Néptanítók lapja 21. évfolyam, 1888

1888-09-12 / 73. szám

XXI. évfolyam 78. szám. Budapest, 1888 szept. 12. NÉPTANÍTÓK LAPJA Közlöny a magyarországi népoktatási intézetek számára. Kiadja a vallás- és közoktatásügyi magy. kir. ministerium. Megjelenik e lap minden szerdán és szombaton egy falvnyi terjedelemben. Megkaphatja e lapot minden magyarországi nép­oktatási intézet, tehát az összes óvodák, elemi, felső nép-és polgári iskolák és tanítóképző intézetek egy példányban ingyen. A lap megküldése iránti folyamodványok az iskola létezését igazoló hatósági bizonyítványnyal együtt, a „Nép­tanítók Lapja" szerkesztőségéhez küldendők. A helység (a megye megjelölésével) és az utolsó posta világosan kiírandó. Előfizetési ár : egész évre 3 frt, félévre 1 frt 5­0 kr. I kéziratok­ nem­ h­ürdetnek­ vissza. A HIRDETÉSEK ÁRSZABÁLYA: A pályázati hirdetéseknél minden egyes szóért 3 kr. fizetendő. Az ily módon mindenki által kiszámítható hirdetési díj előre küldendő be. Egyéb hirdetéseknél az egész oldal egy hatvannegyed részét tevő garmondnyomásu és egy hasábu soráért átlag 50 kr. számíttatik. A nagyobb vagy kisebbnyomásu hirdetések az elfoglalt tér arányában, a fentebbi egységi árszabály szerint számittatnak. A dijak előre beküldendők.­­ Minden kildemény a szerkesztőséghez (Budapest, 1. kerület, Krisztinaváros, tanítóképezde) csimzendő. Az iskolai nevelés hibái.*) Büntetni és jutalmazni egyaránt szükséges és a nevelés nagyrészt abban áll, hogy a bünteté­sek és jutalmazások okosan használtassanak; ezen két eszköz, ámbár különböző, mégis meg­egyezik, miután ugyanegy czélra vezet. Az iskolai törvények meghatározták a büntetések­nek természetét, számát és fokozatait. A jutal­mazások nincsenek úgy körvonalazva, de ez nem is szükséges, válaszsza meg azokat maga a tanító. Ez bizalom a hazai tanítóságra nézve azok részéről, akik a törvényt megalkották; már most legyünk méltók ezen bizalomra. Gon­dolkozzunk egy kissé, hogy úgy az iskolának, mint a társadalomnak érdekében nem lehetne-e a jutalmazásoknak körét bővíteni tekintettel a gyermek értelmi és erkölcsi fejlődésére. Vizsgál­juk, hogy a mostan szokásos rendszer, meg­felel-e a nevelés általános szükségleteinek, meg­felel-e eléggé a magyar jellemnek és egyszers­mind a mai kornak. Én azt hiszem , nem. Ha az a nevelésre eddig nem látszott nagyon szük­ségesnek, most itt van az ideje, mert ma már a nemzetek sorsa, léte egyedül a nemzeti neve­léstől függ; minden a tanítók kezében van, mert ezeknek a kezein megyen át a jövő nem­zedék. Dolgozzunk tehát, hogy méltók legyünk e fenséges hivatásra. Nagy befolyása leszen ké­sőbb e munkának magunkra nézve is, mert igaz hogy az iskolázás ideje rövid, de az első benyomások nagyon élénkek és tartósak szok­tak maradni. Fő feladatunkat képezze nekünk az, hogy­­a gyermekekkel megkedveltessük az erényt. És erre nézve — kétségtelenül — fel kell hasz­nálnunk a már meglevő kitűnő költeményeket is. Ezekből nagyon sokat meríthetünk a jellem fejlesztésére és vágyat gerjeszthetünk a nemes ambíczió iránt. Különösen iparkodjunk a nevelést úgy ve­zetni, hogy a gyermekekben bizonyos érzék fej­lődjék ki az iránt, hogy a jutalmazást és becsü­lést óhajtsák. Ezek hatalmas eszközök lesznek arra nézve, hogy a veszélytől visszatartassanak, mert a dicsérés reménye és a jutalmazásokra való kilátás minket lelkesíthetnek és elragad­hatnak. Látjuk ezt a meglett embereknél, de még inkább úgy van a gyermekeknél, akik még keveset tudnak arról, hogy csalatkozhatnak is. Nemcsak az értelmi, hanem az erkölcsi elő­menetelnek is kell, hogy meg­legyenek a magok jutalmazásai. Lássuk tehát, hogy az alsóbb isko­lákban mely tulajdonságokat lehet megjutal­mazni és milyen formája lehet a jutalmazásnak? Látjuk, hogy a szorgalom kitüntettetik, meg­jutalmaztatik, de a szív jó tulajdonságait el­feledjük. Az igaz néha imitt-amott a magavise­let is részesül valamely alsóbb fokú jutalomban, de általában arra nagyon kevés figyelmet fordí­tanak; a gyermekek erkölcsi értéke alig jön tekintetbe. És a legtöbbször nem is a szorgal­mat, hanem a tehetséget jutalmazzák! Ha a tanuló egyik vagy másik tárgyban szép elő­menetelt tanúsított, meg van azért jutalmazva, de a magaviselet j­ó, az csak ritkán kapja meg a magáét. Melyik az első az osztályban? — e kérdésre könnyű a negatív felelet: a legtöbbször nem az, aki a legőszintébb, a legszívesebb, szóval aki a legbecsületesebb, a legjobb. Azok között, akik talán sohasem bírnak elsők lenni, akik még sóvárogni sem mernek utána, van több valóban érdemes, több erkölcsi érték­ *) Vesaiot A. franczia közokt. tanácsos De l'éducation a l'école czimű műve után.

Next