Népszava, 2016. november (143. évfolyam, 257-281. szám)

2016-11-29 / 280. szám

gazdasag@nepszava.hu 4 NÉPSZAVA GAZDASÁG D| IY 30 002,50 111 I /­ V­W I­n­nQO/í. 2016.NOVEMBER 29.,KEDD 1 V*,­ I­­­TM W TU,00 /O Nem szeretik a befektetők a kiszámíthatatlanságot - Az uniós pénz a hazai tőke helyett dolgozik Mélyponton a beruházások A statisztikai adatok is azt bizonyítják, ha el­apadnak az uniós forrá­sok, befagynak a beru­házások. Idén akár 10 százalékkal is visszaes­hetnek a befektetések. A hazai gazdaságot leg­inkább a külföldi pén­zek mozgatják. BIHARI TAMÁS A statisztikai adatok szerint Magyarországon tovább tart a lanyha beruházási kedv. Ez alól csak néhány ága­zat kivétel. Az első háromne­gyed évben 14,3 százalékkal maradtak el a beruházások a múlt év azonos időszakától. A harmadik negyedévben a beru­házások volumene 9,3 száza­lékkal csökkent, alapvetően az uniós forrásból finanszírozott fejlesztések visszaesése miatt. Az előző negyedévhez képest vi­szont 2,7 százalékos volt a nö­vekedés, ami még kevés a re­ménykedésre. Éves szinten mintegy 10 szá­zalékkal maradhatnak el a be­ruházások a már tavaly sem különösebben magas szinttől - nyilatkozta a Népszavának Vér­tes András. A GKI Gazdaság­­kutató Zrt. elnök-vezérigazga­tója felhívta a figyelmet arra, hogy a 2007-2013 közötti uni­ós pénzügyi ciklus támogatási forrásaiból tavaly lehetett lehív­ni az utolsó részleteket. Az elemzők szerint ennek tudható be, hogy a költségveté­si szerveknél 57,4 százalékkal csökkentek a beruházások, a vállalkozások körében viszont 3,3 százalékos volt a növekedés a tavalyi év harmadik negyed­évéhez viszonyítva, mint az a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legfrissebb, hétfői jelen­téséből kiderült. Idén ugyanis már elmaradtak a nagy közös­ségi infrastrukturális beruhá­zások. A 2014-2020-as ciklus forrásainak a pályázati kiírásai pedig hazai és uniós csúszások miatt még csak részben jelen­tek meg. Ez ugyan más régiós országokban is előfordul, csak­hogy a magyar gazdaság sok­kal jobban rászorul ezekre a pénzekre, mint a többiek - tet­te hozzá Vértes András. A gép- és berendezésberuhá­zások 4,7 százalékkal nőttek, az építési beruházások 20,6 százalékkal visszaestek éves összevetésben. Az építőiparban a második negyedévi 19,4 szá­zalékról 15,7 százalékosra las­sult. A legjobban, 45 százalékot meghaladóan a pénzügyi, biz­tosítási tevékenységhez köthe­tő beruházások emelkedtek, mivel az új számítástechnikai eszközök beszerzései is növel­ték a beruházási teljesítményt. A képet árnyalja, hogy a meg­előző években szinte egyáltalán nem voltak beruházások a pénzügyi szektorban. Az EU-forrásból fedezett fej­lesztések 2015. végi befejeződé­sével nagymértékben csökken­tek a beruházások a humán egészségügyi és szociális ellá­tás ágban csaknem 73 száza­lékkal, a közigazgatás, véde­lem, kötelező társadalombizto­sítás ágban több mint 41 szá­zalékkal, valamint az oktatás­ban 23 százalékkal. A makroadatokat vizsgálva az mindenképpen reményt kel­tő, hogy az autóipari vagy az elektronikai nagy cégek, ame­lyek már eddig is jelentős pén­zeket fektettek be Magyarorszá­gon, továbbra is hajlandók be­fektetni működő tőkét - jegyez­te meg Bod Péter Ákos, a Corvinus Egyetem