Népszava, 2002. március (130. évfolyam, 51–75. sz.)
2002-03-26 / 71. szám
NÉPSZAVA AUTÓVILÁG Simon István NÉPSZAVA Szemből alig-alig különbözik az egy évvel ezelőtt felfrissített diótól az új Thalia. Egyedibb arcot kölcsönöznek azonban neki a Ves Satishoz és az extrém Avantimehoz hasonló, ellipszis alakú lámpatestek, illetve a lökhárítóba foglalt ködfényszórók. Oldalról az ízléses keréktárcsák és az alapváltozat rendszeres felszerelésévé tett, 14 colos kerék, hátul pedig maradt a praktikumot szolgáló, fekete koptatócsíkkal kiegészült fényezett lökhárító. Megtartották a kocsi egyik legfőbb erényének számító 510 literes csomagtartót is. Az igazi újdonságokat a kocsi belseje rejti, mellyel a funkció és a vizuális élmény egyesítése volt a cél. Különösen az elöl ülők kényelme fokozódott a belső tér átalakításával, de ezt szolgálja a műszerfal új elrendezése, a középkonzol tetejére helyezett hőmérséklet-kijelző és a rádiós magnó is. Három színárnyalatban (kék, szürke, sötétszürke) rendelhető üléshuzatok egészítik ki az összképet. A részletek iránti törődésről tanúskodik az irányjelző kellemesen ciripelő hangja. Kategóriájában az élre rangsorolják az új Thaliát a biztonsági felszerelései. Immár alapban jár hozzá a vezetőoldali légzsák, az automata biztonsági övek és az elektronikus övfeszítők, de kívánságra ABS-t, oldallégzsákot és hárompontos hátsó biztonsági öveket is lehet rendelni. Az eddig kéttagú motorpaletta az új Thaliában megduplázódik. A 75 lóerős, 8, illetve 16 szelepes, valamint az 1,4-es benzinmotor mellett egyaránt kellemes benyomást keltett menetpróbánk során az 1,6 literes, 105 lóerős, benzines és az 1,5 literes, 65 lóerős dízelmotor. A lendületes dDi erénye csekély fogyasztása, illetve hogy már 2,6 millió forintért is kapható. A csúcsot az 1,6-os, 16 szelepes változat képviseli, amelynek teljesítménye 107 lóerő, s akár 190 km/ órás tempóra is képes. Az új Thalia március közepe óta, négy felszereltségi szinttel rendelhető: az alapverzió mellett a dupla légzsákot tartalmazó Authentique Plus változat, a központi zárral és fordulatszámmérővel ellátott Expression, a dinamikus vezetési élményt kedvelőknek pedig az ABS-szel, elektromos ablakemelőkkel és tükrökkel felszerelt Dinamique lehet ideális társ. Miután az alapváltozat már 2,2 millió forintért elérhető, nem tekinthető túlzásnak a Renault elvárása, hogy két éven belül a magyar piac második legerősebb résztvevőjévé váljon. A „ tornyok városában ” mutatkozott be az új Renault Thalia Nagy remények premierje A Renault 1999-ben kezdte meg a Clión alapuló alsó-középkategóriás családi autója, a Thalia gyártását Törökországban. Azóta töretlen a fejlődés. A 2000-es eladásokat tavaly közel a duplájára, 73 ezerre növelték, nálunk az eredetileg tervezett 2500-hoz képest 6300 kelt el belőle. A nagy sikerre való tekintettel a franciák a minap Prágában mutatták be a közép- és kelet-európai sikermodell új generációját. A lendületes dCi erénye csekély fogyasztása, illetve kedvező ára A Thalia főbb vonalai nem változtak, arra viszont a Ves Satiséhoz hasonló dizájnt kapott Hódolat Katalóniának A Peugeot pilótái arattak Spanyolországban is Korzikai domináns teljesítménye után Katalóniában ismét letette kézjegyét a Peugeot-Michelin csapat. Svédországi kettős és korzikai hármas győzelme után a Peugeot folytatta szárnyalását, és ismét kettős győzelmet gyűjtött be az aszfaltkirály Gilles Panizzi és a címvédő Richard Burns révén. Gilles Panizzi így már ötödik világbajnoki győzelmének lett birtokosa. A harmadik helyen a citroënes Bugalski ért célba. Mindössze négy verseny után a Peugeot több mint kétszer annyi ponttal (27) vezet a konstruktőrök között, mint amennyi az utána következő Fordnak van (25). Az egyéni ponttábla első három helyezettje is az oroszlános táborból kerül ki. Gilles Panizzinek nagyon bejött eddig az idei év. Azután, hogy megnyerte a Korzika Ralit, a Katalán Rali első napján is az első helyre