Népszava, 2023. augusztus (150. évfolyam, 177-203. szám)
2023-08-02 / 178. szám
21g j’f.sz.szeda_____________________________________________________________________________________________________________________________REFLEKTOR „A változtatásnak semmi értelme” ÁTÁLLÁS Tiszaújvárosban mostantól nem állnak meg vonatok, pótlóbuszok viszik az utasokat Miskolcig. Az érintettek szerint ez nem lesz gazdaságosabb, hiszen a vasútállomást továbbra is fenntartják, megy rá a rezsi, működik a pénztár és takarítani is kell. FOLYTATÁS AZ 1. OLDALRÓL - Úgy tűnik, nem tudja a jobb kéz, mit csinál a bal. Három évvel ezelőtt, a koronavírus kezdetén is megszüntették a vonatközlekedést ezen a szakaszon, talán ha egy járat maradt, s akkor a buszmegállónak leaszfaltoztak egy szakasznyi zöldterületet. Aztán elmúlt a Covid, újraindították a vonatokat, a buszbeállót megszüntették, az aszfaltot meg felszedték. Újra kinőtt a fű. Most meg reggel jöttek a közutasok két nagy teherautóval és két másik kisebbel, betont hoztak és úthengert, öt-hat emberrel újra leaszfaltozták a korábbi részt. Ha ezt valaki gazdaságosnak nevezi, azt kiröhögöm. Ilyenkor a magyar ember arra gondol, valakinek a zsebébe biztosan átvándorolt néhány millió forint, különben mi értelme lenne ennek az egésznek? - kérdi tőlünk egy középkorú férfi. Válaszunk nincs, az aszfaltozó munkásokkal korábban ugyan beszélgettünk, ők annyit mondtak, hogy Borsod-Abaúj-Zemplén megyében a tiszaújvárosi az egyetlen megálló, ahol munkát kellett végezniük az átállás miatt, de délre pikk-pakk már be is fejezték azt. Körbenézünk a vasútállomás előtti placcon, bőven lett volna hely egy ideiglenes buszbeállót kialakítani anélkül, hogy zöldfelületet kellett volna elvenni, hiszen egy vonat nélküli vasútállomáson ugyan mi szükség lenne 10-15 autóparkoló-helyre, háromnak a helyén elfér a busz. Nem találja az észszerűséget a változásban egy hejőkeresztúri nyugdíjas asszony sem, aki kedden délelőtt kifejezetten azért jött a vonatpótló busszal Tiszaújvárosba, hogy „tesztelje” a járatot. Tapasztatatait szerinte a változtatásnak semmi értelme nincs. Nekem még jók a lábaim, viszonylag könnyen begyalogolok a városközpontba, orvoshoz, boltba, megteszem azt a másfél-két kilométert. De aki idős, beteg, sok a csomagja, az vajon mit kezd magával? Ha már buszra váltottak, legalább a centrumhoz közelebb kialakíthattak volna még egy megállóhelyet, hiszen így mindenkinek ki kell zarándokolnia a város szélére. Azt meg végképp nem értem, miért kell fenntartani tetemes pénzért egy vasútállomást takarítókkal, pénztárossal, forgalmistával. Főleg úgy, hogy a MÁV pont azért siránkozik, hogy kevés az ember, ezzel okolták az egész átalakítást - értetlenkedik. Az egyik itt dolgozótól megtudtuk: kora reggel egy négyfős család járt pórul a változtatások miatt. A Balatonhoz utaztak volna kerékpárokkal felszerelkezve, Nyékládházán akartak átszállni az Ezüstpart gyorsvonatra. Csakhogy, amikor két hete előre megvették a jegyet maguknak és a bicikliknek, senki nem mondta nekik, hogy augusztus elsején bizony a buszra már nem szállhatnak fel a járgánnyal együtt. Valahogy végül eljuttatták a kerékpárokat Nyékládházára, s onnan már sima volt az útjuk, de nem ilyen zökkenőkkel tervezték az idei nyaralásukat. Tiszaújvárosban összefutunk Bálint Orsolyával, a MÁV Zrt. szóvivőjével is, három munkatársa éppen fotókat és drónfelvételeket készít az érkező vonatpótló buszról. Azt mondja, elvileg 4 perc a járat késése Nyékládházától idáig, de a sofőr igyekszik