Népszava, 2002. március (130. évfolyam, 51–75. sz.)

2002-03-26 / 71. szám

NÉPSZAVA AUTÓVILÁG Simon István NÉPSZAVA Szemből alig-alig különbözik az egy évvel ezelőtt felfrissített dió­tól az új Thalia. Egyedibb arcot kölcsönöznek azonban neki a Ves Satishoz és az extrém Avantime­­hoz hasonló, ellipszis alakú lám­patestek, illetve a lökhárítóba fog­lalt ködfényszórók. Oldalról az ízléses keréktárcsák és az alap­­változat rendszeres felszerelésévé tett, 14 colos kerék, hátul pedig maradt a praktikumot szolgá­ló, fekete koptató­csíkkal kiegészült fényezett lökhárító. Megtartották a kocsi egyik legfőbb eré­nyének számító 510 literes cso­magtartót is. Az igazi újdonságokat a kocsi belseje rejti, mellyel a funkció és a vizuális élmény egyesítése volt a cél. Különösen az elöl ülők ké­nyelme fokozódott a belső tér át­alakításával, de ezt szolgálja a műszerfal új elrendezése, a kö­zépkonzol tetejére helyezett hő­mérséklet-kijelző és a rádiós magnó is. Három színárnyalatban (kék, szürke, sötétszürke) rendel­hető üléshuzatok egészítik ki az összképet. A részletek iránti törő­désről tanúskodik az irányjelző kellemesen ciripelő hangja. Kategóriájában az élre rang­sorolják az új Thaliát a biztonsá­gi felszerelései. Immár alapban jár hozzá a vezetőoldali légzsák, az automata biztonsági övek és az elektronikus övfeszítők, de kívánságra ABS-t, oldallégzsá­kot és hárompontos hátsó biz­tonsági öveket is lehet rendelni. Az eddig kéttagú motorpaletta az új Thaliában megdup­lázódik. A 75 ló­erős, 8, illetve 16 szelepes, valamint az 1,4-es benzin­motor mellett egy­aránt kellemes benyomást keltett menetpróbánk során az 1,6 lite­res, 105 lóerős, benzines és az 1,5 literes, 65 lóerős dízelmotor. A lendületes dDi erénye csekély fo­gyasztása, illetve hogy már 2,6 millió forintért is kapható. A csú­csot az 1,6-os, 16 szelepes válto­zat képviseli, amelynek teljesít­ménye 107 lóerő, s akár 190 km/ órás tempóra is képes. Az új Thalia március közepe óta, négy felszereltségi szinttel rendelhető: az alapverzió mel­lett a dupla légzsákot tartalmazó Authentique Plus változat, a központi zárral és fordulatszám­­mérővel ellátott Expression, a dinamikus vezetési élményt kedvelőknek pedig az ABS-szel, elektromos ablakemelőkkel és tükrökkel felszerelt Dinamique lehet ideális társ. Miután az alapváltozat már 2,2 millió forintért elérhető, nem te­kinthető túlzásnak a Renault el­várása, hogy két éven belül a ma­gyar piac második legerősebb résztvevőjévé váljon. A „ tornyok városában ” mutatkozott be az új Renault Thalia Nagy remények premierje A Renault 1999-ben kezdte meg a Clión alapuló alsó-középkategóriás családi autója, a Thalia gyártását Törökországban. Azóta töretlen a fejlődés. A 2000-es eladásokat tavaly közel a duplájára, 73 ezerre növelték, nálunk az eredetileg tervezett 2500-hoz képest 6300 kelt el belőle. A nagy sikerre való tekintettel a franciák a minap Prágában mutatták be a közép- és kelet-európai sikermodell új generációját. A lendületes dCi erénye csekély fogyasztása, illetve kedvező ára A Thalia főbb vonalai nem változtak, arra viszont a Ves Satiséhoz hasonló dizájnt kapott Hódolat Kataló­niának A Peugeot pilótái arattak Spanyolországban is Korzikai domináns teljesítménye után Katalóniában ismét letette kézjegyét a Peugeot-Michelin csapat. Svédországi kettős és korzikai hármas győzelme után a Peugeot folytatta szárnyalását, és ismét kettős győzelmet gyűjtött be az aszfaltkirály Gilles Panizzi és a címvédő Richard Burns ré­vén. Gilles Panizzi így már ötö­dik világbajnoki győzelmének lett birtokosa. A harmadik helyen a citroënes Bugalski ért célba. Mindössze négy verseny után a Peugeot több mint kétszer annyi ponttal (27) vezet a konstruktő­rök között, mint amennyi az utá­na következő Fordnak van (25). Az egyéni ponttábla első három helyezettje is az oroszlános tá­borból kerül ki. Gilles Panizzinek nagyon be­jött eddig az idei év. Azután, hogy megnyerte a Korzika Ralit, a Katalán Rali első napján is az első helyre terelte