Népszava, 2013. január (140. évfolyam, 1-26. szám)

2013-01-02 / 1. szám

Az alaptörvény részévé tehet a kétharmad minden alkotmányellenesnek bizonyuló rendelkezést Ab-döntés sem akadály a Fidesznek Bár az Alkotmánybíró­ság a héten akár a teljes választási eljárási tör­vényt megsemmisíthe­ti, a Fidesz-KDNP eddi­gi gyakorlatából egyér­telmű: akár az alaptör­vénybe is beírhatják az alkotmánysértőnek ta­lált részeket. Ennek az sem akadálya, hogy nem csupán az alkot­mányt, hanem a nem­zetközi egyezményein­ket is sértik a kormány­­párti tervek. BÍRÓ MARIANNA C­saknem biztos, hogy a for­mai okok miatt alkot­mánysértőnek talált vá­lasztási regisztráció tartalmi szempontból is fennakad az Al­kotmánybíróságon (Ab). A re­gisztráció módja és határideje ugyanis a választójoggal, vala­mint a választójog általánossá­gát és egyenlőségét, illetve a diszkrimináció tilalmát előíró rendelkezésekkel is ellentétes. Egyelőre azonban még kérdé­ses, hogy az Ab megsemmisí­­ti-e a regisztrációra vonatkozó passzusokat, illetve a teljes vá­lasztási eljárási törvényt. A tes­tület ugyanis nemcsak azokat a pontokat vizsgálhatja az elő­zetes normakontroll-eljárás so­rán, amelyeket a köztársasági elnök kért, hanem az egész vá­lasztási eljárásról szóló tör­vényt. Így pedig nemcsak az al­kotmányt és a nemzetközi egyezményeket - melyek vizs­gálatára maga Áder János is külön kérte a testületet - sértő előzetes regisztráció bukhat, hanem azok az eljárási szabá­lyok is, melyek az államfő in­dítványa szerint is alapjogokba ütköznek. Ráadásul az előzetes regisztráció egészét az elnöki indítvány - mint hangsúlyozta is - csak azért nem kifogásolta, mert az akkor még - a múlt hé­ten az Ab által részben meg­semmisített - átmeneti rendel­kezésekben szerepelt, így aztán hiába jelentette be a Fidesz, hogy a megsemmisí­tett szabályokat februárban be­építik az alaptörvénybe, ma nem szerepel az alaptörvény­ben, illetve az annak részét ké­pező átmeneti rendelkezések­ben ez a jogkorlátozás, így a re­gisztráció jogintézménye jelen­leg egyértelműen alkotmányel­lenes. Ugyanez a helyzet a múlt héten megsemmisített átmene­ti rendelkezések szinte mind­egyikével, sőt egy részük ellen­tétes nemcsak magával az alap­törvénnyel, hanem például az Európai Emberi Jogi Egyez­ménnyel is ütköznek. Ezt állí­tották szombati blogbejegyzé­­sükben az Így írnánk mi című blog szerzői. Összeállításuk szerint például a pártállam ide­jén nem üldözött súlyos bűntet­tek elévülésének korlátozása a visszaható hatály miatt ellenté­tes az alaptörvénynek a jogál­lamiságról szóló részével, de a strasbourgi bíróságon is elbuk­na. A peres ügyek, illetve a vád­emelés áthelyezhetősége az Or­szágos Bírósági Hivatal elnöke és a legfőbb ügyész által, a tisz­tességes eljáráshoz és a törvé­nyes bíróhoz való joggal ellenté­tes; ezt szintén nem kizárólag a magyar alaptörvény, hanem az általunk vállalt európai jog­anyag is rögzíti. Ugyanez a helyzet a bírói jogviszony felső korhatárának leszállításával is, ami nem csupán a jogállami­sággal, a diszkrimináció tilal­mával és a bírói függetlenség­gel, hanem már egy Ab-döntés­­sel és az Európai Bíróság ítéle­tével is ellentétes. Noha kész ítélet még nincs, de nem felel meg az