Tiszavidék, 1871 (7. évfolyam, 1-53. szám)

1871-11-26 / 48. szám

r­íj árk­ jj /­ már VII. évfolyam­ikiadó hivatal ifj.CSÁTHI KÁROLY gazd. akad. könyvkereskedése DEBRECZENBEN, hová az előfizetési pénzeket és hirdetéseket kérjük küldeni. w Hirdetések előre fize­­­­tendők: minden 5 hasábos­­ petit sor egyszeri iktatásnál 5, többszörinél 4 kr. — Bélyeg­­dij 30 kr. 48. szám. Vasárnap, nov. 26. 10Y1. Debreczen, Szabolcsiiké és Hajdúkerület vegyes tartalmú HETI KÖZLÖNYE. ----------------------------------------------------------------------------------------------------§. Félévre..............................2.— több ízben megjelenő hirdetések , alkuig Évnegyedre.......................1.20 tagj­obb) terjedelmű, mint szintén szerint a Legjutányosabb­an­ közöltéinek. *^| II| Szerkesztői iroda: Debreczenben , Főtér 7-ik­sz- Hová minden a táp szellemi részét illető közleményt kérünk küldeni. Nyilttér alatt minden három ha­sábos garmandsor 10 kr. és 30 kr bélyegdij. Előfizetési d­ij : Postán küldve .... 4.— Előfizethetni Debreczenben ifj. Csáthy Károly gazdasági akadémiai könyvkereskedésében. H.­Böszörményben Lányi Márton kereskedésében. Pesten Neumann B. első magyar hirdetési irodájában, (Kigyó-utcza 6. sz.) hol egyszersmind hirdetések is felvétetnek. N­yíregyházán és müíSfigy-Kállóbsmn a postahivatalnál. Egyébiránt a postahivatalok utján, legczélszerübb ötkrajczáros utalvány által, szapuló mátyás úti naplójából, összejártam Chinát, Kamcsatkát. Vadásztam ró­­s­kákra az északi jeges tengeren, halomra lövöldöztem a párduczokat Nubia sivatagján, — mígnem végre az úti fáradalmakat kipihenendő : Árkádiába igye­­­­keztem. Szép és boldog ország az, ugy mondják. — Az­­ ember ott úgy él, mint hal a vízben. Nem szükség dolgozni és mégis elélhet akárki, csak legyen jó­­ nyelve és vastag arczbőre. Magas születés, ősi név, mind felesleges ott, — azért csak úgy feszíthet Piti Palkó is, ha van kedve és hajlama a rangkárosodás­­i­hoz. — Socratesi bölcsesség, aristotelesi tudo­mány s cicerói ékesszóllás, ezek sem kellenek. Elég ha szépen tudsz hajlongani, kalapot emelni polgár­társadnak (tisztujítás előtt), betanult ékes dikcziókat mondani lakodalmak alkalmával. Ha mindezekre jól begyakoroltad magad , biztos lehetsz , hogy te lesz a legfőbb korifeus és a többi demagóg annyira felkarol, hogy erővel taszít előbbre, a hit és dicsőség ma­­­­gaslatára. Ebbe a boldog és áldott országba, a hires­­ Árkádiába vágytam én, s mig a fentebbi sorokat elolvassa a szives olvasó, az alatt én már jól behatol­­­­tam emez irigylendő paradicsom belsejébe. Amint gondtalanul haladnék vándorbotommal kezemben, — hát egyszer csak egy nagy várost lát­tam magam előtt elterülni. Kérdeztem egy szembejövőtől, hogy hívják ezt a­­ várost? s az felelte : „Jóföld“-nek. Lám még a neve is milyen jól hangzik. Még a nap alig hagyá el a földet s már én a város széles utczájára értem. De mennyire elbámul­tam az első látmányon. Az eltűnő nap viszfénye, az úgynevezett esti szürkület, még teljes erejében ural­kodott, ugyannyira, hogy olvasni is bátran lehetett volna, szóval még világos volt , és már az utczákon javában égtek a lámpák. — Talán Diogenisek laknak itt, gondoltam magamban, kik „embert“ keresnek tulajdon szülőföl­dükön? De csakhamar felvilágosított az esti szürkü­let s a gáz világa mellett egy gesztenyesütő leány — ki ugyancsak kacsintgatott felém élénk nagy szemei­vel egy utczasarkon. — Miért ég itt a lámpa nappal! kérdi ön ? szólt­­ hozzám a leány; — mert a kalendárium holdfogyat­kozást jelöl ; ha majd