Népszava, 2019. június (146. évfolyam, 126-149. szám)

2019-06-01 / 126. szám

REFLEKTOR Tarlós elfeledett ígérete FOSODOR Míg a főváros látványosan kerülte a dunai hajózás ügyét, addig a kormány közeli kapcsolatba került a balesetben érintett szállodahajót üzemeltető svájci céggel. // BATKA ZOLTÁN, GULYÁS ERIKA Meg kell vizsgálni, jó helyen van­­nak-e a szállodahajók a belváros­ban - mondta a szerdai baleset után Tarlós István főpolgármester, aki rögtön közölte azt is, egyeztet az ügyben Palkovics László in­novációs és technológiai minisz­terrel. Mostani buzgalma megké­settnek tűnik, mert már 2009-es programjában írt arról: „Kijelöljük és megterveztetjük a szállodaha­jók fogadására alkalmas kikötő he­lyét.” A főváros arra nem válaszolt tegnap, hogy miért maradt el eddig a terv megvalósítása. Míg a főváros nem lépett a szál­lodahajók ügyében, addig a kor­mány nagyon is bekapcsolódott a dunai üzletbe. Olyannyira, hogy a kormányzat közeli kapcsolatot ápol a Hableánnyal ütköző Vi­king Sigyn nevű szállodahajót is üzemeltető svájci Viking River Cruisesszal. A hetven óriáshajót működtető társaság egy magyar leányvállalatán keresztül társ­­tulajdonos a magyar állammal a fővárosi kikötőhelyek java részét magáénak tudó Mahart Passnave Kft.-ben - vette észre az Index. Ez az üzleti kapcsolat egy sor kérdést vet fel. Korábban ugyanis megír­tuk, hogy a hajós szakma egy része régóta figyelmeztette a kormányt: a balesetveszély miatt nem kellene beengedni a nagy szállodahajókat a belvárosi Duna-szakaszra. Szal­ma Botond, a Magyar Hajózási Or­szágos Szövetség korábbi elnöke, a Mahart volt vezérigazgatója azt mondta: „A nagy cégek lobbiereje erősebb volt”, így végül csak arról döntöttek, hogy a szállodahajók továbbra is használhatják a város­központi folyószakaszt, de ott nem fordulhatnak meg. A korábban teljesen állami tu­lajdonú Mahart Passnave Kft. 49 százalékát néhány éve a Viking River Cruises hazai leányvállalata, a Viking Hungary Kft. vette meg, 51 százalék állami tulajdonban maradt. Ez utóbbi előbb a Magyar Nemzeti Vagyonügynökséghez ke­rült, majd néhány hónapja a Rogán Antal tárcája alá tartozó - a mi­niszterelnök lánya, Orbán Ráhel befolyási körébe sorolt - Magyar Turisztikai Ügynökségé (MTÜ) lett. Jól fizető szolgáltatás került a svájci multi résztulajdonába: a Mahart Passnave Kft.-nek 2017- ben 3,9 milliárd forintos árbevé­tele volt, és 1,2 milliárdos adózott eredményt produkált. Szalma Botond érdeklődésünkre úgy fo­galmazott: semmilyen szakmai és gazdasági indokot nem tud arra, hogy a magyar állam miért adta el a fővárosi kikötőhelyek zömét bir­tokló cég résztulajdonát a svájci hajósmultinak. Régóta figyelmeztetik a kormányt: veszélyesek a belvárosi Duna-sza­kaszon a szállodahajók Az üggyel kapcsolatban meg­kérdeztük a svájci céget, de nem válaszolt. Az MTÜ-től arra is vá­laszt vártunk: Az állam és a Viking közös tulajdona szerepet játszha­­tott-e abban, hogy végül nem til­tották ki a szállodahajókat a bel­városi folyószakaszról? A társaság nem adott érdemi választ. Érdekes az is, hogy a svájci cégnek rálátása lehet a dunai vízi közlekedés élénkítéséről szóló kormányzati stratégia kialakítá­sára. Idén januárban jelentették be, hogy év végére elkészül a kor­mányzati stratégia, aminek köz­ponti eleme a kikötőfejlesztés. A Mahart Zrt. az Ex Ante Tanácsadó Iroda és a Mahart Passnave Kft. alkotta konzorciumot bízta meg az 1 millió eurót érő tervezéssel, volt, hogy azonnal megyünk. A vízi­mentő-szolgálat e hajónak is helyet adó bázisa egyébként a Hajógyá­ri-sziget déli csúcsán lesz. Ez azért kiváló helyszín, mert innen öt-hat percen belül bárhová ki tudunk érni a folyó fővárosi szakaszán. A VMSZ elnöke megjegyezte: a tragédia rávilágított arra, mennyire fontos a vízimentés megszervezése egy olyan Duna-szakaszon, amely­ről régóta tudott, hogy óriási a ha­jóforgalma. - Őszintén reméljük, hogy akik a szabályokról döntenek, felismerik, megfelelő mentési sza­bályozásra is szükség van - vetette fel Bagyó, aki szerint nyilvánvaló, hogy egy hajó kevés erre a feladat­ra. - Az lenne jó, ha minden kiemelt kockázatú ponton létrejönne egy mentőbázis. Sajnos lassan hala­dunk, hiszen egyelőre mindent önerőből próbálunk megoldani, nem kaptunk még sehonnan támo­gatást. VAS ANDRÁS Tarlós István főpolgármester mostani ügybuz­galma megkésett­nek tűnik 2009 óta nem jutott ideje a főpolgár­mesternek a szállodahajókra FOTÓ: MTVA/JÁSZAI CSABA NAGY ÜZLET A kikötők többségét működtető kft.