Nógrád, 1984. június (40. évfolyam. 127-152. szám)

1984-06-09 / 134. szám

Magyar felszólalás Stockholmb­án A magyar közvélemény reményeket táplál A bizalom, és biztonság­erősítő intézkedésekkel és a leszereléssel foglalkozó stock­holmi konferencián pénteken felszólalt Nagy János külügy­­minisztériumi államtitkár, aki rövid látogatást tett a svéd fővárosban. Hangsúlyozta, hogy a magyar közvélemény nagy érdeklődéssel követi a stockholmi konferencia mun­káját és azt várja, hogy a ta­nácskozás beváltsa a hozzá fűzött reményeket, tartalmas, az európai bizalmat és biz­tonságot erősítő megállapodá­sok elfogadásával végződjék. A továbbiakban az állam­titkár kifejtette,­ hogy a Ma­gyar Népköztársaság kezdet­től fogva aktív résztvevője az összeurópai folyamatnak, s a jövőben is elő kívánja se­gíteni a helsinki program megvalósítását, az európai biztonság erősítését, a konti­nens országai közötti együtt­működés fejlesztését. Egyide­jűleg felhívta a figyelmet az amerikai rakéták nyugat­európai telepítése megkezdé­sének negatív következményei­re, az abból eredő veszélyes helyzetre, majd így folytatta: „A Magyar Népköztársaság üdvözölte a madridi találkozó sikerét és az ott elfogadott megállapodásokat, amelyek is­mételten bizonyították az európai együttműködés hasz­nosságát és szükségességét. Magyarország a mai, bonyo­lultabb helyzetben is békés, az együttműködés lehetősége­it el­őtérbe helyező külpoliti­kát folytat. Fenntartjuk és fejlesztjük kapcsolatainkat a más társadalmi rendszerű ors­­­szágokkal. Minden tőlünk tel­hetőt megteszünk a nemzet­közi helyzetben kialakult ked­vezőtlen folyamatok megállí­tásáért és visszafordításáért.” Nagy János aláhúzta a stock­holmi konferencia jelentősé­gét, majd kifejtette a biza­lomerősítő intézkedésekkel kapcsolatos magyar álláspon­tot. A szovjet küldöttség ál­tal 1984. május 8-án előter­jesztett javaslatok megfelel­nek annak a követelménynek, hogy a mai helyzet nagy hord­erejű és átfogó politikai és katonai intézkedéseket igé­nyel — mondotta. Kiemelte annak a felhívásnak a je­lentőségét, amelyet a Varsói­­ Szerződés tagállamai május 8- án Budapesten intéztek a NATO-tagországokhoz, s amelyben indítványozták, hogy kössenek szerződést a kato­nai erő alkalmazásáról törté­nő lemondásról és a békés kapcsolatok fenntartásáról. Szorgalmazta a szerződés elő­készítésével kapcsolatos, sok­oldalú konzultációk mielőbbi megkezdését. Felszólalásának befejező ré­szében az államtitkár hang­súlyozta, hogy a Magyar Nép­­köztársaság a jövőben is kész együttműködni a feszültség enyhítését szolgáló intézkedé­sek kimunkálásában. Válto­zatlanul az a szándékunk, hogy hozzájáruljunk a hel­sinki záróokmány aláírói kö­zötti párbeszéd folytatásához, a kétoldalú kapcsolatok fej­lesztéséhez és a multilaterá­lis kérdések rendezéséhez. „A magyar küldöttség — csak­­úgy, mint eddig — a jövő­ben is e szellemben folytat­ja munkáját a konferencia feladatainak teljesítése érde­kében” — fejezte be felszó­lalását a magyar államtit­kár.* Nagy János látogatást tett a svéd külügyminisztérium­ban is, ahol megbeszélést foly­tatott Jan Eliasson politikai igazgatóval a magyar—svéd kapcsolatokról és a nemzetkö­zi helyzet időszerű kérdései­ről. A magyar külügyi államtit­kárt fogadta Lennart Bodst­­röm svéd külügyminiszter. A londoni tőkés csúcsértekezlet A hét vezető tőkésország ifl Ham- és kormányfői csü­törtökön este — fehérasztal mellett — megkezdték politi­kai eszmecseréiket Londonban. A fő téma a kelet—nyugati viszony, valamint a bizton­ságpolitika és a fegyverzet­­i korlátozás volt. Az Egyesült­­ Államok, Nagy-Britannia, az