Népszava, 2013. október (140. évfolyam, 229-254. szám)

2013-10-29 / 252. szám

Szürke állampolgárok közösségszervező M­a Magyarországon és talán egész Európában a szélsőjobb­­oldali, a polgári, a szocialista, de még a liberális eszmék áradatában is, az egész globális „roma integrációs univerzumban” a romákról folyó dis­kurzust teljesen átitatja az etnikai megközelítés. A cigányság problémái, az úgynevezett roma integrációs stra­tégiákba bújtatva etnikai tartalmú propagandává, rendteremtő intézkedé­sekké, kommunikációs stratégiává nőtték ki magukat. Ahol a roma ügy szavazatokat hoz vagy megélhetést je­lent. Abban a korban, amikor társa­dalmunk tagjai gazdasági, politikai és társadalmi javak birtoklásáért vergőd­nek, meg-megállva, etnikai fűszerrel hintik meg a versengést. Komplex programokat, kutatásokat, rendelete­ket, újságcikkeket vonatkoztatunk a romákra. Sőt különálló romapolitiká­ról beszélünk, ahol a felelősség a roma vezetőket terheli, és semmiképpen sem a mindenkori politikai és gazdasági elitet. Mert ugye ki hallott már olyat, hogy az elit önmagát illesse kritiká­val? Minden bizonnyal voltak sikereink is az elmúlt 20 év romaintegrációs kí­sérletei során. Minden bizonnyal en­nek eredménye, hogy mára kitermelő­dött, kinevelődött a jobboldali és bal­oldali roma értelmiség. Művészeink és „szakértőink” mintegy erős bástyát képezve, jó megjelenésű középosztály­beliként védelmezik munkaadóikat, támogatóikat, hol elvi, hol sokkal in­kább túlélési okokból, míg jobb idők­ben társadalmi presztízsért. Termé­szetesen értelmiségünk egy szűk ré­sze kivonja magát a politika játszóte­réből, és elszigetelt gerillaharcot foly­tat afféle passzív ellenállóként. Viszont a településeinken élő, etnikailag ke­vert és működőképes közösségeink po­larizálódtak, felerősödött a Ti és a Mi perspektíva. Az állami intézményrend­szer, a média és az egyházi szerveze­tek kommunikációja mind az etnikai tagozódást erősítik. A „roma integrá­ciós és/vagy cigányozós dimenzióban” kétféle ember létezik: magyar és roma. A megközelítés ezekben a keretekben azt sugallja, hogy a két népcsoport jól elkülöníthető, párhuzamos rendszer­ben jeleníthető meg, ahol a mindenko­ri elitekhez való tartozás vagy nem tartozás a választóvonal. Ezt a szocio­lógia a többségi és a kisebbségi társa­dalom definíciójával teszi a közéleti vi­ták, kutatások, projektek és politikai hitvallások végérvényes, visszavonha­tatlan tézisévé. Mit jelent az identitás, és mit az ál­lampolgárság intézménye? Hol mosód­nak ezek össze? Az identitás önazo­nosság, önmeghatározás, szerepeken, magatartásformákon, értékrendszeren keresztül épül fel, amely a „teljes én” érzésével társul. A személyiségfejlődés a szocializáció eredménye, és az em­beri kölcsönhatások során jön létre: férfi vagyok, apa vagyok, roma vagyok, magyar vagyok stb. Tehát elmondhat­juk, hogy az egyén etnikai hovatarto­zása egyéni szubjektív jog, választási lehetőség, vagy sokkal inkább: belső indíttatásból jövő érzés. Az önazonos­­ság(aink), identitás(aink) gyakorlása, megélése az alkotmány által biztosí­tott jogunk. Emellett a mindenkori kormányzat­nak a romákat, úgy mint a nem romá­kat is, nem csupán etnikai alapon kell meghatároznia és elismernie, hanem - az