Nógrád, 1983. január (39. évfolyam, 1-25. szám)

1983-01-19 / 15. szám

Pomogáts Béla: Az újabb magyar irodalom (1945-1981) 0­ hol vagy Szerb Antal, Babits Mihály, Benedek Mar­cell, Németh László, Halász Gábor, Gyergyai Albert — sóhajt fel az olvasó,­ miután hősies küzdelemmel átrágta magát Pomogáts Béla hat­száz oldalas könyvén. Hol vannak az irodalomtörténé­szek, akik művészei is a szó­nak, nemcsak bölcsességeket írnak, de szépen is teszik azt? Kevés, a Pomogátséhoz ha­sonló száraz, nyögvenyelős könyv került a kezembe az elmúlt években . . . Szinte érthetetlen is, hogy ilyen, mert, ha van téma, amely iz­galmas, amely után kapva kap a magyartanár, és iro­dalomszerető laikus, vizsgára készülő diák és már „kész” szakember, akkor az elmúlt négy évtized magyar irodal­mának története mindenkép­pen az. Az új „spenót” szin­tén kedvet lelombozó gigan­tomániáját ismerve meg szin­te égetően szükségessé vált egy jól használható kézi­könyv, amely adataiban meg­bízható, kompozíciójában friss és nyitott. Ez tette ke­lendővé , m­ár-már siker­könyvvé Pomogáts Béla mun­káját. Mindaddig persze, míg arra nem vállalkozik va­laki, hogy végig is olvassa... Nos, erről jó szívvel lebeszélek mindenkit, aki ismeri a fen­tebb felsorolt szerzőket, aki­nek valamelyes képzetei, illú­ziói vannak az irodalomtörté­netről. Csak kortyolgatni sza­bad, óvatosan, mint az an­golkeserűt. Mert valami hasz­na azért van ennek a könyv­nek is. Mindenekelőtt a név­mutató, s a kötetnek a máso­dik része, amely kissé bőbe­­szédűen megírt bibliográfiá­nak is tekinthető. Megtud­hatjuk egy-egy szerző szüle­tési (néhánynak az elhalálo­zási) dátumát, a kötetek cí­mét, megjelenésének idejét. Hasznos és fontos tudnivalók ezek, s — sajnos — jószeré­vel hozzáférhetetlenek is máshol. Mindenesetre némi fáradság, utánajárás szüksé­ges hozzá. Tehát, ami dicsér­hető a könyvben, az Detre Jó­­zsefné (a névmutató) és Csa­­pody Miklós (az irodalmi dí­jasok névsora) munkája. Érdemes azért szemügyre venni néhány megjegyzés ere­jéig magát a „törzsanyagot” is. Mindenekelőtt el kell is­merni Pomogáts Béla hallat­lan bátorságát, amellyel egy­általán bele mert vágni ebbe a munkába. Hisz tudjuk, egyetlen intézet, még maga a Tudományos Akadémia sem tudta megoldani ezt a felada­tot. (A két új „spenót” csak részterületeket tekintett át, s azok is a kritika pergőtüzébe kerültek . . .) Joggal vetődik fel a kérdés, hogy miért olyan nagy ez a feladat. Nos, a válasz magában a könyv­ben van. Az egyik gond a szemléleté. A legkézenfekvőbb a pozitivista módszer lenne, mindaddig, amíg az elmélet ki nem dolgoz néhány vita­tott kérdést. Érzi ezt Pomo­gáts is, ezért menekül a közhelyekhez, a már elfele­dettnek hitt irodalmi zsar­gonhoz. Ilyen kifejezések ol­vashatók — százával! — a könyvben, mint például: „a költő a valóság gondjai fölé hajolt”, vagy „a vidék üze­netét hozta”. Szinte bárhol ütjü­k fel a könyvet, ezekbe botlunk. „A modern értelmi­ségi ember ellentmondásos élményeit és felismerését fe­jezte ki” — írja Tornai Jó­zsefről. De korunk mely köl­tőjéről nem mondható el ez? Takács Imre: „Mint a költői realizmus és a népi hagyo­mányok követője lépett fel”. Mint sokan mások — tehet­nénk hozzá. „Színdarabjai­ban a szocialista társadalom átalakulása ábrázolására töre­kedett” — tudjuk meg Földes Mihályról például. De ez a mondat valamilyen