NSZK, Franciaország, Kana­da, Olaszország és Japán ve­zetői­ tartották magukat ah­hoz az állásponthoz, amely eddig nemzetközi magatartá­sukat jellemezte. Ennek meg­felelően úgy vélték­, hogy a tőkés Nyugatnak „erős véde­lemre” van szüksége és nem szabad „engedményt tennie” a Szovjetuniónak avégett, hogy ez indíttatva érezze ma­gát a félbeszakadt fegyverzet­­korlátozási tárgyalások felújí­tására. A csütörtök esti vacsorán mind az állam- és kormány­főknél, mind a külügyminisz­tereknél kiemelt kérdés volt az úgynevezett „demokratikus elvekről” (értékekről) szóló nyilatkozat formába öntése. Az elő­készületek során ilyen nyilatkozatról kevés vagy semmi szó nem esett. Illetékes helyen sem megerősíteni, sem tagadni nem óhajtották, hogy a dokumentum ötlete a Fe­hér Háztól eredne. NÓGRÁD - 1984. június 9., szombat Berlinguer súlyos beteg Agyvérzés érte Enrico Ber­­linguert. Az Olasz Kommunis­ta Párt főtitkára súlyos álla­potban fekszik egy padovai kórházban. Berlinguer csü­törtök este egy nagygyűlés végén lett rosszul. A péntek hajnalban kiadott orvosi je­lentés szerint a főtitkárt éj­fél után megoperálták. Sandro Pertini köztársasági elnök, akit még éjjel tájékoz­tattak Berlinguer állapota fe­lől, délelőtt Padovába utazik. Enrico Berlinguer 62 éves és 1972 óta áll az Olasz Kom­munista Párt élén. i Megkezdődtek a hivatalos tárgyalások (Folytatás az 1. oldalról) tok főbb kérdéseit és kife- békéjét és biztonságát érintő A tárgyalások során kőf­­­jezték szándékukat, hogy a kérdésekről, csönösen tájékoztatták egy­ kölcsönös előnyök alapján Jo- Kim­ír Szen meghívta Ka­nnást a két ország helyzetéről,­vább fejlesztik a sokoldalú, bár Jánost, hogy küldöttség szocialista építőmunkájáról, mindkét nép javát szolgáló élén tegyen baráti látogatást valamint a két ország előtt együttműködést, a Koreai Népi Demokratikus álló további feladatokról. Véleménycserét folytattak a Köztársaságban. Kádár János Áttekintették a kétoldalú nemzetközi helyzet időszerű a meghívást köszönettel el­­párt- és államközi kapcsolat problémáiról, az emberiség fogadta. Kádár János és Kim Ir Szen megbeszélése Kádár János, a Magyar Szocialista Munkáspárt Köz­ponti Bizottságának első tit­kára pénteken délután a KB székházában megbeszélést folytatott Kim Ir Szennel, a Koreai Munkapárt Központi Bizottságának főtitkárával, a Koreai Népi Demokratikus Köztársaság elnökével. A szí­vélyes, elvtársi légkörű ta­lálkozón tájékoztatták egy­mást az MSZMP XII., illetve a KMP VI. kongresszusa ha­tározatainak végrehajtásáról, a két párt előtt álló felada­tokról. Áttekintették az MSZMP és a KMP kapcso­latainak alakulását, és kife­jezték készségüket a pártközi együttműködés továbbfejlesz­tésére. Véleményt cseréltek a nemzetközi kommunista és munkásmozgalom, valamint a nemzetközi helyzet idősze­rű kérdéseiről. Megvitatták az Európa, valamint az Ázsia békéjét és biztonságát érintő kérdéseket, különös tekintet­tel Korea békés, demokrati­kus úton történő egyesítésé­nek problémájára. Koreai vendégeink Székesfehérvárott Nagygyűlés az Ikarusban A hivatalos, baráti látoga­táson hazánkban tartózkodó koreai párt- és állami kül­döttség tagjai péntek délután Székesfehérvárra látogattak. A vendégek — akiknek kísé­retében volt Lázár György, a Minisztertanács elnöke és Nagy Gábor külügyminiszter­helyettes — elsőként az Ika­rus Karosszéria- és Jármű­gyár helyi gyáregységét keres­ték fel. A látogatókat Kapolyi László ipari miniszter, vala­mint Fejér megye, a város és az üzem vezetői köszöntötték, s tájékoztatták a gyár tevé­kenységéről. Ezt követően a vendégek megtekintették