Népújság, 2003. július (55. évfolyam, 150-176. szám)

2003-07-29 / 174. szám

2003. július 29., kedd MEMENTO 1849 Hitt, és nem alkudott A mai napon, a segesvári csata 154. évfordulóján, tragikus kimenete­lű harcban elhunyt honvédokra emlé­kezünk­­ székely katonákra, akik a muszka háromszoros túlerejével néz­tek farkasszemet Fehéregyháza me­zején, és köztük egy költőre, akiben a magyar szabadság halhatatlan géniu­szát tiszteljük. Ez az öntörvényű, megszállottságig szenvedélyes és a szabadság szellemének mindhalálig elkötelezett poéta: Petőfi Sándor. Je­lenléte a szerencsétlen balfordulatot vett csatában olyan tanulságot fogal­maz meg, amely a megemlékezőt másfél évszázad múltán is igen sajá­tos öntudat felvállalására kötelezi. Mert a megemlékezésnek csak úgy van jelentősége és értelme, ha célunk következetesen a poéta szellemiségé­nek életben tartása. Megemlékezé­sünk csak akkor hiteles, ha hagyjuk, hogy a költő sajátítson ki magának. Igaz, nem könnyű megérteni azt a Petőfit, aki 1849. július 31-én Fehér­egyháza határában nyomtalanul el­tűnt. Vajon miért hagyta el Mezőberényt, majd Tordát és Maros­­vásárhelyt? Miért szegődött ismét Bem csapataihoz, miután a lengyel tábornok több ízben is megpróbálta távol tartani az ágyúk dörgésétől? Miért nem maradt fiatal felesége és hét hónapos kisfia mellett? Amikor már világos volt, hogy a túlerővel tá­madó muszkák a székely Hadak fölé kerekednek, miért az utolsók között akarta a csatateret elhagyni, jóllehet még kardot sem hordott az oldalán? A végtelenségig folytathatnánk a kér­dések sorát, s csak a könyörtelen fá­­tum miatti keserűségünk sűrűsödne oldhatatlanná. Annyi biztos, hogy hittől ihletett elszántsága nem súlytalan és köz­helyszerű olcsó pátosz volt, hanem olyan elvhűség, melynek aligha talál­nánk párját manapság. S talán ebből kellene kiinduljunk, amikor a csata­mezőn eltűnt költőre emlékezünk. Sajnos, a népi emlékezet többször idézi a nyughatatlan természetű fia­talember már-már különcködőnek nevezhető viselt dolgait — a katonai fegyelemre és rendre fittyet hányó magatartását - mint szabadelvű de­mokrata szemléletét, mely sokszor a naivitás határait súrolja, de mint ilyen, felülemelkedik a kor kicsinyes­ségein és a költészet lendületével Pe­gazus-szárnyakon röpteti tova a ma­gyar szabadságvágy éltető gondola­tát. Gyalokay Lajos, Bem egyik fiatal századosa, akinek kocsiján utazott Petőfi július 30-án Marosvásárhelyről Fehéregyházára, találóan írja a költő­ről: úgy politikai, mind szociális kér­désekben „majdnem a szabadosság határáig terjedő demokráciának volt a híve”. Megvetett minden konzervatív értéket és hagyományt, ami korlátoz­ta volna az emberi szellem mozgáste­rét. „Az ő lelki szemeinek látköre magasabban, az emberek és tárgyak felett kezdődött, és az ideálok csilla­gos egén végződött” - írja Gyalokay, majd így összegzi észrevételeit: „Ebben leli lélektani magyarázatát, hogy ő, ki lábai alá nem nézett, lép­­ten-nyomon valami apró akadályon megbotlott, s magasan hordott hom­lokával annyi társadalmi szokás és előítéletbe, annyi önzés, irigység és kicsinyes hiúságokba ütközött; ebből lehet megfejteni azt a mindennel elé­­gületlen, folytonosan lázongó pesszi­mizmust, mely epéjével még meleg szerelmet lehelő költeményeibe is be­szivárgott.” De nemcsak bírált, és bírálva rom­bolni akart, hanem alkotva újjáterem­teni a világot. S talán igaza van azok­nak, akik Petőfiben ezért nemcsak a forradalmárt látták, hanem a zsenit is, aki maga szab a társadalomnak tör­vényt. Mint minden zseniális szemé­lyiség, úgy ő sem volt szerény, ha­nem maga ismeri be, hogy rá a hiú­ság jellemző. S ennek megfelelően öntudatosan vállalta a maga részét és szerepét, melynek a segesvári csata vetett szomorú véget. Petőfi nem volt elfogult nacionalis­ta, annak ellenére sem, hogy buzdító forradalmi verseiből csak