Nyugat, 1930. július-december (23. évfolyam, 13-24. szám)

1930 / 14. szám - VÁSARHELYI-SELTMANN REZSŐ: GANDHI ÉS A FORRONGÓ INDIA

GANDHI ÉS A FORRONGÓ INDIA Ha a heroikus történelmi felfogás hívei lennénk és kizáróan egy kimagasló személyiség köré csoportosítanánk mindazt a paradoxont, amit az indiai film a mai kor embere előtt leperget, akkor azt az állítást is meg lehetne kockáztatni, hogy egy félmeztelen gnóm forradalomba vitt és céltudatosan a törvénynek való ellenszegülésre nevel egy 320 millió lelket számláló, geográfiailag különálló földségnek több, mint a felét. A szétálló fülű, törpe, aszkézistől kiszáradt, rozoga testű, idomta­­lan fejű gnóm, aki idáig tudott juttatni 200 millió embert. Mohandasz Karamcsad Gandhi, londoni diplomával bíró ügyvéd, jelenleg 61 éves, úgyszólván gyermekkora óta nős, több gyermek atyja, hinduktól és ellenfeleitől, a mohamedánoktól egyaránt Mahatmának, szentnek neve­­zett férfiú, akinek megnyilatkozásaira ma az egész világ felfigyel. Ha na­­ponként több óráig tartó meditációjából, amelyben senki és semmi meg nem zavarhatja, feléled a külső világ számára, akkor sötét, de végtelen szelídséget sugárzó szemeinek pillantása fékező erőt jelent milliók szá­­mára. A lemondásnak és teljes önzetlenségnek ez a világszerte tisztelt mintaképe annyira őszinte tudott lenni, hogy ő, akire a hírnév teljesen közömbös, saját maga írta meg életrajzát The Story of my Experiments with Truth (Az igazsággal való kísérleteim, Ahmedabad, 1929) címen. Valójában igazi etikai mű ez, nem biográfia, hisz a külső életadatok álta­­lánosan ismeretesek. 21 éves korában ügyvéd lett, miután hosszas csa­­ládi tanácskozás után elengedték Londonba, de nem minden feltétel nél­­kül. Atyja puritán egyszerűségű miniszter volt egyik északnyugati feje­­delemségben és egyetlen rúpia örökséget nem gyűjtött családjának; anyj­­át pedig Augustinus anyjához, Monicához hasonlítják jámborsága miatt. Mielőtt Gandhi útrakelt, fogadalmat kellett tennie, hogy nem eszik húst s ő vegetáriánus maradt Londonban is, később is, sőt máig is a brahmán étkezési törvények alapján állva a marhahúsevés ellenzője és a tehén szentségének egyik elismerője — oly körülmény, amelynek fontossága igen nagy, mert ez 200 millió ember számára parancsot jelent. Húsz évig a délafrikai Natal brit gyarmaton élt Gandhi és jelentős ügyvédi praxis­­ával már vagyont szerzett, amikor egy szép napon... Egy szép napon az történt vele, ami Kipling Zung­er Book-jának mi­­niszterével, Dászsszal történt. Az történt, ami Indiában már oly gyakran meg szokott történni és ami Buddhával is megtörtént: egy szép napon bevágott az átalakulás, a teljes, tökéletes lelki átalakulás és ahogyan Dász miniszter őexcellenciája ledobta magáról a díszes ruhát, eldobta magától a vagyont, címet, rangot, nevet, családot, az egész külső világot, mindent, hogy nekivágjon mezítláb és félmeztelen, mint erkölcsi tőkés létesülést, nirvánát kereső yogin, a dzsungeleknek, falvaknak és városok­­nak, egynapi morzsánál többet el nem fogadva, meditálva, tanulva, tas­zítva és példát adva. Gandhit szó szerint úgy kapta el az atavisztikus átalakulás, mint Kipling miniszterét, akkor ütött le rá, amikor in florikus volt és ő egyik napról a másikra félredobott mindent, elsősorban a va­­gyont, amelyet a natáli kiszipolyozott indiai munkások közt osztott fel. Ezeket még védte, de már mezítláb, közben Tolsztojjal levelezett, a búr háborúban betegápoló szolgálatot teljesített, egy honfitársát, aki félre­­vezettetve, ellene merényletet követett el, ő maga védte a bíróság előtt, a világháború előtti évben pedig hazament végleg és szűkebb hazája

Next