Néptanítók lapja 2. évfolyam, 1869

1869-01-14 / 2. szám

-int 18 kis­ község társadalmi közszellemétől, a szokásoktól, környezettől stb. függnek, melyeket mind számí­tásba kell venni. De a kezdő tanító ezeket még nem igen ismerheti. A gyermek egy új pályára lép, mely legtöbbször lényegesen különbözik ed­dig megszokott élet- és gondolkodásmódjától. A föladat az, hogy­­ biztosan azon ösvényre terel­tessék , melyen a valódi képzés haladni szokott. E vezetést csak gyakorlott szemekkel és paeda­gogiai ügyességgel lehet eszközölni. Még a leg­ügyesebb paedagog is e föladatnál nagy nehéz­ségekkel kénytelen küzdeni , mennyivel inkább az újoncz? A képezdei tanulmányok, bármily terjedelmesek és alaposak legyenek ezek, a gya­korlati ügyességet meg nem adják, ezt csak a sa­ját tapasztalás hozza meg. Lehetnek, sőt vannak is nevelési szabályok, melyek néha a legnagyobb részletességekre is kiterjednek. De miként és mi­kor kell ezeket alkalmazni ? azt csak mély em­berismeret mutatja ki, melyet a tanító a képezdé­ből nem hozhat magával. De a kezdő tanulóknál maga a tulaj­donképeni oktatás is a legnehezebb. A felsőbb osztályokban, midőn már a tanulók bírnak alappal, a tananyag kisebb nagyobb határozottsággal körül van írva, nem úgy a kezdőknél. Ezeknél a fejlettség, a természetes képességek szolgálnak irányul. A fiatal tanítók rendesen még nem tudják magukat beletalálni a kezdő tanulók gondolkodásmódjába, pedig e nélkül nem érnek ezért. A kezdőknél fő­leg az a feladat, hogy ők a tanulásra fogéko­nyakká tétessenek, hogy kedvük ébredjen a ta­nulásra, hogy gondolkodásra, öntevékenységre szoktattassanak, de e feladatot csak gyakorlott tanférfiak teljesíthetik biztosan. Ugyanazért paedagógiailag helytelen azon el­járás, hogy a legfiatalabb tanítókat alkalmazzák rendesen a legalsó osztályokban. Ők biztosabban foglalkozhatnak a további osztályokban. Ugyan­ezen elveknél fogva kívánatos volna, hogy a ké­pezdét végzett tanítók ne alkalmaztassanak azon­nal önálló tanítókat, hanem legyenek először se­gédtanítók, hogy tapasztalt tanítók mellett sze­rezzék meg maguknak azon gyakorlati képessé­get is, mely nélkül a tanítás sikere soha sem fog lenni biztos. K.t. Tanszerek beszerzéséről. Hegedűs Soma nagy­ korpádi tanító a tansiker egyik nagy akadályául említi, hogy a tanulók nincsenek a legszükségesebb tanszerekkel is el­látva. Igaza van. A taneszköz lényeges kelléke a tanítás sikerének; hol nincsenek meg a szükséges taneszközök, ott szélben vet a tanító, tanítása magvainak nagy részét elhordja a szél s csak ke­vés esik a fölfogás termékeny földjébe. De nem­csak a tanulónak van szüksége könyvekre, papi­rosra , palatáblára, stresszőre stb., hanem az is­kola számára is kívántatnak taneszközök. A tu­domány minduntalan talál ki dolgokat, melyek a szemléltető tanítást lehetővé és czélszerűvé te­szik, melyek az olvasás, számolás stb. tanulását végtelenül könnyítik. Ilyenekkel minden jó isko­lának bírnia kellene, s óhajtanunk kell, hogy minden iskola jó iskola legyen. A tisztelt tanító úr a taneszközök beszerezhetése végett azt a ja­vaslatot teszi, hogy a községekben levő különféle tőkék az iskolának adassanak kölcsön. Az iskola azután nagyban bevásárolván a taneszközöket, azokat viszont eladja a tanulóknak valamivel magasabb áron. Ily módon nem csak a tőke és kamatra kerülnének vissza, hanem maradna egy kis fölösleg is, mely aztán az iskola javára es­nék. Részünkről ezen indítványt nem találjuk gyakorlatinak, mert először vannak szegény ta­nulók, a­kik nem vásárolhatnak, másodszor az iskola taneszközeibe fektetett tőke sem kerülne pénzben vissza, e szerint e tőke nem volna eléggé biztosítva. E helyett a jótékonyság cselek­véséhez fordulunk. Már sok helyütt vannak nép­nevelési egyletek. Ezek csekély tagsági díjjal bi­zonyos tőkét szereznek. Tegyék már most ezen egyletek egyik állandó feladatukká a követke­zőket : Tartsák nyilvánosságban a területükbe eső minden egyes népiskola állapotát. A tanítók­kal egyetértve, minden tanév elején legyen ki­mutatva, hogy minden egyes iskolánál mennyi és miféle taneszközök szükségesek. Első­sorba min­dig a legszükségesebbek jönek. Már most az egy­let szerezze be nagyban ezen taneszközöket; azon tanulóknak, kiknek szülői vásárolhatnak, adják el a taneszközöket pénzen, a szegények­nek pedig adják azokat ingyen. Ez nem fog sokba kerülni, úgy, hogy ezen költséget az egy­let mindenkor fedezheti. És ha nem volna elég pénze, az illető község lakosainál, melynek isko­láit akarja segíteni, szedjen könyöradományokat, néhány krajczárt majd minden háznál fog kapni. A­hol nincsenek egyletek, ott álljon a tanító az ügy élére s hozzon létre egy kis állandó társasá­got, mely e czélra vállalkozik. Meg lehet ezt ki­sérteni minden, még a legkisebb községben is.Ala­kultak nálunk mindenféle egyletek ; bízzunk ab­ban, hogy a nevelés szent czéljának előmozdítá­sára is fognak ilyenek alakulni, csak legyen em­ber, a­ki buzgalommal, úgyszeretettel a dolog élére áll, s nem nyugszik addig, míg czélját, ha­bár kezdetben csak szerény mértékben is el nem éri. Csak a kezdet nehéz. Majd ha a nép az is­kola fontosságáról átalánosan meggyőződik, ak­kor ezt legelső érdekének is fogja tekinteni s a nagyobb áldozatot sem fogja sokallani e czélra, mert tudni fogja, hogy ez hoz gyermekeinek leg­gazdagabb kamatokat. K.1. A szemléltető oktatás módszere. Egy franczia tanfelügyelő ezeket írja : Felügyelői körutam folyamában gyakran vol­ta­m egy szomorító körülmény tanúja ; a tanítók buzgalma csaknem mindenhol megfelel feladatuk nagyságának ; ők a szó teljes értelmében kime­rülnek erőlködéseikben. És mégis az általuk elért gyakorlati eredmények fájdalom, épen nem

Next