Néptanítók lapja 17. évfolyam, 1884

1884-11-08 / 81. szám

XVI. évfolyam 81. szám.­­§##§- Budapest, 1884. november 8. NÉPTANÍTÓK LAPJA Közlöny a magyarországi népoktatási intézetek számára. Kiadjáya vallás- és közoktatásügyi magy. kir. ministerium. Megjelenik e lap minden szerdán és szombaton egy félivnyi terjedelemben. Megkaphatja e lapot­­minden magyarországi nép­oktatási intézet, tehát az összes óvodák, elemi, felső nép-és polgári iskolák és tanítóképző intézetek egy példányban ingyen. A lap megküldése iránti folyamodványok az iskola létezését igazoló hatósági bizonyítványnyal együtt, a „Nép­tanítók Lapja" szerkesztőségéhez küldendők. A helység (a megye megjelölésével) és az utolsó posta világosan kiírandó. Előfizetési ár : egész évre 3 frt, félévre 1 frt 50 kr. Kéziratok nem küldetnek vissz­a. "^SQ A HIRDETÉSEK ÁRSZABÁLYA : Pályázatoknál az első két hasábos petitnyomásu 5 sorért 1 frt, s azontúl minden következő sorért 10 kr. fize­tendő. Egyéb hirdetéseknél az egész oldal egy hatvan­negyed részét tevő garmondnyomásu és egy haszibu soráért átlag 50 kr. számíttatik. A nagyobb vagy kisebbnyomásu hirdetések az elfoglalt tér arányában, a fentebbi egységi árszabály szerint számíttatnak. A dijak előre bekül­dendők. Minden küldemény a szerkesztőséghez (Budapest, I. kerület, Országház­ utcza 13) czimezendő. Iskolai élet. Az iskola bizony nem Eldorádó többé, sőt a kisdedóvó sem czukrös kása-hegy, ugy meg­rendszabályoztunk mindent, hogy ma­ holnap ismét"*igaz lesz a Locke-féle nézet, s előnyt kell adnunk a magánnevelésnek a nyilvános felett. De hát A §§-ok esnek az okai ? Nem lesz az, valljuk be őszintén, hogy bennünk, tanítókban kevés az élet, megtaplósodtunk s ha nem űzünk is mesterséget, mint elődeink, mesterséget csi­nálunk magából a tanítói hivatásból. Mai nap­ság legfontosabb taneszköz a csengetyű, mely­nek legalább kimenőte pontosan engedelmes­kedünk. A gyermek jön s megy, de az iskolában töltött időkről kedves emlékei aligha maradnak. Én nem mondom, hogy ez valaha máskép volt, s a régi jó idők ízléstelen felhordásával semmi kedvem vádolni a mostaniakat. Egysze­rűen megjegyzem, hogy az egyoldalú értelmi művelés rideggé teszi az élet tavaszát, a gyer­meki kort. Annyira az értelem befolyása alatt áll egész iskolaügyünk, hogy még a képzés ér­zelmi mozzanatai is csupa léleknélküli formák közt mozognak. Ugyan lehetne-e frisebb vért önteni az erekbe, lehetne-e melegebbé, üdébbé tenni az iskolai életet ? Az iskola, az apró emberek társadalma, egy kis liliputi ország, melyben a tanító viszi Gul­liver szerepét; ugyan nem volna-e jó, ha a ta­nitó éppen mint Gulliver, vagy a Józsika Báj­virág­ ja lassanként gyermek lenne a gyermekek közt s az éltető szeretet melegével „rózsákkal hintené be nyirfa-vesszők helyett az iskolát*. Sok eszköz van a kezünkben falun­ag-y mint városon. Ilyen eszközök először is a játékok. A 735 régiek közügygyé tették a játékot s az angol is­koláknál a játékban való ügyesség egyforma fontosságú a tanítási tárgyakban nyert kitűnő osztályzattal. Mennyi szép társas játékunk el kivált a falusi gyermekvilágban! Bizony ezeket jó lenne nevelési szempontból értékesítni. Kár, hogy az összegyűjtésükkel még mindig késünk. Ily eszközök továbbá a­ kirándulások s esetleg a hosszasabb utazások. Ma úgy áll a szemléltetés ügye, hogy az iskolai gyűjteményekkel jóravaló tanító csak akkor elégszik meg, ha fizikai akadályok gátolják, hogy a­mit szemléltetni akar, ott keresse, a­hol az él, növekszik, működik stb. Ma már nem a képmást, hanem az élő természetet óhajtjuk látni, ez pedig csak úgy lehetséges, ha Mohamed megy a hegyhez, mert a hegy nem megy. De a földrajz, történelem stb. sok esetben épp oly szemléltetést kíván, mint a természeti tudomá­nyok. És a népélet, a falu, város stb. ismét csak úgy szemlélhetők, ha növendékeinkkel ki­rándulunk, vagy utazunk. Az iskolai élet eme­lésére szolgál még a közös munka. Kisebb helyeken a kertben, nagyobb helyeken a munka­teremben. Ugyan miért ne lehetne ily munka­terem p. o. a pesti iskoláknál? S miért ne le­hetne az ily teremben a papírragasztó, vagy agyag, vagy másnemű munkákkal kellemes, kö­zös foglalkozásban tölteni egy pár órát? Más eszközök lehetnének még a közös ájtatos­ság­o­k. Egy szép gyermeki imádság, egy szív­hez szóló együttes ének, azt hiszem kedves lenne a gyermekek előtt. Az angol mintára behozott ker. vasárnapi iskolák legalább ezt bizonyítják. Az ünnepélyességek is ide­­ tartoznak. Nagy nemzeti tettek emléknapjai, Ő felsége a király személyéhez fűződő ünnepnapok stb. Ezek mind alkalmak lehetnének arra, hogy a szív is

Next