Népújság, 1994. február (46. évfolyam, 21-40. szám)

1994-02-01 / 21. szám

mm Előzetes egy (Folytatás az 1. oldalról) rénél fogva, hanem ennél köz­vetlenebbül is befolyást tud gya­korolni a kormányra és a kor­mánypártra. — Tehát a kedvező fordulat jegyében Indulnak a találkozó­— Mi egy meghívásra vála­szolunk. Az RMDSZ kötelessé­gének tartja azt, hogy minden alkalmat megragadjon a romá­niai magyarság problémáinak nyomatékos fölvetésére, aláhú­ találkozóhoz­ ­ására, olyan tűrhetetlen hely­zetek újbóli és újbóli jelzésére, mint például az elítéltek kér­dése. Ugyanakkor én tudatában vagyok annak, hogy egyelőre a romániai közéletben, a romániai politikai életben, a romániai ha­talmi intézményekben nem ta­pasztalható egy olyan radikális fordulatra utaló szándék, ami egyúttal följogosíthatna minket arra, hogy azt higgyük, itt rövid időn belül sorra meg fognak ol­dódni a problémák. Viszont nem hiszem, hogy bárki is m­egtehetné, — akár az államfő­­ről legyen Szó, akár a kormány felelős tisztségviselőjéről —, hogy figyelmen kívül hagyja az RMDSZ véleményét. Köztudott, hogy a kisebbségek, az etnikai és nemzeti közösségek helyzeté­nek megoldása általános stabi­litási és biztonsági kérdés Ke­let-Európában. A nyugat-európai politikusok is így tekintik. Nem véletlen az, hogy az Európa Ta­nácsban a legfőbb kifogások Ro­mániával szemben éppen a ki­sebbségi kérdéssel kapcsolatosak. A párbeszéd tehát mindenkép­pen szükséges, és az előrelépés esélyének reményében megyünk Iliescu elnökhöz. Ipari termelésünk „lázgörbéje" (Folytatás az 1. oldalról) Jó, jó- csakhogy a valutára is szükség van ám, mondhatnék. Valóban. De szabad legyen meg­kérdezni, hatékony-e az iparunk, a mezőgazdaságunk és a keres­kedelmünk, együttvéve, amíg a dollárral, márkával cukrot vásá­rolunk külföldről, mivel a tavaly csak 42 százalékát állítottuk elő az 1992. évi mennyiségnek? Vagy olyan körülmények között, a­­mikor a tej és hústermelés visz­­szaesése közepette importhoz fo­lyamodunk. Nem véletlenül szervezkednek a parasztság kép­viselői és követelik a mezőgaz­dasági élelmiszerek behozatalá­nak korlátozását. Hát igen, 3z üzlet az üzlet. Valakiknek bu­sás jövedelmet hoz, miközben mások tönkremennek. De te­kintsünk el az élvezeti meg a luxuscikkektől és figyeljünk egy kicsit arra is, hogy a megyei kimutatásban listavezető kukori­calisztből az előző évinek csak a 13 százalékát termeltük meg,­­ a kenyérgyártás is 17 százalék­kal csökkent. Ha nem vigyá­zunk, megint beáll a hiány, ki­alakulnak a sorok, és vissza kell vezetni az átkos porciózást. Ez lenne az áhított piacgazdaság sajátos körülményeinkre szabott torz arca? Köszönjük, nem ké­rünk belőle! a­oaeaa••••*•••••••••••• (Folytatás az I. oldalról) Másért megbocsátani — mondotta de csak akkor, ha megszűn-­­­e az elnyomás. Megbocsátani őhet, de felejteni nem szabad. Az egypárti elnyomatás meg­szűnte után egyenrangúságra kell­ törekedni, mert igaz ugyan, hogy számbeli kisebbségben é­­lünk, de ez nem jelent kisebb értéket, nem szabad olyan hely­zetet teremtsen, mely jogkorlá­tozást eredményez. Egyenrangú félként kell élnünk szülőföldün­kön. A Tőkés László cerebrálta is­tentisztelet után Gáspár Sándor tolmácsolta az érdeklődők kér­déseit az autonómia, önkormány­zat, önazonosság, magyarság té­makörből. Arra a kérdésre, hogy milyen­nek látszik a romániai magyar­ság Szlovákiából, Duray Miklós­­azt válaszolta, hogy a felvidéki magyarság több szempontból is irigykedve tekint az erdélyi ma­gyarságra. Egyrészt azért, mert jobban meg tudta őrizni szelle­mi erejét, másrészt azért, mert úgy érzi, hogy az erdélyi ma­gyarság egységesebben politizál, mint a felvidéki. A fogyatkozó lélekszámról szól­va Tőkés László elmondta, hogy az erdélyi magyarság számb­eli csökkenése gyülekezetre menő. Figyelmeztető ez, mert oda jut­hatunk, hogy nem lesz kin se­gíteni, ha ezen nem