Népújság, 1995. január (47. évfolyam, 1-20. szám)
1995-01-04 / 1. szám
NÉPÚJSAO — 4. OLDAlc 1905. január 4. -- .... A LÉGI FORGALOM KORSZERŰSÍTÉSE A TAROM gépparkjának felújítása folyamatban van. A hoszszú járatok számára Airbus 310- es, a középtávolságú utak számára Boeing 737-es gépeket vásároltak. A TAROM régi Boeing 707-esei és IL—62-esei 24, illetve 20 évesek, és nem felelnek meg a mai ökológiai és közlekedésbiztonsági követelményeknek. Az USA-ba például már egyáltalán nem engedik be az IL—62-eseket. A BAC 1—11-esek pedig az idén már nem repülhetnek be Anglia légi terébe. Mit hozott az óév? (Folytatás az 1. oldalról) lltási vállalat, amely a múlt év végén 20 milliárd lejes állami támogatásért folyamodott. A részvénytársaság egyik napról a másikra élt, semmiféle tartalékkal nem rendelkezik. A vezérigazgató szerint egy sor anomália vezetett e helyzethez, például: ipari áron fizették ki a tavalyi első 10 havi villamosenergia-fogyasztást, a motorinát a kiskereskedelmi áron vételezték, s a vámhatóság illetéket követelt még azokért a járművekért is, melyeket ajándékba kaptak külföldről. Mindez 18 milliárd lejes be nem kalkulált kiadáshoz vezetett. Míg más európai fővárosokban a közszállítás 80 %-os állami támogatást kap, addig Romániában az állam e költségek65 %-át vállalja magára. A bukaresti metró 15 éves, 57,3 km hosszúságúak a vonalai, és naponta átlag 600 ezer utast szállít — a fővárosi forgalom 20 %-át vállalva magára. 1996-ra valószínűleg elkészül az Északi Pályaudvart, valamint a Baneasa és az Otopeni repülőteret összekapcsoló metróvonal. Az idén beindul a belföldi járatokon közlekedő Antonov 24B gépek kicserélése is. Decemberben átadták rendeltetésének az Otopeni korszerű kifutópályáját. Egyébként 1996-ban egy 69 millió dolláros USA-hitelből, elkészül az Otopeni reptér korszerű főépülete is. MEZŐGAZDASÁG Az őszi betakarítás ,—z nagyjából—igéjében befejeződött. 9,03 millió tonna kukorica, 91 fixer tonna szója, 15 ezer tonna rizs termett. A hektáronkénti átlag cukorrépatermés 20 500 kg volt, 4,43 millió személy kapta vissza földjét (5 millió jogosult földterületre). De csak 1,4 millió állampolgár jutott hozzá a birtoklevelekhez. Ilyen szempontból, nagy különbségek léteznek az egyes megyék között. Míg Konstanca megyében a jogosultak 64,5 %-a, addig például Maros megyében csak 17,1 %-a kapta kézbe a fontos iratot. Egyetlen öngyilkosság, késelés sem történt (Folytatás az1. oldalról) Kése támad, hogy a marcivásárhelyiek, Maros megyeiek élete jó kezekben van. — Doktor sír, hogy telt önöknél a Szilveszter? — Csendesebben, mint máskor, és aránylag az óév utolsó napja is csendes volt — egészen estig. Az esti órákban két szívstoppot szenvedett beteghez szálltunk ki, egyikük életét sikerült megmentenünk, de a másikon nem tudtunk segíteni. Volt egy gázmérgezéses esetünk is, de nem halálos kimenetelű, a páciens a Szilvesztert már otthon töltötte. Sajnos egy 11 hónapos gyerek is hozzánk került, nagyon súlyos állapotban, a nagykórház intenzív osztályára utaltuk át. Éjszaka csend volt, de elsején reggel kint jártunk Oláhsályiben, mert egy férfi leesett