Népszava, 2009. október (136. évfolyam, 230-255. szám)

2009-10-17 / 244. szám

6 Operakonferencia Budapesten Budapesten tartja őszi konferenciáját a 33 ország 112 operaházát tömörítő nemzetközi szervezet, az Opera Europa. A Magyar Állami Operaházban zajló háromnapos tanácskozást, amelyre a vártnál jóval többen, összesen két­százan érkeztek a kontinens jelentős házaiból, Hiller István oktatási és kulturális miniszter nyitotta meg pénteken. (MTI) Kertész Imre frankfurti díja Kertész Imre író vehette át a Jean Améry-díjat esszé­írói munkásságáért a frankfurti könyvvá­sáron. „Esszéiben a 79 éves Nobel-díjas író szenvedélyesen védelmezi az embe­riség szabadságát. Kertész esszéírói munkássága annak a felvilágosult gondolkodásnak a híve, amely leszűrte a fasizmus és a kommunizmus bar­bárságainak tanulságait” - indokolta döntését az irodalomtudósokból és kritikusokból álló zsűri még augusztusban. A Jean Améryről elnevezett, 12 ezer euróval járó irodalmi kitüntetést kétévente adják át a frankfurti könyvvásáron. (MTI) Új angol szótárpár A napokban megjelent Országh-Magay- Futász-Kövecses angol szótárpár egyik külön­legessége, hogy a hagyományos alapfogalmak mellett tartalmazza a szleng kifejezéseket is. Az Akadémia Kiadó a szótárakhoz ad egy CD-ROM-ot is, illetve egy egyedi regisztráci­ós számot, amely belépési lehetőséget biztosít a www.szotar.net weboldalra, ahol a szótár teljes anyaga egy kattintással elérhető. Itt nem­csak a 42000 fogalom, hanem azok eredeti brit kiejtése is megtalálható hangos szótár formában. A Magyar-angol szótár melléklete egy audio-CD is, amelyen magyar és eredeti brit kiejtéssel hallgathatók meg az utazás során előforduló legfontosabb témakörök szavai és mondatai. (Népszava) Jótékonysági koncert a bábszínházban A Budapest Bábszínházban ma, a szegény­ségellenes világnapon 19.30-kor jótékonysági koncertet tartanak egy madagaszkári iskola újjáépítéséért. A koncerten fellép a Talamba Ütőegyüttes. (Népszava) Külhoni magyarok fesztiválja A külhoni magyarok fesztiválját Budapesten az Égtájak Iroda - a Miniszterelnöki Hivatal támogatásával - október 17. és 31. között második alkalommal rendezi meg. Budapesten a Biennále keretében október 19-én lesz Moliére A mizantrópjának premierje, ami a sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház és a Biennále fesztivál közös produkciója, rende­zője Bocsárdi László. Verdi Álarcosbál című darabja szintén vendégszerepel, a nemzetkö­zileg elismert magyar alkotó, Ascher Tamás rendezte, aki először dolgozott a világ egyetlen nemzetiségi operatársulatával, a Kolozsvári Magyar Operával. A diákok 200 Ft-os jeggyel látogathatják a Biennále összes programját. (Népszava) TÉVÉNÉZŐ ★ [UNK] [UNK] [UNK] Önzetlen gesztusok A Jam legutóbb olyan témákkal fog­lalkozott, amelyek a szolidaritás, a mások érdekének figyelembevétele címszó alá tartoznak. Mindannyian szenvedünk attól, hogy milyen önző lett a világ körülöttünk, és alig jut eszünkbe, hogy mi magunk is ebbe az önző világba tartozunk. Kevés idő és hely jut a másokkal önzetlenül törődő embereknek, még a médiában is. Ezért volt jó odafigyelni az atv­­am műsorára tegnap. Szó volt egy misszióról például, amelyet ötödik alkalommal