variáció­ban szinte mindegyik szerző neve után olvasható. Vala­mirevaló író nem is tehet mást, ha ad magára, mint a „társadalmi átalakulást ábrá­zolja”. Ha nem ezt teszi,nem író. Ám a legnagyobb nehézség — leküzdhetetlennek tűnik Pomogáts számára — éppen az átalakulás, más szóval az író személyiségének, életmű­vének fejlődését bemutatni. Durván leegyszerűsítve, há­rom sémával dolgozik. Azok, akik már 1945 előtt is publi­káltak, vagy „felismerték az új társadalom igazságait”, vagy „igazolva látták eddigi törekvésüket”, ám az ötvenes években szinte kivétel nél­kül „elkomorultak”, s vagy „sematikussá” váltak, vagy elhalgattak. Az utóbbiakkal egyszerűbb a helyzet: nincs mű, nem kell beszélni róla. A másik „doboz”, akik 1945 után kezdenek írni. Ők előbb lelkesedtek, majd kiábrándul­tak, hogy 1957—60. körük visszanyerjék alkotókedvüket, s azóta is „töretlen az em­berbe vetett hitük.” Ők a „derékhad”. Ami persze, nem olyan egyszerű, mert több „derékhadról” is olvasha­tunk, de ebbe már tényleg ne menjünk bele. Viszonylag könnyebbnek tűnik a szerző dolga a legfiatalabb írástu­dókkal, mert csak 1—2 kötet címét kell sablonos monda­tokba foglalni. Csupán egy példát erre is: „A modern prózairodalom személyesebb jellegű, ironikus, vagy gro­teszk ábrázolásmódja jellem­zi . . .”, s következik egy tu­catnyi név Kolozsvári Papp Lászlótól Sebeők Jánosig... Nem szóltam eddig a kötet első harmadáról, az elméleti, irodalomtörténeti fejtegeté­sekről. Az öt fejezetcím: Az irodalom élete, A költészet, Az elbeszélő irodalom, A drá­mairodalom és Az irodalomtu­domány logikusnak tűnő el­rendezést sejtet. Ám talán ez okozza a legkeservesebb csa­lódást. Mert hiába a korszak­­határok 1945—1948, 1948— 1956, 1957—1968, ha a minő­sítések összemosódnak. Itt de­rül ki, hogy mekkora csapda, ha lemondunk az esztétikai elemzésről, hogy a napi sajtó és a mozgalmi zsargon pa­tentjaival jelöljünk művészi jelenségeket. Ha van tanul­sága ennek a könyvnek, ak­kor az egyik mindenképpen ez. Ezután már nem lehet ezekkel a terminusz techni­kusokkal irodalomtörténe­tet írni. Mert, ha érdem (már­pedig az!), hogy az „író a va­lóság gondjai fölé hajol”, ak­kor meg kell mondani azt is, hogyan emelkedik fel ebből a kellemetlen testtartásból, milyen esztétikai minőség szü­letik ebből. Mert az IDŐ ke­gyetlen rosta, ha máshonnan nem, hát Ady verséből tud­juk, s kihullik belőle minden, ami értéktelen, ocsú. Kiderül­het (máris kiderült), hogy ami és aki az adott korban ilyen-olyan politikai (tehát irodalmon, esztétikán kívüli) meggondolásból nem kívána­tos volt, az megmarad, míg mások, az „aktuálisak” nyom­talanul elenyésznek. Szabó Lőrinc, Németh László, Kas­sák — nem kell itt névsorol­vasás — marad, Aczél Tamás, Nagy Sándor stb. csak az irodalomtörténészek „cseme­géje” lehet immár. Nem vé­letlenül kezdtem a sort Szerb Antal(ék) idézésével. Sokáig volt „nem kívánatos” som­más ítéletei, tévedései mi­att. Hiszen nem is szentírás az ő magyar és európai iro­dalomtörténete, lehet vele vi­tatkozni is akár, de olvasni kell, mert olvastatja magát. Pomogáts viszont egy bő lére eresztett telefonkönyvet ad el, amelyből éppen a Szerb Antalnál kárhoztatni szokott személyiségjegy hiányzik, az ítélet és a minősítés ereje, bá­torsága és hitele. Enélkül pe­dig nem megy, mert olvasha­tatlan kásahegy lesz a legiz­galmasabb matériából