Népszava, 2023. szeptember (150. évfolyam, 204-229. szám)
2023-09-12 / 213. szám
AJÁNLÓ Kérik a gárdautód feloszlatását A Magyar Önvédelmi Egyesület feloszlatását kéri Lakatos Oszkár, az Országos Roma Önkormányzat általános elnökhelyettese. Az egyesület működteti a Magyar Önvédelmi Mozgalmat amely a 2009-ben feloszlatott Magyar Gárda egyik utódszervezetének tekinthető. Az egyesület és a mozgalom vezetője László Attila, a 2014-ben feloszlatott Szebb Jövőért Polgárőr Egyesület volt elnöke. 3. oldal Kígyózó sorok Oroszországban Hetek óta folyamatosan romlik a helyzet az orosz üzemanyagpiacon: az árak emelkednek, több régióban hiány van, a kutak előtt néhol kilométeres sorok állnak. Már az agrárminiszter is riadót fújt, márpedig ő Putyin egyik lehetséges utódjának a fia. 8. oldal Újra divatban a régi magyar flmek A klasszikus filmeket éppúgy elérhetővé kell tenni, mint az irodalmat - nyilatkozta a Népszavának a Filmarchívumot vezető Ráduly György. Idehaza már százkilencven magyar művet digitalizáltak, s a Budapesti Klasszikus Film Maraton a három legjobb európai archív fesztivál között van. 12. oldal ^NÉPSZfmal Szociáldemokrata napilap 2023. szeptember 12., kedd 150. évfolyam, 213. szám Ára: 500 forint Rejtélyes csodatechnológia IGÉRET Nincs nyilvános nyoma annak a „forradalmi” megoldásnak, amellyel környezetbarát módon bontanának akkukat Alsózsolcán. r t BATKA ZOLTÁN, DOBOS JUDIT „Egy szlovén vállalat a világ legmodernebb újrahasznosítási technológiáját dolgozta ki, amelynek köszönhetően az elektromos akkumulátorgyártás teljes mértékben körkörössé tehető, tehát a környezetet teljes egészében meg lehet óvni a hulladékképződéstől” - így jelentette be Szijjártó Péter külügyminiszter augusztus végén „a szlovén vállalat, az Andrada csoport” alsózsolcai akkubontó-beruházását, amely ellen hevesen tiltakoznak helyiek. A miniszter állítását nem igazolja teljes mértékben a szlovén cégregiszter, Szlovéniában ugyanis nincs „Andrada” néven bejegyzett cég. A beruházásra minimális törzstőkével létrehozott Andrada Group Kft. honlapján pedig nincs nyoma forradalmi technológiának, a cég kérdéseinkre nem válaszolt. A kft. egyik tulajdonosa, Seljak Sztok - aki a szlovén menedzserszövetség elnöke, Magyarország tiszteletbeli konzulja is Szlovéniában - a Hidria Holding nevű szlovén autóipari multicég egyik vezetője. A Hidria Holding oldaláról az derül ki, hogy járműalkatrészeket gyártanak, de akkumulátorbontó csodatechnológiáról nem esik szó. Az ügyben kerestük Seljak Sztokot és a Hidria Holdingot is, ám nem válaszoltak. A magyar külügy sem reagált a „világ legmodernebb újrahasznosítási technológiájáról” feltett kérdéseinkre. Közben ma lejár a határidő, ameddig civil és zöldegyesületek észrevételezhették azt a határozatot, amivel első lépésben lehetőséget adtak a gyár létesítésére. Úgy tudjuk, a civilek szakértők bevonásával számos „fogást” találtak már a hatósági eljáráson, biztosak abban, hogy sérülékeny vízbázis védőterületeként tartják nyilván a kiszemelt területet. REFLEKTOR A 2. OLDALON A térség fideszes képviselője nem mentes a múlt heti közmeghallgatásra £'<27O öo Fotó sebről, deformált lábról EGÉSZSÉGÜGY Korrupcióellenes akciókat indít a rendőrség tavaly ősz óta gyógyászati segédeszközökkel kapcsolatos visszaélések miatt. Büntetőeljárásokban eddig 20 orvost, 18 cégvezetőt, 9 alkalmazottat és 4 orvosi