majd behozni, és idejében indul tovább. A Miskolc-Tiszaújváros szakasz egyébként a menetrend szerint augusztus elsejétől 17 perccel hosszabb buszon, mint vonaton. A MÁV kora délután egy közleményt is kiadott, amiben az szerepel: a vonathelyettesítő buszokon is váltható menetjegy az utazáshoz, azok számára, akik nem rendelkeznek előre megváltott vasúti menetjeggyel vagy bérlettel. A „helyettesítő vonaljegy” a teljes útra fix 400 forintba kerül, illetve a jogosultak 50, illetve 90 százalékos kedvezménnyel válthatják meg azt. Halmi József, Gyártelek polgármestere szerint elképzelhető, hogy gazdaságtalanul működtek ezek a szárnyvonalak, de a bezárás helyett inkább észszerűsíteni kellett volna a közlekedésen. Ők a Mátészalka - Kocsord alsó - Csenger vonalon helyezkednek el, a településen két vasúti megálló is van, amelyet az önkormányzat a MÁV-val közösen tart fent. Ő maga nem messze lakik a vasútvonaltól, így látta: zömmel munkába menő vasúti dolgozók vették igénybe a járatokat, az utasok inkább a kényelmes autóbuszokra ültek eddig is. Csakhogy ennek nem kellene így lennie, hiszen ez a vasúti szakasz átmehetne az ukrán oldalra Zajtára és a román oldalra Szatmárnémetibe is, s akkor biztosan lenne forgalma. A szocialista polgármester szerint álságos, hogy a Fidesz éppen a falvakban és kisvárosokban nyirbálja meg a szolgáltatásokat, miközben rendre azt kommunikálja, mennyire fontos neki a magyar vidék. A térségben ezért több településen azt tervezik, aláírást gyűjtenek a vasútvonalak újraindításáért. DOBOS JUDIT A Tiszaújváros-Miskolc vonalon is buszra ültették az utasokat, az utazási idő ott - a menetrend szerint-17 perccel lett több AKCIÓ HALMI JÓZSEF: A térségben több településen azt tervezik, aláírást gyűjtenek a vasútvonalak újraindításáért . O a:■< Öin O Van, akinek jelentős nehézség lesz a buszos pótlás HÁTRÁNY Az augusztus első napján, azaz tegnap bezárt tíz vasúti szárnyvonalból többnél komoly változásokra kell készüljenek az utasok a korábbi és az új menetrendek összevetése alapján, ellentétben a MÁV és az Építési és Közlekedési Minisztérium ígéretével. A döntéshozók amúgy annak ellenére is ragaszkodtak a mellékvonalak személyszállító szolgáltatásának leállításához, hogy a szakma mellett a helyi vezetők - pártállástól függetlenül - elhibázottnak tartják a járatok megszüntetését, melyek közül többnél semmi sem indokolta a bezárást. A Dombóvár-Komló vasútvonalról eddig például úgy tűnt, fejleszti a MÁV, hiszen másfél évvel ezelőttig napi 2 vonatpár járt csak, azóta viszont hétköznap 5 - pénteken 6 - szerelvény indult mindkét végállomásról, s mivel az adatok szerint növekedett az utasszám, láthatóan volt értelme a bővítésnek. Ezek után most mégis megszűnik a személyforgalom a szakaszon. Az eddigi járatszám és -elosztás marad ugyan a buszos pótlásnál, de a napi második járat Dombóvárról az eddigi reggel negyed 6 helyett hat órakor indul buszként, és a menetidő a 36 kilométeres szakaszon 24 perccel nő. Emiatt a Pécs felé átszállók csak egy vagy két csatlakozással későbbi járattal tudnak tovább utazni. Aki például eddig negyed hétkor indult Magyarhertelendről, az egy óra múlva már Pécsen volt, míg mostantól eleve csak fél 7 után tud indulni, és 8-ra ér a megyeszékhelyre, ami hivatali munkába járásra nem a legideálisabb. Ha be akar érni valaki 8-ra, negyed 6-kor el kell indulnia, ami viszont kissé korainak tűnik. Komló felől viszont mostantól 20-30 perccel korábban kell indulni Dombóvár felé, mert csak így biztosított, hogy az utasok elérik