Népszava, 2023. augusztus (150. évfolyam, 177-203. szám)

2023-08-02 / 178. szám

2­1­g j’f.sz.sze­da_____________________________________________________________________________________________________________________________REFLEKTOR „A változtatásnak semmi értelme” ÁTÁLLÁS Tiszaújvárosban mostantól nem állnak meg vonatok, pótlóbuszok viszik az utasokat Miskolcig. Az érintettek szerint ez nem lesz gazdaságosabb, hiszen a vasútállomást továbbra is fenntartják, megy rá a rezsi, működik a pénztár és takarítani is kell. FOLYTATÁS AZ 1. OLDALRÓL - Úgy tűnik, nem tudja a jobb kéz, mit csinál a bal. Három évvel ezelőtt, a koronavírus kezdetén is megszün­tették a vonatközlekedést ezen a szakaszon, talán ha egy járat maradt, s akkor a buszmegállónak leaszfal­toztak egy szakasznyi zöldterületet. Aztán elmúlt a Covid, újraindították a vonatokat, a buszbeállót megszün­tették, az aszfaltot meg felszedték. Újra kinőtt a fű. Most meg reggel jöttek a közutasok két nagy teher­autóval és két másik kisebbel, be­tont hoztak és úthengert, öt-hat em­berrel újra leaszfaltozták a korábbi részt. Ha ezt valaki gazdaságosnak nevezi, azt kiröhögöm. Ilyenkor a magyar ember arra gondol, valaki­nek a zsebébe biztosan átvándorolt néhány millió forint, különben mi értelme lenne ennek az egésznek? - kérdi tőlünk egy középkorú férfi. Válaszunk nincs, az aszfaltozó mun­kásokkal korábban ugyan beszél­gettünk, ők annyit mondtak, hogy Borsod-Abaúj-Zemplén megyében a tiszaújvárosi az egyetlen megálló, ahol munkát kellett végezniük az át­állás miatt, de délre pikk-pakk már be is fejezték azt. Körbenézünk a vasútállomás előtti placcon, bőven lett volna hely egy ideiglenes buszbeállót kialakíta­ni anélkül, hogy zöldfelületet kellett volna elvenni, hiszen egy vonat nél­küli vasútállomáson ugyan mi szük­ség lenne 10-15 autóparkoló-helyre, háromnak a helyén elfér a busz. Nem találja az észszerűséget a változásban egy hejőkeresztúri nyugdíjas asszony sem, aki kedden délelőtt kifejezetten azért jött a vo­natpótló busszal Tiszaújvárosba, hogy „tesztelje” a járatot. Tapaszta­­tatait szerinte a változtatásnak sem­mi értelme nincs.­­ Nekem még jók a lábaim, vi­szonylag könnyen begyalogolok a városközpontba, orvoshoz, boltba, megteszem azt a másfél-két kilo­métert. De aki idős, beteg, sok a cso­magja, az vajon mit kezd magával? Ha már buszra váltottak, legalább a centrumhoz közelebb kialakíthat­tak volna még egy megállóhelyet, hi­szen így mindenkinek ki kell zarán­dokolnia a város szélére. Azt meg végképp nem értem, miért kell fenn­tartani tetemes pénzért egy vasú­tállomást takarítókkal, pénztáros­sal, forgalmistával. Főleg úgy, hogy a MÁV pont azért siránkozik, hogy ke­vés az ember, ezzel okolták az egész átalakítást - értetlenkedik. Az egyik itt dolgozótól megtud­tuk: kora reggel egy négyfős család járt pórul a változtatások miatt. A Balatonhoz utaztak volna kerékpá­rokkal felszerelkezve, Nyékládhá­­zán akartak átszállni az Ezüstpart gyorsvonatra. Csakhogy, amikor két hete előre megvették a jegyet ma­guknak és a bicikliknek, senki nem mondta nekik, hogy augusztus else­jén bizony a buszra már nem száll­hatnak fel a járgánnyal együtt. Va­lahogy végül eljuttatták a kerékpá­rokat Nyékládházára, s onnan már sima volt az útjuk, de nem ilyen zök­kenőkkel tervezték az idei nyaralá­sukat. Tiszaújvárosban összefutunk Bá­lint Orsolyával, a MÁV Zrt. szóvivő­jével is, három munkatársa éppen fotókat és drónfelvételeket készít az érkező vonatpótló buszról. Azt mondja, elvileg 4 perc a járat késé­se Nyékládházától idáig, de a sofőr igyekszik majd