Népszava, 2013. szeptember (140. évfolyam, 204-228. szám)

2013-09-02 / 204. szám

A tavalyihoz hasonlóan idén is egyházi intézménybe tervezték a tanévnyitót, de az időjárás közbeszólt Rombolás után kezdődhet a tanítás Zárt és merev iskolarendszer, központosítás, általá­nos bizonytalanság - a többi között ezekkel lehet jellemezni a most kezdődő tanévet. Mától lépett életbe az új köznevelési törvény, amit az ellenzéki politikusok és a szakértők, szakmai szervezetek is élesen bíráltak. A diákoknak délután négy óráig kötelező lesz iskolában lenniük, és ez még csak az első lépcsőfok; a kormány az egész napos iskola­­rendszer bevezetését tervezi. A pedagógusok nem kapják meg a korábban ígért béremelést, sőt lesz, akinek csökken a fizetése. A politikai szereplők ne ron­gálják a bizalmat a közne­velésben, a pedagógusok pedig ne engedjék beszivárogni az iskolákba az ellenállást. A többi között ezt kérte Balog Zol­tán emberi erőforrás miniszter a nemzeti tanévnyitón. A tárca­vezető eredetileg a Debreceni Református Kollégiumban nyi­totta volna meg a tanévet, ám a várható rossz idő miatt a Köl­csey Központ nagytermében tartották meg az ünnepséget. Úgy tűnik, hagyománnyá válik, hogy az iskolakezdés valame­lyik egyházi intézményhez kö­tődik, tavaly ugyanis a ciszter­ci rend Nagy Lajos Gimnáziu­mában volt a „nemzeti tanév­nyitó”. Hoffmann Rózsa közne­velésért felelős államtitkár ko­rábban éppen arról beszélt, mi­lyen nagy öröm, hogy már mintegy negyven köznevelési intézmény tartozik az egyház fenntartásába, és az a cél, hogy mind több gyermek részesüljön keresztény nevelésben. A tanévet 1 millió 364 ezer 400 diák kezdte meg, 773 ezer 800 tanuló általános iskolá­ban, 216 ezer 200 gimnázium­ban, 244 ezer 200 szakközép­­iskolában, 130 ezer 200 pedig szakiskolában folytatja tanul­mányait. Az általános iskolák­ban 120 ezer, a gimnáziumok­ban 41 ezer 600, a szakközép­­iskolákban 39 ezer, a szakisko­lákban 38 ezer 700 az első év­folyamra beiratkozottak száma. Becslések szerint a pedagógu­sok tavalyi, mintegy 160 ezres létszáma érdemben nem válto­zik, de pontos számok még nin­csenek. A rendszeres gyermek­­védelmi kedvezmény jogosult­­sági feltételei maradtak, azok a gyerekek kaphatják meg, akik családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj min­denkori legkisebb összegének 130 százalékát, 37 ezer 50 fo­rintot, speciális esetekben 140 százalékát, 39 ezer 900 forin­tot. A mától életbe lépő új közne­velési törvényt az ellenzéki po­litikusok, szakmai szervezetek és a pedagógusok is élesen bí­rálták. A szocialista párt sze­rint a köznevelési törvény teljes körű életbe lépése zárt és me­rev iskolarendszert hoz létre. Kunhalmi Ágnes, az MSZP el­nökségi tagja bírálta a kor­mányt az iskolairányítás köz­­pontosítása és a tankönyvter­jesztés államosítása miatt. Azt mondta, az átalakítás az eddi­ginél gyengébb színvonalú köz­oktatást, drágább és nehezebb tankönyvbeszerzést hozott, az új Nemzeti alaptanterv pedig „megtanulhatatlan és megta­­níthatatlan”. Véleménye szerint a most elkezdődött tanévben minden eddiginél jobban kiüt­közik a Fidesz „oktatáspolitikai rombolása”. Hiller István