alkotmány által biztosított jogál­lás szerint - a velünk született állam­­polgárságunk intézménye által is. Mi­vel a magyarországi romák mindegyi­ke rendelkezik magyar állampolgár­sággal, így a magyar állampolgárságú romák munkanélkülisége, etnikai ala­pú oktatási szegregációja, „állatként” történő minősítése, kollektív megbé­lyegzése, szolgáltatások megvonása teljes mértékben alkotmányellenes in­tézkedés! Miért? Mert ezzel folyamato­san sérülnek magyar állampolgárok jogai. Országunk nemzetfelfogásában, az alkotmányban rögzítettek szerint - függetlenül az egyén etnikai hovatar­tozásától - állampolgárnak minősíti az állam területén élő, magyar állampol­gároktól született személyeket. Ezzel ellentétben viszont az említett ideoló­giai és kommunikációs stratégák az állampolgársághoz, a nemzethez való tartozást az etnikumhoz való tarto­zással azonosítják, így e koncepció szerint az állam területén élő kisebb­ségek (történetesen a romák) nem tar-A határokon kívül élő „nemzettársakat" inkább vallják a többségi nemzethez tartozónak, mint a határokon belül élő romákat hoznak az adott nemzethez. Másrészt a politikai határ - a nemzet szempont­jából - nem választóvonal, mivel az adott állam határain kívül élő „nem­zettársakat” inkább vallja a többségi nemzethez tartozónak, mint a hatá­rain belül élő kisebbségi romákat. T. H. Marshall brit szociológus há­rom területre osztotta az állampolgár­ság intézményét. A polgári összetevő részei az egyéni szabadságjogok, mint például a szólás szabadsága, a tulaj­donhoz való jog és az igazságszolgál­tatáshoz való jog. A politikai összetevő része alapvetően a politikai hatalom­­gyakorlásban való részvételhez szük­séges jogokat tartalmazza, például a szabad választások és a titkos szava­zás jogát. Marshall a társadalmi té­nyezőben foglalta össze az alapvető jó­léthez és biztonsághoz szükséges jo­gok gyakorlását, hogy az egyén teljes mértékben osztozhasson a modern társadalmak és gazdaságok kollektív jogosultságain. E szerint az értelme­zés szerint az állampolgári státus ön­magában nem biztosítja hatékonyan a hozzá tartozó jogokat, a rendkívüli szegénység épp úgy korlátozza az ál­lampolgári jogok élvezetét, mint aho­gyan társadalomból való kizárást je­lent a burkolt és nyílt cigányelleneség is. Az etnikai kitaszítás és megközelí­tés azt erősítik, hogy a romák nem egyenrangú állampolgárai országunk­nak, ezért a velünk kapcsolatos tény­állások nem érintik az állampolgári jo­gok érvényesülését, illetve azok sérülé­sét. A mindenkori elit önmagának fel­mentést ad a felelősség alól, gyakran elnézi a nyílt cigányellenes bűncselek­ményeket, támogatja a paternalista si­­mogatást és a végeláthatatlan romain­tegrációs propagandát. Országunk elitje a megkreált roma értelmiség hoz­zájárulásával egy másodlagos állam­­polgári viszonyt hozott létre és tart fenn annak érdekében, hogy a min­denkori politikai, gazdasági és társa­dalmi igazságtalanságok igazságossá­gában fel se merülhessenek kételyek. Az állampolgárság intézményrend­szere elszürkül, talán sohasem léte­zett valójában, hiszen szégyen és bűn a szegénység, a hátrányos származás Magyarországon! A vizet el lehet zár­ni, a közmunka megvonásával lehet büntetni, a „romaügy” miatt szervezett masírozásokat