úgy árad a hazafiasság és a nemzet iránti elköte­lezett szeretet. Több európai nyelvet ismert, beszélt és mesterien fordított. A lengyel nemzetiségű Bem tábor­nok iránti elfogult rajongása közis­mert. Petőfi szabadelvűségét igazolja vonzódása a „kutyarcú vénember­hez”, aki közismerten monarchista volt és távolról sem olyan szabadelvű demokrata, mint a költő. Ellenben minden bizonnyal megnyerő volt Pe­tőfi előtt Bem hajlíthatatlan és meg­törhetetlen ellenállása az osztrákok­kal szemben (...) Alighanem a szenvedélyes szabad­ságszeretet volt az, ami a tapasztalt és kemény idők által megpróbált Bem tábornokot a fiatal Petőfi Sándorhoz szinte apai érzelmekkel kötötte. Ugyanúgy, a kölcsönösség elve alap­ján e szabadságszeretet vonzotta és kötelezte le az elfogultságig a költőt a tábornok iránt. Megkockáztatom megfogalmazni: Petőfi annyira volt nacionalista, amennyire a magyar nemzet elköte­lezte magát a kicsinyességeken és konzervatív értékeken felülemelkedő szabadság mellett. Petőfi hitt a jólét lehetőségében és az egyenlőség elvé­ben, ebből nem alkudott, s addig volt magyar, míg nemzete ezeket a sza­badelvű értékeket fel tudta vállalni. Közismert, hogy nem támogatta, sőt vehemensen támadta, bírálta és gúny­nyal karikírozta a magyar kormány azon intézkedéseit, melyek kompro­misszumkötésre tendáltak. (...) Nehéz eldönteni, kinek volt igaza, s ma már kell annyi józanság legyen bennünk, hogy igazat adjunk Gyalokaynak, aki azt mondja Petőfi­ről­­ a legnagyobb tisztelettel, de mint később Deák-párti és a kiegye­zés híve: „Alig lehetne naivabb gyer­mekes tudatlanságot képzelni, mint amivel ő, dacára viszontagságos éle­tének, lángeszének és széles körű - bár inkább enciklopédikus, mint ala­pos - ismereteinek, sokszor az élet gyakorlati szükségei, kötelességei és feladatairól nyilatkozott.” Azért tartom fontosnak mindezt el­mondani és felidézni ezen az ünnep­ségen, mert az a gyanúm, hogy oly­kor illetéktelenül, személyiségét és eszmeiségét félreértve sajátítjuk ki magunknak Petőfi Sándort. Az őt kö­rülvevő kultusz gyakran csak egyol­dalú és szélsőséges képet alkot róla, mely megtévesztően hasonlít rá, mégis valami hiányzik belőle. Éppen itt, Fehéregyházán kell kimondjuk: Petőfi nem olcsó ripacs és forradal­mast játszó szájhős volt, mint ami­lyent gyakran kultusza farag belőle, hanem a szabadságnak elkötelezett elvhűség szimbóluma. Nem volt pragmatikus, hanem idealista, s mint ilyen képviselt rendkívüli és időtálló értékrendet, melyet örökségként elfo­gadni és tovább hordozni számunkra létfontosságú. Valahogy úgy, amint Bem tábornok is tette: a kemény üt­közetek előtt futárszolgálatot bízva rá, a csatatértől távol tartotta, majd is­mét keblére ölelte­­ „mon fils, mon fils, mon fils!” (fiam, fiam, fiam!). Csak egyszer nem engedelmeskedett az „öregnek”, s akkor is vesztét látta Fehéregyházán. Szelleme azonban ránk maradt, s fiunkként öleljük ma­gunkhoz és fiunkként féltsük a kicsi­nyesség ágyúinak gyilkos tüzétől! Petőfitől kell megtanuljuk, hogy a szabadság mindig magasabb rendű, mint kicsinyes és pillanatnyi érdeke­ink. Illesse dicsőség Petőfi és a '48-as honvédek emlékét! Brassai Zsombor, az RMDSZ Maros megyei szervezetének ügyvezető elnöke (Elhangzott a fehéregyházi Múzeumkertben 2003. július 27-én­­ rövidített változat) Székelykeresztúri Petőfi-emlékmű Segesvári Petőfi-szobor Emlékezzünk a fehéregyházi csatára! Európa csendes, újra csendes Elzúgtak forradalmai... Szégyen reá! lecsendesült és Szabadságát nem vívta ki. Petőfi Sándor A fehéregyházi síkon ma minden csendes, 154 éve véget értek a csaták, az ágyúdörgések, csak néhány em­lékoszlop, szobor jelzi, hogy itt ke­mény harcot vívtak eleink a szabad­ság védelmében. A 2002-ben felszen­telt millenniumi unitárius templom tornyából szemügyre vehetjük az 1849. július 31-i csaták színhelyét és felidézhetjük