Néptanítók lapja 41. évfolyam, 1908

1908-01-02 / 1. szám

1. SZÁ11. NÉPTANÍTÓK LAPJA. 5 és nincsen elég könny arra a világon, hogy elsírhassa azt a mélységes gyászt és szomorú­ságot, am­it a gyermekjárványok ellen való védekezés tehetetlensége okoz. Mindenütt rájöt­tek már arra, hogy a nemzeti fejlődés és az erősödés folyamata csak akkor felelhet meg az óhajtásnak, ha egész gonddal a nép védel­mét ott kezdik meg, ahol a legfontosabb­­ a gyermeknél, és fölébredt a kötelességtudat, hogy a gyermekhalandóság okait kikutassák és meg­szüntessék. A legnagyobb terjedelmet ez az akció Német­országban vette, ahol különben is minden kér­dést, amely a nemzeti erősödéssel függ össze, féltő s nagy gonddal vesz kezébe az állam és a társadalom együtt. Ott a birodalom első asszonya, a császárné állott a mozgalom élére. Részt vett a vöröskereszt nő egyesületeinek a gyűlésén, melyet a berlini képviselőházban tar­tottak a csecsemővédelem tárgyában s elnöklete alatt egész programmot dolgoztak ki, amit a bimbóvédelem kiskátéjának nevezhetni. A 19-ik század társadalom­bölcse azt mondta : szeressétek a gyermekeket, mert ők jók, okosak, nemesek, fűzzétek őket mentül szorosabban magatokhoz, mert hiszen ők is csak a ti­­vére­tekből való vér. A 20-ik század szociológusa azonban azt mondja : neveljétek, tökéletesítsétek a gyermeket, mert ez nemzetgazdasági szükség, mert a jobb jövő, a fejlettebb kultúra lehető­sége elsősorban a gyermek okos szeretetét, öko­nomikus megbecsülését várja tőletek. A Lykur­gos alkotmánya a Taygetos szirtjére lökte ki a csenevész gyermeket az emberiség érdekében, a liberalizmus összeszedte onnan az ember­szeretet nevében, a szociális gondolkozás apos­tola már keresi és fölneveli ugyanannak az emberiségnek érdekében, amely egykor kilökte magából. Ameddig az emberi szellem ehhez a meg­értéshez eljutott, amíg a gyermek a puszta eszközből tudatos céllá vált, addig persze sok régi eszköz megrozsdásodott, sok teória elavult. A régi értékeket újakkal kellett kicserélni, pozitívebb, biztosabb, célszerűbb értékekkel. Franciaországban időről időre plakátok szól­nak az anyákhoz s intik, kérik őket , szeressék az ő kicsinyeiket, óvják őket, vigyázzanak reájuk ,­­ a jövendő Franciaországra. Igen sok egyesület is alakul újabban Francia­országban, melyeknek a csecsemők védelme a célja. A legtöbb városban csecsemő-otthonokat alapítanak az egészséges, és csecsemő-kórháza­kat a beteg gyermekek részére. Nevezetes újítás „az anyák iskolája" is, melynek alapítója egy asszony, Moll-Weisz Hermina, aki így nyilatkozott azokról az okokról, melyek az iskolája alapítására bírták ? „Manapság a fiatal leányokat tömérdek sokra tanítják, scsak azt nem tanulják meg, amire a természet rendeltetésénél fogva elsősorban a legnagyobb szükségük van. Első gyermekem­nél volt az én nehéz iskolám. Mindent meg­tettem, amit csak tehettem, de ha ma arra gondolok, mi mindent mulasztottam, szinte elborzadok. Hogy az első gyermekek az anyák tapasztalatlanságainak áldozatai, ez — sajnos — nemcsak szóbeszéd. Mennyi könny maradt volna elsíratlanul, mennyi bánatra nem lett volna ok, ha a fiatal anyákat beavatják csak valamiképen is azokba a kötelességekbe, melyek­kel felelősségteljes hivatásuk jár." Jeanne Girard asszony még igen különös és követésreméltó dolgot talált ki : megalapította a „Kis anyák iskoláját". A modern pedagógiá­nak úgyszólván legszélsőbb hajtása ez. Jeanne Girard asszony, néhány francia egyetemi profesz­szorral szövetkezve, egy nagy és nyílt kurzust nyitott az olyan kisleányok számára, akik a csecsemőtartás és csecsemőápolás kissé szöve­vényes kérdésében némi oktatást óhajtanak. Más szóval, a kisleányok lelkét bizonyos nagy humanitárius és társadalmi érdek szempontjá­ból hozzá próbálja nevelni az anyaság szent gondolatához és kötelességeihez. Íme, a gyer­meknevelés terén már csakugyan nem lehet messzebbre menni. Jeanne Girard asszonyt és a vele szövet­kezett előkelő párisi orvostanárokat főleg az a bánatos körülmény hatotta meg, hogy a fran­cia csecsemők halandósága évről évre növek­szik. A legutóbbi statisztikák szerint pusztán Parisban 2600 csecsemő szunnyad el örökre egy esztendőben. A filantrópusok, nemzetgaz­dászok és népnevelőknek állandó fájdalma volt ez. Aminthogy Jeanne Girard asszony is sokat szenvedett, amikor, saját bevallása szerint majd­nem „háromezer kis sárga koporsót" képzelt el örök búcsúzásban a földi lét örömeitől. Aztán a nagy kalamitás kútforrását bizonyos higiéniai hiányokban és száz mindenféle gon­datlanságban pillantva meg, legott megalaksí­totta a „Kis anyák iskoláját” a csecsemők életben­tartása érdekében. Természetes, hogy a „háromezer kis koporsót" legnagyobb részben a szegények szállítják. Akinek módja van arra, hogy a maga újszülött gyermeke mellé fehérkezű angol és a higiénák­ban járatos elszászi dajkákat állítson, az aligha vallja kárát. De a Girard asszony gondolata a szegények felé irányul. Kitűnő és meglepő az ötlete, hogy dajkák híján s az egész nap elfog­lalt és robotoló munkásanyák helyébe azokat a kisleányokat állítja, akik az újszülött gyer­mek nővérkéi. Ez egy par excellence francia eszme. Ami játékkedv és játékösztön van a

Next