szerveznek itt, Magyarországon, hogy Kongóban a háború gyermekeinek legalább egy rövid pár hétig se­gíthessenek magyar orvos önkéntesek. Jó lenne ilyenkor nagyobb gondot fordítani arra, hogy a bamba néző megismerhesse azokat, akik ilyen missziót vállalnak s még szponzori pénzeket is gyűjtenek a kinti segítségnyújtáshoz. A gyor­san és majdnem érthetetlenül eldarált nevek helyett érdemes lenne megtalálni a módját (felirat, fotó stb.) annak, hogy legalább egy személyre szóló főhajtás a nyilvánosságtól ki­járjon az önzetlen segítőknek. A másik esemény a most vasárnap este 6-tól az Arénában szer­vezett jótékonysági koncert, amelyen a sérült gyerekek javára játszanak majd a művészek és együttesek, többségük nem először áll a hátrá­nyos helyzetben élők mellé. Mindkét társaság megérdemli a legnagyobb nyilvánosságot, azt, hogy publicityt kapjon a mások érdekében in­dított kezdeményezésük. Ezt nyújtotta a Jam, s cserébe gyorsan elfeledjük a hatalmas vér­foltokra emlékeztető vérvörös óriásvirágokat a szereplők fejének hátteréből. B. É. KULTÚRA 2009. OKTÓBER 17., SZOMBAT NÉPSZAVA A magyar festők nemzetközi érvényesülése nagyon nehéz A festészet igen magányos szakma Soós Nóra képeiből - több idősíkba rendezett látomásaiból - nyílt kiál­lítás a Raiffeisen Galériában. A fiatal festő máris szép sikereket tudhat magáénak, lapunknak beszélt a művészlét nehézségeiről, a nemzet­közi érvényesülés buktatóiról is. Az Itthon? Otthon? című kiállítását november 8-ig láthatják az érdeklődők (Bp. V. ker., Akadémia u. 6.). - Fiatalkora ellenére mintha az el­múlás lenne a legfontosabb témája — legalábbis így látszik a képek egy­másra rakódó síkjaiban.­­ Az elmúlás ténye természetes módon mindenki tudatalattijában ott munkál, ám számomra a kép mindig valami újnak a kezdetét is jelenti, olyan ez, mint egy véget nem érő körforgás. Az viszont tény, hogy az életem mostani szakaszában többször kellett szembesülnöm az élet végességének fájó kérdésével, olyan emberek esetében is, akik na­gyon fontosak számomra, és ezek a dolgok biztosan visszahatottak az új festmények hangulatára valahol... Máskülönben, mint festő, szenzitív egyéniségnek tartom magam, és ha körbenézek, a hazai közállapotok is egyre kevesebb okot adnak a de­rűre. Nehéz megőrizni a szellemi függetlenségből adódó optimizmust, túl sok a gyakorlatias teher, amit a „kultúra munkásainak” hátára eről­tetnek. Én azt festem, amit magam körül látok, tapasztalok. Az emberek sokszor háttal állnak, keveseknek van már ereje szembenézni. Mások elsétálnak némán, szinte észre sem vesszük. Egymásba kapaszkodó idős pár, mintha már máshol járná­nak. És akkor jönnek a bárányok, a gyöngytyúkok, őzikék, és min­denhol csak úgy vannak. Együgyű ártatlanságuk már-már lenyűgöző, mégis van bennük valami elfojtott düh, önkéntelen vágy a különbözni akarás szabadságára, amit soha nem érhetnek el. Kicsit talán mi, festők is ilyenné váltunk. - Mennyiben idézi tudatosan­ a film világát, hiszen képei láttán olyan érzésem támadt, mintha ös­­­szesűrítve látnék mozgássorokat, történeteket? - Ez egy belső mozi, ami folya­matosan forog bennem. Zajlik egy csomó történés, közben bent is megy egy gondolati szál, néha kinyitom a kaput, néha