Filmkultúra Muszter, 2009 (7. évfolyam, 1-12. szám)

2009-01-01 / 1. szám

2 EfraSy C JANUAR Hyppolit-öröm a Filmarchívumban Öröm ért minket. Láttunk egy nagysze­rű filmet. A Magyar Nemzeti Filmarchívumnak a Magyar Filmlabor közreműködésével, a Magyar Fejlesztési Bank támogatásá­val sikerült digitálisan restaurálnia az 1931-ben, Székely István rendezésében készült korszakos-kultikus magyar han­gosfilmsikert, a Hyppolit, a lakájt. Azt hiszem, érdemes volt, mert ma is jó nézni, különösen úgy, hogy jobban lehet látni és hallani. Feltámad egy furcsa érzés. Az ember, ki tudja mióta, előfizet egy újságra, kiveszi a postaládából, és azt olvas­sa benne, hogy gondatlanul kezelik a magyar filmállományt. Nézzük a Hyppolitot. Eltűntek róla a harcok. Tónusos a kép, kibomlik a belső terek gazdagsága. Megjelenik Csortos Gyula, ezúttal emberi, nem pedig fehér arccal, bemutatkozik, és így szól: „Mi van a filmállománnyal?” Kabos Gyula visszafogott hebegésbe kezd: „A filmállománnyal? Hát, meg­van. Őrizzük... Negatívokat, pozití­vokat... Fémdobozokban, hűtött rak­tárakban, ahogy szokás... Meg azért gyűjtögetjük... Igen... 1998 óta van egy filmes köteleskópia-rendelet... Minden produkciónak le kell adnia egy kópi­át. A költség benne van a Magyar Mozgókép Közalapítvány állami támo­gatásában... Úgyhogy, nyugalom, kap­juk őket szépen.” Hyppolit rezzenéstele­nül megjegyzi: „Nézze, rangos helyeken nem lehet így válaszolni. Csak a szá­mok érdekesek, csak a számok.” Kabos előveszi a jegyzetfüzetét, és lapozgatni kezdi: „Csak a számok. Értem... Lássuk csak... Igen. Akkor mondjuk úgy, hogy... 2000 óta 256 magyar játékfilm érkezett, ennyi készült: 193 szalagon, 63 BETA-n, ma már elektronikus technika és hor­dozó is van... 1035 dokumentumfilm, 5 szalag, 1030 BETA... 184 kisjátékfilm és kísérleti film, 22 szalag, 166 BETA... 296 animációs, ebből 66 szalagos, 230 BETA... És van 63 tévéfilm is.” Azt mondják, az internetben többek között az a nagyszerű, hogy az egyetlen igazán demokratikus fórum. Itt minden­ki egyenlő, mindenki kifejtheti a vélemé­nyét. Aztán az ember fölmegy rá, hogy ismerkedjen mások gondolataival, és azt olvassa, hogy szándékosan hátrál­tatja a nemzeti filmvagyon törvény által előírt átkerülését a Filmarchívumba. A Hyppolit megy tovább. Haraszti Mici ragasztások és remegések nél­kül odaveti a vacsora alatt Kabosnak: „Drágám, miért nincs még itt ez a filmvagyon?” „Kisfiam, ezt már ezer­szer elmagyaráztam. Ez nem egy olyan vagyon, amelyből nyaralót és ékszere­ket vehetsz magadnak...” „Akkor meg mi értelme?” „Az, kisfiam, hogy azok az egykori magyar állami produkciók, amelyeket annyira szeretsz, például a Körhinta vagy a kedvenced, a Veréb is madár, állami tulajdonban maradjanak. Mert ha száz részre privatizálják őket a világ minden tájára, akkor nem lesz egyszerű látnod őket se tévében, se moziban, se DVD-n. Mit szólnál, ha a Nemzeti Galéria képeit kiárusítanák, és aztán úgy kéne ideszervezni őket, mint a Van Gogh-kiállítást?... Ugye érted?... Mindegy, a lényeg az, hogy sokakkal sikerült elérni, hogy az Országgyűlés által 2004-ben egyhangúlag elfogadott Filmtörvény úgy rendelkezik, hogy ez a vagyon a Filmarchívumhoz kerül. Később megszületett a Végrehajtási Utasítás is az átadásról. De akármit olvasol is, ez még nem történt meg. Várjuk... Úgy tudom, 2009 első hónap­jaiban kerül rá sor.” Felemelő érzés. Parlamentáris demok­ráciában élünk. És mindenki figyelheti otthon a törvényhozók munkáját. Az ember még mindig érdeklődik, bekap­csolja délután a tévét, hogy belenézzen az Országgyűlés ülésébe. És azt látja­­hallja, hogy az egyik képviselő megkér­dezi