hol bakancsokkal, hol divatos, magas sarkú cipőkkel de­monstrálni. Jövőre, 2014-ben, válasz­tanunk kell. Ha tudunk. Sodródunk a mindennapokkal, és a verseny valaki számára egyértelmű, másoknak ész­­lelhetetlen. Szürke állampolgárként ide-oda szédelgünk, mert a demokráciának működnie kell. Sárkányfogvetemény SÁRDI MÁRIA újságíró N­e csak mindig a rosszról szól­junk. Alaptermészetem amúgy is inkább a jót jegyzi meg (de kit érdekel az alaptermészetem?). Persze nem is erről van szó. Annak idején az Esti Hírlapnál az olvasószerkesztő fel sem nézett az előtte lévő kéziratból, csak azt látta, hogy egy szoknyás va­laki áll mellette újabb papírokkal, an­­­nyit mondott: „Asszonyom, az első be­kezdést dobja ki!” Talán most is elkel­ne egy Bodó Béla bácsi, neki magya­rázhatnám, hogy talán mégse... Most nem magyarázok. Nemrégiben írtam egy fiatalemberről, aki saját hi­bájából hátrafelé tolatva, ám hátra nem nézve elgázolt egy asszonyt. Hi­bát, bűnt követett el, s azóta is bűnhő­dik, rendszeresen látogatja áldozatát, aki amúgy már sokkal jobban van. Ebből azt a következtetést vontam le, hogy az emberek valahol jók. Nincs igaza Vörösmartynak (remélem, jól emlékszem a költőre), hogy „Az ember­faj sárkányfog-vetemény”. Született egy másik történetem is, amelyet szívesen megosztok az olvasó­val, remélem, nem csak a hozzám ha­sonló, idős kollégákat érdekli. Kedves ismerősöm a minap egy meglehetősen rozoga állapotban levő, teljesen meg­sárgult borítékot hozott: Neked küld­ték! Megdöbbentem, hideg futott át a hátamon. Esti Hírlap-boríték volt, a Budai Gyapjúfonóba címezve (futárral küldve). Akkoriba az volt az a szokás, szokásom, hogy bár az Esti Hírlap dél­ben megjelenő igencsak bulvárlap volt, a magam megnyugtatására szerettem, hogy akiről szó van a cikkemben, az olvassa el megjelenés előtt. Hát a cím­zett, dr. Parádi Mária nemcsak elol­vasta, hanem sok évtizeddel ezelőtt el is tette a három gépelt oldalnyi, azóta teljesen megsárgult írást. Mikor is dolgoztam az Esti Hírlap­nál? Rossz emlékezetem, ám pontos személyi igazolványom szerint 1978- tól tíz éven át. Ez csak annyiban érde­kes, hogy a megőrzött írás jó harminc éve keletkezett. Nem, nem termelési ri­port volt, ahhoz én nem értettem, ha­nem inkább a gyárban történt emberi dolgokról szólt. Ezt őrizte meg Marika, s küldte el mai kolléganőjével, azzal a feltétellel, hogy visszakéri. Vannak jó dolgokból fakadó véletlenek, és van­nak véletlenek, amelyek jó dolgokból fakadnak. Talán ez az emberfaj mégsem csupa sárkányfogvetemény? VÉLEMÉNY NÉPSZAVA 7 2013. OKTÓBER 29., KEDD Orbán üzenete somfaip@nepszava.hu V­alahogyan hozzászoktunk az utóbbi évtizedekben ahhoz, hogy meg­hallgassuk az ünnepi beszédeket, aztán másnap lapozzunk egyet, és éljük tovább az életünket, ott, ahol egy nappal korábban abbahagy­tuk. De Magyarország miniszterelnökének október 23-i beszéde után nem lehet egyszerűen lapozni, és továbblépni. Orbán Viktor most valami olyan hangot ütött meg, amely jogosan verte ki a biztosítékot mindenkiben, aki október végén-november elején nem akarja harci dobok hangját hallani. 