Néptanítók lapja 4. évfolyam, 1871

1871-10-19 / 42. szám

b)A tanterem rendes hévmérsék­letű­ legyen. A szerfölött meleg és szerfölött hideg­ség egyaránt ártalmas. Azért gondoskodjunk, hogy a tanterem levegője 13 Réaumur fok­nál hidegebb és 16­­. foknál melegebb ne legyen. A téli meleget illetőleg csak ak­kor felelhetünk meg e szabálynak, ha a köz­ség a fűtőanyaggal nem fukarkodik s ez­ál­tal nem kénytelen a tanitó a nehezen szer­zett meleg levegővel a romlott levegőt is — a gyermek egészségének rovására — hosszabb ideig fogva tartani. Sokkal nehe­zebb a hővmérsékletet nyáron korlátozni. Azonban ilyenkor is segíthetünk némileg, ha az ablakokat redőnyök­ és függönyökkel látjuk el, vagy ezek hiányában az ablakok előtti tért fákkal beültetjük, vagy végre — a legroszabb esetben — a tanterem abla­kaiba lombos faágakat rakosgatunk. c) A tanterem tiszta legyen. A tisztaság nem csak a test egészsége — hanem a lélek tisztaságával is szoros viszony­ban áll. Azért a tanteremben, hol a rend és tisztaság egyedül a tanítótól függ, azt követelni és fenntartani el ne mulasszuk, mert ellenkező esetben sikeretlenül köve­teljük növendékeinktől a tisztaságot öltöze­teik, tanszereik stb-re nézve. A szemét-, por- és ezek megromlása által penészes ki­gőzölgéssel telt szoba levegője nem ritkán veszélyes betegségeket szülhet különösen kedvezőtlen fekvésű iskolák tanulói között. Azért a tantermet — amellett, hogy szel­lőztetjük — sepregetni és tisztogatni is kell minél gyakrabban. d)A tanterem kellő világos le­gyen. A fölösleges világosság és sötétség a szem­re kártékonyan hatnak. Azért a tanterem elég világosságot árasztó ablakokkal láttas­sák el és pedig ugy, hogy azok a gyerme­keknek balkéz felül essenek. A felesleges világosság mérséklésére a függönyöknek — zöld színű — soha sem szabadna hiány­zani. A homályos idő ellenében úgy intéz­kedjünk, hogy a délutáni — sötétebb — órákban ne kény­telenítessék a gyermek írás­vagy olvasással tölteni idejét, hanem olyas­mivel foglaljuk el, mely által szemeit meg­erőltetnie nem kell. e) Figyelemmel kísérjük a gyer­mek test­tartását E czélból különösen a — kályha, ajtó és ablaktól kimért távolságban álló — padok úgy készítessenek, hogy a gyermek benne elég kényelmesen ülhessen, állhasson és — különösen írás, számvetés és rajzolás alkal­mával — fennakadás nélkül munkálkod­­hassék. Figyelünk továbbá a gyermek kel­lő testállására midőn felel, ül, áll stb. Külö­nösen figyelmeztetjük irásközben — vala­mint rajzolás és számolás közben is — hogy mellével a padhoz ne döljön, mert ez ál­tal szakmellüséget, mell- és tüdőbajt, szem­bajt stb. kaphat. — Végre rajta legyünk, hogy a gyermek semmi rosz szokást, mely által testén csonkulás idéztethetnék elő — p. o. orr- vagy fülpiszkálgatás stb. — el ne sajátítson. f) Az épület és környéke tisztán tartas­sék. A gyermek az iskolában látott- és hallot­takat rendesen elsajátítja. Azért nemcsak egészségi szempontból de egyszersmint pél­daadás tekintetéből is ügyelnünk kell, hogy a tanoda­épület és környéke tisztán tartas­sák. Az árnyékszék az épülettől kellő távol­ságra álljon, mert míg a közelben álló ár­nyékszék párolgása a tanterem levegőjét meg­rontja, nagyon távol állván, télen könnyen meghűtheti magát a gyermek, midőn­­- fel­hevülten kilépve a tanteremből -azt felke­resni kénytelen. Némely mocsáros vidéken sőt az iskolának kedvezőtlen fekvése miatt nagyon nehéz jó levegőre szert tenni, azért annál roszabbul cselekszik azon tanító ki — bárhol, de különösen — egészségtelen fekvésű iskolaépület közül megtűri a tisz­tátlanságot és figyelem nélkül hagyja, hogy a gyermek — minden szemérmet mellőzve — kiürítéseit az épület közelében végzi. Ez esetben nem csodálkozhatunk ha — külö­nösen — forró nyári napok alkalmával az iskolaépületet tiszta üdítő lég helyett un­dorító, nem egyszer veszélyes, betegségeket előidéző romlott lég környezi. g)Tanítási idő alkalmával mun­ka és pihenés váltják fel egy­mást. Nagyon káros a gyermek egészségére a hosszabb ideig tartó ülés. A gyermek már ter­mészeti ösztönből szeret mozogni, s ha ettől megvan fosztva és hozzá még szellemi mun­kával is elfoglaljuk,— értve huzamosan,pihe­nés nélkül, — nem csak lelkileg fárad ki és levertté lesz, hanem testi fejlődésében is gá­

Next