izgatott, enyhén felelősségre vonó hangon, mi a sorsa a magyar oktatófil­meknek. Nem semmisítik meg őket? Egy digitálisan restaurált film olyan, mintha most készült volna. Lassan vége, jön a klasszikus, sokunk által imádott csúcsjelenet. Csortos felsőbbrendű méltósággal távozni akar. „Uram, nem maradhatok olyan helyen, ahol nem lát­hatok oktató- és BKV-filmet.” Kabos Szerkesztőségi cikk végre felszabadul, összeszedi magát, és kivilágosodott arccal, minden remegés nélkül, tisztán érthető hangon elhadar­ja: „Téved uram, láthat. És nem megy sehova addig, amíg meg nem nézi az összest. Az Országos Tanszergyártó és Értékesítő Vállalattól vette át őket az Archívum, mert felszámolták a raktá­rukat. Mintegy 300 film. Indulhat a vetítőbe. Szép nagy, fűtött, egy remek projektor is van benne. És ha kiélvez­­te-kitanulta magát, ott marad. Ott marad, és megnézi a Magyar Híradó és Dokumentum Filmgyár anyagát, ame­lyet 1995-ben az ÁVÜ-vel az utolsó pil­lanatban mentettünk meg a megsem­misüléstől, a privatizálástól. Aztán várja magát a legendás Balázs Béla Stúdió több száz filmje, amelyeket az alapítvá­nya adott át rossz raktári körülmények miatt megőrzésre. És ha már nagyon elfáradt a szeme, végighallgatja az 1945 utáni állami magyar játékfilmek mág­nesszalagon őrzött hanganyagát, ame­lyet a Porcelángyárból mentettünk meg 4 állami filmstúdió, a Dialóg, a Hunnia, az Objektív és az Új Budapest anyagi támo­gatásával. Ki kell bírnia, mert a munka­társak is végighallgatták, amikor rend­szerezték és archiválták. Biztos zúgni fog a füle, de sebaj, majd pihenteti a néma játékfilmeknél. 1965-ben még csak 12 volt, a nyolcvanas évek végén 23, de most már, sok hazai és külföldi kutatás után, 50-et láthat, és 36 töredéket. Ugye örül? És végül, jutalomként, jöhetnek a felújított magyar filmek. Nem, nem kell lemondania róluk. Lesznek hagyomá­nyos eljárással újramásolt kópiák. 110 háború előtti hangos játékfilm, 297 a későbbi korszakból, 29 animációs film, 308 rövid-, dokumentum-, kísérleti film és híradó-különkiadás, az 1924 és 1967 között készült valamennyi heti híradó. A vetítések között 12 animációs rek­lámfilmet fogunk ismételni. De a közü­lük korszerűen is digitalizált filmek biz­tos jobban érdeklik. Végigélvezhet 146 magyar játékfilmet, 63 főiskolás vizsga­filmet, és a heti híradókból 880-at. Pedig a nagy élmények csak ezután jönnek. A hagyományosan már nem felújítható, digitális restaurálással szalagra került filmek. Biztos hálás lesz, ezért egyenként gratulálnia kell majd az összes mun­katársnak. Először le fog peregni egy híradó, ott lehet 1949. május elsején. Majd újra színesben láthatja a majd­nem fekete-fehérré fakult Ludas Matyit. Búcsúzóul pedig megnézheti önmagát a saját filmjében.” Örömfilm. Egy percre elfeledteti a valódi hibákat is. Kicsit megnyugod­tunk. December 17-én volt a nyilvá­nos bemutató a Puskinban. Reméljük, mások is megnyugszanak, és jóízűen ehetünk hagymát hagymával. (A szöveg hiteles, ellenőrizhető adatokat tar­talmaz a Magyar Nemzeti Filmarchívumról.) Gyürey Vera FILMKULTÚRA a Magyar Nemzeti Filmarchívum lapja felelős kiadó: Gyürey Vera site: www.filmkultura.hu főszerkesztő: Forgács Iván szerkesztők: Kovács Adrien (Krónika, Filmek, Arcok) Tanner Gábor (Muszter) Fazekas Eszter (Arcok, Képtár) olvasószerkesztő: Schiller Erzsébet korrektor: Kerekes Andrea A nyomtatásban megjelenő Muszter műszaki szerkesztője: Sóti Gábor nyomda: Érdi Rózsa Nyomda szerkesztőség címe: Magyar Nemzeti Filmarchívum 1021 Budapest, Budakeszi út 51/e telefon/fax: 394-5205 fő támogatóink: nka Nemzeti Kulturális Alap MAGYAR MOZGÓKÉP közalapítvány

Next