behozni, és idejében indul tovább. A Miskolc-Tiszaújvá­­ros szakasz egyébként a menetrend szerint augusztus elsejétől 17 perc­cel hosszabb buszon, mint vonaton. A MÁV kora délután egy közleményt is kiadott, amiben az szerepel: a vo­nathelyettesítő buszokon is váltha­tó menetjegy az utazáshoz, azok szá­mára, akik nem rendelkeznek előre megváltott vasúti menetj­eggyel vagy bérlettel. A „helyettesítő vonaljegy” a teljes útra fix 400 forintba kerül, il­letve a jogosultak 50, illetve 90 szá­zalékos kedvezménnyel válthatják meg azt. Halmi József, Gyártelek polgár­­mestere szerint elképzelhető, hogy gazdaságtalanul működtek ezek a szárnyvonalak, de a bezárás helyett inkább észszerűsíteni kellett vol­na a közlekedésen. Ők a Mátészal­ka - Kocsord alsó - Csenger vona­lon helyezkednek el, a településen két vasúti megálló is van, amelyet az önkormányzat a MÁV-val közö­sen tart fent. Ő maga nem messze lakik a vasútvonaltól, így látta: zöm­mel munkába menő vasúti dolgozók vették igénybe a járatokat, az utasok inkább a kényelmes autóbuszokra ültek eddig is. Csakhogy ennek nem kellene így lennie, hiszen ez a vasúti szakasz átmehetne az ukrán oldalra Zaj­tára és a román oldalra Szatmár­németibe is, s akkor biztosan lenne forgalma. A szocialista polgármes­ter szerint álságos, hogy a Fidesz éppen a falvakban és kisvárosokban nyirbálja meg a szolgáltatásokat, miközben rendre azt kommunikál­ja, mennyire fontos neki a magyar vidék. A térségben ezért több tele­pülésen azt tervezik, aláírást gyűjte­nek a vasútvonalak újraindításáért. DOBOS JUDIT A Tiszaújvá­­ros-Miskolc vonalon is buszra ültet­ték az utaso­kat, az utazási idő ott - a me­netrend sze­rint-17 perc­cel lett több AKCIÓ HALMI JÓZSEF: A térségben több településen azt tervezik, aláírást gyűjtenek a vasútvonalak újraindításáért . O a:■< Öin O Van, akinek jelentős nehézség lesz a buszos pótlás HÁTRÁNY Az augusztus első nap­ján, azaz tegnap bezárt tíz vasúti szárnyvonalból többnél komoly vál­tozásokra kell készüljenek az uta­sok a korábbi és az új menetrendek összevetése alapján, ellentétben a MÁV és az Építési és Közlekedé­si Minisztérium ígéretével. A dön­téshozók amúgy annak ellenére is ragaszkodtak a mellékvonalak sze­mélyszállító szolgáltatásának leál­lításához, hogy a szakma mellett a helyi vezetők - pártállástól függetle­nül - elhibázottnak tartják a járatok megszüntetését, melyek közül több­nél semmi sem indokolta a bezárást. A Dombóvár-Komló vasútvonal­ról eddig például úgy tűnt, fejleszti a MÁV, hiszen másfél évvel ezelőt­­tig napi 2 vonatpár járt csak, azóta viszont hétköznap 5 - pénteken 6 - szerelvény indult mindkét végál­lomásról, s mivel az adatok szerint növekedett az utasszám, láthatóan volt értelme a bővítésnek. Ezek után most mégis megszűnik a személy­­forgalom a szakaszon. Az eddigi já­ratszám és -elosztás marad ugyan a buszos pótlásnál, de a napi máso­dik járat Dombóvárról az eddigi reg­gel negyed 6 helyett hat órakor in­dul buszként, és a menetidő a 36 ki­lométeres szakaszon 24 perccel nő. Emiatt a Pécs felé átszállók csak egy vagy két csatlakozással későbbi já­rattal tudnak tovább utazni. Aki pél­dául eddig negyed hétkor indult Ma­­gyarhertelendről, az egy óra múlva már Pécsen volt, míg mostantól ele­ve csak fél 7 után tud indulni, és 8-ra ér a megyeszékhelyre, ami hivata­li munkába járásra nem a legideáli­sabb. Ha be akar érni valaki 8-ra, ne­gyed 6-kor el kell indulnia, ami vi­szont kissé korainak tűnik. Komló felől viszont mostantól 20-30 perc­cel korábban kell indulni Dombóvár felé, mert csak így biztosított, hogy az utasok