változtatunk. Egyházkerületükben létre kí­­vánják hozni a nagycsaládosok szövetségét. Duray Miklós ugyan­ebben a témakörben elmondta, hogy biztató módon a felvidéki magyarság száma az utóbbi 30 évben nem csökkent, hanem nö­vekedett. Bár az is az igazság­hoz tartozik, hogy egy részük elvész az asszimilációban. (»•••e »eo*e**«oee« *♦*)•••• Felvetődött a kitelepedés kér­dése is. Duray azt mondta, hogy a szlovákiai magyarságra nem jellemző az eltelepülés, és soha nem is volt. Még a háború ide­jén elhurcoltak is adandó alka­lommal visszatértek szülőföld­jükre. Felvetődött az autonómia fo­galma kapcsán, hogy az RMDSZ miért határolta el magát Katona Ádám autonómia-javaslataitól? Markó Béla kijelentette, hogy semmiféle elhatárolódás nem történt attól a gondolattól, hogy a romániai magyarság a maga számára ki akar alakítani bizo­nyos autonómiaformákat azo­kon a területeken, ahol nagy­számban él. Tőkés László úgy vélte, hogy módszerektől történt elhatárolódás, nem elvektől, és azoktól is csak az RMDSZ egyes vezetői határolódtak el, egyér­telműen. A kétnyelvű feliratokról meg­tudtuk, hogy a helységneveket nem lehet magyarul kiírni Szlo­vákiában, a kormány tiltja. Vi­szont az utcanevek az önkor­mányzatok hatáskörébe tartoz­nak, és ahol a magyarok több­ségben vannak, ott megjelentek a kétnyelvű feliratok. Azt is megkérdezték, létezik-e Szlovákiában gazdasági naciona­lizmus, és hogy milyennek mond­ható a magyarok gazdasági e­­reje? A válaszból megtudtuk, hogy van gazdasági nacionalizmus, bár nehezen lehet nyomon kö­vetni. De előfordul, hogy egy magyar vállalkozó nem kap bankkölcsönt, vagy magyar cé­geket késleltetve jegyeznek be. Végül azt is megkérdezték, mi árt többet az ottani magyarság­nak: Meciar nacionalizmusa vagy az elnök opportunizmusa? Ho­gyan képzelik el a magyarság helyzetének megnyugtató rende­zését? A válaszból kitűnt, hogy Szlo­vákia és az Európa Tanács vi­szonya nem felhőtlen, mert Szlo­vákia nem megbízható, de az Európa Tanács sem reagál kel­lőképpen Meciár megnyilatko­zásaira. A magyarság számára azonban szinte jobb a Meciar nyers nacionalizmusa, mert az egyértelmű magyarellenességgel könnyebb felvenni a harcot. A második kérdésre Duray azt válaszolta, hogy a komáromi ü­­lés szerint olyan önkormányzati rendszert kell teremteni ennek a politikai célnak" az elérésére, hogy a szlovákok és magyarok társnemzeti kapcsolatba kerül­jenek. SAJTÓÉRTEKEZLETTEL ért véget a fórum. Itt megtud­tuk, hogy Duray Miklós erdélyi körútjára Tőkés László személyes meghívására került sor. Hang­súlyozta: szükség volt egy ilyen fórum-szerű körútra, mert ed­dig (utalva az Együttélés nem­régi látogatására) zárt körű po­litikai találkozók történtek, de az önkormányzat kérdése nem zárt körű professzionista kabi­netpolitizálás folyamata, része­sévé kell tenni a tömegeket, hogy „magukévá tudják tenni az idevágó kérdéseket". Az előbbi kijelentést Duray Miklós azzal próbálta enyhíteni, hogy már korábban is készültek ilyen találkozókra, azonban ez nem fért bele a programjukba. Borbély László ehhez hozzá­tette, hogy a múltkor az Ügy­vezető Elnökséggel történt egyez­tetés nyomán szervezték a talál­kozót, azért volt annak úgymond ,,kabinet-jellege“. Végül Markó Béla kijelentette, hogy az RMDSZ programszerű­en szervez ilyen találkozókat, és kötelességének érzi fenntartani ezeknek a találkozóknak a fo­lyamatosságát. 