Népújság, 1995. január (47. évfolyam, 1-20. szám)

1995-01-04 / 1. szám

­ NÉPÚJSAO — 4. OLDAlc 1905. január 4. -- .... ­ A LÉGI FORGALOM KORSZERŰSÍTÉSE A TAROM gépparkjának fel­újítása folyamatban van. A hosz­­szú járatok számára Airbus 310- es, a középtávolságú utak szá­mára Boeing 737-es gépeket vá­sároltak. A TAROM régi Boeing 707-esei és IL—62-esei 24, illetve 20 évesek, és nem felelnek meg a mai ökológiai és közlekedés­biztonsági követelményeknek. Az USA-ba például már egyáltalán nem engedik be az IL—62-eseket. A BAC 1—11-esek pedig az idén már nem repülhetnek be Ang­lia légi terébe. Mit hozott az óév? (Folytatás az 1. oldalról)­­ lltási vállalat, amely a múlt év­­­ végén 20 milliárd lejes állami­­ támogatásért folyamodott. A részvénytársaság egyik napról a másikra élt, semmiféle tartalék­kal nem rendelkezik. A vezér­­igazgató szerint egy sor anomá­lia vezetett e helyzethez, például: ipari áron fizették ki a tavalyi első 10 havi villamosenergia-fo­­gyasztást, a motorinát a kiskeres­kedelmi áron vételezték, s a­ vámhatóság illetéket követelt még azokért a járművekért is, melye­ket ajándékba kaptak külföldről. Mindez 18 milliárd lejes be nem kalkulált kiadáshoz vezetett. Míg más európai fővárosokban a közszállítás 80 %-os állami tá­mogatást kap, addig Romániában az állam e költségek­­65 %-át vállalja magára. A bukaresti metró 15 éves, 57,3 km hosszúságúak a vonalai, és naponta átlag 600 ezer utast szállít — a fővárosi forgalom 20 %-át vállalva magára. 1996-ra valószínűleg elkészül az Északi Pályaudvart, valamint a Baneasa és az Otopeni repülőteret össze­kapcsoló metróvonal. Az idén beindul a belföldi já­ratokon közlekedő Antonov 24B gépek kicserélése is. December­ben átadták rendeltetésének az Otopeni korszerű kifutópályáját. Egyébként 1996-ban egy 69 mil­lió dolláros USA-hitelből, elkészül az Otopeni reptér korszerű fő­épülete is. MEZŐGAZDASÁG Az őszi betakarítás ,—z nagy­jából­­—igéjében befejeződött. 9,03 millió tonna kukorica, 91 fi­xer tonna szója, 15 ezer tonna rizs termett. A hektáronkénti átlag cukorrépatermés 20 500 kg volt, 4,43 millió személy kapta vissza földjét (5 millió jogosult földte­rületre). De csak 1,4 millió ál­lampolgár jutott hozzá a birtok­levelekhez. Ilyen szempontból, nagy különbségek léteznek az e­­gyes megyék között. Míg Kons­­tanca megyében a jogosultak 64,5 %-a, addig például Maros megyében csak 17,1 %-a kapta kézbe a fontos iratot. Egyetlen öngyilkosság, késelés sem történt (Folytatás az­1. oldalról) Kése támad, hogy a marci­vásár­helyiek, Maros megyeiek élete­­ jó kezekben van.­­ — Doktor sír, hogy telt önök­nél a Szilveszter? — Csendesebben,­­ mint más­­­­kor, és aránylag az óév utolsó napja is csendes volt — egészen estig. Az esti órákban két szív­­stoppot szenvedett beteghez száll­tunk ki, egyikük életét sikerült megmentenünk, de a másikon nem tudtunk segíteni. Volt egy gázmérgezéses esetünk is, de nem halálos kimenetelű, a pá­ciens a Szilvesztert már otthon töltötte. Sajnos egy 11 hónapos gyerek is hozzánk került, nagyon súlyos állapotban, a nagykórház intenzív osztályára utaltuk át. Éjszaka csend volt, de elsején reggel kint jártunk Oláhsályiben, mert egy férfi leesett a padlás­ról, ezenkívül három szívbeteget kellett beszállítanunk. — Voltak-e Szilveszter éjszaka verekedések, öngyilkosságok? — Semmi ilyesmi nem történt.