Nógrád, 1984. május (40. évfolyam. 102-126. szám)

1984-05-26 / 122. szám

Több mint játék Csigalépcsőn fölfelé Több mint játék címmel ak­ciót hirdetett Salgótarján ál­talános iskolái részére a Nóg­rádi Sándor Múzeum, a vá­rosi művelődésügyi osztállyal közösen 1984. február 1-től október 31-ig. Ennek idősze­rűségét indokolja hazánk fel­­szabadulásának közelgő 40. évfordulója, valamint az, hogy most 25 éves ez a salgótarjá­ni intézmény. Éppen ezért dicsérendő céljai közé tarto­zik, hogy az iskolák diákjai — kicsik és nagyok egyaránt — egész éven át folyamatosan látogassák a múzeumot, ezál­tal közvetlenebb kapcsolatba kerüljenek Nógrád megye és Salgótarján múltjával, megis­merjék haladó hagyományain­kat, amelyekre a jelen és a jövő is épülhet. A játékot, amely azért — mint látható — több mint játék, a muzeológusok didak­tikusan és mégis szellemesen állították össze, s egyebekben is sokat tesznek azért, hogy eredményesen végződjön. Se­gítséget adnak a felkészülés­hez a csapatoknak, a tanu­lók különböző — a játékhoz tartozó — témakörökben elő­adásokat hallgathatnak meg. Így Magyarország felszabadí­tásáról, különös tekintettel a helyi eseményekre, Salgótar­ján történetéről, s a Nógrádi Sándor (korábban munkás­­mozgalmi) Múzeum múltjá­ról. Ki gyűjt többet? A játékba a város tíz álta­lános iskolája nevezett be. A tanulóknak hatféle feladatot kell megoldaniuk. Ki gyűjt többet? Ez az egyik legfontosabb feladat. Ez öt megyére és Salgótarjánra vonatkozó történeti értékű­­ tárgyak, dokumentumok gyűj­tésére vonatkozik,­ s a gyűj­tés ideje a nyári szünidőre is kiterjed. A nagyobb isko­láknak legalább száz, a ki­sebbeknek ötven tárgyat kell gyűjteniük. Örvendetes, hogy ez gyűjtés már eddig is figyel­met érdemlő eredményeket­­ hozott, bár a múzeum szak­emberei csak október végén lértékelik majd a gyűjtést az­­ iskolákban. Különösen említést érde­melnek a zagyvarónai Szalvai Mihály Általános Iskola ta­nulói és tanárai. Mintegy 630 tárgyat, dokumentumot, fotót gyűjtöttek. Gazdag anyaguk­ból márciusban a rónafalui művelődési otthonban ren­deztek értékes, a szakembe­rek által is kiemelkedően jó­nak minősített néprajzi kiál­lítást. Iskolájukban pedig áp­rilisban nyitottak tárlatot, ahol szintén több múzeumi gyűjteménybe kívánkozó tár­gyat állítottak ki. A kiál­lított tárgyak közül mintegy hatvan darabnak lelőhelyét is följegyezték a muzeológu­sok. Egyébként, a gyűjtemény darabjai visszakerültek tulaj­donosaikhoz. Ez a siker a gyerekek és a szülők lelkese­désén kívül Bábel Jánosné igazgatónőnek és Nivelt Jenő szaktanárnak köszönhető. De gyűlik már az anyag a Gagarin, a Lovász József, a Petőfalvi Lajos és a Petőfi Sándor Általános Iskolákban és másutt is. Igen érdekes az Ismerd fel játék. Ennek célja, hogy a gyerekek tudatos múzeumlá­togatókká váljanak, megismer­jék a múzeumi kiállításokat, közelebb kerüljenek azokhoz az eseményekhez és személyi­ségekhez, amelyek, illetve akik kiemelkedő szerepet ját­szottak szűkebb hazánk tör­ténelmében. A már kialakult — négy diákból álló — csa­patok minden hónapban új fotót fedezhetnek fel a mú­zeum előcsarnokában, mindig azonos helyen. Ez a kép meg­található a múzeum állandó kiállításában. Meg kell keres­niük a párját, le kell írniuk, mit tudnak arról a személy­ről, tárgyról, eseményről, amit a képen látnak, és hogy pon­tosan hol található meg a ki­állításon. A fotó egész hóna­pon át látható. A megfejtése­ket a gyerekek minden kö­vetkező hónap 10-ig küldhe­tik be. Eddig már szerepelt