be szürke 206-osát. A hazai kedvenc, Car­los Sainz csak a nyolcadik hely­re hozta be autóját csapattársa, Colin McRae mögött. A máso­dik helyen a címvédő világbaj­nok Richard Burns ért célba. Szombaton ismét az oroszlá­nos csapat tagjai futották a leg­jobb időket. Őket a másik Mi­chelin abroncsos francia csapat tagjai követték, majd a sort az ötödik helyen éppúgy, mint teg­nap, Marcus Grönholm zárta. Panizzi a nap négy gyorsasági szakaszából csak egyet nem tu­dott megnyerni, amelyen végül az a Petter Solberg győzedel­meskedett, aki végül egyedüli versenyben maradt subarusként a hatodik helyen végzett a nap végén. A Luis Moya sérülése miatt új navigátorral induló Sainz kiáll­ni kényszerült a 10. szakaszon. Letért az útról, és nekirohant az egyik néző autójának, amely közvetlenül a pálya mellett par­kolt. Szerencsére nem sérült meg, de ezen a héten már ez volt a második balesete. A Katalán Rali utolsó napján annyi különbség volt az előző naphoz képest, hogy ezúttal nem csak Panizzinek sikerült az oroszlánosok közül szakaszgyő­zelmet szereznie, hiszen Ri­chard Burns kétszer is megfutot­ta a leggyorsabb időt a nap so­rán. Ezzel bebiztosította a máso­dik helyét a versenyben. A 206-osok utáni legjobb autó a Citroen volt, melyet Philippe Bugalski, az 1999-es Katalán Rali győztese kormányozott be a negyedik helyen. Bár sokáig harcban volt a harmadik helyért, végül mégis kénytelen volt beérni a negyedik hellyel. Az ötödik helyen ismét Petter Sol­berg ért célba, aki majd kétper­ces lemaradással követte a célba a győztes Panizzit. A Ford be­csületét Colin McRae mentette meg az utolsó pontszerző hel­­­lyel. A címvédő Burns egyre jobban ráérez a kis Peugeot ízére A világbajnokság állása: A Hét WRC indul a magyar ralimezőnyben Soha nem várták a honi autósport-rajongók ilyen izgalommal az idénynyitó Esztergom Ralit, mint a napokban. Ez a verse­nyek izgalmai és a szervezés emelkedő színvonala mellett annak is köszönhető, hogy idén hét WRC motorja is felbőg a nyolc ma­gyar bajnoki futam jövő hét végén esedékes rajtjánál. Simon István NÉPSZAVA Természetesen ott lesz a me­zőnyben a négyszeres bajnok és címvédő ifjabb Tóth János, Tóth Imre kettős, akik a Rolf Schmidt által felkészített, jól bevált Peu­geot 206 WRC-vel vágnak neki a szezonnak. A bajnokcsapatnál legnagyobb változást a főszpon­zorcsere jelenti: a dohánygyár helyére az energiaital-gyártó Bomba lépett. Az új autót az osztrák bajnoki fu­tamokkal való egy­beesés miatt sajnos kétszer kölcsön kell adniuk a „sógorok” bajnokának, Rapha­el Sperrernek. Az elmúlt évek örök második párosa, Érdi Tibor és Varga István ezúttal is saját felkészítésű Subam Imprezájá­­val (2000-es modell) áll rajthoz, ám új támogatókkal. A világbaj­noki színtéren sikeres japán márka mellett döntött az N cso­portból idén feljebb lépő Tagai testvérpár és ifj. Angyalfi Károly is. Tagaiék nem is akármilyen kocsihoz jutottak: úgy hírlik, ez­zel az Imprezával nyerte meg Juha Kankkunen az 1999-es Finn Ralit. Angyalfiék két autót is beszereztek az angol DMG tuningcégtől, az egyiket ver­senyzés, a másikat külföldi (ta­lán szlovákiai) bérbe adás céljá­ból. A korábbi F2-es bajnok, Sza­bó Gergő a Castrol támogatásá­val felkészített Toyota Corolla WRC-ben bízik. Egyelőre öt fu­tamot terveznek, de ha minden jól alakul, akár az összes viada­lon ott lehetnek. Szabó III-as Golfját a tavalyi F2-es bajnok Pálinkás Zsolt fogja vezetni. Tavaly a Zemplén Rali meg­nyerésével már bizonyította te­hetségét Benik Balázs, aki most még nagyobb lehetőséget ka­pott: csapata, az OMV-Best Ra­cing egy vadonatúj Ford Focus WRC-t készített fel számára. Ez már önmagában nagy öröm a ra­jongóknak, ám talán ennél is jobban örülnek annak, hogy végre a nagy közönségkedvenc Túri Tamásnak is sikerült besze­rezni egy Corolla WRC-t! Szintén a japán sikermodellre tett szert a ralizással már régóta kacérkodó örökös gyorsasági bajnokunk, Turán Frigyes. „Fri­­ci” már az évad bemelegítőjé­­nek szánt OMV-tesztralin letette a névjegyét, máso­dik