Néptanítók lapja 23. évfolyam, 1890
1890-04-02 / 27. szám
oktatást zavarja. A kormány egyszersmind közhírré teszi, hogy a vakok barby-i intézete utasítva van, hogy a tanítóknak kívánatra a vak gyermekek oktatására szolgáló utasítást és a szükséges taneszközöket szolgáltassa ki. Ausztriában Krajna herczegség területére érvényes törvény alkottatott, melyben kimondatik, hogy a nyilvános népiskolákban külön hitoktatók vagy díjazással vagy állandó fizetéssel alkalmaztatnak. Állandó fizetéssel bíró hitoktató csak azon esetben alkalmazható, ha az általa adandó hittani oktatás legalább heti 20 órára terjed ki. E hitoktatók heti 24 órai tanításra kötelezhetők. Exhortácziók 2 órának számítandók. Az állandóan fizetett hitoktatók csak egy iskolánál alkalmaztatnak, azonban kötelezhetők, hogy az előbb meghatározott óraszám keretén belül a hittant más nyilvános népiskolában is tanítsák. Ezen hitoktatók állandó fizetésére nézve az illető iskola világi tanítóinak illetményeire és nyugdíjazására nézve fennálló szabályok irányadók; a hitoktatók fizetése és díjazása ugyanazon forrásokból fedeztetik, melyekből a világi tanítók illetményei vétetnek. Ezen törvény 1890. év elejével lépett életbe. Hasonló törvény alkottatott Galiczia és Lodomeria tartományra nézve. Itt állandó fizetéssel biró hitoktatók a 4 és több osztályú népiskoláknál és polgári iskoláknál alkalmaztatnak, ha a hitoktatásra szükséges heti órák száma legalább 18, és ha az illető felekezet tanulóinak száma a 80-at meghaladja. A hitoktatás díja a népiskola felső osztályaiban és a polgári iskolában egy heti óra után évi 20 frában állapíttatik meg, de ily díjazásra csak oly hitoktatónak van igénye, ki lelkiatyai kötelességéből kifolyólag az alsó 3 osztályban a hittant dijtalanul tanították. Münchenben a város több év óta, s így a jelentésen át is az iskolák udvarait korcsolyázó pályákká alakíttatta át, melyeken a tanuló ifjúság dijtalanul űzheti a korcsolyázás élvezetes és egészséges sportját. A jégen eleven élet fejlődik , játékok, versenyfutások rendeztetnek. A jégpálya télen át a játszótért pótolja. Ily korcsolyázó pályák berendezése nem sokba kerül. Nálunk a budapesti II. és VI. ker. áll. tanítónőképezdékben és a Nőképző Egyesület intézetében is szokták az udvart télen korcsolyázó helylyé tenni. E jó példa általános követést érdemel. A szettini porosz tartományi kormány 1889. nov. 14-én kelt rendeletével az elemi népiskolai kézimunkaoktatásra nézve a következő alapelveket állította fel: 1. A hetenként 2 órára terjedő kézimunkaoktatás valamennyi leánynövendékre kötelező, kik valamely iskolai félév kezdetével életök 8-ik évét betöltötték. Ha a növendékek száma a 40 et meghaladja, két külön kézimunkaosztályt kell berendezni, mindeniket heti 2 órai oktatással. 2. A tanítónő elsősorban jó fegyelmet tartson; ne engedje meg, hogy valamely gyermek tétlenül üljön vagy egyébbel mint a kiszabott munkával foglalkozzék. 3. A munkák mindig tisztán tartassanak; minden leczke végeztével azokat be kell szedni s e czélra beszerzendő zárható tartóba tenni. A munkák beszedésénél az óra végén, és kiosztásánál az óra elején a tanítónő vegye igénybe megbízható idősebb növendékeinek segítségét. 4. A padokat úgy kell elhelyezni, hogy a tanítónő könnyen hozzáférjen a növendékekhez. 5. Miután az oktatás a befejezett 2-ik vagy 3-ik tanévvel kezdődik, azért azt a hátralevő 6, ill. 5 tanévre a következőképen kell felosztani : 1. év a kötés kezdete; 2. év harisnyakötés, a varrás kezdete; 3. év különféle varrás, foltozás; 4. év a könynyebb fehérnemű varrása és fehérnemű jegyzése; 5. év fehérneművarrás és stoppolás; 6. év nehezebb fehérneművarrás és szabása. — A korábban tanultakat a felsőbb fokokon gyakorolni kell. — 6. A tanitónő ne csak mutassa a gyermekeknek, mit és mikép dolgozzanak, hanem azt határozott szavakkal magyarázza meg és követelje, hogy a gyermekek is tevékenységökről szóval nyilatkozhassanak. 7. Kivált az egyes munkanemek megkezdésekor lassan és biztosan kell haladni, hogy a gyengébb gyermekek is követhessék az oktatást. 8. Minden egyes oktatáságat apróbb fokozatokra kell szétbontani. Segédeszközükül a tanítónőnek ajánltatnak: Merget »Anweisung, die nothwendigsten weiblichen Handarbeiten schulgerecht anzufertigen" . Rosalie Schallenfeld: „Der Handarbeits-Unterricht in Schulen." Ugyancsak Poroszországban az aacheni tartományi kormány is rendeletet adott ki az iránt, hogy a falusi iskolákban a női kézimunkaoktatásra nagyobb figyelem fordíttassák. Kizárandónak mondja az u. n. finomabb kézimunkákat (horgolást, hímzést stb). Kívánja, hogy a növendékek foltozására és beszövésre alkalmas ruhadarabokat hozzanak magukkal az iskolába. A porosz közoktatásügyi miniszer egy felmerült eset alkalmával kijelentette, hogy különleges háztartási oktatás csak továbbképző, esti vagy mellékiskolákban van helyén. A népiskolákban meg kell elégedni a női kézimunkaoktatás czélszerű szervezésével, az olvasókönyv tárgyszerű felhasználásával és a házi élet szükségleteinek az oktatás körében való folytonos gondos figyelembe vételével. Az olvasókönyvek adjanak anyagot, hogy a tanítónők a leányokat jövendőbeli kötelességeikre taníthassák. A természetrajzi és természettani oktatás a gyakorlati életet tartsa szem előtt. Attól azonban, hogy még ki nem próbált új tantárgyak vétessenek fel a népiskola tantervébe, lehetőleg tartózkodni kell. A párisi városi hatóság figyelmezteti a szülőket, hogy ne adják leányaikat a tanítónői pályára. Üresedésben levő 54 állomásra ez idő szerint 6441 teljesen kompetens folyamodó van előjegyezve. S. V.