e játékban Kun Béla, az 1826- os éhségmenet és Herz Sán­dor. írj plusz pontért! Plusz pontokért folyamato­san dolgozatokat írnak a diá­kok különböző témakörökben. Írásaikban földolgozhatják Salgótarján történetét, a vá­ros felszabadítását, csapatuk múltját, névadójuk életét és munkásságát, Nógrádi Sándor partizáncsoportjának történe­tét. Már eddig is igen sok dol­gozat érkezett a múzeumba. Az egyik negyedikes kisdiák „Így láttam Salgótarján tör­ténetét a múzeumban’’ című dolgozatában ezt írja: „A múzeumban egy kedves bá­csi fogadott, és csigalépcsőn vezetett föl egy folyosóra. Ott elmagyarázta, hogyan kell vi­selkedni a múzeumban. Elő­ször megmutatta a régi fegy­vereket és sisakokat, azután egy szegény ember lakását. Később különféle könyveket, iratokat láttunk. Megnéztünk egy kicsinyített bányához ha­sonló alagutat és benne vas­úti sínt. Mellette egy régi, szép gőzmozdony volt fölál­lítva. Láttunk nagyon régi, vasból készült masinákat. El­olvastuk, hogy Salgótarjánért milyen sokat tettek az embe­rek. Láttunk róla sok régi képet és versenyeztünk, ki is­mer föl többet.’’ Érdekes az is, hogyan ju­tott el egy nyolcadikos kis­lány Nógrádi Sándorhoz. Ezt írja: „Visontán él Ferenczfal­­vi Kálmánné, Judit néni. Gyöngyösi születésű, és vala­mikor iskolaigazgatóként ta­nított hasonló gyerekeket, mint mi. Judit néni Nógrádi Sándor unokahúga.. Egy kisdiáknak különleges élménye volt a múzeumban: „Nekem legjobban tetszett az iskola — írja. — Azért, mert sok érdekességet lehetett ta­nulni belőle. Például, milyen a palavessző, a palatábla, és el lehet gondolni, hogy milyen volt régen. Hogy milyen rossz lehetett, ha pl. le­törlődött a lecke hazafelé menet. Még rágondolni is rossz...”. És a többi játék? A játék még több feladatot is tartalmaz. Például a szel­lemi totót az iskolai csapa­tok oldják meg. Az év során háromféle totót küldenek az iskoláknak. A fotó kérdései szintén az állandó kiállítás­hoz és az akció időszerű kér­déseihez kapcsolódnak. Ezek megválaszolására nagyrészt csak a múzeumban a kiállí­tás megtekintése közben le­het válaszolni. Így elenged­hetetlen, hogy a csapatok rendszeresen ellátogassanak a múzeumba. Természetesen, a tanulók mindezen kívül a múzeumi rendezvényeket is látogatják, a kiállításokat az őrs, a raj együtt tekinti meg. A vetélkedés döntővel zá­rul majd idén novemberben. A díjak összegeit az iskolák felhasználhatják táborozásra, könyvtárgyarapításra, audio­vizuális eszközök vásárlására. Nőtt a múzeum látogatottsága A Több mint játék akció igen nagy érdeklődést kel­tett a város általános iskolá­sainak körében. Például a II. Rákóczi Ferenc iskolából, s a Gagarinból április végéig már több mint ezren látogattak el a múzeumba, de a többi is­kolából is szép számmal ér­keznek diákok. S bár nem ez volt az elsődleges cél, ugrás­szerűen megnőtt a múzeum látogatottsága. Tavaly április végéig négyezren, idén hat és fél ezren látogattak e szép és korszerű intézmény­be. Különösen örvendetes az, hogy a játék keretében egyre többen kérnek múzeumi fog­lalkozásokat és órákat, a mu­zeológusok erre mindig szíve­sen vállalkoznak. T, E, 1 NOGRAD - 1984. május 26., szombat is az a döntő, hogy egy alul;8 Hincz Gyula rajzai A­ Magyar Munkásmozgalmi Múzeumban nyílt meg Hincz Gyula kiállítása. Aradi Nóra írja róla: „Hincz Gyula pá­lyája hat évtizedes, folyama­tos alkotó munka. Az a mű­vészünk, aki kezdettől fogva legnyitottabban reagált a képzőművészet minden újabb rezdülésére. Soha semmilyen elért eredményét