európai jogrendnek az sem, hogy az elismert egyhá­zak sarkalatos törvényben, az Országgyűléstől kapják meg státusukat, mindez ugyanis a jogorvoslathoz való joggal és a diszkrimináció tilalmával lehet ellentétes, amelyet rögzítenek szintén nemzetközi kötelezett­ségvállalásaink. Így aztán hiába közölte már a múlt héten Rogán Antal, hogy „készen állunk, hogy a parla­ment februári ülésén a formai hibákat kijavítsuk”, a Fidesz frakcióvezetője téved, ha azt hi­szi, egyszerű törvénymódosí­tásról van szó. Egyébként ma­ga az Ab is „cselezett”, amikor múlt heti határozatában ki­mondta: az alkotmányos jogel­vek „valamennyi módosításá­nak és kiegészítésének szerke­zetileg és tartalmilag is kohe­rens módon be kell épülnie az alaptörvénybe”, és a testület ehhez világos iránymutatással is szolgált. Persze az utóbbi két év jogalkotási tapasztalataiból kiindulva a Fideszt az sem fog­ja érdekelni, ha alkotmányelle­nesen módosítja az alaptör­vényt. Erre utalt már az a december közepi nyilatkozat is, mely sze­rint a Fidesz „egybevárja” azo­kat a döntéseket, amelyeket az Ab az előtte fekvő fontos ügyek­ben hoz a közeljövőben. A Fi­desz frakcióvezetőjét azt köve­tően kérdezték a kétharmad jogalkotási kötelezettségéről, hogy az Ab megsemmisítette a családvédelmi törvény egyes rendelkezéseit. Rogán hanya­gul annyit mondott: az Ab asz­talán több olyan fontos téma is fekszik, amelyről a közeljövő­ben döntés várható, és amint ezek megszületnek, a Fidesz majd tájékoztatja a nyilvános­ságot arról, milyen lépéseket tervez ezekkel kapcsolatban. Arról nem beszélt, hogy milyen készülő döntésekről van szó, hiszen ekkor már a hajléktala­nok utcán tartózkodása, illetve a családvédelmi törvényben ho­zott Ab-határozat is bőven adott feladatot a jogalkotásnak. Rá­adásul nyár óta nem lépett a kormánytöbbség a bírói kény­szernyugdíj ügyében sem, amelyre azóta beadtak ugyan egy javaslatot. Persze logikusan feltételezhe­tő volt, hogy - az államfő ha­táridőhöz kötött előzetes nor­­makontrollja miatt - január 5- ig újabb Ab-határozat várható a választási eljárási törvényről. Ám hogy a Fidesz mikor módo­sítja az alaptörvényt, annak el­sősorban azért van jelentősége, mert februártól, illetve április­tól két alkotmánybíró nyugdíja­zásával a mainál is jelentősebb többségbe kerülnek azok a bí­rák, akiket a kormánypártok ültettek be a testületbe. Márpe­dig azt az eddigi döntések is jel­zik, az Ab politikai értelemben kettészakadt, s rendre azok a bírák fogalmaznak meg a kor­mánypártok álláspontja mellett érvelő vagy őket mentegető kü­lönvéleményt, akiket az elmúlt két és fél évben választottak meg. Nincs kibúvó? „Kezdjük ott, hogy a köztár­sasági elnök nem az alkot­mányosság legfőbb őre Ma­gyarországon, az az Alkot­mánybíróság" - 2007-ben még így fogalmazott Orbán Viktor a demokratikus in­tézményrendszert érintő kérdésekről. A mai kor­mányfő­­ Gulyással, vala­mint az elmúlt kétéves gya­korlattal szemben - akkor még azt is kijelentette: „Ma­gyarország olyan ország, ahol az Alkotmánybíróság döntései mindenkire köte­lezőek. Nincs kibúvó, kiska­pu, ez a magyar demokrá­cia egyik vastörvénye." Gulyás - azt hiszi - jobban tudja Nem ellentétes a választójoggal az előzetes regisztráció