lett a Rábarin­­gen. Navigátora nem más lesz, mint a Rali-3 tava­lyi bajnoka, Podi­­na Péter. Az N csoport­ban idén a korábbi abszolút baj­nok Kiss Feri (Mitsubishi Lan­cer Evo-VI) és a szintén Evo- Vi-ossal induló, bajnoki címvé­dő Aschenbrenner György­ mel­lett egy Lancer Evo­ VII-essel indulnak az Oroszlán testvérek. „Asi” egyébként új navigátorral, Dicsa Tamással vág neki az évadnak. Nekik elsősorban a Citroennel egyre jobban megba­rátkozó Bútor Róbert (Saxo Kit­­car) és a kerek lámpás Subaru­­val induló „Kis Kesó”, azaz if­jabb Kesjár János (Impreza STi) jelenthet majd konkurenciát. Rali-ob, versenynaptár, 2002 1. Esztergom Rali, április 4-6. 2. Vredestein Miskolc Rali, április 25-27. 3. Fehérvár Rali, Székesfehérvár, május 24-26. 4. Savaria Rali, Szombathely, június 21-23. 5. Veszprém Rali, július 12-14. 6. Nemzetk. Michelin Budapest Rali*, augusztus 9-11. 7. Allianz Nemzetk. Mecsek Rali, Pécs, szeptember 13-15. 8. Zemplén Rali*, Tokaj, október 18-20. * kétszeres szorzójú verseny A közönségkedvenc Túri Tamásnak is sikerült beszereznie egy Corolla WRC-t f 2002. MÁRCIUS 26., KEDD 11 RÖVIDEN Toyota-finanszírozás Néhány héten belül megkezdi működését egy új gépjármű-fi­nanszírozó cég, a Toyota Pénz­ügyi Szolgáltató Magyarország Rt. Az angliai székhelyű Toyota Financial Services és a magyar MKB-Euroleasing Rt. közös tu­lajdonú pénzügyi vállalkozásá­nak célja a hazánkban forgalma­zott Toyota és Lexus járművek kizárólagos, központi finanszíro­zása. A társaság alapításáról szó­ló tulajdonosi szerződést 2002. március 6-án írták alá. A Toyota­­ Financial Services azért válasz­totta partnerének az MKB-Euro­leasing Rt.-t, mert ez a cég már korábban is szoros kapcsolatban állt a japán autómárkával. A tár­saság tevékenysége jelenleg a Toyota hazai értékesítési piacá­nak 20 százalékát fedi le. Nőtt a Ferrari profitja A 90 százalékban az olasz Fiat­­konszernhez tartozó Ferrari sportautógyár tavalyi konszoli­dált nettó nyeresége hétszeresére, 47 millió euróra (41,3 millió dol­lár) nőtt járműveinek rekordszá­mú eladása révén. A Maseratikat is készítő Ferrari 2001. évi műkö­dési nyeresége 36 százalékkal 62 millió euróra bővült. Az ágasko­dó csikós gyártó tavaly összesen 6158 Ferrarit, illetve Maseratit adott el világszerte, míg egy év­vel korábban 6099 darabot. A ta­valy eladott 4289 Ferrari autóból 1185-öt az Egyesült Államokban értékesített. A Ferrari az idei első két hónapban tovább növelte ér­tékesítését, bevétele 6,9 százalék­kal 159,7 millió euróra emelke­dett. Az anyacég, a Fiat mind­eközben 791 millió euró nettó veszteséggel zárta az évet. Focus a legnépszerűbb A Ford Focus tavaly immár sor­rendben második éve volt a leg­keresettebb autómárka a világon. Amint azt a Ford közölte, a Focus tavaly 917 ezer eladott autóval is­mét maga mögé utasította a Volkswagen Golfot, ráadásul úgy, hogy a Focus értékesítése 2000- hez képest 25 ezerrel visszaesett. A Golfból tavaly 810 ezret adtak el világszerte. A harmadik helyen a Toyota Corolla áll 749 ezer el­adott járművel, a negyediket a Peugeot 206-os, az ötödiket az Opel Corsa foglalja el. Alfa Romeók Thaiföldről A General Motors thaiföldi összeszerelő üzemében meg­kezdték az Alfa Romeo 156 sze­mélygépkocsik gyártását, a lu­xusautó ezzel először készül Olaszországon kívül. Az össze­szerelés az Alfa Romeókat Olaszországban gyártó Fiat 100 százalékos tulajdonú thaiföldi leányvállalatával együttműköd­ve történik. Az idén 1100 Alfa Romeo készül Thaiföldön, majd 2003-ban 4000 darabra tervezik felfuttatni a gyártást. A helyi al­katrész arányát 14,5 százalékról több mint 40 százalékra akarják növelni 2003-ban. A General Motors Bangkok közelében lévő összeszerelő üzemében tavaly kezdték meg az Opel Zafira gyártását. A GM thaiföldi üzeme 2003-ban Isuzu kisteherautók összeszerelését kezdi meg. A 6x6 TAXI SZENZÁCIÓS REPTÉRI TRANSZFERE TOVÁBBRA IS ÉRVÉNYES PEST: 3400 Ft BUDA: 3800 Ft 2-666-666 ft 4-666-666 Reptérről vagy reptérre történő utazáskor kérje 6x6 taxiját »

Next