­­ben érdekelt az állam és a Hableánnyal ütköző hajót üzemeltető svájci cég is Földön ragadt kutatóhelikopterek MENTÉS „Az időjárási körülmé­nyek nem tették lehetővé a helikop­terek bevetését.” Lapunk érdeklő­désére ezzel indokolta a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) azt, hogy a szerda esti dunai hajóka­tasztrófa után miért nem vetették be a túlélők és áldozatok utáni kuta­tás során a gépeket. A kérdést az in­dokolta: szakértők szerint a kutatás hatékonyabb lett volna, ha bevetik az erős keresőlámpával és hőkame­rával is felszerelt helikoptereket. A rendőrség válasza meglepő, mert szerda este esett ugyan az eső, de a megkérdezett repülési szakér­tő szerint nem voltak extrém rossz időjárási körülmények, lehetett vol­na repülni, de legalábbis megkísé­relhették volna elindítani a gépeket. 2017 januárjában azt írta sajtóköz­leményében az ORFK az MD902-es helikopterekről: „A személyzet terheléscsökkentését robotpilóta biztosítja, amely segítséget nyújt a rossz időjárási viszonyok esetén is.” A gépek bevethetőségéről is írtak. A gépek hőkamerás kutató-felderítő rendszerrel is rendelkeznek, amely nagymértékben segíti az eltűnt sze­mélyek felkutatását. A köztévé Kék­fény című műsora pedig bő két hete negyedórát szentelt a rendőrség helikopteres légi rendészeti szolgá­latának bemutatására: a filmben de­­monstrálják „a vízben bajba jutott ember mentésénél alkalmazható technikát”. Aztán külön kitérnek a hőkamera előnyeire is - igaz, első­ként a déli határon menekülteket keresve mutatják be a rendszert. A rendőrségnek azt is felvetet­ték, a Hableány tragédiájának túl­élői dél-koreai újságoknak azt állí­tották, szervezetlen volt a mentés a katasztrófa után, és több szemtanú is úgy nyilatkozott, a vízi rendészet egységei későn értek a 21.05-kor történt baleset helyszínére. A vízi rendészet első hajózó járő­re 21.15-kor érkezett a helyszínre. A hajózók csatornáján ugyanis már a 21.15-kor beérkező állampolgári be­jelentés előtt értesült az ütközésről - közölte a BRFK. Ez azért érdekes, mert az ORFK csütörtöki sajtótájé­koztatójáról szóló tudósításban azt állt: „A Dunai Vízirendészeti Kapi­tányság első hajója 21.29 perckor érkezett a helyszínre.” A szemtanúk szerint a hivatalos mentőegységeket messze megelőz­ve ért a csütörtöki, dunai hajóka­tasztrófa helyszínére a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálatának (VMSZ) kishajója. - Nem tudom, ki volt az első, erre nem figyeltünk, számunkra akkor az volt a fontos, hogy minél előbb segít­sünk - felelte megkeresésünkre Ba­­gyó Sándor, a VMSZ elnöke. - Óriási szerencse, hogy civil kezdeménye­zésre, három szervezet együttműkö­désével éppen két hónapja tettük a Dunára azt a sürgősségi mentőhajót, amely a fővárosban és környékén teljesít majd szolgálatot.­­ Négy éve, látva a dunai hajó­­forgalom robbanásszerű változását, döntöttünk úgy, hogy letesszük itt is a vízimentő-szolgálat alapjait - folytatta Bagyó Sándor. - Sikerült megnyernünk a Wein János Alapít­ványt és a Fővárosi Vízműveket az ügynek, és anyagi támogatásuknak köszönhetően építettük meg ezt a dunai mentésre leginkább alkalmas járművet. Hivatalosan a hajó nincs is még rendszerbe állítva, ám szer­dán, amikor a katasztrófavédelem riasztott bennünket, egyértelmű FOTÓ: MTI/KOVÁCS TAMÁS ROSSZ IDŐ A rendőrség szerint nem voltak meg­felelőek a körülmények a bevetéshez NÉPSZAVA 2019. június 1., szombat „Kékesen fénylettek a vízen" Kaotikus - ezzel a szóval írta le a szerda este történte­ket egy nyugalmazott kanadai hadihajó-kapitány, Ken W. Hoffer, aki a tragédia előtt maga is a folyón hajózott turistaként. A férfi azt mesélte, a pesti part felé tar­tottak, amikor a fedélzeten elhangzott a kiáltás: Em­ber a vízben! Mint mondta, ilyenkor az a legfontosabb: aki csak él és mozog a hajón, a vizet figyelje, hogy hol bukkan fel a szerencsétlenül járt ember. Így is történt, minden szempár a folyóra szegeződött. Egymás után három embert láttak a sodrásban, közülük az egyik mozgott, míg a másik kettő mozdulatlanul lebegett a vízen. A sötétben úgy lehetett őket észrevenni, hogy a parti fények bevilágították a vízen lévő emberek arcát: „Kékesen fénylettek a vízen." Az embereket végül más hajókra húzták ki. A kapitány elmondta, végignézte a balesetről ké­szült felvételeket. Szerinte a híd alá nagy sebességgel érkező szállodahajó óriási hullámot tolt maga előtt. Ez a hídszűkületben felerősödő hullám mozdította ki me­netéből a Hableányt. Ezután találta el és borította fel a sétahajót. Ken W. Hoffer azt mondta, a városnéző út során, még a baleset előtt kaotikus állapotokat látott a Dunán, volt, hogy két hajó az erős áramlásban veszé­lyesen közel került egymáshoz. BATKA ZOLTÁN

Next