is... (Gondolat Könyvkiadó, Buda­pest, 1982.). Horpácsi Sándor Rekonstruálják Scarbantia fórumát Jelentős eredménnyel zárul­tak Sopronban, a római kori Scarbantia kutatásának mun­kálatai. A szakemberek több éve vallatják a föld mélyét Gömöri János régész, a sop­roni Liszt Ferenc Múzeum munkatársának irányításá­val. A belvárosban megtalál­ták Scarbantia főterét, a fó­rumot, Sopron egyik legjelen­tősebb római emlékét, 1982- ben pedig sikerült körülhatá­rolni a római polgárok köz­életének fontos színterét. Azt, hogy a belváros alatt római település maradványait rejti a föld, már évszázadok óta tudják. Az első tárgyi emlékeket a XVI. század kö­zepe táján találták, majd az 1890-es években három szo­bor is előkerült. Jupiter, Ju­no és Minerva ma a múzeum római kori kőtárában látha­tók. Eleinte császárszobrok­nak hitték őket, de amikor kiderült, hogy a három istent ábrázolják, meggyőződéssé érett a feltételezés, hogy ezen a környéken kell lennie az egykori római város főteré­nek. A római települések ugyanis meghatározott rend­szerben épültek. Az utóbbi évek kutatásai végül meghozták a várt ered­ményt. Rátaláltak a több mint 1600 négyzetméter alap­­területű kövezett térre, amely a jelenlegi utcaszintnél mint­egy 4,5 méterrel mélyebben fekszik. M­ás. I 160 ÉVE SZÜLETETT MADÁCH IMRE (2.) A települések Tovább szűkítve a kört, ve­gyük szemügyre azokat a te­lepüléseket, amelyekhez rész­ben vagy teljes egészen kötő­dik Madách Imre élete. Hi­szen köztudott, egy-két ki­sebb utat (azokat is főleg egészségügyi okok miatt tette) leszámítva Madách nem moz­dult a megyéből. Alsósztregova a szülőhely. (Ma Szlovákiában.) Kis fa­lucska, alig 540 lakossal, akik­ből közel 400 szlovák nemze­tiségű. A szép völgyben fek­vő faluban egy katolikus és egy evangélikus templom van a nemzetiségi megoszlást is szimbolizálva. A falu feletti dombon két kastély állt. A régit még 1430-ban építették, mint a felirata is mutatta, az új kastélyban éltek a Ma­­dáchok. E lakóépületeket „egy pompás, tavakkal, pázsitok­kal, szőlőheggyel, árnyékos erdővel ékeskedő angol kert” veszi körül, írja a korabeli krónikás. Ez volt a Madáchok ősi települése, innen igazgat­ták a közel hatezer holdas birtokot, amelynek részeit ugyan több megyében talál­juk, de biztos megélhetést biztosított a család számára. Csesztve hasonlóképpen kis falucska, volt ekkor, 450 la­kossal, akik zömmel szlová­kok. Itt is volt a Madáchok­­nak és a Majthényiaknak kas­télyuk, vagy inkább csak kúriájuk. A mai múzeum már egy, későbbi átépítés után nyerte el látható alakját. Madách mindkét településen sokáig élt. Sztregován nevel­kedett, Csesztvén ifjú felesé­gével töltötte az első boldog házaséveket. Ha utazott, útja átvezetett Szécsényen, mert erre Ludányon és Ráróson ke­resztül tértek haza látogató­ból az ősi kastélyba. Szécsényben gyakorta meg­állt s néha napokat időzött „lelke jobb felénél”, igaz ba­rátjánál, Szontágh Pálnál. De szívesen látott vendég volt a gyönyörű kastélyban is, amelynek az ura, Forgách Jó­zsef, majd Pulszky Ferenc volt. Hatalmas park, kitűnő könyvtár, levéltár, egzotikus növények, természettudomá­nyos gyűjtemény — megan­­­nyi érdekesség, ami felkeltet­te a figyelmét. Maga Szécsény a megye egyik legjelentősebb mezővárosa volt éppen jó fek­vése miatt. Több mint 2500 lakosú, élénk a kereskedelme, sok iparos dolgozott itt cé­hekbe