Nógrád, 1970. szeptember (26. évfolyam. 204-229. szám)

1970-09-17 / 218. szám

­ gyárkaputól a munkapadig (II.) cznak a nehez munkától Negyven tanulóból mindös­­­sze tizenhárom maradt az Autóközlekedési Vállalatnál. Több a kilépő, mint amennyi a helyükre áll. Ugyanakkor az autóközlekedés megnövekedett feladatok és követelmények előtt áll. Keressük az okokat, amelyek hozzájárultak az adott helyzet kialakulásához. Hogyan tudna úrrá lenni a vállalat a nehézségeken, mi­vel orvosolhatók a munkaerő­gazdálkodás problémái? — Gyors javulásra nem szá­míthatunk — így vélekedett a vállalat főmérnöke. — Az ipa­­ritanuló-képzésben nincs lehe­tőség a „gyorstalpaló” módsze­rek bevezetésére. Kedvező vál­tozást csak az alapos helyzet­­elemzéstől és a munkaerő­utánpótlás célravezetőbb for­máinak kidolgozásától várha­tunk. Az új szakmunkástör­­vény az, ami segítségünkre le­het. Szerződést kötünk a ta­nulókkal és ösztöndíjjal tá­mogatjuk őket a tanulóidő alatt. Szeretnénk, ha a jelen­leginél jobban kötődnének hoz­zánk és a szakmunkás-bizo­­nyítvány megszerzése után is nálunk maradnának. Ettől magában azonban még nem sokkal lesz vonzóbb a fiatalok számára a műhelyi m­unka. — Nem is annyira a bére­zés, inkább a kemény munka az, ami elriasztja a fiatalot­ — mondta Imre Gyula osz­tályvezető. A járműpark összetétele a nagyobb befogadó képességű autóbuszok javára tolódott el. Egyetlen rugó 120—150 kilo­gramm, amit — ha javításra kerül a sor — hárman alig bírnak kiemelni a helyéről. Nem könnyebb dió a sebesség­­váltók és a hátsó hidak emel­tetése sem, amelynek szerelé­sétől szinte irtóznak az embe­rek. A „fogdmeg” munka ál­talában a fiatalokra vár, hi­szen a finomabb, nagyobb szakértelmet igénylő teendő­ket természetszerűen az idő­sebbek végzik el. Ráadásul a munkatempó a vállalatnál igen nagy, nem kis részben a munkaerőhiány miatt is.­­Út­jaink rosszak, a járműveknél gyakori az üzemzavar, a mű­helyekben reggeltől estig nincs megállás, az autóbusz­nak minél előbb vissza kell kerülni a közúti forgalomba. Nem alaptalan az a vélemény, hogy másutt kisebb intenzitás­sal többet lehet keresni. Szintén a főmérnök állította: — A szakma telítődésével egyelőre nem lehet számolni, ez a közeljövőben nem fog bekö­vetkezni. A nehézségek meg­oldására más kiutat kell ke­resni ... De hol ez a kiút? A bérará­nyokat egyik napról a másik­ba jelentősen módosítani, a t­érs­zintét emelni nem lehet, legalábbis nem korlátlanul. Hogyan lehetne a munkát könnyíteni? A gépesítés ezen a területen — szakemberek véle­ménye szerint — csaknem megoldhatatlan. Húsz külön­böző járműtípushoz egyaránt illő gépi segédszerkezet ha­zánkban pillanatnyilag nin­csen forgalomban. Egy ilyen gép konstruálása újítási cél­feladatként állandóan napi­renden van. Többen — köztük a vállalat egyik műszaki dol­gozója — foglalkoznak terve­zésével, a kilátások biztatóak, de a megvalósítás egy ideig még alighanem várat magára. Mások úgy vélik, csak beru­házás kérdése az egész, a gé­pesítés hiánya nem kizáróla­gosan helyi, hanem országos jelenség, amit csak hasonló szintű intézkedésekkel lehetne elmozdítani a holtpontról. A