Néptanítók lapja 58. évfolyam, 1925

1925-10-01 / 37-38. szám

1925 XXXVII—XXXVIII. SZÁM. 12 Hét. 18. Segítőtársaink az állatvilágból. Olvasás. (Lótartás, sertéshízlalás, baromfi­tenyésztés, hasznos vadak, nyúl, fogoly.) 19. Ki mivel keresi kenyerét? (Föld- Olvasás, nevesek, iparosok, kereskedők, szellemi munkások Cinkotán.) A lakosok anyanyelve, vallása, a szülőföld. 20. Hogyan utazunk Budapestre? Rajz. (A kenyérkereset sok társunkat Számtan, Budapestre utalja, A villamos vasút, a kocsiút, kerékpár, autó.) Hogyan kapunk hírt a nagy­világról? (Posta, újságok, tele­fon, távíró, repülőgép.) 21. Mikor ünnepeltünk? (Hazafias. Ének, egyházi és iskolai ünnepélyek. Szavalás. A hősök iránti kegyelet. A nem- Imádság, zeti zászló. Búcsújárás Mária­besnyőre.) 22. Miért viszik a súlyos betegeket Térkép. Budapestre? Hová járnak a nagy diákok iskolába? (Buda­pestre és Gödöllőre.) 23. Hol nyaral a Kormányzó Úr? Térkép. (Gödöllő és a gödöllői járás.) A királyi palotáról. (Budapest mint Pest vármegye­ székhelye és az ország fővárosa.) 24. Pest-Pilis-Solt-Kiskún várme- Térkép.­gye. (A község, a járás és a Olvasás, megye igazgatása.) Hová mehe­tünk panaszra? Kérelmeket hol adhatunk be? (A hatóságok.) 25. Hogyan tájékozódunk a szabad­ Iránytű­­ban és a térképen. (Térképolva- Térkép, sás.) 26. Az ember társas lény. (A család, Olvasás, a község, a járás, a megye, az Ének­ ország, a magyar nemzet.) A Hevesvármegyei Népművelés folyó évi 9. számában Rusztek László „Aggasztó számok" cím alatt a szégyenletes százalékú gyermek­halandóság mellett az „egyke" és „nincske" nemzetfogyasztó és sorvasztó hatására mutat reá, amely a tankötelesek számának megdöb­bentő csökkenésében nyilvánult meg. A magyar kormánynak, a magyar egyházaknak, a ma­gyar társadalomnak és a magyar anyáknak meg kell látniok és érteniök ezt a veszedelmet és hozzá kell fogniok a gyógyítás nehéz mun­kájához. A Nemzetnevelés ez évi 18. számában Szabó Ferenc Hieronymus pedagógiai elveit ismerteti. Pál István az elemi népiskolai hitoktatásról ír. Wittendorfer István a kath. tanítói intézmé­nyek támogatására buzdítja kartársait. Rad­ványi Sándor azt fejtegeti, hogy a gyermek idegességének orvoslásánál az orvosi tudomány mellett a pedagógiára hárul a legnagyobb fel­adat. A Magyar Iskola 2. számában Kornis Gyula egyetemi tanár az Orsz. Közoktatási Tanács és a Magyar Pedagógiai Társaság munkater­véről nyilatkozik. Berky Kálmán a státusren­dezésről, Nagy László a Gyermektanulmányi és Gyakorlati Lélektani Társaság konkrét cél­jairól ír. Különösen gazdag a lapnak a hír­rovata. A HAZAI TANÜGYI LAPOKBÓL A Kisdednevelés L. évfolyama 5. számának első helyén Gedeon Jerne „Levél egy kezdő óvónőhöz" című mély átgondolású szép köl­teményét találjuk. Dr. Kenyeres Elemér „Fröbel gyermekismerete" címen megkezdett nagy ta­nulmányának az iskoláskorra vonatkozó részét közli. Bató László éneknek és a zenének az óvónőképzőben való szerepéről, Trebitzky Ilona pedig az óvodai ritmikus mozgásról és táncról írt cikket. E füzetben kezdi meg Doby Ida „Svéd torna az óvodában" című tanulmányát is. A KÜLFÖLDI TANÜGYI LAPOKBÓL az Angol lapokból. Iskolaproblémák Angliában. Észrevehetjük, hogy a legújabb időkben a nép összes rétegeinél megvan az óhaj a mű­veltség utáni. Számolva ezzel a ténnyel, a köz­oktatásügyi minisztérium múlt évi beszámolója hosszasan próbálja az okát kikutatni. Húsz évvel azelőtt a leg­több iskolának úgy kellett összeszedni a tanítványokat és még több volt állandó pénzzavarban. Ma,­­ a magas tan­díjak ellenére elözönlik mindet és a bejutás csak nehezen sikerül. A magántulajdonban lévő intézeteknél és egyetemeknél ugyanez áll, külö­nösen pedig a női főiskolákon. A jómódú mun­kás ma tovább taníttatja fiát, és ugyanezt akarja elérni a földműves és iparos is. Mi lehet az oka annak, hogy az összes társadalmi osz­tályok továbbművelődni akarnak? Könnyebb előrejutást akarnak-e elérni az életben, vagy van valami mélyebben gyökerező vágy a lelki műveltség felé"? Ha csak az előbbi áll fönn, kérdés, nem hagy-e alább a buzgalom az első csalódás után. Ha pedig az utóbbi az eset, mi lesz, mikor a gyermekek nagy része nem tud

Next