asszisztenst gyanúsítottak meg, közülük hetet le is tartóztattak. Lapunknak az egyik gyógycipőket gyártó cég vezetője is megerősítette: a rendőrségi nyomozás óta egyértelműen és jelentősen csökkentek a felírások. Csakhogy a Népszava értesülése szerint az eljárások miatt az indokolt felírások is visszaestek. Június elsejétől előírják, hogy gyógyászati segédeszközök rendelésekor a felíró orvos készítsen fotót kötszerek esetében a sebről, az ortopéd cipők esetén pedig a lábról, bemutatva annak deformitását. Piaci szereplők szerint ez az intézkedés bizonytalanságot kelt a betegellátásban. Vannak olyan orvosok, akik már akkor sem mernek egy költségesebb eszközt felírni egy betegnek, ha az jogosult lenne rá. ÍRÁSUNK A 3. OLDALON Amióta nyomoznak, kevesebb segédeszközt írnak fel ( ■<o ■( Z)inO Kisbusz helyett sportos Audit vettek Babócsán TEMPÓ Használt, de prémiumkategóriás, 2000 köbcentis, nyolcfokozatú automata váltóval szerelt, Audi A5 Sportback típusú autót vásárolt a Babócsai Romákért Egyesület abból a pénzből, amit a tavalyi választások előtt kapott a Magyar Falu Program keretéből - értesült lapunk. Egyértelmű, hogy ez ajándék a kampányért, mi másért kapott volna egy cigány egyesület egy sportos Audit? A kisbuszt megérteném, de egy ilyen kocsival mire mennek? szakadt ki egy helyi férfiből. Az egyesület vezetője nem kívánt nyilatkozni, a Miniszterelnökség pedig kitérő válaszokat adott lapunknak. RIPORTUNK AZ 5. OLDALON Enyhülő infláció, lanyhuló gazdaság RECESSZIÓ Az Európai Bizottság szerint a korábban vártnál kisebb ütemben nő idén és jövőre is az Unió gazdasága. A 0,8, illetve az 1,4 százalékos bővülés ugyan csak 0,2 és 0,3 százalékkal marad el a tavaszi előrejelzésüktől, ám az aggasztóbb, hogy az infláció jövőre magasabban marad, mint tervezték. Az átlagot rontó tagállamok között van Magyarország legfontosabb kereskedelmi partnere, Németország is, amely idén 0,4 százalékos recesszióba kerül. A német gazdaság és a feldolgozóipar teljesítményének csökkenése rossz hír a magyar gazdaság számára. Az idei hazai növekedés esélye már elúszott - vélik az elemzők, akik 2023-ra legfeljebb stagnálást jósolnak, és jövőre is csak a kormány által várt 4 százalékos bővülés felét látják reálisnak. Az infláció ugyan itthon is esik, de jövőre is makacsul magas marad. BŐVEBBEN A 6. OLDALON A német feldolgozóipar visszaesése miatt kevesebb megrendelés érkezhet 1 2öo Reptérbiznisz távoli megtérüléssel FERIHEGY Mintegy 4 milliárd eurót, azaz 1520 milliárd forintot kellene fizetnie a kormánynak, hogy teljesüljön régi vágya, és újra állami kézbe kerüljön a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. (BA). A Bloomberg értesülése szerinti összeg nem kőbe vésett, ám a BA korábbi nyereségrátái alapján 30-50 évig is eltartana, míg az adófizetőknek megtérülne a reptérvásárlás. A vétellel megörökölt 600 milliárdnyi adósság terhét, valamint a fejlesztések költségét is magára vállalná a kijelölt állami társaság. Hogy honnan lenne minderre pénz, az egyelőre rejtély, ugyanis a költségvetés hiánya már elérte a maximumot. A hírek alapján akár kínai szakmai befektetőnek is továbbadhatják a BA 41 százalékát. RÉSZLETEK AZ 5. OLDALON vol öo A kormány vágya, hogy mindenáron állami kézben legyen a reptér-üzemeltető Hogy honnan lenne minderre pénz, az rejtély, ugyanis a költségvetés hiánya elérte a maximumot. 1