közgazdász­­professzora. A nagyvállalatok mellett a kis- és középvállalko­zások (kkv) esetében is tapasz­talható némi élénkülés, ami fő­leg az olcsó hitelnek, egyebek mellett a jegybank növekedési hitelprogramjának, illetve az azt népszerűsítő kampánynak is köszönhető. Ami már kevés­bé örömteli, hogy a hazai válla­lati szektor egészének nem na­gyon akaródzik befektetni - tét­• Személyre szabott törvénykezés • Lassú a kilábalás • Az olcsó hitelek sem elég vonzóak te hozzá a közgazdász profes­­­szor. A lanyha beruházási kedv azonban nem az elmúlt 5-6 év hozadéka, hanem inkább a 2008-as válságra vezethető vissza. Igaz, más országok is megszenvedték a pénzügyi, gazdasági kilábalást, de még a régióban is nekünk sikerült a leglassabban a visszakapasz­kodás. Mára a magyar gazda­ság teljesítménye is némileg meghaladja a 2007-es szintet, de ezzel együtt is lemaradtunk akár Lengyelország, Szlovákia és Csehország mögött is. A gyenge magyar teljesít­ményben több tényező is közre­játszott. Részben a bankokra rakott többlet terhek, valamint a saját elhibázott hitelpolitiká­juk, a rossz portfolió is akadá­lyozta a hitellel támogatott nö­vekedést. Összességében a ha­zai bankszektor kevéssé tudott hozzájárulni a gazdasági fejlő­déshez, különösen ami a beru­házásokat illeti - mondta Bod Péter Ákos. Az persze már erős figyel­meztetés lehet, hogy sok válla­latnál jelentős készpénzkészlet található, ám mégsem fejleszte­nek, nem fektetnek be a terme­lésbe, nem vásárolnak fel cége­ket, inkább kivárnak. Hiába az olcsó hitelek, ha a vállalkozó nem lát maga előtt piacot, ak­kor nem vállal több évre olyan terheket, amelyeket akármilyen kedvező konstrukcióval is, de vissza kell fizetni. Az üzlet természete pedig az, hogy az elhalasztott döntések egy része sosem valósul meg - jegyezte meg a közgazdász-pro­fesszor. A beruházásoktól a kormányzat kiszámíthatatlan gazdaságpolitikája is vissza­tartja a befektetőket. Ez még akkor is igaz, ha egyébként ese­tenként a vállalati kör egy ré­szének váratlanul kedvező be­jelentést tesz a kormány. Attól, hogy a miniszterelnök novem­ber közepén bejelentette a tár­sasági adó drámai csökkenté­sét, a piac számára nem vált megnyugtatóbbá a hazai kör­nyezet. Különösen a külföldi cégek vezetői nem értik, hogy ezt miért nem májusban jelen­tette be a kormányfő, amikor az idei makropályát kijelölte, és miért hat héttel a tervezett ha­tályba lépés előtt. Gondolhat­nak arra, hogy ha romlik az or­szág gazdasági helyzete, ugyan­így váratlanul ellenkező előjelű változást is bejelenthet a kor­mányzat, például valamilyen újabb ágazati adót. A magyar tőkeképződés gyengeségét mutatja az is, mi­lyen nagymértékben függ a külföldi, elsősorban az uniós támogatásoktól, forrásoktól. Az a gond, hogy ezek a pénzek nem a hazai tőkéhez kapcso­lódnak, hanem helyettük­­ dol­goznak - mondta Bod Péter Ákos. A befektetők számára na­gyon fontos a kiszámíthatóság. Magyarországon nagyon bi­zonytalan a döntéshozatal, a jogrend, az állam erőteljesen beavatkozik a piaci folyamatok­ba. Ront a helyzeten a szemé­lyekre szabott törvénykezés, a közbeszerzési pályázatokat be­lengő korrupció gyanúja - hangsúlyozta Vértes András. Az uniós pénzből épülő nagyberuházások már jó ideje