munkaerőhiány enyhítésé­re átmenetileg más mód alig kínálkozik, mint amire házon belül lehetőség van: apró ked­vezményekről, a szakmai és anyagi előrehaladásról való­ gondoskodás, a megfelelő munkahelyi körülmények és a kedvező légkör kialakítása. Hogyan vélekednek ezekről a kérdésekről a fiatal szakmun­kások, akik nemrégen fejez­ték be az iskolát és a válla­latnál maradtak? Egy sor fiatal szakmunkás nevét­ írtam föl magamnak: Kovács Vilmos, Munkácsi Mi­hály, Pintér Gyula, Hamari­­desz Tibor szerelőkét, Papp Sándor, Fábri Pál, Loy Béla, Tőzsér János, Pál Gyula és Csík Ferenc lakatosét. Loy Bé­la éppen hűtőtartályokat javí­tott. — Csak a fizetést kevesell­ték, azért mentek el a többi­ek — mondta. Pedig nem ér­demes elmenni ... A kezdő szakmunkás nem nagyon vá­logathat. Különben is jó itt, az idősebbek segítenek ben­nünket, minek mennék el? Kovács Vilmos és Munkácsi Mihály a szerelőakna fölött álló autóbusz alól mászott elő. Ők is úgy látják, hogy a fi­zetés kevés, a munka nehéz. Az egyik társuk az AFIT- szervizhez ment át, ahol ál­lítólag ötven fillérrel rögtön többet kapott. Ennek ellenére a kilépés gondolata egyelőre nem fordult meg a fejükben. Hogy mi lesz a katonai szol­gálat évei után? Még nem tud­ják. Mindenesetre a szerelők kapcsatoltak mint a lakatosok, akik viszont az előbbieknél hű­ségesebbek a vállalathoz. Papp Sanyi mondta el, hogy tizen­­ketten voltak harmadévesek, kilencen szabadultak a múlt hónapban, közülük heten az Autóközlekedési Vállalatnál maradtak... Kiss Sándor kislány a gödörben Háromszáz méter hosszúságban húzódik Salgótar­jánban a Vásártéren a mintegy másfél méter mélységű árok. Elnézést a kifejezésért, „gáz van” a gázosok árka körül. A napokban egy idős néni, legutóbb egy kislány pottyant bele, a 76-os bérház közelében. Az árok ugyanis nem felel meg a biztonsági előírásoknak. Először is, biztonságos védőkorlát kellene, az átke­lőhelyeknél rendes híd. Nem utolsósorban, éjszakára ki kellene világítani. Mindez eddig még nem történt meg. Kisebb baleset azonban már történt. Kit terhel a fe­lelősség egy esetleges súlyosabb balesetért? (te) kedéseknek, kezdeményezések­nek és a gyakorlati tevékeny­ségnek, a döntéseket megelőző, alkotó vitának. Éppen ezért — pártszerű kö­rülmények között — a jövő­ben is le kell nyesegetnünk a párt vezető szerepének értel­mezésével kapcsolatos szélső­séges szemléleteket, elavult gyakorlatokat. Állandóan szá­mításba kicsi vegyük, hogy a gazdaságirányítás reformja , párosulva a sajátos megyei problémáikkal, a párttagság egy részénél érthetően kiváltott egy átmeneti bizonytalansá­got. Talán az első annak a fel­fogásnak a változatlan bírála­ta, amely kétségbe vonja a vezető szerep helyi érvényesü­lését (bár országosan elisme­ri), közben ellenzője, annak, hogy az állami, társadalmi szerviek önállósága növeked­jen, szélesedjen. Vannak, akik akkor érzik biztonságban az ügyek, feladatok megvalósu­lását, ha mindenben a párt dönt, ha a párt minden rész­kérdésbe beleavatkozik... Márpedig a vezető szerep ér­vényesülésének alapkövetelmé­nye, hogy legyen kit vezetni, irányítani! A párt vezető sze­repét