sötét lesz, akkor meglássa, — el fogják oltani. — Furcsa! itt az emberek nappal nem látnak eléggé, éjjel pedig kerülik a felvilágosodást. Milyen visszásság ez?! Vagy talán itt épen a fonák dolgok jutnak diadalra? — Igaza van uram! szólt egy bosszús nagy kaputos ur, ki meghallotta szavaimat. Lássa kérem, nálunk a hordót nem akkor szokták bedugni, mielőtt elfolynék a bor, hanem miután már elfolyt. Vagyis nem akkor csináltatjuk csatornáinkat mielőtt a ned­ves ősz beállana, hanem akkor, midőn már az özönvíz a nyakunkig ér. Ekkor aztán fúrnak, faragnak, ás­nak, — az utczákat eltorlaszolják Szt.-Gellértnyi magas földhányásokkal és a jámbor békés lakos kénytelen otthon sütni a makkot, — vagy ha épen főbenjáró eset miatt mégis kénytelen kiütni az orrát, biztosítsa életét, hogy legalább ingyen ne fúljon bele a torlaszok habarékjába. Ezzel ott hagyott,, én pedig mentem tovább. — Ni, ni!­amoda utat csinálnak; két-három marc­ona paraszt követ tördel; szent isten! ezek a munkások bizon­nyal Mátyás király három restjétől vették eredetüket, mert oly kelletlenül folytatják munkájukat, mintha attól félnének, hogy még majd végére találnak érni a dolognak s majd kikopnak a zsíros napszámból. — No hiszen azt volna már most jó tudni, mikor fognak járni azon a makadámirozott uton?! . . . Ismét tovább mentem. Egy csinos kezecskéhez jutottam, melynek kellő közepében egy szép kivitelű szobor diszeskedett. — Kit ábrázol e szobor? kérdém a körülállók egyikétől. — Anakreont­ volt a válasz. — Ah! emlékezem e névre. — Azon uz egykor, t. i. még éltében, nagyon szerette a bort, — kezdé közlékeny ismeretlenem. Ivott, hogy bánatát mámorba fojtsa, mert sajnosan tapasztalá, hogy : „nemo in sua patria — próféta.“ — S most a háládatos ivadék így akarta leróni a kegyelet adóját. Halála után magasztalják, — élté­ben üldözték, s igy jön, hogy életében is kő, halála után is kő lett jutalma. — Ugyan kérem, — folyta­­tom a társalgást, — mikor leplezték le e szobrot? — Az idén, egyébiránt, ha érdeklődik iránta, bővebb felvilágosítást nyújt azon album, mely a le­leplezési ünnepély alkalmára szerkesztetett. — Kapható még az? — Óh quantum satis. Itt nálunk az írók csak azért dolgoznak, hogy belebukjanak vállalataikba. Ez az ő privát passiójuk. írnak, hogy koplaljanak — Hát így pártolják itt az irodalmat? — Pártolják itt uram, de inkább a külföldit, mint a miénket, mert amaz idegen, mig ez csak — honi. Az „idegen“ pedig inkább bír az újdonság inge­rével, — mint a „honi“, mely megszokott, minden­napi, unalmas. Aztán meg annak pártolása kívül is esik a bon­ton kívánalmain, — legalább a „társaság“ azt hiszi. — Hát van itt aristokráczia ? — Van-e? bizony van uram, válaszolt az én árkádiai ismeretlenem Ha önnek terhére nem lesz, megismertetem úgy futólag e város társadalmi életé­vel, mert úgy látom, ön „jöttment“; e kifejezés ná­lunk bevett szokás — azért tehát bocsánat, nyelvem megsiklott. És most mindenekelőtt megjegyzem, hogy itt valódi kaszt-rendszer uralkodik. — Ah! — Vannak itt : urak, diákok és parasztok. Az urak két osztályba sorozandók; vannak arisztokrata­­urak és aztán demokrata­ urak. Amazoknak vagy van pénzök, vagy nincs. A­mi ugyan egyre megy, mert mindkét esetben ép úgy hallgatnak erszényük tehet­ségéről, mint a­hogy e szobor hallgat itten. — De a gazdagok csak mégis áldoznak néha­­néha a közjóra? — Ha kétszer annyi lesz után­a a nyereményük. H­a­ üzleti világot élünk, századunkat kalmár-szellem lengi át. — De most térjünk át a demokrata urakra. Ezek egymástól függenek. Valódi consortium. Mind „urambátyám“ és „uramöcsém“ egymással. Ezeknek különös gyöngéjük a — politika. Napokon át intéz­­getik az ország dolgát; opponálnak, disputálnak, — azután megint csak kibékülnek egy-egy velős kérdés felett; s az igy megállapított tételeket sietnek ter­jeszteni az alsóbb rétegű publicum között. A jámbor pórság (ez a kaszt-rendszer utolsó foka) ihletett pie­­tással hallgatja vezéreik malasztos prelektióit, elva­kultan nézik a politikai iránytű mozdulatait és aztán­­ nagy bölcsen feketét vagy fehéret kiáltanak, a mint t. i. nekik diktálva van. — És most bocsánat, beszélgetésünket kényte­­­­len vagyok félbeszakítani, — teljesen besötétedett, a kert ajtót is zárni akarják, aztán­­ az óra és én j színházba készülök — Mi az, hát önöknek színházuk is van? — Meghiszem azt, még pedig minő! — Hát a társaság arányban áll az épület nagy­­­­szerűségével? — Mindenesetre megállja helyét. — Ha terhére nem lennék uram, elkísérném önt. — Örvendeni fogok rajta. Ezzel elindultunk, s egy nagy, fényesen kivilá­gított épület elé értünk, melynek ajtaján nagy ezüs­tös botu portás fogadott. Jegyet váltottunk s bementünk a színházba. „Párisi élet ”-et játszották. A mint fölhúzták a függönyt, nem tudtam a­­ páholy közönségre, vagy a színpadon levőkre hallgas­sak-e? — oly hangos volt mindenütt az előadás. De óh csuda! egyszerre néma csend állott be, még a közönség körében is. Vajon mi oka lehetett e nem várt fordulatnak ? Felelet : a cancan. A látcsövek mozgásba jöttek, aztán a szinpad­­i­nak szegeztetek, melyekből a gyújtó szemsugarak s tüzes rakétaként hatoltak be a tánczosnők öltönye titkaiba. A táncznak vége, — az illusiónak is vége, de kezdetét vette oly óriási tapsvihar, melytől ezer sze­rencse, hogy össze nem dőlt a magas boltozat. — Hát annyira civilizálódva van már önöknél­­ a szemérem, hogy el sem pirul ily idegbóditó látvá­nyokra, sőt freneticus láz fogja el és újra gyönyör­ködni vágyik a ledér világ érzéki találmányán?­ .. — A puritánok menjenek templomba, ne pedig „itt“ bíbelődjenek erkölcsi eszmékkel, —hangzott hátam megöl. Megszégyellem­ magamat. A világért sem szól­tam volna többet, szomszédomhoz Csak gondolkoztam némán s gondolataim eredménye az­­on, hogy az a híres árkádiai élet is csak olyan, mint más élet; ha­sonlatos a freskóhoz, mely messziről mutat, de ha közelről megnézed, látni fogod annak darabos voltát. i ________ j Újdonságok. — A téli napok­, közelednek, az őszi ködös idő­­ eszünkbe juttatja a hosszú esték unalmát. Váljon nem volna-e ideje már városunkban és a vidéken is a felnőttek oktatását megkezdeni? E kérdést már lapunk többször felemlítette, azonban még eddig Debreczenben a többszöri nyilvános felszól­amlásnak nem volt semmi eredménye. Nemcsak Debreczenben, hanem az egész vidéken a leg­szebb törekvés az lenne , ha azon nemesen buzgó emberek , kik ezen ügyet szivükön hordozzák, rövid idő alatt meg­tennék a kellő lépéseket, s igy még a téli időszak alatt­­ kezdetét vehetné a felnőttek oktatása. Ezen eszmének­­ érvényre emelése az egész hazában már eddig is áldásos­­ eredményeket idézett elő.­­­ A helybeli kapitányi hivatal figyelmébe ajánljuk azon fontos rendeletet, mit Kassa város ka­­­­pitányi hivatala a cselédrendszert illetőleg legújabban az ottani közönség tudomására juttatott : „A cseléd­rendszer értelmében köteleztetik min­­­­den cseléd 6 héttel új év előtt gazdájától megkérd­­­dezni, vajon szolgálatában továbbra is megtartatik-e? Azon esetre, ha cseléd továbbra a szolgálatban­­ maradni nem akar, gazdája által más szolgálat

Next