nem tekin­tette lezártnak, mindenfelé fi­gyelt, minden újat feldolgo­zott munkáiban és mindig továbblépett. Nem az egymást váltó vagy egymással párhu­zamos stílusvonzatok teszik Hincz Gyula munkásságát annyira színessé, változatos­sá, hanem a művészet funk­ciója és aktualitása iránti ér­zéke, merészsége, ahogyan a legkülönbözőbb műfajokban kezdeményezésre volt képes. Festő, akinek egyik legna­gyobb erénye a rajz.” Zászlóvivők Dózsa Igáslovak Galambosi László: T­O­V Későre jár. Kettőzve léptedet elérheted a csukódó eget. Maradsz. Gyermeked, karjaid között, hajnalfehér ruhába öltözött. Eldobott botod lopva felveszed, vándorláshoz hajlékony fegyvered. Fiad fölveti koszorús fejét, szimatolja lángok leheletét. Pihennél. Ugrat, száguld a csikó, sarkantyúval gyorsít a Suhanó. Utána csak. Dübörgő gondolat sem előzheti győztes fiadat­ ó­bb Minden gyermek páncélban született, választatott, hogy vívja az eget. Az agg apa hű fegyver­hordozó, táltost nyergel, ha roskad a Fakó. Arca elől fölrepül a virág, félti kelyhében őrzött sugarát, az ifjú felé lágyan meghajol. A gyökerek tudják, hogy valahol a gyermek győz, az apa lezuhan. Csillag reszket a Kettős Kapuban, búcsúzni jön s ölelni boldogan. Hajolj hozzá s vágtass tovább, fiam. Több mint ötven éve hall­hatjuk, sőt néha mondogat­juk: ilyen még nem volt, en­­­nyi szép, jó könyvet még egy ünnepi könyvhétre sem tet­tek le kiadóink a nemzet asz­talára. .. És ez gyakran igaz is, hiszen a könyvek nem­csak drágulnak, hanem egyre szebbek is lesznek és mindig van valami friss, új irányzat, próbálkozás, olykor egy-egy igazi rerfleklés is. Ennek el­lenére, ma már nem sok hi­tele lenne a „soha ilyen még nem volt” hangvételnek, ezért megpróbálok a puszta tények­nél maradni, s áttekinteni a termést. Több mint száz könyv. Re­mekműről persze, alig szól­hatunk, hacsak a klassziku­sok között nem, de hiszen az is öröm, hogy újból közé ve­hetjük Kosztolányi, és József Attila összes versét — utób­bit éppenséggel minden eddi­ginél megbízhatóbb (kritikai) kiadásban. Újra kapható lesz régi irodalmunk két klasszi­kus remeke, a János vitéz, meg a Szigeti veszedelem, mégpedig a Szépirodalmi Ki­adó pár éve indult szép és olcsó sorozatában. Új remekművet egyet me­rek teljes felelősséggel aján­­ ­­ lani, éspedig William King A vétkes visszanéz mű regényét, de nem azért, mert tavaly Nobel-díjat ka­pott. A méltán világhírű író­nak, az angolszász világ leg­­különb alkotójának ez főr­ű­­vei közé tartozik. Pedig eltér a többi goldingi remektől: nem tengerész- vagy sziget­regény, nem is a messzi múltban játszódik, hanem a második világháború idején. Megrendítő erkölcsdráma, amely a másokért való szemé­lyes felelősség problémáit fe­szegetve szól vallásos és libe­rális polgári morál kérdése­iről, de sosem moralizálva, hanem mozgalmas, színes tör­ténet keretében. Mély jelké­peket hordoz, amire csak a legnagyobbak képesek. Lát­szólagos formai konzervati­vizmusa ellenére a legfris­sebb törekvések fontos doku­mentuma. Nekünk is van ilyen mo­dern írónk — csakhogy élet­művének fontossága nincs benn eléggé a köztudatban, talán azért, mert bőbeszédű­ségtől irtózó századunkban barokkos gazdagsággal fejezi ki magát. Valóban gazdag­ságról van szó Szentkúthy Miklósnál, aki a Szent Orph­eus breviáruma első füze­teit több mint negyven évvel ezelőtt tette közzé (el is ko­bozták „pornográfia” miatt), míg negyedik nagy kötete a mostani könyvhétre jelent meg. Egymást kiegészítő ön­álló művek alkotják ezt a ciklust, amelynek