Oktatófilm Közlemények, 1948 (11. évfolyam, 2. szám)

1948-02-01 / 2. szám

XI. ÉVF. 1948 FEBRUÁR HÓ OKTATÓFILM KÖZLEMÉNYEK) . A VALLÁS- ÉS KÖZOKTATÁSÜGYI MINISZTÉRIUM FILMÜGYEINEK ÉRTESÍTŐJE MEGJELENIK HAVONKINT SZERKESZTŐSÉG ÉS KIADÓHIVATAL, BUDAPEST, VIII., CSEPREGHY­ UTCA 4. — TELEFON: 139-926 EGYES SZÁM ÁRA: 1­50 FORINT. — ELŐFIZETÉSI ÁRA EGY ÉVRE: 15­0 FORINT Az Oktatófilm Kirendeltségről G. L. A vallás- és közokt. min. 183.022/1947. VIII. sz. rendeletével az Oktatófilm Kirendeltség 1948 január 12-én megszűnt. Élt 13 évet. Rövid élet volt, de elmúlása mégis több annál, semhogy szó nélkül, vagy egy röpke „full"-tal elintézhetnek, mert ez a kisméretű, szerény kirendelt­ség a magyar iskolai tanításnak és általa a magyar művelődésnek nagy hatóerejű tűzhelye volt. Szerencs­ére ez a megállapítás, az erre illetékes tényezők, iskolák, igazgatók, főigazgatók és minden rendű és rangú hi­vatalok adataiból származik. Az Oktatófilm Kirendeltség az iskolai filmes tanításra való törek­vésnek csak egy állomását jelentette. Még az első világháború előtt megindult a harc a filmért. Akkor Budapest Székesfőváros haladt az élen. Ezt letörte az I. világháború. Utána a magyar állam vette kezébe az ügyet és 8 esztendőn át (1924—1932) nyilvános mozikban tartott kö­telező filmoktatást rendelt el. Havonkint egy előadás volt, valami félig­­meddig tömeg tanításra is alkalmas film bemutatása által. Ez volt a má­sodik korszak­ . 1934-ben létesült az Oktatófilm Kirendeltség, amelynek munkáját, szervezetét, eredményeit fölösleges ismertetni. Van azonban, amit itt búcsúzóul nem fölösleges szavakba önteni. Ez pedig az, hogy azt a hosszú és sokszor elkeseredett hangon vitt harcot, amely az iskolai fil­mes tanítás ellen vagy érte folyt, — nálunk és az egész világon — az Oktatófilm Kirendeltség munkája véglegesen lezárta; munkájával urbi et orbi fényesen bebizonyította, hogy a filmmel tanítás az iskolaterem­ben is lehetséges, hogy a pergőkép korszerű, nélkülözhetetlen tanító és nevelő eszköz. Jól és célszerűen beilleszthető minden iskola munkájába, mert se iskola-közigazgatási, se módszertani zavart nem okoz, ellenben a tanításra szánt anyag könnyű és érdekes átadásával az iskola kissé merev jellegét enyhíti, és általa a tananyag megtartása jobb, mint amit bármely más taneszközzel eddig elérni lehetett.

Next