leálltak fotó: szalmás Péter RÖVIDEN London: javított makroszámok Jövőre az eddig vártnál valószí­nűleg gyorsabban nő a magyar gazdaság és az infláció is a jelen­legi ösztönző környezetben, ami kérdésessé teheti a Magyar Nemzeti Bank (MNB) enyhítési alapállását-állapították meg a Morgan Stanley globális bank­csoport londoni befektetési részlegének elemzői. Az európai feltörekvő térség jövő évi kilátá­sairól összeállított, hétfőn ismer­tetett átfogó előrejelzésükben 2016-ra 1,9 százalékos, jövőre pedig a korábbi 2,5 százalék he­lyett már 2,9 százalékos növeke­dést várnak a magyar gazdaság­ban. A prognózis javítását a Mor­gan Stanley elemzői elsősorban a költségvetési politika feszessé­gének oldódásával, a növeke­dést támogató likviditási környe­zettel és a javuló hitelpiaci kon­díciókkal indokolták. ► MTI Drágul a dohányáru Felkerültek a Nemzeti Adó- és Vámhivatal honlapjára a 2017. ja­nuár 1-jétől hatályos jövedékiadó-mértékek, vagyis hi­vatalossá vált többek között, hogy mennyivel emelkedik a do­hánytermékek adója. A cigaretta (8 cm hosszúságig) adója 16 200 forintra nő ezer szálanként és az eladási ár 25 százaléka, de mini­mum 28 800 forint. Korábban ez 15 700 forint és 28 400 forint volt. A szivar és a szivarka adója a kis­kereskedelmi ár 14 százaléka, de legalább 4 120 forint ezer dara­bonként, a korábbi 4 060 helyett. Január 1-jétől jövedéki adó ter­heli az e-cigarettát is. A dohány­­gyártmányok adójának szerkeze­tét és minimumát uniós irányelv határozza meg, Magyarország 2017. december 31-ig derogációt élvez. Az uniós adóminimum el­érése érdekében Magyarorszá­gon 2017 végéig 29 százalékkal meg kell emelni a dohánygyárt­mányok adóját, amit Magyaror­szág három lépcsőben kíván el­érni. Az első lépcső idén szep­temberben volt, a második 2017 januárjában lesz. ► MTI A hibás thm miatt büntetett az MNB A Magyar Nemzeti Bank tíz-tíz­millió forint fogyasztóvédelmi bírsággal sújtotta a MECSEK TA­KARÉK Szövetkezetét és a Zálog és Hitel Pénzügyi Zrt.-t, mert megsértették a teljes hiteldíj­­mutató (thm) számítására és ma­ximumának mértékére vonatko­zó jogszabályi rendelkezéseket. Ezt azután közölték, hogy mind­kettőnél fogyasztóvédelmi cél­vizsgálatot folytattak. Azt ellen­őrizték, hogy a kézizálog-hitele­­zési piac e két szereplője miként tett eleget e kölcsöntípus esetében a vonatkozó előírások­nak. A NÉPSZAVA Pénzt utal vissza a gazdáknak az EU Mintegy 15 millió euróra számít­hatnak a magyar gazdák abból a 435 millióból, amelyet a válság­tartalékból utalnak vissza az uni­ós termelőknek - derült ki az Eu­rópai Bizottság hétfőn hatályba lépett végrehajtási rendeletéből. A közös agrárpolitika 2013-ban végrehajtott reformja alapján minden évben elkülönítenek egy meghatározott összeget a közvetlen kifizetési keretből vál­ságtartalékolásra. Ezt akkor lehet mozgósítani, ha az éves költség­­vetés nem elég piactámogatási intézkedések finanszírozásához. Ha ezt a tartalékot az év végéig nem használják fel, a benne el­különített pénzt kifizetik a gaz­dáknak. Tavaly 441,6 millió euró került a keretbe. Az Európai Bi­zottság tavaly szeptember óta nagyjából egymilliárd euró rendkívüli pénzügyi támogatást nyújtott a különösen súlyos helyzetbe került agrárszektor­nak. ► MTI