Népszava, 2019. augusztus (146. évfolyam, 177-202. szám)

2019-08-02 / 178. szám

2 NÉPSZAVA 2019. augusztus 2., péntek REFLEKTOR Zavaros utakon az e-autózás 2.0 Az Orbán-kormány újra az önkritika hiányáról tanúskodó, teljesíthetetlen célok kitűzésével lendítene a környezetbarátabb hazai közlekedés ügyén. MARNITZ ISTVÁN Az e-taxi legyen kilométerenként 10-20 forinttal olcsóbb - talán ez az Innovációs és Technológi­ai Minisztérium (ITM) szerdán nyilvánosságra hozott, több mint százoldalas, Jedlik Ányos Terv 2.0 elnevezésű dokumentumának egyetlen kézzelfogható javaslata. Emellett elektromos taxik esetén indítványozzák a taxidrosztdíj és a vizsgadíj elengedését. Ezen túlmenően számos szak­mai részletkérdés további módo­sítását kezdeményezik, elsősor­ban a töltés jogszabályi és fizikai lehetőségeinek megteremtése, il­letve a támogatások terén. Utóbbi esetében javasolják, hogy a magas károsanyag-kibocsátású - jellem­zően nagy teljesítményű - autók­tól 2025-ig vonják meg a - számos kedvezményre jogosító - zöld rendszámot. Mindemellett a je­lenlegi - ideiglenesnek tartott - tá­mogatások fenntartását is szük­ségesnek vélik. Ezek közé tartozik a töltőberendezésre vonatkozó adólevonási lehetőség és az ingye­nes parkolás is. Még ha ez utóbbi, mint írják, tetemes bevételkiesést is okoz a helyhatóságoknak. Emel­lett érdemesnek tartják az otthoni - éjszakai - e-autó-töltés, illetve az önkormányzati flották támogatá­sát is. Pontosítanák a társasházak parkolóiban elhelyezett e-töltők szabályait is. Ezen túlmenően ugyanakkor az elkövetkező évek során - legalább­is a dokumentum alapján - számos „projekttel”, „pilottal”, „jógyakor­­lat-elemzéssel” és „okos - smart - megoldással” találkozhatunk, sok állami megbízással kecsegtetve a tanácsadó cégeket. Az ITM kapcsolódó közleménye szerint a Jedlik Ányos Terv 2.0 a 2015-ben elfogadott, hasonló elne­vezésű, első változatnak tekintett dokumentum felülvizsgálata. Az összevetést némiképp nehezíti a Jedlik Ányos Terv 1.0 fellelhetet­lensége. Nem véletlen: a 2015-ös anyag lapunk birtokába került ter­vezete ugyanis egész más tervszá­mokat tartalmaz, mint amit a most kiadott dokumentum a korábbi időszakoknak tulajdonít, illetve ami végül is az akkori tervekhez képest megvalósult. A 2015. évben még 54 ezer elektromos személy­­gépkocsit és további több mint 7 ezer egyéb, hasonló hajtású jár­művet álmodtak 2020-ra a hazai utakra. Ehhez képest a 2.0-s anyag - igaz, kedvező szövegkörnyezet­ben - maga is elismeri, hogy a zöld rendszámú autók mennyisége (a lehető legtágabban értelmezve az elektromos autók fogalmát) csu­pán ezres nagyságrendű. Az általuk idézett, 2018. októberi adatok sze­rint legalábbis akkor mintegy 3200 tisztán elektromos, 2100 tölthető hibrid és 2 ezer hatótávnövelt hib­rid viselhetett zöld rendszámot. Ez összesen körülbelül 7 ezer e-gép­­jármű. A piac emelkedési ütemére ugyanakkor jellemző, hogy a vil­­lanyautosok.hu által a Belügymi­nisztériumtól bekért ez év júniusi adatok szerint jelenleg már mint­egy 5700 tisztán elektromos, 3900 hatótávnövelt elektromos hibrid és közel 3400 tölthető hibrid hordhat zöld rendszámot. Ez viszont össze­sen már mintegy 13 ezerre rúg. A nyilvános rendezvényeken vi­szont az elmúlt évek során a terv­hez kapcsolódó megszólalók - így A 2015-ös tervezet egészen más szá­mokat tartalma­zott, mint ami végül is megva­lósult például a téma akkori kormányon belüli gazdája, Varga Mihály jelen­legi pénzügyminiszter - rendre 50-60 ezer e-gépjárművet ígértek 2020-ra. De Orbán Viktor még két éve is tartotta magát ehhez az értékhez. Mindennek a KTI Köz­lekedéstudományi Intézet és a PwC jóslatai szolgáltattak alapot. Utóbbi tanácsadó ma is elérhető, 2013-as elemzése 2020-ra akár 189 ezer elektromos gépjárművet is el tudott képzelni Magyarországra. A legvalószínűbbnek ugyanakkor a 45 ezres értéket tartották, míg a legborúsabb álmaikban 27 ezer e-autó jelent meg. Igaz, a 2015-ös Jedlik Ányos Tervben a PwC-re hi­vatkozva egy 2023-as, 52-139 ezres becslés jelenik meg. A most nyilvá­nosságra hozott frissítés ugyanak­kor az elődtárca, vagyis a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium egy szük­ségképpen korábbi, ám mindeddig nem ismert „előrejelzésére” hivat­kozik. Eme hármas - borús, legva­lószínűbb és derűs­­ jövőkép 2020- ra 12 ezer, 21 ezer, illetve „53 778” darab, 2030-ra pedig (ugyanezen felosztás szerint) 60 ezer, 182 ezer és 450 ezer elektromos gépjármű­vet jósol a hazai utakra. Miközben hasonló felosztásnak nem leltük nyomát a 2015-ös anyagban, a je­lek szerint az ITM is elfogadja ezt a tervet. Igaz, közleményükben furamód 2030-ra a lehető legma­gasabb, 450 ezres számértéket említik, miközben az elterjedtség 2020-ra a leginkább borúlátó, ko­rábbi jóslatokat sem éri el. De az érték az NFM most közzétett, állí­tólagos korábbi jóslatából is csak a legalacsonyabbhoz közelít. 