terelte be szürke 206-osát. A hazai kedvenc, Carlos Sainz csak a nyolcadik helyre hozta be autóját csapattársa, Colin McRae mögött. A második helyen a címvédő világbajnok Richard Burns ért célba. Szombaton ismét az oroszlános csapat tagjai futották a legjobb időket. Őket a másik Michelin abroncsos francia csapat tagjai követték, majd a sort az ötödik helyen éppúgy, mint tegnap, Marcus Grönholm zárta. Panizzi a nap négy gyorsasági szakaszából csak egyet nem tudott megnyerni, amelyen végül az a Petter Solberg győzedelmeskedett, aki végül egyedüli versenyben maradt subarusként a hatodik helyen végzett a nap végén. A Luis Moya sérülése miatt új navigátorral induló Sainz kiállni kényszerült a 10. szakaszon. Letért az útról, és nekirohant az egyik néző autójának, amely közvetlenül a pálya mellett parkolt. Szerencsére nem sérült meg, de ezen a héten már ez volt a második balesete. A Katalán Rali utolsó napján annyi különbség volt az előző naphoz képest, hogy ezúttal nem csak Panizzinek sikerült az oroszlánosok közül szakaszgyőzelmet szereznie, hiszen Richard Burns kétszer is megfutotta a leggyorsabb időt a nap során. Ezzel bebiztosította a második helyét a versenyben. A 206-osok utáni legjobb autó a Citroen volt, melyet Philippe Bugalski, az 1999-es Katalán Rali győztese kormányozott be a negyedik helyen. Bár sokáig harcban volt a harmadik helyért, végül mégis kénytelen volt beérni a negyedik hellyel. Az ötödik helyen ismét Petter Solberg ért célba, aki majd kétperces lemaradással követte a célba a győztes Panizzit. A Ford becsületét Colin McRae mentette meg az utolsó pontszerző hellyel. A címvédő Burns egyre jobban ráérez a kis Peugeot ízére A világbajnokság állása: A Hét WRC indul a magyar ralimezőnyben Soha nem várták a honi autósport-rajongók ilyen izgalommal az idénynyitó Esztergom Ralit, mint a napokban. Ez a versenyek izgalmai és a szervezés emelkedő színvonala mellett annak is köszönhető, hogy idén hét WRC motorja is felbőg a nyolc magyar bajnoki futam jövő hét végén esedékes rajtjánál. Simon István NÉPSZAVA Természetesen ott lesz a mezőnyben a négyszeres bajnok és címvédő ifjabb Tóth János, Tóth Imre kettős, akik a Rolf Schmidt által felkészített, jól bevált Peugeot 206 WRC-vel vágnak neki a szezonnak. A bajnokcsapatnál legnagyobb változást a főszponzorcsere jelenti: a dohánygyár helyére az energiaital-gyártó Bomba lépett. Az új autót az osztrák bajnoki futamokkal való egybeesés miatt sajnos kétszer kölcsön kell adniuk a „sógorok” bajnokának, Raphael Sperrernek. Az elmúlt évek örök második párosa, Érdi Tibor és Varga István ezúttal is saját felkészítésű Subam Imprezájával (2000-es modell) áll rajthoz, ám új támogatókkal. A világbajnoki színtéren sikeres japán márka mellett döntött az N csoportból idén feljebb lépő Tagai testvérpár és ifj. Angyalfi Károly is. Tagaiék nem is akármilyen kocsihoz jutottak: úgy hírlik, ezzel az Imprezával nyerte meg Juha Kankkunen az 1999-es Finn Ralit. Angyalfiék két autót is beszereztek az angol DMG tuningcégtől, az egyiket versenyzés, a másikat külföldi (talán szlovákiai) bérbe adás céljából. A korábbi F2-es bajnok, Szabó Gergő a Castrol támogatásával felkészített Toyota Corolla WRC-ben bízik. Egyelőre öt futamot terveznek, de ha minden jól alakul, akár az összes viadalon ott lehetnek. Szabó III-as Golfját a tavalyi F2-es bajnok Pálinkás Zsolt fogja vezetni. Tavaly a Zemplén Rali megnyerésével már bizonyította tehetségét Benik Balázs, aki most még nagyobb lehetőséget kapott: csapata, az OMV-Best Racing egy vadonatúj Ford Focus WRC-t készített fel számára. Ez már önmagában nagy öröm a rajongóknak, ám talán ennél is jobban örülnek annak, hogy végre a nagy közönségkedvenc Túri Tamásnak is sikerült beszerezni egy Corolla WRC-t! Szintén a japán sikermodellre tett szert a ralizással már régóta kacérkodó örökös gyorsasági bajnokunk, Turán Frigyes. „Frici” már az évad bemelegítőjének szánt OMV-tesztralin letette a