a padlásról, ezenkívül három szívbeteget kellett beszállítanunk. — Voltak-e Szilveszter éjszaka verekedések, öngyilkosságok? — Semmi ilyesmi nem történt. — Egy személyes kérdést is szeretnék feltenni önnek: van-e családja? — Itthon nincs... (Hm!) De otthon van. Gondolom, érti, mire célzok. Itt a családom a sürgős,ségi kórház személyzete. Az ünnepnapokat is velük töltöm. — Hány Szilvesztert töltött már Marosvásárhelyen — szolgálatban? — Ötöt. A nagy kórház úgynevezett ATI intenzív terápiás — osztályán BUDA KATALIN doktornővel találkoztam január elsején, 29 éve végzi a reanimálást, újjáélesz-. lést. Az 1994-es, 1995-ös évek fordulóján elvállalta, hogy december 31-én reggeltől január 2-án reggelig, tehát 48 órán keresztül teljesít szolgálatot. — Miért vállalta el ezt a rendkívüli megterhelést? Hogyan lehet kibírni egy ilyen hosszú műszakot? — Nézze, ha már valakinek a szolgálat elrontja az ünnepét, akkor fölösleges, hogy két ember szenvedjen emiatt. Meg, ha valaki szilveszterezik, másnap még fáradtabban jön be, mint az, aki itt éjszakázott. — Mi a helyzet az új év első napján az Intenzív osztályon? —* Húsz betegünk van — többen rendkívül súlyos állapotban. 31-én este került be egy 41 éves férfi, szívstopp utáni állapotban, az elmeosztályról került át, ahol delirium tremensben volt. Hát őt csakis a gépek éltetik. Súlyos az esete annak a 11 hónapos csecsemőnek, akit Arafat doktor a gyermekklinikáról hozott át, már azelőtt a régeni kórházban is kezelték. Az egész egy nyirokcsomó-duzzanatból indult ki, de most már sokféle, súlyos baja van. Az élete veszélyben forog. 31-én este került hozzánk,, akárcsak egy 71 éves hölgy, akinek eredetileg bélelzáródása volt, de más komplikációk is felléptek. Szilveszterkor kisebb volt a forgalom, mint más ilyen alkalmakkor. Nem volt súlyos kimenetelű közúti baleset, verekedés, a petárdák sem okoztak komolyabb sérüléseket. 1.n*................ ..........................■■■■ Mi lesz az autóklubbal? — Interjú SAS MIHAI-jal, a Román Autóklub szervezési, gazdasági és pénzügyi tanácsosával — — Amint a megyei fiókegység igazgatója elmondta, 1994-ben 20 millió lej költséggel megjavították a marosszentgyörgyi műhely tetőzetét, kaptak egy új Daciát és valami szerszámokat, készülékeket. Tehát mi ennyivel dicsekedhetünk. De mi a helyzet országos viszonylatban? — Növekedett az ACR vagyona, ellátmánya. Csupán az utóbbi két évben 22 platós Renault személygépkocsival, 500 hibaelhárító, autómentő gépkocsival, trélerrel és iskolakocsival, továbbá rádióadókkal, számítógépekkel gazdagodtunk. Tehát ebben a válságos időszakban sem léptünk vissza. — Innen, vidékről nézve mégis úgy tűnik, hogy hanyatlott a klub tevékenysége. És csökkent az érdeklődés az ACR Iránt, mindamellett, hogy a tavaly ünnepelte fennállásának 90. évfordulóját, és annak ellenére, hogy a Román Autóklub olyan rangos szervezetek tagjának vallja magát, mint az AIT (Nemzetközi Turisztikai Szövetség) meg a FIA (Nemzetközi Gépkocsi Föderáció). — Riasztó jelenség a taglétszám csökkenése. Románia-szerte mintegy 300000 tagról beszélünk, mégis azt kell mondanom, hogy ez nem