Népszava, 2023. szeptember (150. évfolyam, 204-229. szám)

2023-09-12 / 213. szám

AJÁNLÓ Kérik a gárdautód feloszlatását A Magyar Önvédelmi Egyesü­let feloszlatását kéri Lakatos Osz­kár, az Országos Roma Önkor­mányzat általános elnökhelyet­tese. Az egyesület működteti a Magyar Önvédelmi Mozgalmat amely a 2009-ben feloszlatott Magyar Gárda egyik utódszerve­zetének tekinthető. Az egyesület és a mozgalom vezetője László At­tila, a 2014-ben feloszlatott Szebb Jövőért Polgárőr Egyesület volt el­nöke. 3. oldal Kígyózó sorok Oroszországban Hetek óta folyamatosan romlik a helyzet az orosz üzemanyagpia­con: az árak emelkednek, több ré­gióban hiány van, a kutak előtt né­hol kilométeres sorok állnak. Már az agrárminiszter is riadót fújt, márpedig ő Putyin egyik lehetsé­ges utódjának a fia. 8. oldal Újra divatban a régi magyar flmek A klasszikus filmeket éppúgy el­érhetővé kell tenni, mint az irodal­mat - nyilatkozta a Népszavának a Filmarchívumot vezető Ráduly György. Idehaza már százkilenc­­ven magyar művet digitalizáltak, s a Budapesti Klasszikus Film Ma­­raton a három legjobb európai ar­chív fesztivál között van. 12. oldal ^NÉPSZfmal Szociáldemokrata napilap 2023. szeptember 12., kedd 150. évfolyam, 213. szám Ára: 500 forint Rejtélyes csodatechnológia IGÉRET Nincs nyilvános nyoma annak a „forradalmi” megoldásnak, amellyel környezetbarát módon bontanának akkukat Alsózsolcán. r t BATKA ZOLTÁN, DOBOS JUDIT „Egy szlovén vállalat a világ leg­modernebb újrahasznosítási tech­nológiáját dolgozta ki, amelynek köszönhetően az elektromos akku­mulátorgyártás teljes mértékben körkörössé tehető, tehát a környe­zetet teljes egészében meg lehet óvni a hulladékképződéstől” - így jelentette be Szijjártó Péter kül­ügyminiszter augusztus végén „a szlovén vállalat, az Andrada cso­port” alsózsolcai akkubontó-beru­házását, amely ellen hevesen tilta­koznak helyiek. A miniszter állítását nem iga­zolja teljes mértékben a szlovén cégregiszter, Szlovéniában ugyan­is nincs „Andrada” néven bejegy­zett cég. A beruházásra minimális törzstőkével létrehozott Andrada Group Kft. honlapján pedig nincs nyoma forradalmi technológiának, a cég kérdéseinkre nem válaszolt. A kft. egyik tulajdonosa, Seljak Sz­­tok - aki a szlovén menedzserszö­vetség elnöke, Magyarország tisz­teletbeli konzulja is Szlovéniában - a Hidria Holding nevű szlovén autóipari multicég egyik vezető­je. A Hidria Holding oldaláról az derül ki, hogy járműalkatrészeket gyártanak, de akkumulátorbontó csodatechnológiáról nem esik szó. Az ügyben kerestük Seljak Sztokot és a Hidria Holdingot is, ám nem válaszoltak. A magyar külügy sem reagált a „világ legmodernebb új­rahasznosítási technológiáj­áról” feltett kérdéseinkre. Közben ma lejár a határidő, ameddig civil és zöldegyesületek észrevételezhették azt a határoza­tot, amivel első lépésben lehetősé­get adtak a gyár létesítésére. Úgy tudjuk, a civilek szakértők bevo­násával számos „fogást” találtak már a hatósági eljáráson, biztosak abban, hogy sérülékeny vízbázis védőterületeként tartják nyilván a kiszemelt területet. REFLEKTOR A 2. OLDALON A térség fideszes kép­viselője nem mentes a múlt heti közmeg­hallgatásra £'<27O öo Fotó sebről, deformált lábról EGÉSZSÉGÜGY Korrupcióelle­nes akciókat indít a rendőrség ta­valy ősz óta gyógyászati segédesz­közökkel kapcsolatos visszaélések miatt. Büntetőeljárásokban eddig 20 orvost, 18 cégvezetőt, 9 alkalma­zottat és 4 orvosi