Népszava, 2004. június (132. évfolyam, 126–151. sz.)

2004-06-17 / 140. szám

Halmai Katalin A megtalált alkotmány­ konvent Jelképes jelentősége van annak, hogy az Európai Unió alkotmánytervezeté­ből az utolsó előtti pillanatban kikerült a jeles ókori görög történetíró, Thukü­­didész sokat idézett mondata: „Mi olyan alkotmány szerint élünk, amely­nek neve, mivel az uralom nem né­hány ember, hanem a többség kezében van, demokrácia”. A híres mondást még az alkotmányozó klasszikafilológiában is jár­tas elnöke, Valéry Giscard D’Estaing francia ex-ál­­lamfő „csempészte” a be­vezető passzus élére. A fo­lyamatosan módosított szö­vegből azonban mára hirte­len eltűnt a jeles idézet, hogy helyét az alkotmányt remélhetőleg ezen a héten véglegesítő állam- és kor­mányfők Hellász híres szü­löttének szavainál kevésbé időtálló névsora foglalja majd el. A változtatást állítólag az indokolja, hogy megszelídítse az alkotmány szó­nak még az említésétől is berzenkedő brit közvéleményt, elvégre az ógörög citátum inkább való egy ünnepélyes Magna Charta, semmint egy hagyo­mányos szerződés élére. Rosszmájú elemzők szerint azonban enyhén szól­va megmosolyogtató lenne Thuküdi­­dészre és a többségre hivatkozni az­után, hogy az EU egyetlen közvetle­nül választott intézményének, az Eu­rópai Parlamentnek a megválasztását csaknem teljes választói közöny, a szavazópolgárok 55 százalékának a távolmaradása kísérte. Talán jobb is, ha az alkotmányos szerződést szigná­ló állam- és kormányfőket semmi nem emlékezteti arra, hogy az ókorban ho­gyan is értelmezték a demokráciát... A kétnapos csúcstalálkozóra ösz­­szegyűlő uniós vezetők zömétől az elmúlt hétvégén ugyanis a „többség” megvonta a támogatását, így csütör­töktől egy „vert sereg” gyürkőzik ne­ki Brüsszelben, hogy szentesítse az Európai Unió első alkotmányát és megnevezze az Európai Bizottság következő elnökét. A találkozó részt­vevőinek mindennél nagyobb szük­ségük van a választási kudarcot fe­ledtetni próbáló győzelmi jelentésre, a sikert ezúttal nem kockáztathatják. Most jó az esély arra, hogy pontot te­gyenek a hosszú hónapok óta tartó alkudozás végére, és megállapodja­nak az integráció vagy fél tucat szer­ződését fölváltó és egyszerűsítő alaptörvényről. A hét végi fiaskó ugyanakkor óvatosságra intheti a tagállamok vezetőit, hiszen a nagy nehezen tető alá hozott alkotmányt a dolgok jelenlegi állása szerint leg­alább tíz országban bocsátják majd népszavazásra, többek között a stras­­bourgi képviselőtestületbe a legtöbb­ euroszkeptikus honatyát küldő Egye­sült Királyságban. A szerző a Népszava brüsszeli tudósítója Az uniós csúcsra a dokumentum több száz cikkéből már csak néhány­nak a véglegesítése maradt, ezek azonban nem véletlenül kerültek az EU legbefolyásosabb döntéshozó tes­tülete elé. Az állam- és kormányfők­nek három alapvető kérdésben kell dűlőre jutniuk, meg kell határozniuk a szavazáskor alkalmazott minősített többség fogalmát, az Európai Bizott­ság majdani létszámát és összetételét, valamint újra kell osztaniuk az euró­pai parlamenti mandátumok számát. Egyszóval állást kell foglalniuk ab­ban, hogy az egyes tagállamoknak mekkora beleszólásuk, befolyásuk le­het a döntésekre. Mivel a közösségi határozathozatalban folyamatosan visszaszorul a vétójog, és már csak a verdiktek egynegyedében alkalmaz­zák, egyáltalán nem mindegy, hogy egy-egy jogszabály elfogadásához hány ország egyetértése szükséges. A formálódó alkotmány az úgynevezett kettős többség elvét alkalmazva