Gulyás Gergely szerint. A fideszes képviselő a Népszabadság kérdé­sére, hogy az átmeneti rendelkezéseket érintő Ab-döntésből következik-e bármi is választási eljárási törvényre nézve, azt mondta: jogilag nem feltétlenül következ­ne, józan ésszel viszont nehéz a mostani döntés időzítését figyelmen kívül hagyni, hiszen az Ab közel egy évig tárgyalt az át­meneti rendelkezésekről, és éppen akkor hozott a regisztráció tartalmi vizsgálatát megnyitó döntést, amikor tíz napon belül a választási eljárási törvényről is határoznia kell. „Ha nem a vak véletlen az oka annak, hogy az Ab éppen most döntött az átme­neti rendelkezésekről, akkor ez - függetle­nül az én jogi álláspontomtól - előrevetíti a választási eljárással kapcsolatos döntést is" - mondta Gulyás. A törvény egészének a megsemmisítése azonban szerinte fel sem merülhet, hiszen a jogszabály része egy sor olyan rendelkezés is, melyek alkotmányos­ságával kapcsolatosan semmilyen kétség nem vetődött fel. Gulyás szerint az Ab hatá­rozata az alkotmányozó nyilvánvaló szán­dékával szemben, egy alaptörvényi rendel­kezés végtelenül szűkítő értelmezésével, gyakorlatilag annulálásával született. A kér­désre, hogy a joguralom-népuralom vitá­ban melyik oldalon áll, kifejtette: az Ország­­gyűlés alkotmányozó hatalma az, melynek az Ab-t teljes egészében kötnie kell. „Tehát a mércét az Országgyűlés határozza meg. Ezen az alkotmányos mércén belül feladata az Ab-nak az alkotmányosság feltétlen ér­vényesítése." Szerinte a rendszer azáltal működőképes, hogy az Ab az alkotmány rendelkezéseit juttatja érvényre, a törvény­hozó pedig tiszteletben tartja az Ab dönté­sét. Ha nem ért egyet egy döntéssel, az a le­hetőség fennáll, hogy az Ab által kifogásolt rendelkezéseket az alkotmány részévé te­szi. „A törvényhozásnak, mint alkotmányo­zó hatalomnak ezzel az eszközzel megfon­toltan kell élnie, de elszámolással nem az Ab-nak, hanem a választópolgároknak tar­tozik. Ez a parlamentáris demokrácia" - je­lentette ki. RÖVIDEN Interneten az új felvételi tájékoztató A www.felvi.hu honlapon már elérhetők a felvételi szabályokat és az intézmények által 2013 szeptemberére meghirdetett képzéseket tartalmazó felsőok­tatási felvételi tájékoztatók. A Felvi honlapjának közlése sze­rint a tájékoztató kiadványok­­amelyek mellékelve egy jelent­kezési lapot is tartalmaznak - könyv formában januárban ke­rülnek a boltokba. A tájékozta­tók hivatalos kiegészítése pedig január végéig jelenik meg a felvi.hu-n. Ez tartalmazza majd a felsőoktatási szakképzéseket és az osztatlan tanári mesterszako­kat, valamint az ezekhez kapcso­lódó felvételi tudnivalókat is. Szintén a hivatalos kiegészítés tartalmazza majd a december 31. utáni esetleges módosításo­kat a meghirdetett képzések­ben. Az idén szeptemberben in­duló képzésekre február elsejé­től március elsejéig lehet majd jelentkezni. Egy felvételiző ös­­­szesen legfeljebb öt képzést je­lölhet meg. Ugyanazon intéz­mény ugyanazon szakának álla­mi ösztöndíjas és önköltséges képzési formája (ha a képzési szint és a munkarend is meg­egyezik) továbbra is egy jelent­kezési helynek számít, függetle­nül attól, hogy két külön sorban kell szerepelniük a jelentkezés­kor a jelentkezési lapon. A papír­alapú