elég, figyelembe véve a gépkocsik és a hajtási engedélylyel rendelkező személyek számának folytonos gyarapodását. A Maros megyei fióknak adott időszakban még 18 000 tagja is volt, amikor az évtizedes munka eredményeként országos vezető helyre emelkedett. Kupák, más trófeák, oklevelek tanúskodnak erről. Nyilvánvaló, hogy kellő számú fizető tag nélkül nem lehet fenntartani a klub építményét. És fordítva: minél számosabb a tagság, annál erősebb a szervezet. Tény, hogy a helytelen káderpolitika miatt, a fluktuáció következtében egyes helyeken stagnált, mi több, vissza is esett a tevékenység. S ez ott következett be, ahol a régi módszereket folytatták, nem alkalmazkodtaka piacgazdálkodás új feltételeihez. Az az igaz, hogy jóval nehezebb napjainkban egy sikeres versenyt, egy hatékony tanácskozást összehozni, meggyőzni az embereket, hogy tartsanak velünk, mint a gazdasági tevékenységet vezetni. Véleményem szerint az autóklubnál felelős beosztásban lévő személyeknek idejük 80, százalékában a tagsággal kellene dolgozniuk, és csak a maradék20 százalékot kellene fordítaniuk ellenőrzésre, gazdasági kérdések tanulmányozására, és ezekkel kapcsolatos döntéshozatalra. Ami a versenyzést illeti, a feltételek még mindig nem kedveznek, hiszen nem kapni folytonosan garantált minőségű benzint és gázolajat. Az üzemanyag, a gépkocsi, az alkatrész, az autós kellékek, tartozékok ára meg a magas javítási díjszabások mindmind arra intenek, hogy jól gondoljuk meg, érdemes e benevezni és kockáztatni. A költséges versenyzésnél talán jobban foglalkoztatják manapság az autósokat hétköznapi, gyakorlatias gondok. Amikért tehetne valamit az ACR. — Arra céloz, hogy a vezetőségnek állást kellene foglalnia a határátlépési illetékkel kapcsolatosan? Tiltakoznia kellene amiatt, hogy az év folyamán másodszor külföldre utazó autóssal hajtóanyag kiviteli taksát fizettetnek, még akkor is, amikor történetesen alig van benzin, gázolaj a tartályában? " Vagy hogy nem szólunk a hazai gépkocsik egyre romló minőségéről? Meg- tettük. De a klubnak amolyan autós érdekvédelmi szakszervezetté kellene válnia, amely ha„ látni tudja szavát’,a törvényhozásban és amelynek elég ereje van ahhoz, hogy ha szükséges, az asztalra csapjon. Mert nyilván háborgunk amiatt, hogy a közúti jelzések kritikán aluliak. Ugyan ki törődik rajtunk, autósokon kívül azzal, hogy a tájékoztató és figyelmeztető táblák felismerhetetlenek, hogy eltakarja őket a fák koronája, és így tovább? Vagy, hogy leint valaki útközben, megállítod a kocsit, és heten ugranak ki az árokból egyszerre. Mind aggasztóbb méreteket ölt a bűnözés... De mondhatnék em ezeknél békésebb dolgokat is. Például azt, hogy az idő pénz, az idő a legértékesebb tőke. Erre mindinkább rájövünk. A mi feladatunk az lenne, hogy kiszolgáljuk az autósokat. Tegyük lehetővé számukra, hogy egy helyen mindent elintézzenek, kezdve az adófizetéssel és biztosítással és folytatva a szerződéskötéssel , amenynyiben eladják a járművet vagy új kocsit vesznek. Aztán segítsünk az autó bejegyzésében, amikor külföldre mennek, tőlünk válthassák ki...azöldkártyát és hitellevelet, a műhelyben tegyük