névjegyét, második lett a Rábaringen. Navigátora nem más lesz, mint a Rali-3 tavalyi bajnoka, Podina Péter. Az N csoportban idén a korábbi abszolút bajnok Kiss Feri (Mitsubishi Lancer Evo-VI) és a szintén Evo- Vi-ossal induló, bajnoki címvédő Aschenbrenner György mellett egy Lancer Evo VII-essel indulnak az Oroszlán testvérek. „Asi” egyébként új navigátorral, Dicsa Tamással vág neki az évadnak. Nekik elsősorban a Citroennel egyre jobban megbarátkozó Bútor Róbert (Saxo Kitcar) és a kerek lámpás Subaruval induló „Kis Kesó”, azaz ifjabb Kesjár János (Impreza STi) jelenthet majd konkurenciát. Rali-ob, versenynaptár, 2002 1. Esztergom Rali, április 4-6. 2. Vredestein Miskolc Rali, április 25-27. 3. Fehérvár Rali, Székesfehérvár, május 24-26. 4. Savaria Rali, Szombathely, június 21-23. 5. Veszprém Rali, július 12-14. 6. Nemzetk. Michelin Budapest Rali*, augusztus 9-11. 7. Allianz Nemzetk. Mecsek Rali, Pécs, szeptember 13-15. 8. Zemplén Rali*, Tokaj, október 18-20. * kétszeres szorzójú verseny A közönségkedvenc Túri Tamásnak is sikerült beszereznie egy Corolla WRC-t f 2002. MÁRCIUS 26., KEDD 11 RÖVIDEN Toyota-finanszírozás Néhány héten belül megkezdi működését egy új gépjármű-finanszírozó cég, a Toyota Pénzügyi Szolgáltató Magyarország Rt. Az angliai székhelyű Toyota Financial Services és a magyar MKB-Euroleasing Rt. közös tulajdonú pénzügyi vállalkozásának célja a hazánkban forgalmazott Toyota és Lexus járművek kizárólagos, központi finanszírozása. A társaság alapításáról szóló tulajdonosi szerződést 2002. március 6-án írták alá. A Toyota Financial Services azért választotta partnerének az MKB-Euroleasing Rt.-t, mert ez a cég már korábban is szoros kapcsolatban állt a japán autómárkával. A társaság tevékenysége jelenleg a Toyota hazai értékesítési piacának 20 százalékát fedi le. Nőtt a Ferrari profitja A 90 százalékban az olasz Fiatkonszernhez tartozó Ferrari sportautógyár tavalyi konszolidált nettó nyeresége hétszeresére, 47 millió euróra (41,3 millió dollár) nőtt járműveinek rekordszámú eladása révén. A Maseratikat is készítő Ferrari 2001. évi működési nyeresége 36 százalékkal 62 millió euróra bővült. Az ágaskodó csikós gyártó tavaly összesen 6158 Ferrarit, illetve Maseratit adott el világszerte, míg egy évvel korábban 6099 darabot. A tavaly eladott 4289 Ferrari autóból 1185-öt az Egyesült Államokban értékesített. A Ferrari az idei első két hónapban tovább növelte értékesítését, bevétele 6,9 százalékkal 159,7 millió euróra emelkedett. Az anyacég, a Fiat mindeközben 791 millió euró nettó veszteséggel zárta az évet. Focus a legnépszerűbb A Ford Focus tavaly immár sorrendben második éve volt a legkeresettebb autómárka a világon. Amint azt a Ford közölte, a Focus tavaly 917 ezer eladott autóval ismét maga mögé utasította a Volkswagen Golfot, ráadásul úgy, hogy a Focus értékesítése 2000- hez képest 25 ezerrel visszaesett. A Golfból tavaly 810 ezret adtak el világszerte. A harmadik helyen a Toyota Corolla áll 749 ezer eladott járművel, a negyediket a Peugeot 206-os, az ötödiket az Opel Corsa foglalja el. Alfa Romeók Thaiföldről A General Motors thaiföldi összeszerelő üzemében megkezdték az Alfa Romeo 156 személygépkocsik gyártását, a luxusautó ezzel először készül Olaszországon kívül. Az összeszerelés az Alfa Romeókat Olaszországban gyártó Fiat 100 százalékos tulajdonú thaiföldi leányvállalatával együttműködve történik. Az idén 1100 Alfa Romeo készül Thaiföldön, majd 2003-ban 4000 darabra tervezik felfuttatni a gyártást. A helyi alkatrész arányát 14,5 százalékról több mint 40 százalékra akarják növelni 2003-ban. A General Motors Bangkok közelében lévő összeszerelő üzemében tavaly kezdték meg az Opel Zafira gyártását. A GM thaiföldi üzeme 2003-ban Isuzu kisteherautók összeszerelését kezdi meg. A 6x6 TAXI SZENZÁCIÓS REPTÉRI TRANSZFERE TOVÁBBRA IS ÉRVÉNYES PEST: 3400 Ft BUDA: 3800 Ft 2-666-666 ft 4-666-666 Reptérről vagy reptérre történő utazáskor kérje 6x6 taxiját »