Oktatófilm Közlemények, 1948 (11. évfolyam, 2. szám)
1948-02-01 / 2. szám
XI. ÉVF. 1948 FEBRUÁR HÓ OKTATÓFILM KÖZLEMÉNYEK) . A VALLÁS- ÉS KÖZOKTATÁSÜGYI MINISZTÉRIUM FILMÜGYEINEK ÉRTESÍTŐJE MEGJELENIK HAVONKINT SZERKESZTŐSÉG ÉS KIADÓHIVATAL, BUDAPEST, VIII., CSEPREGHY UTCA 4. — TELEFON: 139-926 EGYES SZÁM ÁRA: 150 FORINT. — ELŐFIZETÉSI ÁRA EGY ÉVRE: 150 FORINT Az Oktatófilm Kirendeltségről G. L. A vallás- és közokt. min. 183.022/1947. VIII. sz. rendeletével az Oktatófilm Kirendeltség 1948 január 12-én megszűnt. Élt 13 évet. Rövid élet volt, de elmúlása mégis több annál, semhogy szó nélkül, vagy egy röpke „full"-tal elintézhetnek, mert ez a kisméretű, szerény kirendeltség a magyar iskolai tanításnak és általa a magyar művelődésnek nagy hatóerejű tűzhelye volt. Szerencsére ez a megállapítás, az erre illetékes tényezők, iskolák, igazgatók, főigazgatók és minden rendű és rangú hivatalok adataiból származik. Az Oktatófilm Kirendeltség az iskolai filmes tanításra való törekvésnek csak egy állomását jelentette. Még az első világháború előtt megindult a harc a filmért. Akkor Budapest Székesfőváros haladt az élen. Ezt letörte az I. világháború. Utána a magyar állam vette kezébe az ügyet és 8 esztendőn át (1924—1932) nyilvános mozikban tartott kötelező filmoktatást rendelt el. Havonkint egy előadás volt, valami féligmeddig tömeg tanításra is alkalmas film bemutatása által. Ez volt a második korszak . 1934-ben létesült az Oktatófilm Kirendeltség, amelynek munkáját, szervezetét, eredményeit fölösleges ismertetni. Van azonban, amit itt búcsúzóul nem fölösleges szavakba önteni. Ez pedig az, hogy azt a hosszú és sokszor elkeseredett hangon vitt harcot, amely az iskolai filmes tanítás ellen vagy érte folyt, — nálunk és az egész világon — az Oktatófilm Kirendeltség munkája véglegesen lezárta; munkájával urbi et orbi fényesen bebizonyította, hogy a filmmel tanítás az iskolateremben is lehetséges, hogy a pergőkép korszerű, nélkülözhetetlen tanító és nevelő eszköz. Jól és célszerűen beilleszthető minden iskola munkájába, mert se iskola-közigazgatási, se módszertani zavart nem okoz, ellenben a tanításra szánt anyag könnyű és érdekes átadásával az iskola kissé merev jellegét enyhíti, és általa a tananyag megtartása jobb, mint amit bármely más taneszközzel eddig elérni lehetett.