a tag­államok és az összlakosság többségé­nek a jóváhagyásához köti az előter­jesztések megszavazását. A vita most, és már jó egy éve, arról folyik, hogy hol húzzák meg a többséghez szüksé­ges népességarányt. Nagy és kis tag­államok egyaránt azt szeretnék, ha „a jognak asztalánál mind egyaránt fog­lalnának helyt”: a nagyok azért, mert mögöttük áll az EU-lakosság többsé­ge, a kisebbek azért, mert nem hajlan­dók alávetni magukat az erősebb(ek) diktátumának. A szavazati rendszer reformjával szorosan összefügg az uniós „kor­mány” leendő összetétele. A tagálla­mok zöme ragaszkodni látszik ahhoz, hogy képviselőt küldjön a döntéseket előkészítő és a végrehajtásukat ellen­őrző Európai Bizottságba, ám nem tit­kolja, hogy bizonyos engedményekért cserébe esetleg hajlandó lenne meg­fontolni a testület jövőbeni, a terve­zett 2009 helyett csak 2014-ben ér­vénybe lépő létszámcsökkentését. Ugyancsak a globális alku, az adok­­kapok része az európai parlamenti he­lyek újraosztása: a Bulgáriával és Ro­mániával kiegészülő, 27 tagú EU kép­viselőtestületében a legkisebb tagálla­mok a jelenlegi négy helyett hat man­dátumot követelnek maguknak, míg a többség csak eggyel bővítené a nekik járó helyek számát. Könnyen előfor­dulhat, hogy az egyéb kérdésekben tanúsított kompromisszumkészség ju­talma ezúttal néhány parlamenti pluszmandátum lesz. Az Európai Unión belüli hatalmi vi­szonyokat érintő döntések mellett az állam- és kormányfőknek kell állást foglalniuk abban is, hogy az alkot­mány preambuluma utaljon-e a konti­nens keresztény gyökereire, illetve örökségére. A katolikus országok ki­tartanak korábbi álláspontjuk mellett, de kötik az ebet a karóhoz a szekulari­záció hívei is. Van­nak, akik úgy vélik, hogy a csúcson nem az intézményi kér­dések, hanem a be­vezető szöveg tar­talma gerjeszti majd a leghevesebb vi­tákat. Ahogy egy brüsszeli diplomata fogalmazott: Isten­nel nem lehet kompromisszumot köt­ni, vagy szerepel a szövegben, vagy nem, áthidaló megoldás nincs... Amikor a huszonöt ország vezetője tavaly decemberben először rugaszko­dott neki az alkotmány elfogadásának, a soros elnök, Olaszország kormányfő­je rövid vita után eredménytelennek minősítette és berekesztette a tanácsko­zást. Meglehet, hogy ezúttal egy egy­szerűbbnek látszó napirendi pont tár­gyalása, az Európai Bizottság leendő elnökének a kijelölését övező nézetkü­lönbségek miatt miatt kell elhalasztani a döntést. Romano Prodi székéért leg­alább egy tucat­­önjjelölt verseng, de a hírek szerint egyik sem élvezi a tagálla­mok zömének a támogatását. A bizottsági elnököt az Európai Ta­nács minősített többséggel választja meg, ám úgy tűnik, nehéz olyan poli­tikust találni, aki képes lenne megsze­rezni a szükséges szavazatmennyisé­get. Az egyedüli esélyesnek látszó Jean-Claude Juncker luxemburgi kor­mányfő nem kíván Brüsszelbe költöz­ni, különösen azután, hogy pártját a választók nagy többséggel támogat­ták az elmúlt hét végén megtartott parlamenti választásokon. Pedig a ke­reszténydemokrata politikus számít­hat a bizottsági elnök személyéről a végső szót kimondó Európai Parla­ment legnagyobb frakciójának, a kon­zervatív szövetségnek az igen szava­zatára is. Ha Juncker a nagy győzködés el­lenére sem áll kötélnek, a versenyben maradó jelöltek legalább annyi támo­gató, mint ellenszavazatot gyűjthet­nek be. Az egyik a briteknek túl föde­­ralista, a másik a jobboldalnak nem tetsző szocialista, a harmadik nem tud franciául, a negyedik pedig azért