asszisztenst gya­núsítottak meg, közülük hetet le is tartóztattak. Lapunknak az egyik gyógyci­­pőket gyártó cég vezetője is meg­erősítette: a rendőrségi nyomozás óta egyértelműen és jelentősen csökkentek a felírások. Csakhogy a Népszava értesülése szerint az el­járások miatt az indokolt felírások is visszaestek. Június elsejétől elő­írják, hogy gyógyászati segédesz­közök rendelésekor a felíró orvos készítsen fotót kötszerek esetében a sebről, az ortopéd cipők esetén pedig a lábról, bemutatva annak deformitását. Piaci szereplők sze­rint ez az intézkedés bizonytalan­ságot kelt a betegellátásban. Van­nak olyan orvosok, akik már akkor sem mernek egy költségesebb esz­közt felírni egy betegnek, ha az jo­gosult lenne rá. ÍRÁSUNK A 3. OLDALON Amióta nyomoznak, kevesebb segédeszközt írnak fel ( ■<o ■( Z)­inO Kisbusz helyett sportos Audit vettek Babócsán TEMPÓ Használt, de prémium­kategóriás, 2000 köbcentis, nyolc­fokozatú automata váltóval szerelt, Audi A5 Sportback típusú autót vá­sárolt a Babócsai Romákért Egye­sület abból a pénzből, amit a tavalyi választások előtt kapott a Magyar Falu Program keretéből - értesült lapunk. Egyértelmű, hogy ez ajándék a kampányért, mi másért kapott vol­na egy cigány egyesület egy sportos Audit? A kisbuszt megérteném, de egy ilyen kocsival mire mennek? szakadt ki egy helyi férfiből. Az egyesület vezetője nem kí­vánt nyilatkozni, a Miniszterel­nökség pedig kitérő válaszokat adott lapunknak. RIPORTUNK AZ 5. OLDALON Enyhülő infláció, lanyhuló gazdaság RECESSZIÓ Az Európai Bizott­ság szerint a korábban vártnál ki­sebb ütemben nő idén és jövőre is az Unió gazdasága. A 0,8, illetve az 1,4 százalékos bővülés ugyan csak 0,2 és 0,3 százalékkal marad el a tavaszi előrejelzésüktől, ám az ag­gasztóbb, hogy az infláció jövőre magasabban marad, mint tervez­ték. Az átlagot rontó tagállamok között van Magyarország legfon­tosabb kereskedelmi partnere, Né­metország is, amely idén 0,4 száza­lékos recesszióba kerül. A német gazdaság és a feldolgozóipar telje­sítményének csökkenése rossz hír a magyar gazdaság számára. Az idei hazai növekedés esélye már elúszott - vélik az elemzők, akik 2023-ra legfeljebb stagnálást jósolnak, és jövőre is csak a kor­mány által várt 4 százalékos bővü­lés felét látják reálisnak. Az infláció ugyan itthon is esik, de jövőre is makacsul magas marad. BŐVEBBEN A 6. OLDALON A német feldolgozóipar visszaesése miatt keve­sebb megren­delés érkezhet 1 2öo Reptérbiznisz távoli megtérüléssel FERIHEGY Mintegy 4 milliárd eurót, azaz 1520 milliárd forintot kellene fizetnie a kormánynak, hogy teljesüljön régi vágya, és újra állami kézbe kerüljön a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. (BA). A Bloomberg értesülése sze­rinti összeg nem kőbe vésett, ám a BA korábbi nyereségrátái alap­ján 30-50 évig is eltartana, míg az adófizetőknek megtérülne a rep­térvásárlás. A vétellel megörökölt 600 milliárdnyi adósság terhét, valamint a fejlesztések költségét is magára vállalná a kijelölt állami társaság. Hogy honnan lenne minderre pénz, az egyelőre rejtély, ugyanis a költségvetés hiánya már elérte a maximumot. A hírek alapján akár kínai szakmai befektetőnek is to­vábbadhatják a BA 41 százalékát. RÉSZLETEK AZ 5. OLDALON vol öo A kormány vágya, hogy mindenáron állami kézben legyen a rep­tér-üzemeltető Hogy hon­nan lenne minderre pénz, az rej­tély, ugyanis a költségve­tés hiánya elérte a ma­ximumot. 1

Next