elérik a budapesti vonat­csatlakozásokat. Marad az eddigi 4 járatpár Balas­sagyarmat és Ipolytarnóc között, az indulási idők sem változnak, a me­netidő 10 perccel csökken, vagyis elvileg a továbbutazásnál sem okoz problémát a vonat helyetti buszozás. Más kérdés, hogy akkor mi értelme volt a Nógrádszakál és Ipolytarnóc közötti szakasz felújításának: a tel­jes pályát újjáépítették, a munka ép­pen július 31-én fejeződött be - más­nap bezárták a vonalat... Akik eddig a legelső, hajnali fél 5-kor induló vonattal jártak Mis­kolcról Tiszaújvárosba, most még korábban kell kelniük, ugyanis a busz 24 perccel korábban indul, a menetideje viszont 17-tel növekszik. A második busz pedig nem a Tiszai pályaudvarról, hanem Nyékládhá­­záról startol a jövőben, így az eddi­gi 10 járat helyett csak 9 közlekedik majd teljes hosszában a vonalon, s mindegyik majdnem 20 perccel hosszabb zötykölődést jelent majd a buszon, mint eddig a Bz-vel. Ez azt is jelenti, hogy aki erről a vonalról IC-vel járt eddig Budapestre a me­gyeszékhelyen át, az éppen lekési a csatlakozásokat. Továbbra is öt járatpár közleke­dik Abaúj­szántó és Hidasnémeti között, a menetidő 5 perccel csök­ken, csak épp nem lesz mindenki­nek kényelmes a buszhoz eljutás. Korlát-Vizsoly megállóhely vasúton cirka 1-1,5 kilométerre esett eddig a két településtől, a busz viszont csak Vizsolyra megy be, ami azt jelenti, hogy a korlátiaktól immáron nagy­jából 5 kilométerre kerül a tömeg­­közlekedés. Ugyanígy járat nélkül marad Fony és Hejce is, előbbiek­nek az úgy 4 kilométerre fekvő Vil­­mányig kell majd eljutniuk, utóbbi­aknak pedig a Hejcei elágazóig, ami nagyjából 3 kilométeres túra, vagyis ők bizonyosan hosszabb utazásokra készülhetnek. A Mátészalka-Csenger viszony­latban a menetidő 55 percről 52-re csökken busszal, Kocsord Alsó he­lyett a busz egy kilométerrel arrébb, a főúton a kórháznál áll majd meg, Ököritófülpösön viszont jól járnak, hiszen nem kell majd másfél kilo­métert gyalogolni a faluból a vasút­ra, hanem a főúton felszállhatnak a buszra. Cseppet sem mellékesen je­lenleg is tart a csengeri vasútállomás felújítása, mely ezek szerint hiába­való beruházás. Mezőhegyesről Újszegedre a napi két járat menetideje 103 percről 93- ra, Battonyára pedig 31-ről 28-ra csökken, ám utóbbinál - mindössze 18 kilométeres, a két végállomás kö­zötti tanyavilágon át kanyargó, két megállóhelyes vonal - a tompapusz­taiak igencsak rosszul járnak, hiszen a pótlóbusz úgy négy kilométerre áll meg az állomástól a bekötőút elején. Nagyatád és Somogyszob között a hétköznapi 16, ünnep- és vasárnapi 13 vonatpárt ugyanennyi busz vált­ja, a menetidő 1 perccel lesz hos­­­szabb, az indulási idők is ennyivel térnek el, ahogyan a Karcag-Tisza­­füred vonalon is megmarad a 4 já­ratpár, a menetidő egy perccel nő, és a megállóhelyek sem kerülnek arrébb, míg Lakitelek és Kunszent­­márton között öt perccel csökken a menetidő, más változás nem látszik a menetrendből. VAS ANDRÁS Vonatbúcsúztatás Nagyatádon. Sokan pórul járnak zo<­o Zo Öo Nincsenek válaszok A szárnyvonalak bezárása kapcsán kerestük a MÁV-ot, arra voltunk kíván­csiak, melyik vonalon hány busz beállítására van szükség, ez hány sofőrt je­lent, milyen típusú és felszereltségű buszokat állítanak forgalomba, honnan csoportosítják át a járműveket, illetve vezetőiket, s van-e elegendő sofőr, hogy ellássák a megnövekedett feladatokat, vagy települési tömegközleke­dési cégekhez hasonlóan külföldön is toboroznak buszsofőröket, s ha igen, honnan, hány embert? A múlt héten elküldött kérdéseinkre lapzártánkig nem kaptunk választ,

Next