­­ — Egy személyes kérdést is szeretnék feltenni önnek: van-e családja? — Itthon nincs... (Hm!) De otthon van. Gondolom, érti, mire célzok. Itt a családom a sürgős­,­ségi kórház személyzete. Az ün­nepnapokat is velük töltöm. — Hány Szilvesztert töltött már Marosvásárhelyen — szolgá­latban? — Ötöt. A nagy kórház úgynevezett ATI intenzív terápiás — osztályán BUDA KATALIN doktornővel találkoztam január elsején, 29 éve végzi a reanimálást, újjáélesz-. lést. Az 1994-es, 1995-ös évek for­dulóján elvállalta, hogy decem­ber 31-én reggeltől január 2-án reggelig, tehát 48 órán keresztül teljesít szolgálatot.­­ — Miért vállalta el ezt a rend­kívüli megterhelést? Hogyan le­het kibírni egy ilyen hosszú mű­szakot? — Nézze, ha már valakinek a szolgálat elrontja az ünnepét, akkor fölösleges, hogy két ember szenvedjen emiatt. Meg, ha va­laki szilveszterezik,­ másnap még fáradtabban jön be, mint az, aki itt éjszakázott. — Mi a helyzet az új év első napján az Intenzív osztályon? —* Húsz betegünk van — töb­ben rendkívül súlyos állapotban. 31-én este került be egy 41 éves férfi, szívstopp utáni állapotban, az elmeosztályról került át, ahol delirium tremensben volt. Hát őt csakis a gépek éltetik. Súlyos az esete annak a 11 hó­napos csecsemőnek, akit Arafat doktor a gyermekklinikáról hozott át, már azelőtt a régeni kórház­ban is kezelték. Az egész egy nyirokcsomó-duzzanatból indult ki, de most már sokféle, súlyos baja van. Az élete veszélyben forog. 31-én este került hozzánk,, akárcsak egy 71 éves hölgy, aki­nek eredetileg bélelzáródása volt, de más komplikációk is felléptek. Szilveszterkor kisebb volt a for­galom, mint más ilyen alkalmak­kor. Nem volt súlyos kimenetelű közúti baleset, verekedés, a pe­tárdák sem okoztak komolyabb sérüléseket. 1.n­*................ ..........................■■■■ Mi lesz az autóklubbal? — Interjú SAS MIHAI-jal, a Román Autóklub szervezési, gazdasági és pénzügyi tanácsosával — —­ Amint a megyei fiókegység igazgatója elmondta, 1994-ben 20 millió­ lej költséggel megjavítot­ták a marosszentgyörgyi műhely tetőzetét, kaptak egy új Daciát és valami szerszámokat, készüléke­ket. Tehát mi ennyivel dicseked­hetünk. De mi a helyzet orszá­gos viszonylatban? — Növekedett az ACR vagyo­na, ellátmánya. Csupán az utób­bi két évben 22 platós Renault személygépkocsival, 500 hibael­hárító, autómentő gépkocsival, trélerrel és iskolakocsival, to­vábbá rádióadókkal, számítógé­pekkel gazdagodtunk. Tehát eb­ben a válságos időszakban sem léptünk vissza. — Innen, vidékről nézve mégis úgy tűnik, hogy hanyatlott a klub tevékenysége. És csökkent az érdeklődés az ACR Iránt, mindamellett, hogy a tavaly ün­nepelte fennállásának 90. évfor­­­du­lóját, és annak ellenére, hogy a Román Autóklub olyan rangos­­ szervezetek tagjának vallja ma­gát, mint az AIT (Nemzetközi Turisztikai Szövetség) meg a FIA (Nemzetközi Gépkocsi Fö­deráció). — Riasztó jelenség a taglét­szám csökkenése. Románia-szerte mintegy 300000 tagról beszélünk, mégis azt kell mondanom, hogy ez nem elég, figyelembe