volt oktatási mi­niszter ugyancsak arról be­szélt, hogy ilyen centralizált is­kolaigazgatás még nem volt Magyarországon. A volt oktatá­si miniszter szerint az iskola­­igazgatók kiválasztásának módja rossz, gyakorlata pedig botrányos: a kormányzat sok helyen a helyi közösség akara­tával szemben nevezte ki az in­tézményvezetőt. Múlt héten a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) el­nöke is élesen kritizálta az ok­tatáspolitikát. Mendrey László úgy fogalmazott: a köznevelési törvény nem más, mint szem­fényvesztés. Az ideológiai szem­pontokat preferáló, fölösleges ismeretekkel zsúfolt Nemzeti alaptanterv, a megnövekedett munkaterheléstől hajszolt pe­dagógusok, az értelmesen - önálló játékkal­­ eltöltött sza­badidő esélye nélkül óráról korrepetálásra, fejlesztésre, szakkörre, napközibe, tanuló­szobára és még ki tudja, hova „vezényelt” diákok és az ilyen jellegű feladatok magas színvo­nalú ellátására jellemzően al­kalmatlan intézményrendszer szimbiózisa a színvonal elke­rülhetetlen romlását hozza ma­gával. NÉPSZAVA-ÖSSZEÁLLÍTÁS A fideszes oktatáspolitika „eredményei’­ • Egyre több gyereket akarnak keresztény ér­tékrend szerint neveltetni • Megkezdődik egyes évfolyamokon a hittan és erkölcstan oktatása • Most még „csak" délután négyig kötelező is­kolában lenni, de a cél az egész napos iskola­­rendszer bevezetése • A megfelelő feltételek hiánya ellenére min­dennapos testnevelésre köteleznek bizonyos évfolyamokon • Államosították az iskolákat, akár még a kréta beszerzéséért is az iskolafenntartóhoz kell for­dulni • A tankönyvellátás állami céghez került. A tan­könyvek árát már nyáron ki kellett fizetni • A 2011 -ben tervezett béremelésnek csak 60 százalékát kapják meg a pedagógusok, a töb­bire nincs törvényi garancia • Elvonták a pótlékokat, és mintegy 4500 peda­gógusnak csökkenhet az összjövedelme • Rendőrök dolgoznak bűnmegelőzési tanács­adóként a kijelölt középiskolákban Tanévnyitó a hajdúsámsoni általános iskolában fotó:mti/czeglédizsolt Gondolatok a tanévkezdés ürügyén Ki kit győz le? A szabad iskola legfontosabb jellemzője a pedagógus, a szü­lő és a tanuló kölcsönös tiszte­leten alapuló együttműködése. Az iskola akkor lehet szabad, ha működését döntő módon azok határozzák meg, akik ér­dekeltek abban, hogy minél jobb legyen ez a kapcsolatrend­szer. A ma iskolájában nem épülhetnek kölcsönös együtt­működésre a pedagógiai folya­matok. Az állam kezébe vette az intézményrendszer teljes irányítását. Szabályoz, utasít, ellenőriz. A mellérendeltséget feltételező bizalmi rendszert felváltja a modern hűbériség. Az állami iskola az állami hiva­tali rendszer részévé vált, a pe­dagógus pedig hivatalnokká. A pedagógus feladata nem több és nem kevesebb, mint közvetí­teni a gyermekek felé az állam elvárásait, akaratát. A tanuló és a szülő nem vonhatja két­ségbe, amit a pedagógus köz­vetít, hiszen az az állami aka­rat. A tanuló, ha nem akarja, hogy megbüntessék, engedel­meskedik. A szülő, ha nem akarja, hogy gyermekével „kiszúrjanak” az iskolában, hallgat. A pedagó­gus uralkodik a szülő és a ta­nuló felett, a pedagógust pedig kézben tartja a miniszter által kinevezett