a végbement eseménye­ket. Lelki szemeink előtt megjelenik a marosvásárhelyi Vártér, Bem altá­bornagy főhadiszállása, ahonnan 1849. július 30-án elindult a hon­védsereg Segesvár irányába, hogy megküzdjön Lüdersz több mint ki­lencezer fős s 32 löveget számláló hadával, mely néhány napja a Nagy- Kükül­lő völgyét és Segesvárt tartotta megszállva. Bem a Vácmányon, Kelemen­telkén, Erdőszentgyörgyön, Bözödön és a Gagy­ keresztjén át érkezett Székelykeresztúrra, ahol pihenőt ren­delt el, és eligazítást tartott a tisztikar­nak a másnapi csatára vonatkozóan. Ide érkezett meg éjfél után Sepsi­­szentgyörgyről a 27. zászlóalj négy százada, de hiába várták Kemény és Dobai seregét, mellyel nyolcezer főré emelkedett volna a magyar sereg lét­száma is. Ilyen körülmények között Bem kora reggel csak 3700 honvéd­del, 14 ágyúval és 2 tarackkal indul­hatott az ütközetbe... Fehéregyházát az oroszoktól men­tükben visszafoglalták, és sor került a hadsereg harcrendbe való felállítá­sára. A millenniumi templom tornyából 154 év távlatából követhetjük Bem intézkedéseit, aki a lovasságot az or­szágút mentén, az ágyúkat a Rogyina nevű réten, a gyalogságot az Ördög­völgyi erdő szélére és a Livádára, míg a parancsnokságot a Monostori­kert nyugati részére helyezte el. Az orosz gyalogság és tüzérség a segesvári erdő szélén, a lovasság a livadai részen várta a csata kez­detét. .. 11 órakor Bem a segesvári erdőt, ahol nagyszámú cári gyalogság és a hadseregstáb tartózkodott, heves ágyútűz alá vette és halálosan megse­besítette Szkarjatyint, Lüdersz 5. had­testének tábori főnökét. Talán ez volt az a lélektani pillanat, amikor egy fergeteges rohammal eldönthették volna a csata sorsát... De nem így történt, mert az orosz emberfölény le­törésére a bátorság, az elszántság ke­vésnek bizonyult. A küzdelem délután 4 óra tájban mind öldöklőbbé vált, Bem csapatá­nak ereje egyre lankadt, s így az utol­só roham után megkezdték a vissza­vonulást a rogyinai részről Héjjasfalva irányába. Közben az orosz bal szárnyon, a Küküllő men­tén a bekerítést célzó kozák lovasro­ham teljesen felborította a magyar se­reg rendjét, minek következtében a zűrzavar lett úrrá a csatatéren. Min­denki menekült a kozák dzsidások tá­madása elől, köztük volt Petőfi Sán­dor is, aki feltehetőleg az Ispán-kút mellett esett el... Ma csendes a fehéregyházi sík. Itt nyugszanak közös sírban az 1849. jú­lius 31-én a szabadságért küzdő hő­sök. Az utókor nem feledkezett meg a fehéregyházi csata résztvevőiről. Gróf Haller Lujza 1898-ban turul­madaras emlékművel, emlékparkkal és múzeummal adózott annak a 400 honvédnak az emlékére, akik a Mo­nostori-kertben nyugszanak. 1999. július 31-én a kiskunfélegy­­háziak Máthé István szobrászművész Petőfi Sándor egész alakos bronz­szobrával, míg a fehéregyházi Petőfi Sándor Művelődési Egyesület szá­mos műalkotással tisztelgett a hősök emlékének. Az utóvédharcok elesettjeit, köztük Zeyk Domokos századost Héjjás­tal­ván temették el, s obeliszk őrzi emléküket. Annál fájóbb, hogy a hatalom 1980-ban a Csonta-kertben nyugvó honvédsírokat eldózerolta és felszán­totta. Hasonlóan fájó, hogy az Ispán­­kútnál Hunyadi László szobrászmű­vész Petőfit ábrázoló emlékművét is­meretlen tettesek többször megcson­kították. Több figyelmet érdemelne a Szkarjatyin-emlékmű gondozása is, mely ugyancsak utal az 1849. július 31 -i eseményekre.* Fehéregyháza kegyeleti hely. Az itt lezajlott csatákról és az eleset­tekről először 1898. július 17-én emlékeztek meg. Azóta a csata év­fordulóján minden évben virág dí­szíti a hősök sírjait. Többször tar­tottak országos jellegű megemlékezé­seket is. Az 1989-es fordulat után a fehér­egyházi Petőfi Sándor Művelődési Egyesület magára vállalta az éven­kénti megemlékezések szervezését, amit példamutatóan, magas szinten meg is valósított. Fodor Sándor (S.) NÉPÚJSÁG

Next