1994. február 1. A­­lap hitel A mozgássérültek beiskoláztatását írja elő az 53/1992-es törvény. Azokról a gyerekek­ről van szó, akik képtelenek elhagyni otthonukat. A Mozgássérülteket Támogató Egyesület adatai szerint Bukarestben és vidéken mintegy 539 olyan mozgás­­sérült gyerek él, akik nincsenek beiskolázva. Azok­nak a részére, akik nem képesek elhagyni otthonu­kat, az iskola tanárokat kell a rendelkezésükre bocsás­son, akik otthon adják le a tantervben előírt anya­got, így az év végére tisztázódik előmeneteli helyze­tük. Viszont a tény az, hogy az Oktatásügyi Minisz­térium nem tartja tiszteletben e törvényt, így megsér­ti a gyermek egyik alapvető, a tanuláshoz való jogát. Másfél millió román állampolgár akarja elhagyni az országot A múlt év októberében végzett és most közzétett közvéleménykutatás eredményei azt mutatják, hogy mintegy másfél millió román állampolgár szeretné el­hagyni az országot. Az elkeseredés végső határán bármire képesek, azért, hogy elmeneküljenek Romá­niából. Az elvándorolni óhajtók nagy része Németor­szágban, Franciaországban, az Egyesült Államokban, Ausztráliában vagy Kanadában szeretne letelepedni. Az is kiderül, hogy akkor is elhagyják az országot, ha esetleg nem kapnak beutazási vízumot az illető országba, különböző illegális utakat keresve a cél el­éréséhez. Csak éppen nem lehet tudni, mikor kapják meg a fűtéspótlékot a 87/1993-as törvény a­­lapján az erre jogosultak, melyet 1993. november 1 és 1994. május 1-je között kellene folyósítani. A havi 5000 lejes segélyt a 769/1993. december 30-i kor­mányrendelet értelmében a helyi tanácsokhoz letett kérések alapján kapnák a városi lakosok (a falvak lakói diszkriminatív módon nem jogosultak erre), at­tól a hónaptól kezdve, amikor benyújtják a kérést. Vi­szont a Pénzügyminisztériumnak az erre szolgáló kü­lönleges alapja nemigen rendelkezik pénzzel. A lakásépítés lehetőségei A Közmunkaügyi és Területrendezési Miniszté­rium törvénytervezetet dolgozott ki, melynek értel­mében azok a személyek, akik lakást szándékoznak építeni a jövőben, be kell hogy bizonyítsák, rendel­keznek a munkálatokhoz szükséges anyagok 30 szá­zalékával. A különbséget hitelekből is állhatják. A­­zoknak a fiataloknak, akik szintén lakásépítésre szán­ják el magukat, 30 százalékos támogatást biztosíta­nak, a különbséget középlejáratú, részletre fizetendő hitelből állhatják. Ezzel próbálják fellendíteni az építészeti tevékenységet. Miniszterek a „sakktáblán“ Kormánykörökből megtudtuk: a nagy át­alakítási lázban nem feledkeznek meg arról, hogy a nemzetvédelmi miniszter civil kell hogy legyen, így olyan változatok lehetségesek, hogy Niculaie Spiroiu altábornagy Romániát fogja képviselni a NATO-nál, helyébe lép Dan Mircea Popescu, a jelenlegi mun­kaügyi- és társadalomvédelmi miniszter, akit pedig Victor Ciorbea vagy Miron Mitrea szakszervezet is követhet a miniszteri székben. Több az AIDS-es a Duna mentén 1993-ban a HIV vírussal fertőzött személyek szá­ma 2.635 volt, amiből 175 felnőtt és 2.460 gyermek. A felnőtteknél a fertőzés útjai a homo- és bi­­szexualitás, a 175 megbetegedés nyolc százalékának okozója intravénás kábítószerek, vérzékenység, véral­vadási zavarok 1,7 u/0, vérátömlesztéshez használt e­­dények 12 %a, heteroszexualitás 48,9 %, egyéb isme­retlen okok 31,4 %. A gyermekek esetében a fertőzés útja anya-gyer­mek vérzékenység, véralvadási zavarok, vérátömlesz­téshez használt edények, ismeretlen okok. Első helyen Konstanca megye áll, 815 megbetegedéssel, utána kö­vetkezik Bukarest 354, Giurgiu megye 173 és Galac megye 143 megbetegedéssel. Tejporkészletet hoznak létre A Tejfeldolgozó Kereskedelmi Társaságokban mi­­nimális tejporkészletet hoznak létre, hogy azt 1,8 szá­zalékos zsírtartalmú tejjé alakítsák át­ A hatályos szabályzások módosításával a kormány a tejporból előállított 1,8 százalékos zsírtartalmú tej és a zsír­talanított tej ára közötti differenciát a literenkénti 75 lejről 100 lejre emelte. Az év végéig kifizetendő árukülönbséget 350 millió lejre becsülik, amit a Me­zőgazdasági és Élelmezési Minisztérium költségvetésé­ből fedeznek. A tejtermelők ösztönzésére a kormány elrendelte, hogy a Mezőgazdasági és Élelmezési Mi­nisztérium gondoskodjon a tejfelvásárlási rendszer átszervezéséről az ellátás javítása céljából. Hírszerkesztő: MÓZES EDITH NÉPÚJSÁG - 3. 01,f­ A& ~

Next