iskolaigazgató. Az állam elvárásainak következe­tes végrehajtására az állami tanfelügyelet őrködik. Szabad iskola csak szabad országban lehet. Ahol a gyerek a fontos, ott ne­velője igazodik a rábízott gyer­mekhez. Látszik, hogy hazánk­ban nem az a lényeges, hogy minden gyermek a lehető leg­teljesebb mértékig kibontakoz­tathassa tehetségét. Ezért nem az iskola igazodik a tanulók személyiségéhez. Az állam elvá­rása, hogy a tanuló igazodjon ahhoz, amit a hatalom képvise­lői az íróasztal mögött kiagyal­tak. Az iskola nem dönthet ar­ról, hogyan fejleszti a rábízott tanulót. Az iskolának nem az a feladata, hogy egyéni tanulási útvonalakat dolgozzon ki min­den egyes rábízott tanulónak. Az állami hivatali rendszer ré­szévé vált iskola elvesztette szakmai önállóságát: csak azt taníthatja, amit az állam előírt, csak abban az ütemben tanít­hat, ahogy azt az állam megkí­vánja, csak abból a tankönyv­ből taníthat, amit az állam megenged. Hogy mi lesz azok­kal a tanulókkal, akik bármi­lyen oknál fogva hátrányos helyzetből indulnak, akik bár­milyen oknál fogva lassabban haladnak, mint ahogy azt az állam elvárja? Nem érdekes! Aki nem tudja teljesíteni kellő időre az előírtakat, annak nincs helye a mai iskolarend­szerben. Az általános iskolát sem járhatja ki, aki tizenöt éves koráig legfeljebb a hatodik év­folyamot tudta befejezni. Az „ilyen” örülhet, ha az új okta­tásirányítás által kiagyalt Híd­­program befogadja. Miután a tankötelezettségi idejét leszál­lították a tizenhatodik életévre, ennek elérésétől kezdődően az állam minden kötelessége meg­szűnt. Az iskolarendszerből ki­eső tanulóra vár a közmunka, a nyomor, a börtön. Az iskolabörtönök Ma már az állam nem tud ga­rantálni munkahelyet senki­nek, így a közveszélyes munka­kerülés fogalma kikerült az ül­dözött magatartásformák kö­zül. Helyébe lépett a közveszé­lyes iskolakerülés, amelynek lé­nyege, hogy a rendőr minden tizennégy éven aluli fiút vagy lányt előállíthat az iskolaigaz­gató elé, ha nem tudja igazolni, hogy tanítási időben jogszerű­en tartózkodik az utcán. Nem­csak az iskolán kívül kaptak a rendészeti szervek feladatot az oktatásban, hanem az iskolán belül is, hiszen a jövőben az uniformisukba visszakénysze­­rített volt nyugdíjas rendőrök az iskola falain belül csaphat­nak le arra a tanulóra, akinek a magatartása átlépi a büntet­hetőség küszöbét. Ha a tanuló betöltötte a tizenkettedik élet­évét, büntethetővé válik. Jó lesz, ha minden szülő felkészíti a gyermekét arra, hogy a vere­kedés, a köpködés, mások le­­hülyézése, a padtárs vonalzójá­nak eltörése, könyvének össze­­firkálása, radírjának elvétele azzal a következménnyel is jár­hat, hogy az iskolarendőr felje­lentése alapján szabálysértési eljárás indul, amelynek során súlyosabb esetben pénzbünte­tés kiszabására is sor kerülhet, meg nem fizetésének pedig el­zárás lehet a következménye. Kell is az iskolarendőr, hiszen szeptembertől a tanulóknak reggel nyolctól tizenhat óráig nem szabad kilépni az iskola kapuján. Nem csoda, ha ily mó­don büntetés-végrehajtási in­tézménnyé váló iskolákban a fegyelem megtartásához igény­lik a rendőri segítséget a peda­gógusok. Persze más indoka