tömörülve. Még két város látta gya­korta falai között Madáchot. Losonc az egyik és egyúttal a jelentősebb. Az egyetlen pol­gári szellemű település. Isko­lái, intézményei, egyletei mind jelezték egy igen erős hatású polgári kereskedői-iparos ré­teg meglétét. Közel négyezer lakosú, utcái kövezettek, lám­pával világítottak. Volt márg bőrgyára, takarékpénztára, hetilapja. Madách ide első­sorban a farsangi bálok ide­jén járt át szívesen. Szon­­tághgal együtt sok kellemes órát töltöttek el a Kubinyi Ferencné adta táncos mulat­ságokon, könyv, szívet-lelket mámorító, röpke flörtökben kihevülve. Balassagyarmat már a ko­moly munkák, a hivatalno­­koskodás színhelye. Sréter Já­nos mellett itt kezdte patva­­ristaként jogi gyakorlatát. A városban a megyei élet két szimbóluma , uralta a lát­ványt: a vármegyeháza és a vármegyei börtön hatalmas épülete. A megyeszékhely la­kói ekkor még zömmel szlo­vákok. Jelentős a kereskedelme és az ipara. Vendéglői a megye­gyűlések idején telnek meg igazán. Körülbelül ötezren éltek itt a negyvenes évek közepén. A lakosok nagyobb­részt földművelők, félezernél több a céhekben dolgozók szá­ma- Sok üzlet, kereskedő, kal­már kínálta portékáit. Hasz­nosan működött az óvoda, az új nemzeti iskola, a lányne­velő intézetek, itt volt talál­ható a megyei katonai pa­rancsnokság, a toborzóiroda is. (Folytatjuk) P. M. Élő múzeumok Új Petőfi-képtár — üzemi festménygaléria AZ ÉV ELSŐ NAPJÁN múlt 160 esztendeje, hogy Pe­tőfi Sándor megszületett Kis­kőrösön. Emlékezetére jelen­tős társadalmi összefogás ré­vén a város Petőfi-képtárat lé­tesít adományozásból, vásár­lásból. Ennek keretében kö­zös pályázatot hirdetett a Magyar Képző- és Iparművé­szek Szövetségével olyan fest­mények, szobrok, grafikák kis­kőrösi bemutatására, melyek Petőfi alakjával és művésze­tével kapcsolatosak. A Petőfi­­képtár törzsanyagának alap­ját alkotja egy gyűjteményes kiállítás, őszre pedig a Petőfi­­emlékhelyek országos találko­zóját rendezik meg Kiskő­rösön. A jubileumi év jegyé­ben a budapesti Petőfi Irodal­mi Múzeum rendezett hosszabb ideig nyitva tartott tárlatot saját Petőfi-dokumentációjá­­ból, s mintegy nyitányként rendezték meg a városi mű­velődési központban és könyv­tárban Tavaszy Noémi képi vallomásait Petőfi világáról. Régebben magyar, lengyel, jugoszláv, csehszlovák tájakról készített lényeges népi mozza­natokra és jellegzetes tájmo­tívumokra alapozott linó­ és olajpasztell-sorozatokat az el­múlt öt esztendőben az Ady-, Bartók-, Kodály-évfordulókra készített színvonalas cikluso­kat. Ez a Petőfi-összeállítás részben különbözik az előző életművek grafikai kísérletétől. Önfeledtebben, áradóbban kö­zelíti Petőfi eredeti szellemi­ségét, képzeletének feszült és diadalmas viharzását. E ké­pekkel írt Petőfi-szótár igyek­szik méltó módon vizuális nyelvezetre fordítani a költő népmeséi ihletésének bőségét, apró kedvességeit, hamvassá­­gát, szerelmi lírájának mély­ségét és feltartóztathatatlan forradalmiságát. A KISKŐRÖSI PETŐFI­­KÉPTÁR első darabjai között tarthajuk számon Tavaszy Noémi­ által adommányoz­ott Já­nos Vitéz-illusztrációkat és Komjáthy Gyula Petőfi-port­­réját, továbbá Petőfi halálát ábrázoló rézkarcát, melyet még Dienes András könyve és ada­tai alapján komponált az 1950- es évek elején. Másutt is az országban olyan folyamat tanúi vagyunk, ami­kor a képzőművészet elmúlt