véve a gépkocsik és a hajtási­ engedély­­lyel rendelkező személyek szá­mának folytonos gyarapodását. A Maros megyei fióknak adott időszakban még 18 000 tagja is volt, amikor az évtizedes munka eredményeként országos vezető helyre emelkedett. Kupák, más trófeák, oklevelek tanúskodnak erről. Nyilvánvaló, hogy kellő számú fizető tag nélkül nem le­het fenntartani a klub építmé­nyét. És fordítva: minél számo­sabb a tagság, annál erősebb a szervezet. Tény, hogy a helytelen káder­politika miatt, a fluktuáció kö­vetkeztében egyes helyeken stag­nált, mi több, vissza­ is esett a tevékenység. S ez ott követke­zett be, ahol a régi módszereket folytatták, nem alkalmazkodtak­­a piacgazdálkodás új feltételei­hez. Az az igaz, hogy jóval nehezebb napjainkban egy sike­res versenyt, egy­ hatékony ta­nácskozást összehozni, meggyőz­ni az embereket, hogy tartsanak velünk, mint a gazdasági tevé­kenységet vezetni. Véleményem szerint az autóklubnál felelős beosztásban lévő személyeknek idejük 80, százalékában a tagság­gal kellene dolgozniuk, és csak a maradék­­20 százalékot kellene fordítaniuk ellenőrzésre, gazda­sági kérdések tanulmányozására, és ezekkel kapcsolatos döntés­­hozatalra.­­ Ami a versenyzést illeti, a feltételek még mindig nem ked­veznek, hiszen nem kapni foly­tonosan garantált minőségű ben­zint és gázolajat. Az üzemanyag, a gépkocsi, az alkatrész, az autós kellékek, tartozékok ára meg a magas javítási díjszabások mind­mind arra intenek, hogy jól gon­doljuk meg, érdemes e benevez­ni és kockáztatni. A költséges versenyzésnél talán jobban fog­lalkoztatják manapság az autó­sokat hétköznapi, gyakorlatias gondok. Amikért tehetne vala­mit az ACR. — Arra céloz, hogy a vezető­ségnek állást kellene foglalnia a határátlépési­ illetékkel kapcso­latosan? Tiltakoznia kellene a­­miatt, hogy az év folyamán má­sodszor külföldre utazó autóssal hajtóanyag kiviteli taksát fizet­tetnek, még akkor is, amikor tör­ténetesen alig van benzin, gáz­olaj a tartályában? " Vagy hogy nem szólunk a hazai gépkocsik egyre romló minőségéről? Meg-­ tettük.­ De a klubnak amolyan autós érdekvédelmi­­ szak­szerve­zetté­ kellene válnia, amely ha„ látni tudja szavát’,a törvényho­zásban és amelynek elég ereje van ahhoz, hogy ha szükséges,­­ az asztalra csapjon. Mert nyil­ván háborgunk amiatt, hogy a közúti jelzések kritikán aluliak. Ugyan ki törődik rajtunk, autó­sokon kívül azzal, hogy a tájé­koztató és figyelmeztető táblák felismerhetetlenek, hogy eltakar­ja őket a fák koronája, és így tovább? Vagy, hogy leint valaki útközben, megállítod a kocsit, és heten ugranak ki az árokból egyszerre. Mind aggasztóbb mé­reteket ölt a bűnözés... De mondhatnék em ezeknél bé­késebb dolgokat is. Például azt, hogy az idő pénz, az idő a leg­értékesebb tőke. Erre mindin­kább rájövünk. A mi feladatunk az lenne, hogy kiszolgáljuk az autósokat. Tegyük lehetővé szá­­mukra, hogy egy helyen mindent elintézzenek, kezdve az adófize­téssel és biztosítással és folytat­va a szerződéskötéssel , ameny­­nyiben eladják a járművet vagy új kocsit vesznek. Aztán segít­sünk az autó­ bejegyzésében, ami­kor külföldre mennek, tőlünk válthassák ki...a­­zöldkártyát és hitellevelet, a