56 emlékét ápolva minden épeszű ember inkább a megbékélésről, a nem­zeti összefogásról és az országépítés feladatairól hallana, mintsem ellen­ségről, tömegbe lövetésről, kardlapozásról, seregek toborzásáról... Ötvenhét évvel ezelőtt volt miért és volt ki ellen harcolni. Mert el kellett viselni az idegen megszállást, amit persze mi magunk „húztunk magunk­ra” Németország utolsó csatlósaként, háborút viselve majd az egész világ ellen. Gúzsba kötötte az életünket a diktatúra is, ami a háborút követő de­mokratikus kibontakozást szinte észrevétlenül fojtotta meg. Választási csa­lásokkal, államosításokkal, koncepciós perekkel elvette a kisemberek eg­zisztenciáját. 1956-ban a fegyverek azért szóltak, hogy felszabaduljunk a megszállás alól, és kezünkbe vegyük életünk irányítását. A felkelésnek csak áldozatai voltak, a megszállás és a diktatúra maradt. Akik nem akartak, vagy nem tudtak belenyugodni ebbe a helyzetbe? Vi­lággá mentek. Százezrek kerekedtek fel, egyetlen kisbőröndbe, hátizsákba csomagolva a legfontosabbakat. Sokszor csak a szüleik fényképét tették a viharkabátjuk zsebébe, mielőtt elindultak szerencsét próbálni. Bíztak a te­hetségükben, a munkaszeretetükben, vagy éppen a szaktudásukban. Vol­tak, akiknek sikerült, voltak, akiknek nem. A történelem olyan, mint a divat: ismétli önmagát. Orbán Viktort hall­gatva sokunknak olyan érzése támadhatott, mintha már éltünk volna ab­ban a világban, amelyet újra elképzelt nekünk: harcban állunk szinte egész Európával, a környező országokkal, a multikkal. Mindenkivel, aki a rend­szerváltást követően megpróbált segíteni újraépíteni az országot. Mára el­jutottunk oda, hogy ellenség, aki a demokráciáért szót emel. Kisemberek egzisztenciáját vették el a trafikjaikkal együtt, koncepciós perek sora folyik baloldali politikusok ellen, s ha kell, a választási csalástól sem rettennek vissza. S akik nem kérnek ebből? Megint majd félmillióan mentek világgá. Or­bánt idézem: „Azok a magyarok vetettek véget a szocializmus ólmos, nyo­masztó, kilátástalan szürkeségének, akik 1956 után itt maradtak. Akik azt gondolták, mégsem juthat el egy egész ország. Nehéz sors várt rájuk... Ma­radtak mégis.” Lehet, hogy ez a magyar miniszterelnök mának szóló üze­nete 2013-ban is: maradni kell, hogy változtatni lehessen. BONTA MIKLÓS bontam@nepszava.hu - a svájci? Ezt kérdezte az alpesi ország valamelyik csodálatos hegyor­mán a helyi népviseletbe öltözött reklámturista a helvetikák egyik gyöngyét, a csokoládét majszolva. A nemzeti sajátságok több évszáza­dos dicső sora, közülük csak az órát és bicskát említve, eggyel - talán a leglegendásabbal - fogyatkozott. Végóráit éli a svájci banktitok. Titkolniva­­ló pénzeinket egyre kockázatosabb Zürichbe és környékére menekíteni. A „mindenkivel hadban állunk, és győzünk” fülkeforradalmár kormánya már januárban követelte, hogy a svájci bankok adjanak ki minden Magyaror­szágra vonatkozó, betétazonosításra alkalmas információt, annak remé­nyében, hogy a feketepénzeket be lehessen vonni a közteherviselésbe. Természetesen azt a vágyat nem lehet kizárni, hogy a szócsőként alkal­mazott Lázár János államtitkár még több adóforintot szeretne beterelget­ni a költségvetésbe, hozzájárulva a rosszul kalkulált büdzsé befoltozásához. Az igazi ok azonban korántsem ez volt. Sokkal inkább a szimatolás az után, hogy a magyar tőketulajdonosok közül ki és mennyi pénzt mentett