a gyár szerelőcsarnokát. A székesfehérvári program a délutáni órákban a gyáregy­ség kísérleti üzemcsarnoká­ban rendezett magyar—koreai nagygyűléssel folytatódott, amelyen Lázár György ás Kang Szong Szán, a KNDK miniszterelnöke mondott be­szédet. (MTI) KGST a számok és adatok tükrében A szocialista országok gaz­dasági közössége, a KGST­ az elmúlt évtizedekben jelentős tényezővé vált a tagállamok sokoldalú fejlődésében. Az együttműködés és az integrá­ció folyamata fontos ösztön­zést kapott 1971-ben, ami­kor elfogadták a KGST komp­lex programját. A KGST-epaltműködés ke­retében új iparágak és új ipari tevékenységi körök jöt­tek létre a szocialista orszá­gokban. Bulgáriában példá­ul ilyen a gépipar, a mikro­elektronika, a vas. és acél­ipar, valamint a színesfém­­ipar. Csehszlovákiában a vil­lamosgépipar és az atomerő­­művi berendezéseket gyártó ipar megteremtését, illetve fejlesztését ösztönözte a KGST. Az NDK az olaj­vegyé­szeti termékek és a hajók fő szállítója lett. Magyarország a szerszámgépgyártás és a jár­műgyártás gazdája komplex program keretében. Románi­ában főként az olajbányásza­ti gépgyártás és a traktor­­gyártás fejlődött. A­­ Szovjet­unió elsősorban az elektroni­kai iparban, az űrtechnikában és az atomerőmű-építésben kapott nagyobb szerepet. 1951. és 1982. között a KGST-országokban az egy fő­re jutó ipari termelés átlago­san több mint kilencszeresé­re növekedett. Ezen belül Bul­gáriában 21-szeres, az NDK- ban 11-szeres, Romániában 25-szörös, Csehszlovákiában 7- szeres, Magyarországon 7,7- szeres, Lengyelországban 8,8-szoros, Mongóliában 8,3-szo­­ros és a Szovjetunióban 8,7- szeres volt a növekedés, ös­­­szehasonlításul: 1950. és 1979. között a nyugat-európai or­szágok ipari termelésének nö­vekedése 4,4-szeres, az Egye­sült Államoké 3,3-szeres és­ Japáné 26,5-szeres volt. (Az adatok természetesen tükrö­zik a második világháború előtti fejlettségi szintből és a háborús pusztítások különbö­zőségéből adódó eltéréseket, adottságokat is. Az említett körülbelül harminc esztendő­ben az egy főre jutó ipari ter­melés az egész világon ös­­­szességében 3,4-szeresére nö­vekedett. A KGST-országok­­ban az egy főre jutó ipari termelés nagysága jelenleg több mint háromszorosa a vi­lágátlagnak. Két török olajszállító hajó elsüllyesztése és a Biztonsági Tanács határozatának fogad­tatása, majd a szaúdi légierő akciója újra bebizonyította, hogy gyors megoldást az öböl válságában aligha lehet vár­ni. Az értelmetlen iráni—iraki háború négy esztendővel ez­előtti megkezdése óta tornyo­sulnak a viharfelhők a föld­kerekség e gazdaságilag és stratégiailag egyik legfonto­sabb területe felett. Egészen mostanáig azonban sikerült elkerülni a robbanást. Mind­két fél lényegében tudomásul vette, hogy a tőkésvilág tel­jes olajfogyasztásának 17 szá­zaléka az öböl vízi útján ha­lad keresztül. Ha ezek a szál­lítmányok nem tudnak át­jutni az öböl szűk kijáratán, a Hormuzi-szoroson, akkor egész sor fejlett tőkésország energiaellátása komoly ve­szélybe kerül. A szoros 44 kilométer széles, teljes­ lezá­rása tehát nem könnyű do­log. A hajók ugyanakkor két hajózási sávon közlekednek. Az egyik sáv a befelé, a másik a kifelé haladó forgalmat bo­nyolítja le. Egy-egy sáv szé­lessége nagyjából 6,5 kilomé­ter. Ezek lezárása már nem tartozik a lehetetlen felada­tok közé. Az egymással há­borúskodó két ország közül csak Irán képes elméletben arra, hogy lezárja a vízi utat, annál is inkább, mert az öbölben a hajózási csatornák közelében van három sziget, amelyet még a sah idejében foglalt el, s amelyhez a je­lenlegi teheráni kormány is­ ragaszkodik. A helyzet egyik különleges vonása azonban, hogy miközben csak Irán feszültség zárhatja le a szorost , Irán­nak igen komoly érdeke, hogy a szoros nyitva marad­jon. A háború folytatásához ugyanis szüksége van az olaj­jövedelemre. A napi 1,6 mil­lió hordós olajexportot azok a tankhajók bonyolítják le, amelyek az öböl északi ré­szén, az iráni partok közelé­ben lévő és iráni fennható­ság alá tartozó Kharg olajki­kötőjében veszik fel szállít­mányukat. Irak gyakorlatilag csak ennek a mennyiségnek a felét szállítja az öböl vízi útjain. Az iraki olajszállít­mányok elsősorban egy Tö­rökországon keresztül haladó olajvezetéken át jutnak el a piacra. Hideg stratégiai szá­mítások szerint katonailag in­kább tehát Irak érdeke, hogy a Kharg-szigetről kifelé ve­zető olajforgalom megbénul­jon. Az ügyet bonyolítja, hogy az öböl déli partján lévő arab olajállamok (tehát Kuwait, az olajsejkségek és mindenek­előtt Szaúd-Arábia) a konf­liktusban alapvetően Irak fe­lé hajlanak. Ugyanakkor gaz­dasági és stratégiai érdekeik az öböl ügyében ellentmon­danak az iraki érdekeknek. Ezek az országok naponta több mint 5 millió hordó ola­jat szállítanak a Hormuzi­­szoroson keresztül. Számukra tehát létfontosságú, hogy az öböl kijárata nyitva marad­jon. Ebből a leegyszerűsített fel­sorolásból is látható, hogy a helyzet rendkívül ellentmon­dásos, és ennélfogva sokszor az öbölben teljesen abszurd elhatározá­sokhoz és cselekedetekhez ve­zet, így például az irakiak két török tartályhajót sül­lyesztettek el — holott leg­fontosabb olajvezetékük ép­pen Törökországon halad ke­resztül. Érdekük lenne tehát, hogy Irak és Törökország vi­szonyát semmi sem zavarja. Ami, a Biztonsági Tanácsot illeti: az a két hadviselő fél nevének említése nélkül szó­lított fel minden országot, hogy tartsa tiszteletben a ha­józás szabadságát az öbölben. Irán ezt a határozatot sérel­mezte és a maga részéről semmisnek nyilvánította arra hivatkozva, hogy elsősorban Irak érdeke az iráni export­­szállítások megbénítása és ezért — iráni állítása szerint — a hajók elleni támadások többségét iraki gépek követik el. A jelenlegi helyzetet nagy­jából az jellemzi, hogy az öböl belső, északi részét (ahol a Kharg-sziget is van) már a hajózás szempontjából rend­kívül bizonytalan területnek kell tekinteni. A középső ré­szen, amelynek déli partján a nagy szaúdi olajkikötők he­lyezkednek el, egyelőre még nem kellett lényegesebb for­galmi korlátozásokat bevezet­ni. Nyilvánvaló azonban, hogy ilyen szempontból az öblöt nem lehet mesterségesen ket­téosztani és ha a Kharg-szi­­get környékét pusztító táma­dás érné, akkor Teherán fel­tétlenül megkísérel valami­féle megtorlást alkalmazni. További problémát jelent, hogy mindez elsősorban Nyu­­gat-Európa és Japán alapve­tő gazdasági érdekeit érinti — az Egyesült Államokét jó­val kevésbé. A Hormuzi-szo­roson keresztülhaladó olajnak mindössze 6 százaléka irá­nyul az Egyesült Államokba. Ugyanakkor az Egyesült Ál­lamok az a hatalom, amely a konfliktusban érintett Sza­úd-Arábia első számú straté­giai szövetségese. Egyben az USA az egyetlen tőkés hata­lom, amely katonailag képes nagyszabású beavatkozásra, ha Irán kísérletet tesz a szo­ros elzárására. Az öböl kijá­ratánál máris erős amerikai flotta állomásozik és Szaúd- Arábia légiereje, valamint légelhárítása újabb amerikai szállítmányokat kapott. Sza­úd-Arábia és az öböl menti konzervatív olajországok ugyanakkor tudják: egy ame­rikai beavatkozás olyan lánc­reakciókat válthat ki, ame­lyek hosszú időre kikapcsol­hatják az öböl egész térségét a világ olajforgalmából. Az utóbbi két évben