bezárom, néha kell hozzá egy kulcs, néha gyötrelmek árán találom meg a zárat vagy egy olyan érzetet, amely egyszer csak az egész kérdést semmissé teszi. A transzparencia nagyon fontos szá­momra, semmiben nem szeretem a végletes kizárásokat. A gondolatok egymásra épülve, bonyolult szerke­zeteket képezve válnak megfejthető­­vé, olyan ez, mint egy kérdezz-felelek játék. A film, a színház, a zene mind­mind meghatározó, csakúgy, mint a kortárs írók gondolatai vagy a filozófia új irányai. Azt hiszem, az átjárhatóság, a különböző műfajok egymásra hatása nélkülözhetetlen alapja a kortárs képzőművészetnek. — Igazán szép pályát mondhat magáénak. Mennyire fontos önnek a siker, illetve a visszajelzés, a kritika, amely munkásságát kíséri? - Minden ember vágyik a sikerre, valamilyen szinten biztos... A vis­­­szajelzés meg azért jó vagy fontos, mert ez egy nagyon magányos szak­ma, és ha nincs meg a visszacsatolás, akkor könnyen elbizonytalanodhat az ember. A visszhang nélküli kiál­lítás olyan, mintha nem is létezne... Klimó Károly, egyik mesterem mondta, hogy ma egy művésznek komplex személyiséggel kell bírnia, ami szinte skizofrén állapot: nem könnyen fér meg az emberben a dol­gokkal intim viszonyban lévő, sérülé­keny, érzékeny alkotó és az önmagát menedzselő társadalmi lény... - Mennyiben kínál biztos eg­zisztenciát a festői pálya a mai Magyarországon? - Biztos egzisztencia? Sok vezető beosztású ember állása sem biztos manapság a mai Magyarországon. A képzőművészet talán az utolsó pont, ami egy ilyen gazdasági helyzetben lévő országban fontos vagy lényeges lehet. Ma sok festő nyomorog és pró­bál evickélni a zavaros vízen... De kit érdekel ma, hogy mit érez egy festő?! - Mennyiben kínálnak lehetősé­get a hazai galériák egy fiatal festő bemutatkozására, érvényesülésére hazánkban? - Sok galériás dolgozik együtt fiatal művészekkel. Szeretik a fia­talokat, figyelik a munkáikat, ki­állításokat rendeznek nekik, és ez jó. Ma sokkal jobb a helyzet, mint a rendszerváltás előtt. Az már egy másik kérdés, mennyire tudják biz­tosítani a művész számára a szellemi és az egzisztenciális függetlenséget. A gazdasági válság még inkább megnehezítette a művészeti szcéna egészének helyzetét. Mindenkit na­gyon becsülök, aki a mostani zord körülmények között is azon fárado­zik, hogy a hazai kortárs képzőmű­vészet működőképes maradhasson. Talán nagyobb összekapaszkodásra lenne szükség, még mindig túl sok a kicsinyes széthúzás a szakmában, pedig ha süllyed a hajó, mindannyian benne leszünk, és teljesen mindegy lesz, ki mikor és mennyit állt a kor­mánykerék előtt. - Milyen lehetőségeket lát korosz­tálya számára a nemzetközi meg­mérettetésre, mi lehet (a jó képeken kívül) a siker záloga? - Sajnos nagyon kevés igazi lehe­tőség kínálkozik, most talán elkezdő­dött valami. A különböző művészeti díjakkal próbálják kitolni a magyar határokat, úgy, hogy nemzetközivé teszik ezeket. A nyertesek például kiállíthatnak külföldön. Mindeneset­re Magyarországról nagyon nehéz az érvényesülés. Meggyőződésem, hogy ahhoz kint kell huzamosabban élni, hogy komolyan vegyék az em­bert. Hazánk külföldről nézve kép­zőművészeti szempontból nagyon aprócska pont... A siker sokféle lehet, és mivel eléggé