az állami, társadalmi szervek önállóságának növe­kedésétől félteni egyenlő az­zal, hogy a pártot megfoszt­juk az irányítás lehetőségeitől, átvállaljuk más szervek fela­datát. Ez pedig egyenesen el­vezet e szervek létjogosultsá­gának tagadásáig egyes párt­tagok részéről. Ilyen helyzet­ben teljesen alaptalan azért bírálni az állami, társadalmi szerveket, hogy nem dolgoz­nak, nem látják el feladatkö­rüket. Tapasztalható olyan nézet, bár elvétve, amely a vezető szerep, országos szintű érvé­nyesülését is elégtelennek tart­ja. Az élet néhány negatív je­lenségből, esetleg újabb, ke­letkezett ellentmondásokból egyoldalú, általánosító követ­keztetést von le. Különösen felhasználják egyesek ebben a helyileg jelentkező problémá­kat, visszásságokat. Vajon, ahol gyenge a demokratikus légkör, egyes párttagok fe­gyelmezetlenek, ahol a párt­vezetőség korszerűtlen, rossz módszerekkel dolgozik, ahol rossz a tömegkapcsolat, évek óta nem vettek fel új pártta­got, ahol a határozatokból né­­hányan csak a számukra ked­vezőt fogadják el és egyes ve­zetők, párttagok munkája, ma­gatartása erősen kifogásolha­tó — vajon az kinek a gond­ja? Vajon az egyes párttagok az ilyen helyeken miért nem érzékelik kielégítően a párt vezető szerepét? A válasz nyilvánvalóan magából a kér­désből adódik. Még az a­ mechanizmus idő­szakából tartja magát helyen­ként, hogy minden kérdésben a felsőbb pártszervek intézke­désére, döntésére várnak. Eze­ken a helyeken az önállóság­nak és a felelősséginek egy igen sajátos értelmezését ta­láljuk. Egyes párttagoknál is előfordul, hogy a vezető sze­repet helyesen fogja fel amíg a jogairól van szó, de kiállása nem ilyen egyértelmű a kö­telességek tekintetében. Akad­nak pártszervezetek, pártta­gok, akik elnézik, sőt igény­lik, hogy elsősorban az ő szű­­kebb érdekeik valósuljanak meg, nem lépnek fel a nép­­gazdasági érdek megsértése, a fegyelmezetlenség, a lógás, az „ügyeskedés” és más, a szo­cialista erkölcsöt sértő jelen­ségek ellen. Sőt, egyes helye­ken úgy fogalmaznak, hogy „miért tűrik el a felsőbb szer­vek”, nem védik meg az al­sóbb szervek tekintélyét, ho­lott az ellenük való harc legtöbb lehetősége és eszköze az ő kezükben van. A gazdasági élet pártirányí­­tásával összefüggésben az át­lagostól jobban előfordulnak olyan jelenségek, amelyekben a régi, megszokott, de már el­avult módszerekhez való ra­gaszkodás jut kifejezésre. A pártszervezetekben szélesebb körben vitatják, hogy a jelen körülmények között elvi, vagy operatív módon dolgozzon-e a párt a gazdasági életben. Ese­tenként úgy is elhangzik a kérdés, hogy ki irányítja a gazdaságot? Akadnak elvtár­­sai­nk, akik a gazdasági veze­tők növekvő önállóságától fél­tik a párt vezető szerepét. Ezért a pártszervezet szerepét továbbra is a közvetlen ter­melésszervezési feladatokban látják. A pártszervezet joga és kötelessége, hogy állást fog­laljon a gazdasági-termelési feladatok minden alapvető kérdésében. Ezzel segítse elő a párt gazdaságpolitik­ájának he­lyi érvényesülését. A műszaki­­szervezési tennivalók megvaló­sítása a gazdasági vezetők feladata. A gazdasági felada­tok végrehajtásának