült: minden csoda 3 napig tart, a kishaszonjárművek azonban bizonyí­tottak, a lista aljáról kerültek be a „Top Ten”-be. ­i:iksz WA A két fél véglegesítette a Renault Vl­ Mack átadását A francia gyártó százszázalékos tulajdont nyer a Volvónál A francia Renault autógyár és a svéd Volvo teherautógyár csü­törtökön véglegesítette megállapodását arról, hogy a Renault a teherautó-gyártó részlegét, a Renault Véhicules Industrielst át­adja a Volvónak a Renault VI amerikai leányvállalatával, a Mack teherautógyárral együtt. A megállapodást még jóvá kell hagynia az EU és az Egyesült Államok versenyfelügyeletének. MTI-információ Az április 25-én bejelentett meg­állapodás szerint a Renault VI 100 százalékáért cserébe a Re­nault 15 százalékos részesedést kap a Volvóban. A Renault-nál közölték, hogy részesedésüket tőzsdei felvásárlással 20 száza­lékra akarják növelni, és ezzel a francia cég a Volvo legnagyobb egyedi részvényese lesz. A Volvo maga is piaci részvény-visszavá­sárlással teremtette, illetve terem­ti még elő a Renault-nak átadan­dó 15 százalékot. A teherautó-gyártó együttes nagyságra a második lesz a­ vilá­gon. Együttes értékesítésük 164 ezer teherautó volt tavaly, ezzel övék volt a piac 28 százaléka Nyugat-Európában és 24 százalé­ka az Egyesült Államokban. Az egyesüléstől az első két évben 3,5 milliárd korona, utána pedig évi 3 milliárd korona megtakarítást várnak, főleg a beszerzésből. A Volvo teherautógyár ugyancsak csütörtökön adta ki első félévi je­lentését. Eszerint értékesítése a tavalyi első félévi 60,98 milliárd koronáról 64 milliárd koronára (7,6 milliárd euró) nőtt, nettó pro­fitja pedig 29,50 milliárd koroná­ról 3,15 milliárdra csökkent. A ta­valyi összegben a Volvo személy­­autógyár eladása az amerikai Ford­­nak is benne van. A szokásos te­vékenységre számított tiszta nye­reség 3,8 milliárd koronára nőtt a tavalyi első félévi 3,4 milliárdról. ­ Hódító úton az ASTRA CLASSIC! Most 15 LE ajándékba! Astra Classic I ,­1-es modi­ll 1 ,4-es áron Ajánlott kenőanyag: Mobil D BÁRMI BUKKANJON FEL ÖN ELŐTT. MÖGÖTT. MELLETT. AZ ÚJ ALMERA KIEMELKEDŐ AKTÍV ÉS PASSZÍV BIZTONSÁGI RENDSZEREKKEL. Az élet, főleg a volán mögött, tele van meglepetésekkel. Ezért az új Nissan Almera aktív biztonsági rendszerei, az ABS, az Elektronikus Fékerőelosztó Rendszer és a Fékasszisztens segítenek megelőzni a bajt. Ha az mégis elkerülhetetlen, az oldalütközés ellen védő merevítések, a légzsákok és az ütközőzónák gondoskodnak a védelemről. Az aktív fejtámlák pedig segítenek csökkenteni az „ostorcsapás­­sérülés" veszélyét, amely ráfutásos ütközéseknél történhet. Azért, hogy az Ön utazása mindig nyugodt legyen. Most kamatmentes hitellel is megvásárolható. Részletes információ a márkakereskedőknél. Új Nissan Almera. Bármilyen út álljon is ön előtt

Next