illékony, na­gyon fontos a munka. Az, hogy az ember festhessen egyáltalán, hiszen ez sem különbözik semmilyen más hivatástól, a legfontosabb, hogy dol­gozni kell. A többit szerencsésebb a közönségre bízni. Podhorányi Zsolt SOÓS NÓRA Szombathelyen született 1979-ben, főiskolai tanulmányokat végzett a Berzsenyi Dániel Tanárképző Főis­kolán, ösztöndíjasként a müncheni művészeti akadémián ta­nult. A Magyar Képzőművészeti Egyetemen Molnár Sándor, Klimó Károly, Maurer Dóra voltak a mesterei. Egyéni kiállí­tást először 2002-ben, Szombathelyen rendeztek alkotásaiból, utána évente mutatkozott be műveivel a nagyközönségnek. Kiállított egyebek mellett a Szombathelyi Képtárban, a Martino, az acb, a B 55 és a Friss Galériában. Máris számos díj és elismerés bir­tokosa, tavaly Prima Junior díjas volt. Soós Nóra azt festi, amit maga körül lát Országszerte vándorló Pódium Egy éve sincs annak, hogy a Pódium Színház ifjú művészei arra a bizo­nyos világot megváltó deszkákra léptek, megalapították társulatukat. Mára elmondhatják magukról, hogy túl vannak 22 előadáson. Február óta a Ferencvárosi Művelődési Központ­ban nagy sikerrel játsszák a Charley nénje című népszerű darabot, mel­lette a gyerekeknek az Ágacskát. Most új bemutatókkal készülnek. Színre viszik a Ludas Matyit, a Le­szállás Párizsbant és különféle gála­műsorokat rendeznek. Még az idén elérik az ötvenes előadásszámot. Bednai Natália, Gáliczki László és Kósa Dénes, amikor tető alá hozták a társulatot, arra törekedtek, hogy az új együttes legyen modern, mozgó, igazi mai vándorszínház és kifejezetten szórakoztató. Igaz, a Charley nénje nem ép­pen a legmaibb darab, ám a kezdethez, a bemutat­kozáshoz mindenképpen ideális. De már van házi szerzője a társulatnak, mégpedig az ifjú Arany Tamás sze­mélyében, aki nemcsak színészként játszik a darabban, énekel, táncol estéről estére, hanem zeneszerző is. Két éve Galambos Attila barátjával Szadóra címmel egy musicalt írt, és a Pódium repertoárján tartja. Arany Tamástól és Kósa Dénes művészeti vezetőtől megtudom, hogy sok helyen megfordultak né­hány hónap alatt, a Városmajortól kezdve Nyíregyházáig a Charley nénjével. Igaz, hogy törzshelyük lesz még egy ideig a Madách Színház, de az is igaz, hogy igazgatónőjük éjt nappallá tesz azért, hogy jó időben bebiztosítsa fellépéseiket vidéki városokban. Nem kapnak sehonnan egy fityinget se ahhoz, hogy létezze­nek, hogy társula­tuk fennmaradjon, életképes legyen. Erről maguknak kell gondoskod­niuk. Nincsenek szponzoraik. Eladják magu­kat színvonalas produkcióikkal, úgyhogy a végén jönnek a helyi szervezők vagy az igazgatók, és már kérdezik, hogy mi­kor lesz a legközelebbi szereplésük. S akik előadásról előadásra Pó­diumra mennek: Bednai Natália igazgatónő, Gáliczki László, Arany Tamás, Kósa Dénes, Kautzky Armand, Hűvösvölgyi Ildikó, Bajza Viktória, Galbenisz Tamás, Lippai László, Kökényesi Ági, Esztergályos Cecília, Damu Roland, Gieler Csaba, Szűcs Sándor, Háda János, Mérai Katalin. További információ: www. podiumszinhaz.hu. Békés Attila Nem kapnak sehonnan egy fityinget se ahhoz, hogy létezzenek, hogy társulatuk fennmaradjon, életképes legyen A Charley nénje előadása a legnagyobb siker Fotó: Népszava

Next