Örökség, 2008 (12. évfolyam, 1-12. szám)

2008 / 2. szám

Műhely - ÖRÖKSÉG Egy átszabás története avagy megalakult a Nyugat-Dunántúli Iroda ■ FIGLER ANDRÁS Az új évben arra ébredtünk, hogy átszabták a regionális irodákat. Volt, aki növekedett, ketten megszűntek, maradtunk heten a kilenc­ből, most már a regionális közigazgatáshoz igazodnak területeink. Megszületett a Nyugat-Dunántúli Iroda, Győr-Moson-Sopron, Vas és Zala megyék illetékességi területével, Íme a rövid történet: A kvázi regionális feladatokat ellátó Irodákat a KDH megalakulásakor 2001-ben hozták létre. Az akkor tervezett felosztás nagyjából meg­egyezett a maival, de közbeszólt a politika, megváltoztak a központok, és ezek elhelyezkedéséhez igazították az illetékességi területet is. (A tervben például még Szombathely szerepelt, de elsőbbséget kellett biztosítani Sopronnak!) Ezért a központtól távol eső területekből alakítottak ki külön irodákat (lásd: a Zala megyei keszthelyi irodát). Megjegyzés az utókornak: akkor két hétig - kormányrendelet híján - a mostani elnevezéssel Nyugat-Dunántúli Irodaként működtünk, és utána lettünk Soproni Regionális Iroda. (Arra már nem emlék­szem, hogy akkori elnevezésben is volt-e helyesírási hiba, mint a maiban.) A Hivatalban többen irtóztak a regional írástól, ezért aztán 2006-ban ki is vették ezt a szót az elnevezésekből. A Soproni Iroda a volt KOI és OMVH telephelyeire és állományára épült, és így itt Nyugat-Magyarországon megmaradt a három koráb­bi központ: Sopron, Győr, Szombathely. Mivel magam akkor már Szombathelyen dolgoztam, nem láttam szükségét a Sopronba való költözésemnek s ott egy központi iroda kialakításának, hanem inkább folyamatosan fejlesztve, mindhárom irodát úgy igyekeztem kialakítani, hogy a körülmények, leterheltség az ellátandó feladatokhoz igazodjon, így minden irodában két mű­emlékes, egy régész és nagy vonalakban ''megfelelő1' admi­­nisztrácó van. Ezt egészíti ki még Sopronban egy hatósági ügyintéző, s egy műemlékes Vas megyében, aki - utolsó lelkes mohikánként - Budapestről jár le. "Beállt” egy működési, ügyviteli rend, mely, feszes keretek között­­ néha kisebb, nagyobb döccenőkkel de olajozottan működött. 2007 elején már mindenki megismerte a 308/2007. kormányren­deletet, melyből kiderült, hogy az átszabásra 2008. január lejétől sor kerül. Többen kételkedtek, és nem hitték el, hogy ez elkerülhe­tetlen. Úgy látszott, van elég idő a felkészülésre, s adott időben min­denki ott áll majd a helyén, és olyan rendezetten indul a munka, mint annak idején a 110. napon. Halmi Nándor felügyeleti igazgató­val februártól leveleztünk az átalakítás lehetséges lebonyolításáról, s már akkor nagy vonalakban kialakultak a keretek: telephelyek, lét­szám, személyek. A tavasz vége felé megszakadtak a tervezgetések, nagy csönd lett. Nyáron lezajlott az elnökváltás és egyéb személyi vál­tozások. A nyári csöndben a Hivatal félig üres (szabadságok, konfe­renciák, nyári egyetemek), amikor mindenki inkább csak tervezget, nem volt feltűnő a csönd. Szeptember második hetében kaptuk az első utasítást, hogy határozzuk meg az átalakításhoz szükséges lét­számkereteket. Ezt elküldtük - én bizonyosan, gondolom a többi úgyszintén. Vártuk, hogy mi lesz. A telefonom mind sűrűbben csön­gött, hívogattak kollegák Zalából, hogy mit tudok leendő sorsukról, de a nyugtatáson túl nem tudtam mást mondani. Októbertől elkezdtük összegyűjteni az átalakítás technikai feltételeinek (épület, infrastruk­túra) listáit, november végén már kérdőív is érkezett ez ügyben. Tovább vártunk, néhányan már nagyon elkeseredtek a bizonytalan­ság miatt. Érthető: közeleg az évvége s a Karácsony. Ki hova kerül, és a mi lesz kérdése foglalkoztatott mindenkit. Végre december 18-án délután megtudtuk a döntést, a létszám­keretekről, és a személyi változásokról. Kiderült végre, hogy van műemlék felügyelői státusz Zalában, s az majd a pályázat után valamikor (talán hamarosan) betölthető. Egy fölöslegessé váló, máshol hiányzó adminisztrátori hely is van, de azt sem lehet betöl­teni, mert még nincs lejátszva az elválás. Hamarosan kiderült, hogy közben az egyik reménybeli munkatársam - kilátástalannak látszó helyzete miatt - máshol keresett - és talált­­ magának munkát, egy másik pedig, mivel nem kapott vélt képessé­geinek, és elvárásainak megfelelő vezető beosztást, szintén távozik, így kezdtünk tehát január 2-án, "mindenki a helyén, rendezetten”! Helyzet: Különösebb gond nincs! Aki itt van, tudja és teszi a dolgát, ha kell, segít a másiknak, mert ez egy jó csapat. Most megint várunk egy ki­csit, remélve, hogy a helyzet normalizálódik s mindenki a helyére kerül, aztán meglátjuk, hogyan működik az egész. Az már világos, hogy nem lesz egyszerű a megszokott, bevált módon működni. Az irodavezető heti három, néha négy napot is utazgat az irodák, és ügyek, értekezletek között. Az áttekinthetőség egyre nehezebb, az egy kézben tartás szinte már lehetetlen. Ez a szervezet túlnőtte a kialakított kereteket, és gondolni kell a struktúra és a vezetési rendszer módosítására. A négy iroda egymástól nagyjából száz km távolságra van, én, sze­rencsémre, majdnem a közepén (ideiglenesen). Hozzánk tartozik 654 település, ebből 28 város, öt megyei jogú város. Kb. (nyilván­tartásunk pontossága miatt) 2300 műemlék, 12 MJT, nagy történeti belvárosok, kastélyok, kb. 8000 régészeti lelőhely és ezek éves szin­ten 15 000 ügyiratot "termelnek”. ■ Esterházy-kastély: három látogatói útvonalat alakítanak ki Három látogatói útvonalat alakítanak ki az eddigi egy helyett a fertődi Esterházy-kastélyban tavasszal, szeretnének többet megmutatni a műemlékegyüttesből, hogy még átfogóbb képet nyerhessenek az érdeklődők a kastély egykori életéből. A rész­leteket most dolgozzák ki. Idén folytatódik a felújítás is, 1,7 milliárd forintos projektként nemcsak a külső homlokzat ren­oválása folytatódik a francia park felé eső részen, hanem a belső restaurálások is elkezdődnek. A térség turistainformá­ciós szolgáltatását ellátó Tourinform-iroda áprilistól a kastély­ban kap helyet. (STOP/Kisalföld) Fotó: Ci­vertan Bt.

Next