Emelkedik az üzemanyagokéra Emeli bruttó 3 forinttal a 95-ös benzin és bruttó 4 forinttal a gázolaj literenkénti nagykereske­delmi árát szerdán a Mol Nyrt. Az emeléssel a benzin átlagára 345- 346 forintra, a gázolajé 362-363 forintra nő. Legutóbb múlt pén­teken változott az üzemanyagok ára, akkor a benzin és a gázolaj ára is bruttó 5 forinttal emelke­dett. ► MTI www.nepszava.hu Tegnap sem tudtuk meg, hol lakott Matolcsy... Újra összecsapott Matolcsy György az ellenzékiekkel a par­lamentben: a jegybankelnök to­vábbra sem gondolja úgy, hogy válaszolnia kéne a lakásbérlé­sét firtató kérdésekre. Nem szerepeltek tények a kérdésben - ezt mondta Matol­csy György a parlamentben, amikor az MSZP-s Bárándy Gergely megkérdezte, valóban Patai Mihálytól, a Magyar Bankszövetség elnökétől bérel­­t luxuslakást. „Egy megszűnt újság valótlan információjára építve bombáz engem és máso­kat különböző vélt, hamis állí­tásokkal” - szögezte le, majd hozzátette, hogy az állandó lak­helyemen mikor lakom és mi­kor nem, (...) ez aztán végképp nem tartozik önre, ahogy az sem tartozik önre, hogy mikor és milyen helyen tartózkodom, amikor nem az állandó lakhe­lyemen vagyok - válaszolta a jegybankelnök. Bárándy azt ígérte Matolcsy­­nak, hogy a választ eljuttatja az Európai Központi Bank vezető­inek, valamint a többi európai jegybank vezetőjének. Matolcsy visszakérdezett: „vajon ki és miért fizetne bárkinek bármi­lyen lakbért vagy átalányt vagy bármit, ha egy lakásban vagy egy házban, vagy egy kerület­ben vagy egy városban nem la­kik?” Szerinte a szocialista képviselő most a parlamentben próbálja őt lejáratni, „magán­ügyet intéz közidőben”, mert perben állnak. A jegybankelnököt arról is megkérdezte Bárándy, miért ad több százezres fizetést a barát­nőjének. Ezt a részletkérdést még egyszerűbben elintézte Matolcsy: egy szót sem szólt a témáról. NÉPSZAVA-IN­FORMÁCIÓ Új utakon a takarékok A kormányzat és a takarékok víziója a szektor jövőjéről meg­egyezik - mondta Bártfai-Mager Andrea, nemzeti pénzügyi szol­gáltatásokért és postaügyért fe­lelős kormánybiztos az SZHISZ, a Takarékbank, a szövetkezeti hitelintézetek, valamint az Or­szágos Takarékszövetkezeti Szövetség részvételével tegnap tartott konzultáción. A kormányzat az integráció jövőjét középtávon csökkenő, majd fokozatosan megszűnő ál­lami részvétel mellett képzeli el. A szektor irányítási modelljé­ben a SZHISZ-é az ellenőrző, felügyelő (prudenciális) szerep, míg a Takarékbank az üzleti irányításért felelős, de üzletileg csak egy központja lehet az in­tegrációnak - mondta a kor­mánybiztos. A kormányzat úgy látja, hogy a postával való együttműködés lehetősége le­het az egyik kitörési pontja a vidéken megőrzendő takarék­szövetkezeti hálózatnak. A kormány nem készít üzleti stratégiát az integráció számá­ra, a takarékoknak - mint ma­gántulajdonban álló intézmé­nyeknek - maguknak kell dön­teniük arról, hogy milyen üzle­ti alapokon, milyen üzleti stra­tégia mellett végzik a tevékeny­ségüket. Az integráció tagjaitól a kormánybiztos azt várja, hogy a november 17-én megje­lent kormányhatározat alapján tegyenek javaslatot jogszabály­módosításokra, amelyek szük­ségesek a szektor hosszú távú működéséhez. NÉPSZAVA-IN­FORMÁCIÓ

Next