az olajkínálat jóval nagyobb volt a keresletnek Az olajterme­lők kartellje, az OPEC ezért volt kénytelen leszállítani az olajárat hordónként 34 dol­lárról 29 dollárra. A tények azt mutatják, hogy az öböl válságának kiéleződése óta ez az árszínvonal csak nagyon kis mértékben emelkedett. A vezető tőkésországok hatal­mas olajtartalékokkal rendel­keznek és elméletben az öböl szállításainak kiesését más forrásokból is pótolni lehet. Mindamellett fel kell készül­ni arra, hogy ha esetleg a szembenálló felek elveszítik a mértéket és az öböl való­ban lángra lobban, akkor az olajpiacon olyan pánikvásár­lások kezdődnek, amelyek is­mét magasabbra hajthatják a fekete arany árát. • I — e Pirruszi győzelem Dzsarnail Szingh Bhindra­­vate, a­­ legszélsőségesebb szikh vezér halott. Vele együtt százak vesztették éle­tüket a szakadár mozgalom fellegvára, az amritszári Arany templom ellen indí­tott­ ostromban. Az indiai kormányzat számára azonban pirruszi győzelem ez. A kontinensnyi országban legalább­ 14 millió szikh él. Fő fészkük Pandzsáb állam, amelyet India egyik fontos élelmiszerkamrájának tar­tanak, jelentős gabonaterm­ő területe miatt. A fanatikus, szakadár eszméket hirdető közösség­­ legszélsőségesebb szárnya már évek óta nyug­talanítja a központi kor­mányt. Bhindravale valósá­gos prófétaként hirdette ta­nait, s a szikhek vakbuzgón hallgattak rá. Véres merény­letekre buzdította a mélyen vallásos tömegeket az írástu­datlan néptribun, s hívei nem tétlenkedtek. Aligha lehet pontosan számot adni arról, hány hindut gyilkoltak meg az utóbbi években, az indiai sajtó mindenesetre sok száz áldozatról tudott. Indira Gandhi miniszterel­nök és a kongresszus párt eleinte önmérsékletre intette a bizonyos külföldi körök ál­tal is támogatott szikheket. Ám Pandzsábban és más in­diai államokban egymást ér­ték az összetűzések, a rend­szerint halálos végű vereke­dések és fosztogatások. A kormányfő ellenzéke már jó­ ideje kemény fellépést sürge­tett és Indira Gandhit tétlen­séggel, határozatlansággal vádolta. A központi kor­mányzat számára tehát rend­kívül nehéz volt a döntés: ha tovább tűrik a szikh „pró­féta” áldatlan működését és elnézik a hinduk elleni bru­tális bosszúhadjáratot, ne­tán más nemzetiségek is vér­szemet kapnak. Ha viszont leszámolnak a szélsőségesek­kel, akkor kénytelenek a ka­tonákat Amritszár városában az Arany templom ellen ve­zényelni, — márpedig az a szikhek szent helye. Indira Gandhi mégis az utóbbi megoldást választotta. Nyilvánvaló: kényszerűség­ből. Csakhogy — mint az várható volt — a csütörtökön lezajlott ostrom után India más városaiban is elszaba­dult a pokol. A fanatikus ve­zér halálának hírére Új-Del­­hiben, Pandzsáb és Kasmír államban zavargások törtek ki. A rendfenntartó erők több helyen kénytelenek vol­tak a fegyverüket használni, s az összecsapásokban ismét sokan vesztették életüket. Indiában a szikheken kívül más nemzetiségek is nyugta­lankodnak, s­­ a vallási béke sem nyugszik biztos alapo­kon. Rövidesen kezdődik a választási kampány, amely­ben az Arany templom ost­romát az ellenzék bizonyára fölhasználja a­ kongresszus párttal, Indira Gandhi kor­mányzatával szemben. S félő, hogy — noha más megoldás aligha kínálkozott — a fana­tikusok fészkének kifüstölése olaj volt a tűzre. India sok­­nemzetiségű állam, s bizo­nyos erőknek érdekében áll, hogy gyengítsék a központi kormányzatot, önállóságot hirdessenek a kisebb-nagyobb vallási és népközösségek szá­mára. Reális esélye ugyan nincs ezeknek a törekvések­nek, de súlyos bonyodalmak­kal fenyegethetik a konti­nensnyi állam jövőjét. Gyapay Dénes j

Next