Nógrád, 1985. április (41. évfolyam, 76-100. szám)

1985-04-27 / 98. szám

Egészségesek, mozgékonyak és mindenekelőtt remek étvá­gynak a diósjenői hármas ikrek. A most tizenhat hónapos Bőgér Eszter, István és Katalin az édesanyjuk gondosko­dásán túl a nagymama segítségét is élvezik, aki hivatá­sos gondozónőként „dolgozik” az unokák mellett. A ta­nács újabb fél évvel megtoldotta azt a lehetőséget, hogy teljes fizetése mellett vegyen részt a családi teendők ellá­tásában. —kj— Földrajzi nevek gyűjteménye Negyedszázados gyűjtő, fel­dolgozó és rendszerező mun­kával elkészült Komárom­­ me­gye földrajzi neveinek teljes gyűjteménye. A vaskos kötet a Magyar­­ N­yelvtudományi Társaság kiadványainak soro­zatában, a Magyar Tudomá­nyos Akadémia, a Művelődési Minisztérium és a Komárom megyei Tanács támogatásával készült­ el. A megye minden településére kiterjedő gyűj­tésben száznál több kutató — tanár, diák, honismereti akti­vista — vett részt. A 700 példányban megje­lent, térképekkel illusztrált kötet Komárom megye 77 te­lepülésének pontosan 13 001 földrajzi nevét tartalmazza. Megjelöli a bel- és külterüle­teken lévő összes nevet, a je­lenlegi és a régebben haszná­latos formulákat, a történeti, a népi neveket és a névadás eredetét is. Az adattár­­, amely a za­lai, somogyi, tolnai és Vas megyei gyűjtemény után lá­tott napvilágot — gazdag anyagot kínál a néprajz-, a névtan-, a régészet-, a telepü­lés-, a gazdaság- és a műve­lődéstörténet kutatóinak. (MTI) NÓGRÁD — 1985. április 27., szombat Ma a nairátsiakó a színpad Diáknapok Egerben Ugyan ki vonhatná kétség­be ezekben a napokban Eger diákvárosjellegét, amikor a patinás városközpontban lépten-nyomon fiatalok ki­­sebb-nagyobb csoportja köl­csönöz igazi diák­ hangu­latot az ódon utcáiknak, tereknek. Több mint 700 középiskolás tölti ugyanis e hét végét a hevesi megyeszékhelyen, ahol tegnap óta „teljes gőzzel” zajlanak a Gárdonyi Gézáról elnevezett országos diáknapok programjai. A hagyományokhoz híven ezúttal is Pest, Szolnok és Nógrád megye középfokú ok­tatási intézményeinek képvi­selőit magában foglaló IvCt­­három­száz fős „diákdelegáci­­ók”­­ adnak itt randevút, hogy­­ egymás és a vendéglátó vá­ros ifjúsága előtt bizonyít­sák valamely művészeti ág­ban, szakismeretben, sportban való — átlagosnál kiemelke­­dőb­b — tehetségüket, felké­szültségüket. Az egri diákna­pokat persze elsősorban juta­lomnak szánják a házigazdák, akik színes, gazdag és összes­ségében színvonalasnak ígér­kező rendezvénysorozatot ál­lítottak össze ifjú vendégeik számára. Ízelítőül néhány cím a programból: Dinnyés Jó­zsef önálló előadóestje, 100 Folk Celsius-koncert, táncház, disco, VIT-tom­bola. A vetél­kedők kedvelőinek sem kell unatkozni. Egri János, a ,,Le­het egy kérdéssel több". Szi­lágyi János pedig a „Senki többet harmadszor” című nép­szerű játékának „különkiadá­sára” invitálta a fiatalokat, de a beugró­k minden delegá­ció számára­­ egy városis­mereti vetélkedő volt. A diáknapok hivatalos meg­nyitóünnepségére egyébként már csütörtök este sor került. A várban csaknem ezer fiatal jelenlétében adta át Eger vá­ros kulcsát a diák­tanács el­nökének Varjú Vilmos, a he­vesi megyeszé­khely­i tanács el­nöke. A nógrádi delegáció az Ady Endre középiskolai kollégium­ban rendezte be főhadiszállá­sát. Ma kivételesen nehéz dél­előtt vár a delegáció művé­szeti csoportjának tagjaira, mi­vel Pest és Szolnok megye képviselőinek pénteki bemu­tatóihoz hasonlóan, ezúttal ők adnak ízelítőt felkészültségük­ből reggel kilenc órától a Gárdonyi Géza Színház szín­padán, egy közel háromórás műsor-összeállítás keretében. Lakóhely és közművelődés Az elmúlt négy-öt évben Magyarországon is megélénkült az egyesületi élet. Szakmai szervezetek egész sora alakult spontán kez­deményezésre. Kulturális szervezetek, társa­ságok, egyesületek létesültek vállalva a sza­bad idő és a szórakozás szervezését. A hazai viszonyoknak megfelelően természetes, hogy ezek az egyletek elsősorban a kultúra terü­letén jöttek létre, így első lépéseikkel a köz­­művelődés és a kulturális szakigazgatás kü­lönféle szintű képviselőivel találkoznak. Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy ezek még nem készültek fel mindenütt kel­lőképpen a fogadtatásukra. Elég itt emlé­keztetni az utóbbi évek néhány nagy vihart kavaró engedélyezési eljárására. Persze csak azok az esetek maradnak meg emlékeze­tünkben, amelyek jelentősebb sajtónyilvá­nosságot kaptak. A hónapokig fektetett ak­táról, a formai kifogások miatt halogatott engedélykiadásról nem szerez tudomást a közvélemény. A hazánkban érvényes egye­sületi törvény pedig elég világosan fogal­maz. Többnyire engedélyez, és nem tilt, együttműködésre kötelez, és nem alá-, fölé­rendeltségi viszonyokat teremt. Az első nagyobb hullám a lakóhelyi klu­bok tömeges alakulása volt. A lépcsőházak szögleteiben, mosókonyhákban, alagsori he­lyiségekben kisebb lakóközösségek által ala­pított klubok nemcsak az államigazgatási szervek gyanakvásával kellett, hogy meg­­küzdjenek, de legtöbbször a közművelődés munkatársai sem fogadták őket szívesen. Konkurrenciát, a feladatok haszontalan meg­­növelőit látták bennük. Néhány helyen azon­ban, felismerve az együttműködésben rejlő lehetőségeket, tartalmas szövetséget kötöttek a hivatásosok és „amatőrök”. Ezt a barátsá­got nehezítette azonban az a körülmény, hogy a pénzforgalmi szabályok legtöbbször egyszerűen nem tették lehetővé az állami támogatás eljuttatását az érdekelt közössé­gekhez. A szervezeti, adminisztratív kérdések meg­oldásával párhuzamosan — sokszor azok lep­le alatt — megindult az alakuló klubok in­tegrálása a hagyományos közművelődési in­tézményrendszerbe. Ezzel az egyéni kezde­ményezésre létrejött közösségek pontosan azt a változékonyságot, rugalmasságot, spon­taneitást veszítik­ el, amelyek pedig lénye­güket jelentették. Hasonlóan jelentős szerepet játszik az egyéni kezdeményezés az új virágkorát élő városvédő, városszépítő egyesületi mozgalom­ban. Sokan hajlamosak ennek sikereit egyet­len okkal, a televízió népszerű Unokáink is látni fogják című sorozatának hatásával ma­gyarázni. Az igazság viszont, az, hogy Ráday Mihály és alkotótársai csak idejében ismer­ték fel az egyre fokozódó érdekélődést. Nép­szerűsítették azt a gondolatot, amely —, ahogy mondani szoktuk — benne volt a le­vegőben. Olyan emberek, akik eddig sem társadalmi munkára való felhívásokra, sem közművelődési programokra nem mozdultak, ezekben az egyesületekben rendszeres mun­kát végeznek, kutatják szűkebb lakóhelyük múltját, vigyázzák jelenét, jövőjét. Számta­lan helyen ezek az egyesületek is a köz­művelődési intézmények égisze alatt működ­nek, felismerve azt, hogy kölcsönösen gaz­dagíthatják, színesíthetik egymás program­kínálatát, bővíthetik lehetőségeik körét. A városvédő egyesületek alakulásuk első pillanataiban mindenütt az információhián­­nyal kell, hogy megküzdjenek. Nincsenek adatok a város múltjáról, nem ismerik a la­kosok a fejlesztési elképzeléseket, nem tud­ják ki miben illetékes, milyen a szűkebb ha­zát érintő döntések meghozatalának mecha­­­nizmusa, illetve milyen pontokon avatkoz­hatnak be a lakosok az­ ügyek intézésébe. Az információ — más területeken is — a társa­dalmi élet demokratizálásának elsőrangú feltétele. Ennek összegyűjtése, forgalmazása a mai napig specializált, széttagolt szerve­zetekben folyik. A tanács tájékoztat a szak­­igazgatási szervek tevékenységéről — rend­szerint szakterületenként eltérő módszerek­kel, formákban —, kereskedelem a vásárlás feltételeiről, a közlekedési vállalat a menet­rendekről. Nehezen áll össze egy univerzáli­san használható városkalauz. Egyes közmű­velődési intézmények már felismerték azt, hogy képesek szakmai, illetékességi határo­kat is átlépve információkat gyűjteni, fel­dolgozni, forgalmazni