évtizedeinek számos termése klasszikus értékké vált és mú­zeumi elhelyezést igényel. Így lett Szentendréből, a festők városából egyben a múzeu­mok városa is. Ilyen új mú­zeumváros Pécs és Győr, Sá­rospatak, Miskolc. Az érték­felhalmozódás időpontjában természetszerűen növekszik az ország kulturális körforgalma, így legújabban Patay­ Éva ese­tében, akinek munkásságát a győri Xantus János Múzeum gondozza, de egy kisebb gyűj­teményt, mintegy félszáz ak­­varellt és 17 olajfestményt Tápiószelének adományozott. A Kohászati Gyárépítő Válla­lat helyiségeiben — könyvtá­rában, tanácskozótermeiben, folyosóin, klubjaiban, színház­­termében — nyert végleges el­helyezést, kapott állandó ott­hont, a választás méltó HELYRE ESETT. Nemcsak azért, mert Tápiószelén a Blaskovich Múzeum több uni­kummal rendelkezik, II. Rá­­­kóczi Ferenc-emlékekkel, Kis­faludy Károly festményeivel, a nagybányai festészet több al­kotásával, hanem azért is, mert a Kohászati Gyárépítő Válla­lat új épülete, színdinamikája üdítően korszerűvé nemesíti a külső,, belső teret, nem is be­szélve Rózsa Péter plasztiká­járól és Fajó János murális munkájáról. Ebbe a környe­zetbe került az adomány! Egyébként a művésznő 1900- ban született Aranyosmaróton,­ Rudnay Gyula tanítványa lett a képzőművészeti főiskolán,s sajátos értékeivel bemutatko­zott Budapesten, a Műcsar­nokban, továbbá Győrött, Rác­kevén, Pécsett, Dabason, Nyír­egyházán és Debrecenben. Egy ideig Isaszegen tanított, 1948- ban költözött Győrbe. Azóta ott él, ott alkot. Vívódó egyé­niség, szinte Dosztojevszkij mélysége érződik gyűrt, gör­csös felületein. Emberi drá­mákat, sorsokat, küzdelmeket tükröznek, közvetítenek alko­tásáéi, akvarelljei üdék, tiszták, derűsek. E vízfestményeken gyűjtötte össze hat évtized megszállott szorgalmával az élet megannyi kedvességét és intimitását, kukoricást, kaszá­lót, Rába-partot, asszonyt nap­sütésben, lovas szekeret. Mind­ez bizonyára örömet fakaszt Tápiószelén, a munkások kö­zött, akik számára munkahe­lyük a festménygalériával im­már önálló, saját, mintegy élő múzeumuk egyben. Losonci Miklós 1 műsor KOSSUTH RÁDIÓ: 8.27: Világok meséi. 9.12: Coco 10.05: Diákfélóra 10.35: Rádiószínház 11.28: Lemezmúzeum 12.45: Magvetők 13.05: Operaslágerek 13.3­5: Kritikusok fóruma 13.4­5: Dzsesszm­elódiák 14.29: Miska bácsi levelesládája 15.05: Szegfű Károly gordonkázik. Zsákai Piros László klari­nét­o­zik 15.28: •pgharngok. 16.03: ,ar úi; a Nap alatt 16.18: Új lemezeinkből 17.05: A gazdasági titok 17.30: PÁTRIA — népzenei hang­lemezsorozat 17.44: Szökött szerelmesek. Rész­letek Offenbach operett­jéből. 19.15: Világirodalmi Dekameron 19.54: A rádió lemezalbuma 21.00: Külpolitikai klub. Évkez­dés a világpolitikában. 21.36: Daróczi Bárdos Tamás fel­dolgozásaiból. 22.50: Akitől tanultam. Pásztor Magdolna riportja. 23.00: zenekari muzsika 0.10: Virágénekek. PETŐFI RÁDIÓ: 8.35: Idősebbek hullámhosszán. 9.30: Válaszolunk hallgatóinknak 9.45: Tekeres Sándor nótafel­vételeiből 16.op: Zenedélelőtt 12.05: A Magyar Rádió népi ze­nekara muzsikál 12.35: Tánczenei koktél 13.30: Labirintus 14.00: A Petőfi rádió zenés dél­utánja 15.38: Daloló, muzsikáló tájak 16.00: Mindenki iskolája 16.40: Fiataloknak 17.30: ötödik sebesség 18.35: Moszkvából érkezett 19.05: Zenei tükör 19.35: Rise Stevens énekel 19.45: Alice Cooper és Elvis Cos­tello felvételeiből 20.35: Rádiószínház 21.28: David Munrow blockfote­­együttese játszik. 