jelentkezési lapok besze­rezhetők a képzéseket meghir­dető felsőoktatási intézmények­ben, az Educatio Nonprofit Kft., az Oktatási Hivatal ügyfélszolgá­latán, valamint a nyomtatott for­mában megjelenő Tájékoztatók­hoz mellékelve. A kitöltött és aláírt jelentkezési lapokat már­cius elsejéig kell postára adni az Oktatási Hivatal címére. Az inter­netes jelentkezés, az e-felvételi határideje is március elseje. Eb­ben az esetben az Ügyfélkapun keresztül az adatok hitelesítését március 11-ig kell megtenni. A felvételi eljárás alapdíja 9 ezer forint, amelyért összesen három jelentkezési helyet lehet megje­lölni. Ezen felül további két he­lyet lehet megjelölni, amelye­kért jelentkezésenként 2 ezer fo­rint kiegészítő díjat kell fizetniük a felvételizőknek. A pontszámí­tás az alapképzéseken 500 pon­tos rendszerben történik, vagyis a tanulmányi és érettségi pon­tok mellé - ezek maximum 400 pontot jelentenek - különböző jogcímeken maximum 100 többletpont kapható. Mester­­képzéseken a jelentkezők maxi­mum 100 pontot szerezhetnek, a pontszámítás szabályait a fel­sőoktatási intézmények határoz­zák meg és teszik közzé. ► MTI MSZP: megalázó a közmunkaprogram A december 30-án elfogadott közfoglalkoztatást érintő dönté­sével mintegy 300 ezer embert kényszerít a kormány a kiszolgál­tatottságba, fosztja meg jogaitól - közölte Nyakó István és Kordás László. Az MSZP-s képviselő, il­letve a Közmunkás Szakszerve­zet főtitkára szerint a közmunka­program ombudsman által is jel­zett, emberi jogokat sértő ren­delkezéseinek eltörlését követel­te a kormánytól. Nyakó emlékez­tetett, Szabó Máté december vé­gi jelentésében lényegesnek ne­vezte, hogy a közfoglalkoztatot­tak számára a szabályozásban és a mindennapi gyakorlatban is rendelkezésre álljanak az egyen­lő jogaikat védő garanciák. Az MSZP és a szakszervezet öt pont­ból álló kérést fogalmazott meg, amely január elsejével követelés­sé vált. Követelik, hogy a közfog­lalkoztatottak munkabérét emel­jék vissza a korábbi szintre, majd érje el a mindenkori minimál­bért, és az eddigi heti helyett is­mét havonta fizessék a bért. A közmunkások számára is bizto­sítsák a pótszabadsághoz való jogot, továbbá ne kelljen meg­alázó módon sorba állni a köz­munka-lehetőségért. Követelik továbbá, hogy a pályakezdőket az eddigi egyéves várakozási idő helyett már 4 hónap eltelte után is be lehessen vonni a program­ba. Az MSZP elvárja a kormány­tól, hogy az ombudsmani jelen­tésben megfogalmazottakat azonnal orvosolja, mivel idén 300 ezer embert alkalmaznak majd közmunkásként. Nyakó el­mondta azt is, hogy az Ország­­gyűlés idei első plenáris ülésnap­jára országos demonstrációt hir­detnek, és különböző menetek indulnak majd az ország minden részéből Budapestre. ► MTI Elhunyt Csécsei Béla volt polgármester Életének 60. évében, hosszan tartó, súlyos betegség után, hét­fő reggel elhunyt Csécsei Béla, Józsefváros korábbi polgármes­tere. Az SZDSZ-es politikus 1993 és 2009 között vezette a VIIi. ke­rületet, tisztségéről betegsége miatt mondott le, azóta orvosi kezelés alatt állt. Temetéséről családja gondoskodik, ugyanak­kor az önkormányzat saját ha­lottjának tekinti, így a temetés költségeit is vállalja, ►mit FOTÓ: NÉPSZAVA

Next