a mindennapi élet szinte összes területéről. Elsőként a népművelési intézet és a Ba­­konyoszlopi Községi Tanács jelentette meg Közérdekű Közösségi Kalendárium címmel mindazokat az információkat, amelyeknek ismerete elengedhetetlenül szükséges a köz­ség intézményeinek használatához, egyben fórumot teremtettek arra, hogy a hasonló érdeklődésű polgárok egymásra találjanak. Másodikként —, de most már professzionis­ta alapossággal — a dombóvári városi mű­velődési központ jelentette meg a város és a környező községek kalendáriumát. Több száz oldalon sorjáznak benne az informá­ciók, segítve a tájékoztatást minden olyan területen, amelyen az átlagember legtöbb­ször csak csetlik-botlik. Ebbe a tájékoztatási munkába az elektro­nikus hírközlés is bekapcsolódni készül. Né­hány településen már működik közösségi te­levízió, sok más­ helyen is készülnek ilyen adások beindítására. Érdekességük­ éppen abban van, hogy a legszűkebb környezet mindennapi gondjaival foglalkozik, hogy le­hetővé teszi az azonnali visszacsatolást, a beleszólást. Nehéz anyagi helyzetében a közművelődés sok munkása gondolhatja most, hogy újabb feladatokra kell vállalkoznia, megint vala­mi olyanhoz, amihez nem ért, amire nincs ember és pénz. Ez azonban nem jelentheti a feladatok mechanikus szaporítását. Ha szükséges, akkor a kisebb hatékonysággal művelhető hagyományos közművelődési for­mák ésszerű szelektálásával kell megterem­teni annak lehetőségét, hogy a közművelő­dés ne veszítse el az esélyét arra, hogy részt vegyen olyan folyamatok irányításában, ame­lyek döntően befolyásolják szűkebb közös­ségeink életét. P. F. J Nemzetiségi néprajzkutatók konferenciája Békéscsabán októberben harmadik alkalommal rende­zik meg a nemzetiségi nép­rajz kutatóinak nemzetközi tanácskozását, amelynek há­romnapos rendezvénysorozatá­ra 15 európai ország másfél száz tudósa jelentkezett. A Magyar Néprajzi Társaság, a TIT, a négy hazai nemzetisé­gi szövetség, valam­int a ven­déglátó békésiek által szerve­zett eszmecserét október 2-től 4-ig tartják Békéscsabán. A nemzetiségek néprajzával fog­lalkozó szakemberek három munkacsoportban tanácskoz­nak, összesen több mint száz előadást hallhatnak majd. Nem tudom, kinek kell őt bemutatnom. A nógrádiak egy része úgy ismeri, mint a me­gyei tanács egykori tisztvi­selőjét, mások, mint a városi tanács elnökhelyettesét. Vagy mint tanácstagot. De legtöb­ben tanárnak, pedagógusnak tudják — tanítványként, szü­lőként találkoztak vele a me­gyeszékhelyi Madách Imre Gimnázium és Szakközépis­kolában. Sokan tudják, tehát kicsoda Csík Pál igazgató. Akik nem ismerik, nos, azok­nak kell képet rajzolnom ró­la. Úgy, hogy mindjárt egy­értelmű legyen az is, miért kapott pedagógiai díjat csü­törtökön, a Nógrád megyei pedagógiai napok díszünnep­ségén. A Salgótarjáni városi Ta­nács elnökhelyettesi székéből annak idején maga kéredzke­­dett vissza az iskolába: „En­gedjetek engem tanítani, ta­nárnak az ‘ iskolában a he­lye!” — felkiáltással. Koráb­ban nagyreményű tudomá­nyos kutatóként kezdett az Eötvös Loránd Tudomány­­egyetemen. Kis híján ott is maradt, de onnan is az iskolá­ba vágyott... — Több mint három évti­zedes tanári gyakorlattal a háta mögött — elégedett? — Igen — habozás nélkül, teljes meggyőződéssel vágja rá. Az ünnepség, a feszített programsor után ülünk le beszélgetni otthonában. — Azért, mert kiegyensúlyozott családban, iskolában élek, és könyvek között telnek napja­im. Ez — az elégedettség — egy általános életérzés, ami­be azért beleférnek apró elé­gedetlenségek. Például: an­­­nyi mindent kellene még csi­nálni, amire nincs idő. Mire gondol az igazgató? Tanítványaként néhány évig tanúja voltam, mi mindenre jut ideje. Akár még arra is, hogy az aulában megkérdez­ze a diákot, hogy’ van, vagy miért csúfoskodik a napló­ban az a hármas, mikor ő jobban is tudna „muzsikál­ni”... — No, erre időt kell for­dítani! Még a