elfo­gadhatatlan, mert ismét egy liberá­lis... A lecke tehát föl van adva, a ha­talmon lévők választási kudarcát kö­vetően nehéz lesz olyan személyt ta­lálni, aki ha nem is gyarapította, de legalább megőrizte tekintélyét az eu­rópai szavazópolgárok szemében. Az állam- és kormányfőknek meg kell határozniuk a minősített többség fogalmát, az Európai Bizottság majdani létszámát, s újra kell osztaniuk az európai parlamenti mandátumok számát Egy normális Egyrészt az világos, hogy a törvényeket meg kell tartani. Másrészt kiderülhet egy-egy jogszabály­ról, hogy túl sok ér­telme nincs. Ilyenkor persze lehet tovább ragaszkodni hozzá makacsul. De az is elképzel­hető megoldás, hogy a bölcs jogalkotók szembenéznek ezzel a ténnyel, és új szabályt alkotnak. Egészen konkrétan a kampánycsend intézményére gondolok. Arra, hogy a választások előtti utolsó nap már sem­milyen propagandát nem lehet foly­tatni. Mi ennek az értelme? Mondjuk, lehet az a válasz, hogy azért jó a kampány­csend, mert az állampolgár szép nyu­godtan végiggondolja azt, amit egészen addig hallott, és befolyástól mentesen nap hozza meg a szavazófülkében a dönté­sét. És különben is, végre egy kedves, hírszegény, nyugodt nap. Kár, hogy ez a gondolatmenet elejé­től a végéig hibás. Akit zavart a végig­gondolásban a kampány, az nem hall­gatja legfeljebb a hírrádiókat, tévéket és gyorsan átlapoz a politikai lapok bel­földi rovatán. Az utcán pedig lesütött szemmel jár, nehogy már az óriásplaká­tok eltántorítsák az ő kedvenc pártjától. Jegyezzük meg, a népek egy jelentős része eddig is, az egész kampány folya­mán így járt el, s nem is ment el a vé­gén szavazni. A pártemberek szeretik néha azt mondani, jaj de jó az a nyugodt kam­pánycsendes nap. Ha tényleg azt hiszik, hogy a csend inkább mellettük szól, semmi akadálya annak, hogy az egész kampány során befogják a szájukat. Nézzük meg a „befolyástól mentes” érvet. Természetesen a kampány célja, hogy a maga sajátos eszközeivel be­folyásolja az embereket. De nézzünk szembe a tényekkel nagy bátran. Azért viszonylag kevesen akadnak, akik így kiáltanak fel egy ügyesebb tévéreklám, egy szellemesebb jelszó láttán: hopp, én eddig egy másik pártra voksoltam, de ez annyira jó hirdetés, hogy mostan változtatok az elképzelésemen. Akadhat ilyen is, a kampány persze befolyásol minket. De túl nagy jelentő­séget azért nem érdemes tulajdonítani neki. Ez csak a politikusok lelkiismere­tének megkönnyítése végett van. Lel­kes nagygyűlésszervezés. Lakossági fórumok tucatjai. Én ugye mindent megtettem a győzelemért. Miközben az épelméjűek folyamato­san figyelik a közszereplőket, mit tesz­nek, mit mondanak. És eldöntik, nekik ez vagy az a rokonszenves, tehát kap egy szavazatot. A rokonszenv kialaku­lásához egy ügyes kampány segíthet, egy ügyetlen el is tántoríthat. Ám még­iscsak, egy kormánypárt megítélésének alapvető szempontja, hogy jó véle­ménnyel vagyunk-e arról, miként kor­mányoz. A kedves ellenzéknél meg az számít, elhisszük-e neki, ha úgy hozza a sors, tudna jól is kormányozni. Vagy­is okosabbak vagyunk mi annál, mint hogy bedőljünk reklámfilmecskéknek, szlogeneknek, rettentő nagy plakátok­nak. Mindezek nagyon fontosak, ter­mészetesen. Hozzá tartoznak ehhez a nagy játékhoz, amit demokráciának is szokás nevezni. Csak tudni kell min­dennek a helyét. Szóval, a kampánycsönd. Ha a vá­lasztás előtti nap még valamelyik indu­ló párt vagy jelölt úgy érezné, hogy ne­ki hoz a konyhára, ha egy kicsit még rá­hajt, miért ne tehetné