olyanná a kocsiját, hogy az megfeleljen a szigorú műszaki követelményeknek stb. Egyszóval a tájékoztatástól a vízumnak 48 órán belüli megszerzéséig mindenben, segítsük az autósokat, hogy ne kényszerüljenek ügyesbajos dolgaik elintézéséért anynyifele menni. ' ■■ — S ha lehet, olcsóbban is „megússzák“ a dolgot. — Természetesen. Mindjár fel is hozok erre egy példát: a zöld kártya havi 5 dollárral keveseb "be kerül nálunk,, mint az. ROM-nál. Tehát a szolgáltatások skáláját mindenképpen ki kell bővíteni. Gondoljunk, mondjuk arra, hogy a gépkocsivezetőnek a rendőrségen van dolga. Nagy tömeg, sor, telik az idő, az emberünk odaér az ablakhoz, elhadarják, mit kell tudnia, s vagy meghallja,érti,jegyzi a szöveget, vagy nem. Ha nem, akkor újból kimarad a munkából, hogy érdeklődjön és intézkedjen. Addig-addig, mígnem a főnöke megelégeli a hiányzásait, és kiteszi azállásából. Az ACR olyan szolgáltatásokat szeretnebevezetni, amilyenekre mások nem vállalkoznak.Nemzetközi hajtási engedélyt például, csak mi adunk ki. De gondolnunk kell azokra is, akik megszerezték ugyan a jogosítványt, ámde nincs vezetési gyakorlatuk. Tegyük lehetővé számukra, hogy kettős vezérlésű kocsin gyakoroljanak, akárcsak az abszolút kezdők. Hasonlóképpen üdvös lenne foglalkoznia közlekedési szabályok ismereteinek felfrissítésével az új előírások szellemében. Méghozzá olyan formában, hogy ki-ki tesztlapok kitöltésével ellenőrizhesse öztmagát. — Ötletekben tehát ne«és hiány. Csak legyen, ajk! megvalósítsa! Köszönjük a beszélgetést. ■ AJKAY LÁSZLÓ Az ünnep elmúlt, az idei hétköznapok elkezdődtek, óvjuk saját és hozzátartozóink egészségét, hogy 1995-ben minél kevesebb dolga legyen a mentő orvosoknak, asszisztenseknek. VI. sorozat MATEMATIKAI PÁLYÁZAT E. Határozzuk meg az A({X€*/IX-1112) halmaz elemeit! 2. Oldjuk meg a következő egyenletet: fx-51- Ix-éis |x-T| ! 3. Adottak a következő számok: (x—1); (x—2); ..,} fx—39). a) Mivel egyenlő a szorzatuk, ha x=13? b) x mely értékére lesz az összegük zéró? 4. 4. Számítsuk ki: h» A* fH-iti f(x)1:2x+3 függvény grafikonjának határozzuk meg azt 8 pertjét melynek abszcisszája egyenlő az ordinátájával. 6. Mivel egyenlő annak a rombusznak a területe, melynek oldala 10 cm és hosszabbik átlója 16 cm? 7. Egy háromszög belső szögei arányosak a 2, 3, 7 számokkal. Mekkorák a szögek mértékei? ’ 8. A szabályos hatszög területéből kivágunk egy olyan háromszöget, melynek oldalai az átmérő, ugyanabba a körbe írt szabályos háromszög oldala és szabályos hatszög oldala. Hányad része ezen háromszög területe a szabályos hatszög területének? 9. Az ABCD egyenlő szárú trapéz AB nagyalapja a CD ,kisalap kétszerese és CD=BCD:AD=a. a) Mutassuk ki, hogy az átlók a nagyalapon lévő szögeik szögfelezői és merőlegesek a trapéz száraira. b) Mekkorák a trapéz szögeinek mértékei? i) Mivel egyenlő a trapéz területe? 10. Az ABCD téglalap C csúcsába egy merőlegest emelünk a téglalap síkjára, melyen felvesszük az M pontot úgy, hogy éti MAO szög 30 fokos, legyen. Ha ABS 6/3 és BC h a, akkor: . . .. a) Igazoljuk, hogy az ABM háromszög derékszögű; b) Számítsuk ki a BMD háromszög területét!