21.37: A Rádió Dalszínháza 23.20: A tegnap slágereiből MISKOLCI STÚDIÓ: 17.00: Hírek, időjárás, műsor­­ismertetés. — 17.05: Hangverseny­krónika. 17.20: Ablak az országra. Fodor László jegyzete. — 17.30: Index: Gazdaságpolitikai maga­zin. (A tartalomból: A brigádve­zető felelőssége. — Fonoda a hejő­­pani tsz-ben — Exporttervek az EMV-nél.) Felelős szerkesztő: Pa­­ulovits Ágoston. Szerkesztő: Bor­sodi Gyula. — Sport. — 18.00: Észak-magyarországi krónika. (Az SZMT Borsod megyei elnöksége tájékoztatót hallgatott meg a mun­káslevelezés és­-panasz, -ügyinté­­zés tapasztalatairól. — Időben szólunk a tejről. — 18.25—18.30 Lap- és műsorelőzetes. MAGYAR TELEVÍZIÓ: 7.58: Műsorismertetés 8.00: Tévétorna 8.05: Iskolatévé Orosz nyelv (ált. isk. 6. oszt.) 8.25: Magyar nyelv (ált. isk. 2. oszt.) 9.00: Magyar irodalom (ált. isk. 8. oszt.) 9.50: Stop! Közlekedj a korán! 9.55: Delta 10.20: Petrocelli. Amerikai bűn­ügyi filmsorozat (ism.) 11.10: Dominique Webb a Moga­­dor Színházban 19­00: Keneséé 13.50: Iskolatévé (ism.) 13.55: Magyar nyelv 14.05: Orosz nyelv. 14.25: Rövidfilmek, kisfilmek 15.57: Műsorismertetés 16.00: Hírek 16.05: Gepárd. Szovjet film. 17.25: Egészségünkért! 17.35: Képújság 17.40: 9-es stúdió 18.10: Képújság 18.15: A nyertesek! — nyertesek? Dokumentumfilm I. rész. 18.55: A Közönségszolgálat tájé­koztatója. 19.00: Reklám 1 9.10: Tévétorna 19.15: Esti mese 19.30: Tv-hiradó 20.00: Sí (Systema International) A nemzetközi mértékegy­­ségrendszerről. 3. rész. 20.15: Kék fény. Riportműsor. 21.25: A hét műtárgya. 21.30: Krónika. A 2. magyar hadsereg a Donnál. Felvo­nulás. 22.40: Tv-híradó 3. 2. MŰSOR. 20.00: Ritmust, ritmust minden­kinek. Angol zenés film. 20.50: Tv-híradó 2. 21.10: Arisztophanész: Lüzisztra­­­­té. A gorsiumi nyári játé­kok előadása, felvételről. (16 éven felülieknek!) 22.40: Képújság. BESZTERCEBÁNYA. 16.25:­ Fejezetek a történelemből. 16.50: Fiatalok politikai ismeret­terjesztő műsora 17.20: Szakmunkástanulók mű­sora. (ism.) 17.55: Autósok-motorosok (ism.) 18.30: URH-kocsival 19.10: Esti mese 19 30: Tv-híradó 20.00: Napjaink városai 20.25: Hangverseny Susicéből 21.25: Azimut 22.05: Ez történt 24 óra alatt 22.20: Jx Vanysek: Jeges út 23.10: Hírek 2. MŰSOR: 15.50: Tv-híradó 16.05: B. Zelenkova: Itt az ideja. 17.35: Egyenruhás diákok 17.50: A rendőrség naplójából 18.05: Ki a bűnös? 18.30: Lépésről lépésre 1. rész. 19.30: Tv-híradó 20.00: Lépésről lépésre 2. rész. 21.30: Időszerű események 22.00: Ki a bűnös? MOZIMŰSOR: Salgótarjáni November 7.: Fél 4-től: A postás mindig kétszer csenget. I—-II. (16): Színes, szink­ronizált amerikai bűnügyi film. Este 7-től: Caddie (14): Színes ausztrál film. — Balassagyarmati Madách: Fél 4-től és háromne­gyed 6-tól: Hófehérke és a hét törpe. Színes, szinkronizált ameri­kai rajzfilm. 8 órától: Szívzörej (16). Színes francia film. — Nagybá­­tonyi Petőfi: A kapitány kaland­jai. Színes, szinkronizált szovjet ifjúsági kalandfilm. — Pásztói Márta: Az ítélet: halál (14). Szí­nes lengyel film. — Szécsényi Rá­kóczi: Szálod a külföldieknek (16). Csehszlovák film. — Kisterenyei Petőfi: Kutyahűség. Színes szov­­jet ifjúsági film. — Karancstanyí­­tó: Hárman a slamasztikában. Színes, szinkronizált amerikai filmvígjáték.4 NÓGRÁD - 1983. január 19­, szerda t /

Next