előmozdí­tására a pártmunkában jól bevált módszereink vannak (pá­rtmeg­bí­zatás, kommunista példamutatás, a vezetők fel­készítése, a különböző szervek munkájának koordinálása stb.) Ezek mellett a pártszervezet széles körű ellenőrzési, be­számoltatási és f­elelősségre vo­­nási jogkörrel rendelkezik. A tapasztala­tok szerint ezen a területen van a legtöbb tenni­való. Ugyanakkor a pártszer­vezet foglalkozhat minden olyan kérdéssel, amely politi­kai kihatású, bár nem tarto­zik közvetlenül a hatáskörébe. T­ehát a párt irányító munkája a gazdasági életben elvi is, és opera­tív is. Irányító szerepe akkor erősödik, ha a gazdasági te­vékenység mind jobban meg­felel a párt politikájának, a társadalmi érdeknek és a he­lyi kollektíva boldogulásának. Ha a gazdasági vezetők mind jobban látják el feladatukat és egyre kevesebb lesz a jogos kifogás egyesek munkája, ma­gatartása ellen. A párt vezető szerepe most új viszonyok kö­zött érvényesül, magasabb szinten és bonyolultabb kö­rülmények között valósul meg. Ezért szükséges, hogy megíté­lésének követelményeit és fej­lesztésének útjait, módszereit is jobban hozzáigazítsuk éle­tünk változásaihoz. Balogh Gyula Nagy szükség volt az üzemre Hét automata Nők a szaraidéban­­ k­észült az új raktár Diósjenő ipara, így is emle­getik a budapesti VIL­TESZ Ktsz helyi üzemét. Ma már 118 embernek, köztük sok nő­nek biztosít munkát helyben, és a közvetlen szomszédos községekben. Nagy szükség volt erre az üzemre, elősegí­tette a helyi foglalkoztatási gondok megoldását. Jövője is van, mert olyan termékeket, elsősorban autó-villamossági cikkeket gyárt, amelyekből évről évre egyre nagyobb lesz az igény. Később három műszakban — Üzemünk 670-nél több gyártmányt készít. Egy-egy termékünk is több alkatrész­ből áll — közli Czuri István üzemvezető, majd a vitrinben meg is mutatja a különböző gépjármű-villamossági cikke­ket, amelyek mind ízléses, szép kivitelben készültek. — Főleg alkatrészgyártás a feladatunk, de szerelést is végzünk. Van egy revolver­­eszterga-részlegünk. Vannak automata gépeink, aszterga- és présgépeink. A hét automa­ta gépet például két ember kezeli minden műszakban. Igazán termelékeny gépek ezek, és éppen ezért fontos is, hogy három műszakban dol­gozzunk. A revolver-üzemrész­ben csak két műszak van, de így is kielégíti az igényeket. Itt minden gépre kell ember és valószínű, hogy később itt is háromműszakos termelés lesz. Ehhez egyébként adva van a géppark, amivel — ha még egy műszakot beiktatunk — legalább 20—25 százalékos termelésnövekedést lehet majd elérni — mondja az üzemve­zető, majd így folytatja: — Fiatal az üzem és bizony a betanuláshoz is idő kell. Ahogy haladunk előre, úgy igyekszünk az anyagi ösztön­zéssel is elősegíteni a terme­lékenység állandó növekedé­sét. Erre talán a présműhely példáját lehetne megemlíteni, ahol tavaly még csoportos bé­rezést alkalmaztunk. Az idén egyéni normákat alakítottunk ki, és amikor ezt a módszert bevezettük, egyik napról a másikra hihetetlenül megnö­vekedett a műhely teljesítmé­nye. A présgépekről ma már sokkal több késztermék jön le, mint korábban. Ez is bizo­nyítja, hogy