mi agyonzsú­folt iskolánkban is. Mert a legnagyobb nevelőerő a tanár és a diák között meglevő sze­mélyes kapcsolat. Egyfajta meghitt viszony, aminek nem vallomásokban és látványos fordulatokban kell megnyil­vánulnia; elég egy szemvil­lanás, hogy tudjuk, van kö­zünk egymáshoz... — De olyan sivárak érzelmileg ezek a gye­rekek. Persze, megvan az oka. Csak mostanában kezdünk arról beszélni, milyen fontos a család szerepe a gyerek ne­­velődése szempontjából. Igen ám, de közben eltelt harminc olyan év, amikor ezt nem tartottuk fontosnak. Most ju­tottak szülőképes korba azok, akiket már nem nevelt senki családi életre, akik nem tudják, milyen hatalmas erő van a családban. Az iskolai családi életre , ne­velésben viszont valami fur­csa szemérem érvényesült. Arról beszéltünk az osztály­­főnöki órán, hogyan kell vé­dekezni a terhesség ellen és egy szó sem esett az érzel­mekről. Pedig a diákszere­lemnek az új, szép érzés megismerése, az egymás irán­ti felelősség megélése a lé­nyege. De senki sem tanítot­ta szép szóval, személyes pél­dával, hogyan kell szeretni... Még magyarórán sem, a klasszikus szerelmes versek elemzése közben... — A gyors beszédű tanár hévvel magyaráz, a probléma élén­ken foglalkoztatja, nem ne­héz kitalálni. — Hát elké­pesztő, hogyan bánnak ezek a kamasz fiúk a lányokkal! Ha belebotlik az ajtóban, ak­kor sem engedi maga elé! Elneveti magát, ahogy foly­tatja : — Én már sportot űzök a személyes példamutatásból ! Látványosan magam elé en­gedem a lányokat az ajtó­nál : „Parancsoljanak, hölgye­im!”. Erre mi történik? Be­sétálnak a fiúk is előttem... Annyira nem értik, miről van szó! — Azt hiszem ilyen finom­ságokra, az „apróságok” meg­tanítására ma senkinek nincs ideje... — Egy Belinszkij-tanul­­mányban olvastam — az 1860- as évekből való írás —, hogy a „mai felgyorsult világ­ban”... Ennek százhúsz éve! Szóval minden kor gyorsnak érzi a maga tempóját. Nem ez a baj. Az értékrendünkkel van gond. Ma a pénz, a fo­gyasztási javak a legfonto­sabbak. Ez érthető is, hiszen ez a nemzet olyan sokat nél­külözött az elmúlt ezer év­ben, és most megadatott a jó­lét. Csak nem találunk mér­téket. Sok szülőnek tehát fon­tosabb a maszekmunka, a telek, mint a közös vacsora, a meghitt beszélgetés. A ta­nárnak meg nem egy-két, ha­nem harminckét gyereke van az osztályban. És egyébként is, nem vagyunk család az iskolában. Az csak üres for­dulat, hogy az iskola egy nagy család. Tény azonban, hogy összetartozunk, azonosak az érdekeink, amit a diáknak éreznie kell. Neki ugyanúgy közre kell működnie, a köl­csönös bizalom létrejöttében, noha a nagyobb felelősség a tanáré. Ő a tapasztaltabb, neki kell kezdeményeznie, irányítania. De erre nem minden tanár alkalmas, mert azt jól megnézik, mit tud, de hogy megvannak-e azok az emberi kvalitásai, amelyek alkamassá teszik a pályára, arra a felvételin senki sem kíváncsi. Szerintem minde­nekelőtt határozott világné­zetre, elkötelezettségre, köz­életi érdeklődésre, valóságis­meretre van szüksége a jó pedagógusnak. A nevelő isko­la csak úgy válhat valóság­gá, ha nevelésre alkamas em­berek nevelnek! Közben elszívta a harma­dik cigarettáját is, a renge­teg könyvet, a nógrádi festő­művészek képeit a szoba fa­lán, az éremgyűjteményt fi­nom füstfátyol homályosítja el. Erre a gyűjteményre kü­lönösen büszke, no meg a Var­ga Imrétől kapott kisméretű Radnóti-szoborra. A téren levő pontos mása. — Ami engem illet, min­dig, igyekeztem legjobb ké­pességeim szerint végezni a munkámat. Így tudtam! — A szemüvege mögött lopva a pedagógiai éremre pillant. „Tanárnak az iskolában a helye" V­eszpremM "'■"'»-be! Most már ez is a gyűteményt gazdagítja. — Egyébként amit teszek nem rendkívüli, ez a dolgom, engem ezért fizet­nek. Innen az elégedettség. Amit — a családja mellett — a világon legjobban szeret, az iskola, élete legfontosabb színtere. Hobbija a munká­ja, munkája a hobbija.

Next