ki ille­gálisan a biztonságosnak tekintett, svájci pénzintézetekbe. Oda, ahová a vérzivataros napokban a nácizmus által üldözöttek egy csoportja mentet­te ki vagyonát, amelynek tekintélyes hányada - nem lévén a családban túl­élő - alvószámlaként gyarapította a helvét bankárok profitját. A legendás svájci banktitkon mostanában repedések jelei látszanak. Az ellentmondásokat ugyan nem mellőzve, de ha egy ország kellően ki­tartó, és úgy tűnik, hazánk hatóságai ebbe a körbe tartoznak, egyre több bankadathoz képesek hozzáférni. Nem mindegyikhez, de számoshoz, a köl­csönösség alapján. Januártól, amikor a velünk kötött egyezmény hatályba lép, Svájc továbbra sem lesz köteles az automatikus vagy spontán informá­ciócserére. Vagyis még nem érvényesül az egykori rágcsálóirtáskor Buda­pestet színesítő plakátok szelleme: „ha patkányt észlelsz, jelezd!”, de a holt­ponton kétségtelenül túlléptünk. A magyar hatóságok a jövő évtől bekérhetik azokat a „fontos adatokat adóügyi célból”, amelyekkel meglévő információikat kiegészíthetik. Mielőtt jogos nemzeti büszkeségünk tudatában kijelenthetnénk, hogy lám-lám a svájciak is meghajoltak a magyar követelések előtt (Lázár János megfogal­mazása), és fejet hajtottak a nemzeti egység kormánya erődemonstrációja előtt, érdemes felidézni, hogy az amerikaiak miképpen tették ugyanezt. Az Egyesült Államok és Svájc közötti egyezség értelmében a svájci bankszek­torra egymilliárd dollárnyi büntetést szabhatnak ki mulasztás esetén, mi­vel az egyes svájci pénzintézeteknek meg kell nevezniük azokat az ameri­kai betéteseiket, akik az alpesi országba menekítették vagyonukat. Micsoda különbség! FEJTŐ FERENC 1909-2008 Főszerkesztő: NÉMETH PÉTER Szerkesztőbizottság: BOCSKAY ZSOLT (ONLINE), DÉSI JÁNOS, SEBES GYÖRGY Lapszerkesztők: MUZSLAI KATALIN, PODHORÁNYI ZSOLT,TÓTH JENŐ • Belföldi rovatvezető: SIMON ZOLTÁN, helyettes:TÖRŐ ANDRÁS, szerkesztők: BALOGH GYULA, BONTA MIKLÓS, FÜSI PIROSKA, MARKOTAY CSABA,TEVAN IMRE • Parlamenti stábvezető: FAZEKAS ÁGNES • Képszerkesztő: SZALMÁS PÉTER • Külpolitikai rovatvezető: RÓNAY TAMÁS • Publicisztika: ANDRASSEW IVÁN • Sportrovatvezető: VARGA T. RÓBERT Főmunkatársak: BÁRSONY ÉVA, ELEKES ÉVA, VERESS JENŐ • Vezető tördelőszerkesztő: GASZT DÓRA, ZSIGOVICS ZSOLT Kiadja a NÉPSZAVA Lapkiadó Kft. • Ügyvezető igazgató: LÁPOSI ELZA •Technikai igazgató:TÓTH JENŐ •Terjesztés: FODRÓCZY ELVIRA • Hirdetés: VITKOVICS MERCÉDESZ • Marketing: SIMON ZSUZSA • Szerkesztőség: 1146 Budapest, Thököly út 127. • Telefon: 477-9000, központi telefax: 477-9020 • Elektronikus levélcím (e-mail cím): nepszava@nepszava.hu • Hirdetés, telefon: 477-9030, telefax: 477-9033 • Internet URL-cím: http://www.nepszava.hu • Terjeszti árusításban a LAPKER. Zrt., előfizetésben a MédiaLOG Zrt. Megrendelés és reklamáció: 06/80-106-000, fax: 06-46-815-800 • Kiadói megrendelés, reklamáció: 06/80-200-502, 477-9000/130,118, telefax: 477-9025. • Előfizetési díj egy hónapra 2900 Ft, negyedévre 8700 Ft, fél évre 17 400 Ft, egy évre 34 800 Ft. Nyomdai előállítás: Ringier Kiadó Kft. Nyomda • Felelős vezető: BERTALAN LÁSZLÓ nyomdaigazgató • www.ringier.hu, kiado@ringier.hu • ISSN Bp 0133-1701 ISSN Vidék 0237-3785 • A NÉPSZAVA példányszámát a MATESZ hitelesíti NÉPSZAVA

Next