is van annak, hogy a pedagógu­sok mellé a rendészeti szervek munkatársai is bekapcsolódtak a tanulók kordában tartásába. A pedagógus is gyanús. Még nem bizonyíthatta be az állam­hoz való lojalitását. Nem esett át minősítésen. Ezért a pedagó­gusra is ügyelni kell, tevékeny­ségét figyelemmel kell kísérni. Erre a célra hozta létre az ál­lam a szakfelügyeletet, amely­nek legfontosabb feladata nyo­mon követni, hogy a pedagógus hivatásához méltó magatartás­sal hálálta-e meg az államnak azt a gondoskodást, hogy öt év után, munkaterheinek jelentős megnövelése mellett némileg megemelte a fizetését is. A polgár és az alattvaló A mai hatalomnak nem gondol­kodó, a folyamatokban eligazo­dásra képes polgárokra, hanem engedelmes, az előírásokat kö­vető alattvalókra van szüksége. Ezért kell ebben az évben beve­zetni az első, az ötödik és a ki­lencedik évfolyamokon azokat a tanterveket, amelyektől az is­kolák nem térhetnek el és ame­lyek nem a készség, a képesség, a jártasság fejlesztésére helye­zik a hangsúlyt, hanem a hata­lomnak fontos tananyag bevá­gására és minden kritika nél­küli „visszaadására”. Nem vé­letlenül fogalmazta meg a ha­talom - az ország és az egyén szempontjából is döntő fontos­ságú - elhatározását, miszerint radikálisan csökkenti az érett­ségihez jutók számát. Ezzel függ össze az a szabályozás, amely lehetővé teszi, hogy éven­te mintegy hat-tízezer tanuló tizenhat éves korában, a tan­kötelezettség megszűnése után úgy essen ki a köznevelés rend­szeréből, hogy még az általános iskolát sem fejezte be. A hatalmi elit kineveléséhez kapcsolódik, hogy csak a gim­náziumi tanulmányok során szerzett érettségi bizonyítvány tulajdonosai válnak jogosulttá arra, hogy belépjenek az „elit felsőoktatásba”. A szakközépis­kolai érettségi alapvetően a szakirányú felsőoktatásra ké­szíti fel a tanulókat. A gimnázi­umba történő bejutást a hata­lom a szóbeli vizsgák ismételt bevezetésével nehezíti meg, te­ret engedve így a szubjektív ér­tékítéletre épülő válogatásnak. A gimnáziumok jelentős részét ma már az egyházak működte­tik. Az egyházi iskolák saját tantervvel és tankönyvvel, az állam százszázalékos finanszí­rozása mellett működhetnek. Ily módon az egyházi iskola­­rendszer az alapvető bázisa az új uralkodó osztály kiképzésé­nek. A korosztály ötven száza­lékának a sorsa legjobb eset­ben is a tanonc és a szakmun­kás sorsa. Olyan szakmunkás­nak a sorsa, aki önálló vállal­kozásra nem képes, mivel a szakiskolák ez év szeptemberé­től kezdődően nem pazarolják az időt arra, hogy a hozzájuk beiratkozott tanulókat felvér­tezzék a tanulás képességével, az ismeretek önálló elsajátítá­sának és feldolgozásának ké­pességével. A szakiskolai tanu­lóknál nem fordítanak időt ar­ra, hogy megszerezzék a társa­dalmi folyamatokban való el­igazodáshoz szükséges alapve­tő ismereteket, nem készülhet­nek fel a számítógép kezelésé­re, nem tanulhatnak idegen nyelvet. A képlet mára már vi­lágos, csak azoknak a csalá­doknak a gyermekei jussanak el a felsőoktatásba és szerezze­nek diplomát, akikre a jelenle­gi hatalom támaszkodni kí­ván. SZÜDI JÁNOS ÍRÁSA A NÉPSZAVÁNAK Kié a gyermek? Szüdi János fotó: népszava

Next