a helyes anyagi ösztönzésnek milyen jelentősé­ge van a termelékenység fo­kozásában. A szereldében 13 nő dolgo­zik. Itt vannak fiatalkorú, hatórás műszakban dolgozók is. Betanított munkások. Ez a munkahely a keresetek miatt ma már nem a legvonzóbb. Itt is arra törekszünk folya­matosan, hogy a teljesítmé­nyek növekedjenek, a dolgo­zók megtalálják számításukat. Négy évi szerelmei munka után a szövetkezet lehetőséget nyújt az ott dolgozóknak a szakmunkásvizsga letételére is. Ez is új dolog, olyan ked­vezmény, ami a szakmai fej­lődést, előrehaladást teszi le­hetővé mindenki számára — mondja az üzemvezető. Itt sem rosszabbak a kereseti lehetőségek Az utóbbi időben néhányan elmentek az üzemből, holott a munkáskézre szükség van. Közülük többen a keresetet keveselték. Vajon igazuk volt-e? — Én már többfelé érdek­lődtem, sőt korábban olyan beosztásom volt, hogy megis­merhettem, hogy hasonló munkakörben hol, mennyit fizetnek. Állítom, itt sem rosszabbak a lehetőségek, mint bárhol másutt. Nálunk sokan a 6,50-es alapórabért kevesellik, ez azonban a való­ságban éppen a teljesítmé­nyektől függően jóval több, és ezt kell figyelembe venni. Az esztergályosoknál is van pél­dául két betanított dolgozó, akiknek ugyanennyi az alap­juk, mégis 1800 forint körül keresnek havonta, így van ez másutt is. Természetes, a ke­reset a begyakorlottságtól, a teljesítmények növekedésétől függ minden esetben. Munkaerő kellene még most is több. Elsősorban mű­szerész, lakatos, esztergályos és olyanok, akiket betanítha­tunk. Igényünket bejelentet­tük a járási tanács munka­erő-gazdálkodásánál. Van két másodéves lakatosipari tanu­lónk, az idén öt esztergályos­­tanulót iskoláztunk be a hely­ben lakó fiatalok közül. Rájuk elsősorban majd a TMK terü­letén számítunk. A gépek ja­vítása, karbantartása végső soron mégiscsak nélkülözhe­tetlen része a termelésnek és reméljük, hogy ezek a fiata­lok itt is maradnak majd — fejezte be Czuri István. A VIL­TESZ diósjenői üze­me eddig beváltotta a koráb­ban hozzáfűzött reményeket úgy is mint termelőegység, és úgy is mint foglalkoztatási le­hetőség. Jövője talán még na­gyobb. A fejlesztéshez meg­van a terület. Ugyanakkor a szövetkezet budapesti kis mű­helyei egyre zsúfoltabbá vál­nak és bővítésükre sincs mód. Az idén készül egy új 288 négyzetméter alapterületű épület. Raktár lesz, de egyelő­re szereldsének használják. Az épület már tető alatt van, bár átmenetileg téglahiány aka­dályozta az építőket. Ennek ellenére ígérik, még az idén átadják ezt az új létesítményt. A nógrádi TÖVÁLL a kivite­lező. • Ké­szer annyian r­endeztek Az üzem területén központi fűtés van, s az idén az ol­csóbb olajtüzelésre térnek át. Legutóbb megérkezett az első 25 000 literes olajszállítmány. Ekkor az üzem szeretetéről tettek tanúbizonyságot a dol­gozók. Ilyen munkához nem volt tapasztalatuk. A vasúti tartálykocsit viszont sürgősen ki kellett üríteni, mert más­képp kötbér terhelte volna a szövetkezetet. A vezetők nyolc embert kértek, s helyette 16- an jelentkeztek időben, és kötbér nélkül helyére került az olaj. B. .1. NÓGRÁD — 1970. szeptember 17., csütörtök 3

Next