Nyugat, 1937. július-december (30. évfolyam, 7-12. szám)

1937 / 11. szám - Halász Gábor: Magyar századvég

322 HALÁSZ GÁBOR: MAGYAR SZÁZADVÉG nászúton van a tudással. És munkájukba is a zsúfoltat és a pontosat, az imént átéltet és visszaidézettet, a napsugár csillogó játékát és a kemény világosságot szeretnék bevinni és letörten érzik a lehetetlent; egyszerre boldogok az élményeikben és boldogtalanok az írásban, keresik a lírát és rettegnek a dilettantizmustól, érzik, hogy művészek és szeretnének tudósok lenni. Beteges felelősségérzettel írnak. Justh Zsigmond nemcsak a mintái kedvéért ad regényeinek tudományos alapvetést, (regényeit tanulmányoknak nevezi); a maga szenvedélye a fegyelem, mint a meg­figyelés és az értekező hajlam is, a megfogalmazott tézis és az önmagu­kért, pusztán leleplező gyönyörűségből feltárt kis realista részletek. Szenvedélye az arcképgyűjtés, a beszámoló a típusokról; a Fuimus­ban nagyvilági holt lelkek között, kastélyról kastélyra hajtat és gazdagon sorakozik a sokféle illusztráció az egyetlen tételhez: a hanyatláshoz. Az esztétában megmutatkozik a moralista. A kor betegségét, az akaratgyen­geséget is érti variálni és epikussá avatni, akár a Pénz legendája férfiak között habozó grófnőjét, akár a kallódó dzsentri tespedő urait, házsár­­tosságba veszett vénkisasszonyait, tehetetlen fiataljait mutatja be, vagy a művészvér tettet bénító beütését, a folytonos öntudatos gondolkodás és öntudatlan érzés szélcsendjét. Hiába minden erőfeszítés; az évszáza­dos formákon, átöröklött kategóriákon, az egyszerre nemes és szánni­­való gyengeségen nem lehet változtatni. A családból kiszakadhat a ge­­niális egyén, a család puhán és tehetetlenül ágyazódik az ősi osztályba, osztva annak elkerülhetetlen végzetét. Justh először talál rá a magyar irodalomban a családra; az osztály drámája benne tükröződik, átlagtag­ját teljesen meghatározza és még a kivételest is megjegyzi bélyegével: «f­urcsa világ ez nagyon ... — mondja Lipót, a nagy festő, rokonairól — az érzékenykedés világa és azt hiszed, mi, te és én többet érünk, mint amazok? Szó sincs róla... ismerlek titeket, mint magamat. A különb­ség csak abból áll, hogy «fajtánk» tulajdonai nálunk valamivel finomab­bak, velenczei üveg finomságúak lettek. Az érzékenykedésből szenzitiviz­­mus lett, a szőrszálhasogatás nálunk töprengéssé evolválódott, azért, édesem, te is, én is, életképtelenek vagyunk, csakúgy, mint ők és éppen olyan szánalomraméltók vagyunk, mint ők. A pusztulás kezdete... erje­dés nálunk, náluk, mindenikünknél...» Justh Zsigmond rövid élete alatt a század haláltáncát próbálta kör­képbe fogni. A századét, amely, mint minden korváltásnál, egyúttal az uralkodó rétegé is, túlérett, jómódban elernyedt, uralmat megszokott, parancsolást elfelejtett, révedezésre hajló uraké, tökéletes emberpéldá­nyoké, tökéletlen társadalomé. Nincs orvoslás a bomlásra, csak a be­helyettesítés, az elpusztult szövetek pótlása friss, elhasználatlan anyag­gal, a nép regeneráló munkája. Mint jó barátja, Czóbel, ő is reális tulaj­donságokért bízik a népben, és nem elképzelt mítoszért, nem a népiség fantomjáért. Ugyanakkor mégsem csupán lélektani, még kevésbbé nyer­sen materiális a népfogalma: a magyar parasztban szívének eleve ked­ves világnézet öltött testet és e világnézet sorsa biztosítja jövőjét. Forma dat esse rei. A gazda a paraszt-racionalista, a magyar nép filozófiája a józan idealizmus, Justh és a Czóbelek szemében az eljövendő világkép alapja és az eljövendő világé, egyszerre erkölcsi és természeti törvény, egyszerre vágy és életlehetőség. Gányó Julcsa emelkedik, mert erős, mert a józanság erő­s így érzi ezt a gyengeségből és a századvégi szé­dületesből kikívánkozó. Korhangulat kínálta a biztos gyógyszert, mint annyiszor a válságokban annyi más csalhatatlant. De a lényeg mindig ugyanaz volt: hinni a közvetlen megújulásban, mert a válságból nincs

Next