meg. A másik meg a nyugalomban bízik, akkor az küldje haza az aktivistáit, és kész. Ha engem érdekel, ki mit mond, ak­kor elmegyek és meghallgatom azt a politikai fórumot, ha zavar, akkor ott­hon maradok. Nagyon aranyos az ál­lamtól, hogy meg akarja mondani, mi a legjobb nekem, de köszönöm szépen, én már elég nagy gyerek vagyok ahhoz, hogy eldöntsem, mit akarok. Tévéből, rádióból, újságból is annyi, de annyifé­le működik már, majd - ha már unom - választok magamnak egy szerény ízlé­semnek megfelelőt. Mindent egybevetve, most még hát­ravan némi idő a következő választásig, végig lehet gondolni az egészet. Bár el tudom képzelni, hogy sok pártveze­tőnek hiányozna a kampánycsend amúgy jogilag meglehetősen nehezen megfogalmazható intézménye. Mert nagyon jó arra, hogy mindenféle sza­bálysértéseken kapják a másikat, s ez kitűnő alkalom arra, hogy egyesek ki­fejtsék a másik romlottságáról, törvé­nyeket nem tisztelő magatartásáról val­lott nézeteiket. Mindezzel együtt, adjunk a törvény­hozóknak még egy esélyt. Gondolják végig, egy normális napra van-e szük­ségünk. Vagy olyan kampányra, amely­ben a maga módján minden nap nor­mális. NÉPSZAVA­ZA 1873-BAN Főszerkesztő: NÉMETH PÉTER Lapszerkesztők: HAHN PÉTER, TÓTH JENŐ ■ Vezető szerkesztők: MUZSLAI KATALIN, VERESS JENŐ ■ Vizuális szerkesztő: KIS ZOLTÁN ■ Képszerkesztő: WEBER LAJOS ■ Belföldi szerkesztőség vezető: SEBES GYÖRGY, helyettese: HORVÁTH ÉVA, szerkesztők: GYÉMÁNT MARIANN, PODHORÁNYI ZSOLT, PÓR VILMOS, Kultúra, Mozaik: VÁRNAI IVÁN ■ Külpolitikai szerkesztőségvezető: RÓNAY TAMÁS ■ Sportszerkesztőség-vezető: BALLAI ATTILA ■ Publicisztika: PETRI LUKÁCS ÁDÁM ■ Főmunkatársak: BÁRSONY ÉVA, ELEKES ÉVA, HORVÁTH ILDIKÓ, KEPECS FERENC, SZABÓ IRÉNÉ ■ Szép Szó: BOROS ISTVÁN ■ Magazin, szolgáltatás: SZIGETI PIROSKA­­i Vezető tervezőszerkesztő: NAGYNÉ GERGELY FLÓRA, ZSIGOVICS ZSOLT Kiadja az Editorial Kft. ■ Technikai igazgató: TÓTH JENŐ ■ Kereskedelmi igazgató: BARÁTH MAYA ■ Marketingigazgató: MENCSER ÉVA ■ Terjesztési igazgató: FODRÓCZY ELVIRA Szerkesztőség: 1087 Budapest, Könyves Kálmán krt. 76. ■ Postacím: 1430 BUDAPEST, PF. 4. Telefon: 477-9000, központi telefax: 477-9020 ti Elektronikus levélcím: (e-mail cím): nepszava@nepszava.hu ■ Hirdetés telefon: 477-9030, telefax: 477-9033 t­ Terjesztés, telefon: 477-9000/130, telefax: 477-9020. ■ Internet URL- cím: http://www.nepszava.hu ■ Terjeszti árusításban a LAPKER. Rt., előfizetésben a Magyar Posta Rt. Üzleti és Logisztikai Központja (ÜLK). Belföldi előfizetés: Budapesten a Budapesti Postaigazgatóság kerületi ügyfélszolgálati irodáinál, a hírlapkézbesítőknél, a Hírlap-előfizetési Irodánál (Budapest Vill., Orczy tér 1. Levélcím HELIR 1900) és a kiadónál. Vidéken, a postáknál és a kézbesítőknél. ^ Felelős szerkesztő: HORVÁTH ISTVÁN Főszerkesztő-helyettes: DÉS­ JÁNOS, KATONA JÓZSEF­ Külföldi előfizetés: a Hírlap-előfizetési Irodánál (Budapest Vill., Orczy tér 1. Levélcím HELIA 1900) Előfizetési díj egy hónapra 1932 Ft, negyedévre 5466 Ft, fél évre 10 764 Ft, egy évre 20 868 Ft. Ügyvezető igazgató: NAGY ZSOLT Nyomdai előállítás: Magyar Hivatalos Közlönykiadó Kft. Lajosmizsei Nyomdája ii Felelős vezető: BURJÁN NORBERT igazgató ■ ISSN 0133-1701 Vidék 1 2 4 81.6 A NÉPSZAVA példányszámát a MATESZ hitelesíti NÉPSZAVA 2004. JÚNIUS 17., CSÜTÖRTÖK VÉLEMÉNY Nehéz örökséget hagy utódára Kovács László, ha ősszel valóban nem jelölteti ma­gát újra a Magyar Szocialista Párt elnökének. A feltételes mód azért indokolt - bár most szilárdnak tűnik a pártelnök elhatározása -, mert jelenleg annyi aspiráns van a pártban, hogy bármi elképzelhető. Még olyan kompromisszum is, hogy valami mó­don Kovács Lászlónak is szerepet kell vállalnia. De ha valóban távozik a párt éléről, akkor adja fel igazán a leckét. Két korábbi győzelmét ugyanis aligha vitathatja el tő­le bárki. Az egyik győzelem kettős­ vezetésével nyerte meg a 2002-es parlamenti vá­lasztást az MSZP, majd aratott elsöprő sikert az őszi önkormányzati választáson. Mindez kollektív győzelem volt, a párt aratta. A másik viszont teljesen egyéni és eb­ből a szempontból talán még a választási sikereknél is értékesebb. Kovács László ugyanis legyőzte önmagát: mint pártelnök lemondott a miniszterelnök-jelöltségről, és ezzel is hozzájárult ahhoz, hogy pártja küldhette a legtöbb képviselőt az új parla­mentbe. Ezt nehéz lesz utánacsinálni. Jelenleg éppenséggel lehetetlenségnek látszik. Ezért is kell most távoznia Kovács Lászlónak. Ettől remélheti a szocialista párt, hogy - a rendszerváltás óta először - a kormányon lévő erők meghosszabbíthatják mandátumukat. Az európai parlamenti választás eredménye ugyanis megrendítette őket. Akkor is, ha a strasbourgi helyek elosztásának nincs hatása a hazai országgyűlési erőviszonyokra. Akkor is, ha a vok­solás nyomán nem kell törvényszerűen változtatni a belpolitikán. Akkor is, ha sok­féle magyarázat lehetséges arra, miért szerzett a Fidesz hárommal több mandátumot, mint a szocialisták. De éppen azért, mert az eredmény egyfajta közvélemény-kuta­tásnak mindenképpen felfogható. És ebből rosszul jött ki a jelenlegi vezető kor­mánypárt. Ami pedig még inkább figyelmeztető: a parlamenti pártok közül csak ő. A többiek - így vagy úgy - mindannyian sikert könyvelhettek el. Mondhatnák, mindez nem érdekes. De csak akkor lehet jövőjük, ha nem mond­ják. Ha nagyon komolyan elgondolkodnak. S ha változtatnak, így hát most úgy látszik, Kovács László „elviszi a balhét”. Akkor is, ha nem (csak) ő tehet róla. De ő állt az élen - a párton is meg a listáén is -, tehát ő az elsőszámú felelős. Ráadásul két éve már közölte, félidőben távozik. Igaz, azóta folyamatosan „lebegtette” elhatározását, most azonban nyilván számon kérik rajta (ezt is). Csakhogy nem elég eljutni odáig, hogy vezetőt kell váltani. Ez így túl egyszerű. A fő gond, hogy akkor ki jöjjön most. Aki egyéniség, aki képes - az ellenzékével versenyképes - programot adni és meg is tudja valósítani. Olyan szervezetet tud ki­építeni, amely alkalmas az emberek - és nemcsak az elkötelezett szocialista hívek - mozgósítására a következő választásokon. Végül és nem utolsó sorban pedig, aki egységet tud teremteni. Ez lehet a legnehezebb. Alkalmas emberek vannak, de a szo­cialistáknak 2006-ban csak akkor lehet esélyük, ha olyant választanak, aki az egész pártnak - benne a parlamenti frakciónak, a különböző platformoknak és a létező irányzatoknak is­­ elfogadható. Ha Kovács László úgy gondolja, ő már ezeknek a követelményeknek nem akar megfelelni, az teljesen érthető. Ő már megtette a ma­gáét 1998-tól a két évvel ezelőtti győzelmekig és a mostani figyelmeztető kudarcig. A feladat egészen világosan látszik. A megoldás egyelőre homályban van. Októ­berig - a tervezett tisztújító kongresszusig - nagyon rövid az idő. Ha a szocialisták 2006-ban újra eredményesek akarnak lenni, akkor a nyarat igazán tartalmasan kell kihasználniuk. Hosszú, forró nyaruk lesz. Rajtuk múlik, meddig tart... Sebes György 7

Next