műhelyben tegyük olyanná a kocsiját, hogy az meg­feleljen a szigorú műszaki kö­vetelményeknek stb. Egyszóval a tájékoztatástól a vízumnak 48 órán belüli megszerzéséig min­denben, segítsük az autósokat, hogy ne kényszerüljenek ügyes­bajos­ dolgaik elintézéséért any­­nyifele menni. ' ■■ — S ha lehet, olcsóbban is „megússzák“ a dolgot. — Természetesen. Mindjár­ fel is hozok erre egy példát: a zöld kártya havi 5 dollárral keveseb­ "­be kerül nálunk,, mint az. ROM-nál. Tehát a szolgáltatások skáláját mindenképpen ki kell bővíteni. Gondoljunk, mondjuk arra, hogy a gépkocsivezetőnek a rendőrsé­gen van dolga. Nagy tömeg, sor, telik az idő, az emberünk odaér az ablakhoz, elhadarják, mit kell tudnia, s vagy meghallja,­­érti,­­jegyzi a szöveget, vagy nem. Ha nem, akkor újból kimarad a munkából, hogy érdeklődjön és intézkedjen. Addig-addig, míg­nem a főnöke megelégeli a hi­ányzásait, és kiteszi az­­állásából. Az ACR olyan szolgáltatásokat szeretne­­bevezetni, amilyenekre mások nem vállalkoznak.­­Nem­zetközi hajtási engedélyt például, csak mi adunk ki. De gondol­nunk kell azokra is, akik meg­szerezték ugyan a jogosítványt, ámde nincs vezetési gyakorla­tuk. Tegyük lehetővé számukra, hogy kettős vezérlésű kocsin gyakoroljanak, akárcsak az ab­szolút kezdők. Hasonlóképpen üdvös lenne foglalkozni­­a köz­lekedési szabályok ismereteinek felfrissítésével az új előírások szellemében. Méghozzá olyan formában, hogy ki-ki tesztlapok kitöltésével ellenőrizhesse öztma­­gát. — Ötletekben tehát ne«és hi­ány. Csak legyen, ajk! megvaló­sítsa! Köszönjük a beszélgetést. ■ AJKAY LÁSZLÓ Az ünnep elmúlt, az idei hét­köznapok elkezdődtek, óvjuk sa­ját és hozzátartozóink egészségét, hogy 1995-ben minél kevesebb dolga legyen a mentő orvosoknak, asszisztenseknek. VI. sorozat MATEMATIKAI PÁLYÁZAT E. Határozzuk meg az A({X€*/IX-1112) halmaz elemeit! 2. Oldjuk meg a következő egyenletet: fx-51- Ix-éis |x-T| ! 3. Adottak a következő számok: (x—1); (x—2); ..,} fx—39). a) Mivel egyenlő a szorzatuk, ha x=13? b) x mely értékére lesz az összegük zéró? 4. 4. Számítsuk ki: h» A* fH-iti f(x)1:2x+3 függvény grafikonjának határozzuk meg azt 8 per­tjét melynek abszcisszája egyenlő az ordinátájával. 6. Mivel egyenlő annak a rombusznak a területe, melynek oldala 10 cm és hosszabbik átlója 16 cm? 7. Egy háromszög belső szögei arányosak a 2, 3, 7 számokkal. Mekkorák a szögek mértékei? ’­­ 8. A szabályos hatszög területéből kivágunk egy olyan háromszö­get, melynek oldalai az átmérő, ugyanabba a körbe írt szabályos há­romszög oldala és szabályos hatszög oldala. Hányad része ezen há­romszög területe a szabályos hatszög területének? 9. Az ABCD egyenlő szárú trapéz AB nagyalapja a CD ,kisalap kétszerese és CD=BCD:AD=a. a) Mutassuk ki, hogy az átlók a nagyalapon lévő szögeik szögfelezői és merőlegesek a trapéz száraira. b) Mekkorák a trapéz szögeinek mértékei? i) Mivel egyenlő a trapéz területe? 10. Az ABCD téglalap C csúcsába egy merőlegest emelünk a téglalap síkjára, melyen felvesszük az M pontot úgy, hogy éti MAO szög 30 fokos, legyen. Ha ABS 6­/3 és BC h a, akkor: . . .. a) Igazoljuk, hogy az ABM háromszög derékszögű; b) Számítsuk ki a BMD háromszög területét!

Next