A M. Kir. Vallás- és Közoktatásügyi Minisztérium Oktatófilm Kirendeltségének hivatalos közleményei, 1944 (9. évfolyam, 1-8. szám)

1944-01-01 / 1. szám

IX. évfolyam________ __1944. január_____________________­ szám A M. KIR. VALLÁS- ÉS KÖZOKTATÁSÜGYI MINISZTÉRIUM OKTATÓFILM KIRENDELTSÉGÉNEK hivatalos KÖZLEMÉNYEI A VALLÁS- ÉS KÖZOKTATÁSÜGYI MINISZTÉRIUM FILMÜGYEINEK ÉRTESÍTŐJE MEGJELENIK HAVONKINT SZERKESZTŐSÉG ÉS KIADÓHIVATAL, BUDAPEST, VIII. CSEPREGHY­ UTCA 4. — TELEFON: 330-926 A KÖZLEMÉNYEKET A KÖZÉP- ÉS KÖZÉPFOKÚ ISKOLÁK A FILMDÍJAK FEJÉBEN DÍJTALANUL KAPJÁK ELŐFIZETÉS: EGY ÉVRE 15 PENGŐ. EGYI­K SZÁM: 150 PENGŐ ^ A magyar nyelvi és irodalmi oktató­filmek módszeres felhasználása* Bognár Gyula, Jászberény Magyar nyelvi és irodalmi óra céljaira éppen elég film áll rendel­kezésünkre. A legnehezebb és a legfontosabb kérdés: hogyan kell a filmet módszeresen felhasználni? Bele tudjuk-e szervesen illeszteni az olvasmá­nyok anyagába? Ki tudjuk-e hatását kellőképen aknázni? E fontos kérdé­sek tárgyalásakor a következőkre kell figyelemmel lennünk. Az oktatófilm arra való, hogy olvasmányaink élményszerű hatását fokozza. Jelentőségét, az olvasmányhoz való viszonyát bizonyos tekintet­ben a rádió mikrofonja előtt elhangzó előadással, illetőleg a rádió hely­színi közvetítéseivel világíthatjuk meg. Akármilyen szép előadás hangzik is el a mikrofon előtt, mondjuk a szüretről, az semmiképen sem verse­nyezhet a helyszíni közvetítéssel, melynek során megszólal a gazda, a vin­cellér, az öreg kapás, a fiatal szellőkötöző lány, halljuk a hordók kongását, a szüretelők vidám énekét stb. A hallgató úgy érzi, hogy az élet egy való­ságos darabjával ismerkedett meg, az egész közvetítésen rajta van a valóság bélyege, százszorta jobban, mint a legszebb előadáson. Fokozot­tabb mértékben vonatkozik ez a filmre. Itt valóban látunk mindent, a képek a valóság erejével hatnak. Több valóságot, de egyben több hangu­latot is adnak, mint a legjobb olvasmány. Oktatófilmjeink egy-egy olvasmány szolgálatában. Nagy módszeres hiba lenne azonban, ha a filmet az olvasmányi anyagtól elszakítanánk vagy csak gyengén kapcsolnánk össze őket. A ki­indulásnak feltétlenül az olvasmányból kell történnie, s ha már az érdek­lődés teljes és úgy érezzük, hogy a film élményszerű, valóságerejű hatására A tanulmány I. részét lásd: Oktatófilm Közlemények 1943 dec. (12) számban. 1

Next