új, rene­szánsz kötetét tán jobb is külön olvasni, mert nemcsak az emberi szellem megpezs­­dülésének történelmileg hite­les (noha mindig játékos, oly­kor abszurd) ábrázolása, ha­nem épp frivol (mert az em­beri hibákkal is együttérző) humanizmusával nagyon is modern alkotás. A korszerű kifejezésmóddal, úgy látszik, együtt jár a gro­teszk alkalmazása. Gyurkó László Családi regény­e is él vele, ámbár az előbbieknél jóval mérsékeltebb — úgy is mondhatnám: olvashatóbb, él­vezhetőbb — formában. Nem jól feltört, tipikus „magyar középosztályi” család emelke­dését és hanyatlását írja meg, polgárosodást és deklasszáló­­dást, lényegileg épp oly tör­ténelmi társadalmi igénnyel, mint azt a század nagy csa­ládregényei tették. Nem is az, hogy mennyire más a mód­szer: a történést időrendben előadó, régi típusú kritikai realizmus helyett itt teljesen fölborul az időrend, s az em­lékezés szabad áramlása so­dor magával. Nem is a hősök egyszerre szeretetteljes és mégis megítélő, ironikus áb­rázolása a fontos, hanem mindezen túl a társadalmi­­ kohézió újszerű­ vizsgálata, annak a titoknak feszege­­tése, hogy mi tesz egy ellenté­tekben oly gazdag családot (kissé az egész magyarság modelljét) mégis összetartóvá, s mi az a természetes, szinte ösztönös emberiesség, amely épp döntő pillanatokban még az „elvek” az osztály meghatá­rozta beidegzések, sőt a köz­vetlen érdekek fölött is diadal­maskodik. Gyurkó főhőse ép­penséggel „proliból lett úr, szegényből gazdag, embersze­­rető létére elfogadta a világ legembertelenebb eszméit, lá­zadni sose lázadt, de amikor kellett, emberek életét men­tette meg. Amikor proletár szüleinek örökösei kerültek hatalomra, s megfosztották őt jólététől, kényelmétől, csende­sen nézte maga között az új világot. Van, amit meg is ér­tett, van, amit el is fogadott belőle. Egész életében önma­ga tudott maradni, amennyire az­ egy kisember számára le­hetséges.” A Családi regény eddig Gyurkó György legjobb művek a könyvhét igazi ese­ménye. Moldova György Puskás ügy­e jó válogatás újabb de­rűs történeteiből, amelyek kö­zül a végül meg nem írt Puskás-könyv esete csak egy. Kolozsvári Grandpierre Emil pikáns kisregénye, A burok nem újdonság, de tán nem árt megjegyezni, hogy több megnyerően vidám mai élet­képnél: a nemzedéki magatar­tások mélyrétegeibe képes ha­tolni. — Illés Endre Szerel­meim, évek múlva című kö­tete mély kultúrával könnye­dén élő, ma is friss esszéket éppúgy nyújt, mint páratlan önmegfigyelést kritikus órák­ban (Tüdőgyulladásom első éjszakája), vagy szinte filo­zofikus aforizmasort az el­múlásról (Erzsébet). Ez a kö­tet méltó az eddigi írói pá­lyához! Nem folytatom: mindenről úgysem eshet szó. De az bi­zonyos, hogy az idei ünnepi könyvhéten ki-ki megtalálja a magáét — a művészetek vagy a szociográfia kedvelője éppúgy, mint a gyermekek, vagy a történelem titkainak kutatói, s nem utolsósorban: a versbarátok — és itt nem­csak a hagyományos Szép versek antológiára gondolok, amely mai költészetünknek éppúgy körképe, mint az utóbbi címet viselő elbeszé­lésválogatás, hanem egyes költők kötetére is, elsősorban a vidéken élő, ámde országos rangú Simonyi Imrére, Ta­­káts Gyulára és Niklai Ádám­­ra, valamint arra a Rákos Sándorra, aki tíz legkülönb költőnk között van. A vitán felül legnagyobb, Weöres vi­szont most az eddigieknél egyszerűbb, érthetőbb, játé­kosabb, újból a közönséghez közeledő kis versekkel lépett elő (Posta messziről), de eze­ken is ott a zseni keze nyo­­ ma.Kristó Nagy István

Next