a budapesti vonatcsatlakozásokat. Marad az eddigi 4 járatpár Balassagyarmat és Ipolytarnóc között, az indulási idők sem változnak, a menetidő 10 perccel csökken, vagyis elvileg a továbbutazásnál sem okoz problémát a vonat helyetti buszozás. Más kérdés, hogy akkor mi értelme volt a Nógrádszakál és Ipolytarnóc közötti szakasz felújításának: a teljes pályát újjáépítették, a munka éppen július 31-én fejeződött be - másnap bezárták a vonalat... Akik eddig a legelső, hajnali fél 5-kor induló vonattal jártak Miskolcról Tiszaújvárosba, most még korábban kell kelniük, ugyanis a busz 24 perccel korábban indul, a menetideje viszont 17-tel növekszik. A második busz pedig nem a Tiszai pályaudvarról, hanem Nyékládházáról startol a jövőben, így az eddigi 10 járat helyett csak 9 közlekedik majd teljes hosszában a vonalon, s mindegyik majdnem 20 perccel hosszabb zötykölődést jelent majd a buszon, mint eddig a Bz-vel. Ez azt is jelenti, hogy aki erről a vonalról IC-vel járt eddig Budapestre a megyeszékhelyen át, az éppen lekési a csatlakozásokat. Továbbra is öt járatpár közlekedik Abaújszántó és Hidasnémeti között, a menetidő 5 perccel csökken, csak épp nem lesz mindenkinek kényelmes a buszhoz eljutás. Korlát-Vizsoly megállóhely vasúton cirka 1-1,5 kilométerre esett eddig a két településtől, a busz viszont csak Vizsolyra megy be, ami azt jelenti, hogy a korlátiaktól immáron nagyjából 5 kilométerre kerül a tömegközlekedés. Ugyanígy járat nélkül marad Fony és Hejce is, előbbieknek az úgy 4 kilométerre fekvő Vilmányig kell majd eljutniuk, utóbbiaknak pedig a Hejcei elágazóig, ami nagyjából 3 kilométeres túra, vagyis ők bizonyosan hosszabb utazásokra készülhetnek. A Mátészalka-Csenger viszonylatban a menetidő 55 percről 52-re csökken busszal, Kocsord Alsó helyett a busz egy kilométerrel arrébb, a főúton a kórháznál áll majd meg, Ököritófülpösön viszont jól járnak, hiszen nem kell majd másfél kilométert gyalogolni a faluból a vasútra, hanem a főúton felszállhatnak a buszra. Cseppet sem mellékesen jelenleg is tart a csengeri vasútállomás felújítása, mely ezek szerint hiábavaló beruházás. Mezőhegyesről Újszegedre a napi két járat menetideje 103 percről 93- ra, Battonyára pedig 31-ről 28-ra csökken, ám utóbbinál - mindössze 18 kilométeres, a két végállomás közötti tanyavilágon át kanyargó, két megállóhelyes vonal - a tompapusztaiak igencsak rosszul járnak, hiszen a pótlóbusz úgy négy kilométerre áll meg az állomástól a bekötőút elején. Nagyatád és Somogyszob között a hétköznapi 16, ünnep- és vasárnapi 13 vonatpárt ugyanennyi busz váltja, a menetidő 1 perccel lesz hosszabb, az indulási idők is ennyivel térnek el, ahogyan a Karcag-Tiszafüred vonalon is megmarad a 4 járatpár, a menetidő egy perccel nő, és a megállóhelyek sem kerülnek arrébb, míg Lakitelek és Kunszentmárton között öt perccel csökken a menetidő, más változás nem látszik a menetrendből. VAS ANDRÁS Vonatbúcsúztatás Nagyatádon. Sokan pórul járnak zo<o Zo Öo Nincsenek válaszok A szárnyvonalak bezárása kapcsán kerestük a MÁV-ot, arra voltunk kíváncsiak, melyik vonalon hány busz beállítására van szükség, ez hány sofőrt jelent, milyen típusú és felszereltségű buszokat állítanak forgalomba, honnan csoportosítják át a járműveket, illetve vezetőiket, s van-e elegendő sofőr, hogy ellássák a megnövekedett feladatokat, vagy települési tömegközlekedési cégekhez hasonlóan külföldön is toboroznak buszsofőröket, s ha igen, honnan, hány embert? A múlt héten elküldött kérdéseinkre lapzártánkig nem kaptunk választ,