13 ezer e-gépjármű fut a hazai utakon Növelik az arányt A jelenlegi 6,4 százalékról jövőre már 8,2 százaléknyi biológiai ere­detű összetevőt kell keverni a ha­zai kutakon forgalmazott üzem­anyagokba - nyomatékosította a lapunk által már idézett, múlt hé­ten megjelent kormányrendelet tájékoztatóján Kaderják Péter, az ITM energia ügyekért és klímapo­litikáért felelős államtitkára. Ezen belül a benzin kötelező bioetanol­­aránya 6,1 százalék lesz. Ez a ter­mék E-10 néven jelenik meg a hazai kutakon. A biodízel eseté­ben az elszámolás bonyolultabb, mert ott a használt sütőolajnak nagyobb az értékelési súlya. A változás véleménye szerint sem a gépjárművek motorját, sem a mezőgazdasági területeket, sem az élelmiszeripart nem érinti ked­vezőtlenül. A tervek nyomán, az elektromos autózást is hozzászá­mítva, az államtitkár 2020-ra el­érhetőnek tartja a közlekedés EU felé vállalt, 10 százalékos megúju­­ló-részarányát. Emellett a szak­tárca az üzemanyagminőség-el­­lenőrzés további szigorítását tervezi. Annak kapcsán, hogy az elektromos autózásra vonatkozó korábbi terveknek 2020-ra várha­tóan csak a töredéke valósul meg, Kaderják Péter arra szorítkozott, hogy szerinte a korábban 2020-ra közölt 50-60 ezres gépjárműszá­mok csak a legderűlátóbb jövő­képre vonatkoztak. Hangsúlyozva, hogy a téma alapvetően nem tar­tozik államtitkárságához, közölte, hogy elképzeléseik kulcseleme a közlekedés zöldítése, ami magá­ban foglalja az elektromobilitást is. Ennek kapcsán emlékeztetett a 25 ezer feletti lakosságszámú települések közösségi közlekedé­sének zöldítésére biztosított 35,9 milliárd forintos állami támoga­tásra. M. I. Kaderják Péter szerint a ko­rábban közölt számok a derű­látóbb jövőképre vonatkoztak Töltőkből is kevés van JÓSLATOK Nem állunk sokkal jobban töltők tekintetében sem. A 2015-ös anyag legalább 3 ezret, de „ideális esetben” 10 ezret tar­tott 2020-ra szükségesnek. Egy akkori konferencián egy kétségbe­vonhatatlan tekintélynek örvendő szakértő éppenséggel 63 ezret va­lószínűsített. Ehhez képest a múlt év végi adatokat közlő, most frissí­tett minisztériumi anyag mintegy 600-ról számol be. Igaz, a közmű­hivatal nemrég 844-ről tudósított. Ezt nagyságrendileg megerősíti az openchargemap.com pillanatnyi állapotot tükröző adatbázisa is. Miközben az egy lakosra jutó töltők száma tekintetében - az openchargemap.com adatai alap­ján végzett számításaink szerint - Magyarország Európában az alsó középmezőnybe tartozik, az anyag a hazai adatokat elsősorban a ke­­let-közép-európai államokkal veti össze. Ez a helyezésünk pedig - a jóval előttünk járó Ausztriát leszá­mítva - vállalható. A Jedlik Ányos Terv 2.0 a töltőpontokra is közöl jóslatokat, a szokásos hármas fel­osztásban. Eszerint 2020-ra - ala­csony, reális és magas elterjedést valószínűsítve - 1265, 2250 és 5300, 2030-ra pedig 5900, 18100, illetve 45 ezer létesülhet. Az ITM közleményében erre is csak a lehe­tő legmagasabb, 2030-as értéket idézi. Ennek megalapozottságát erőteljesen megkérdőjelezi, hogy most, 2019 augusztusában, amikor körülbelül 13 ezer elektromos au­tót és 900 töltőállomást tartanak nyilván, a kiadott anyaguk 2020-ra változatlanul lehetségesnek tart akár „53 778” darab e-autót és 5300 töltőállomást is. A - több utalás szerint alapvető­en a Századvégnél elkészült - 155 oldalas anyag leginkább a világszin­tű folyamatok elemzésében, illet­ve a különböző elvek és általános elköteleződések szintjén erős és részletgazdag. Igaz, egy merész for­dulattal a nálunk nagyságrendek­kel fejlettebb svéd, német, holland és brit ösztönzők egy részét „rossz gyakorlatként” mutatja be. Azon túl, hogy számos megál­lapítás többször is megismétlődik a dokumentumban, több ponton erős hasonlóságot mutat a 2015-ös verzióval, így például változatlanul 2024-re teszik a Paks 2 atomerőmű belépését, miközben már maga az Orbán-kormány sem tart való­színűnek 2026 előtti indulást. Miközben a hírek szerint Orbán Viktor is elsősorban azért támogat­ja az elektromos autózás ösztönzé­sét, hogy legyen vevő az új atom­blokkok áramára, az anyag számait összevetve arra juthatunk, hogy az e-autók 2030-ra a legderűlátóbb becslések szerint sem igényelnek a hazai villamosenergia-fogyasztás néhány tíz ezrelékénél több áramot. ROSSZUL ÁLLUNK FOTÓ: NÉPSZAVA Kevesebb mint ezer töltőállomás van az országban

Next