Katolikus elemi fiú- és leányiskola, Nyitra, 1906

A fonomimikáról. (Jelképes olvasás, tanítási módszer.) A tizennyolcadik század elején a szárazföldi köz­lekedés csupán a rögös, poros országútra volt kény­telen szorítkozni; m­ig az újabb kor vasparipája, egyszerűen mellőzi azt s végig száguld virágos réte­ken, hegyeken-völgyeken át. A mi a gőzgép a kultúrának, az a fonomimika az olvasás tanításának. A fin­ is letéríti az olv. taní­tását az eddig haladt poros, rögös országútról a virágos rétre — a legkedvesebb gyermek játszótérre — hol tarka lepkék s víg szöcskék társaságában élvezi a 6 éves gyermek a játék örömeit, s ez élvezetében meg nem zavarja a frikailag kezelt elv. tanítása sem, mert az a játékkal karöltve jár, a játék pedig a fm.-kának tulajdonképeni fors­sza; ez önt életet a holt hetükbe, ez alakítja át különféle játékszerré, bűbájos vonzó alakokká azokat. A játék bizalmat gerjeszt a tanulóban tanítója iránt, mert az is vele játszik, vele mulat. Az olyan tanító, a­ki a gyermekhez nem tud leereszkedni, a­ki annak kedély világában nem ottho­nos, a­ki a gyermek játékában részt venni nem tud, — mert az neki esetleg derogál — nem fog tudni eleinte megbarátkozni a fonomimikával. De azt hi­szem, kevés oly tanító akad — különösen az uj­gár­i.

Next