Ország-Világ, 1960. július-december (4. évfolyam, 27-52. szám)

1960-09-21 / 38. szám

A Rábaparton, a Sárvári Cukorgyár tőszomszédságában, nagy csapat fiatal szorgoskodik. A fiúk kezében kapa villan, a lányok kosárba szedik a zöldpaprikát. Egy kilométerrel odébb, már jócskán bent a házak között, a piactéren, ismét fiatalokkal találkozunk. Két tizenhat év körüli fiú zöldpaprikát árul. Tolonganak körülöttük a háziasszonyok. »Kik ezek a legények?­« — érdeklődünk egy testes nénitől. Először csodálkozó szemöldökrándítás a felelet. Végigmér, és csak később enyhül meg, ami­kor megtud­já, idegenek vagyunk a városban. Hát akkor honnan is tud­hatnánk? — A mi fiaink! — mondja nagy öntudattal. — Ezek a gimnazisták. Az a kisebbik, a szőkehajú épp az én unokaöcsém . .. A néni fél perc múlva elárulja, hogy a gimnazisták a maguk termelte zöldségfélét hozzák piacra. Húsz perccel később a Tinódi gimnázium igazgatói irodájában forgatjuk a Medvegy Antal igazgató által elénk tett gépelt lapokat. A ,,Példamutatás Ifjúsági Szövetkezet" — célja, hogy:­­*■... az Ifjúság a beszerzéstől a termelésen keresztül az értékesítésig a maga munkájá­ban ismerje meg a szövetkezeti gaz­dálkodást . . . Kerüljön kapcsolatba a gyakorlati élettel, kapjon követ­kezményekkel járó feladatokat­. •Célunk, hogy példát mutassunk a tanulókon keresztül a szüleik felé, a szövetkezet megszeretésére«. »A KISZ-szervezet a Példamutatás tsz-t a magáénak tekinti .. . egyik leg­fontosabb belső politikai munkájá­nak tartja«. — Tulajdonképpen hogyan született meg a szövetkezet? — A politechnikai oktatás részeként — magyarázza Med­vegy igazgató. — 377 diákunk­nak, megfelelő műhelyek híján, csak így tudtunk szakképzést biztosítani. A föld megszerzésénél, az oktatási- és munkalehetőségek megteremtésénél a kis Sárvár a társadalmi összefogás ragyogó példáját szolgáltatta. A pedagó­gusok lemondtak öt holdnyi il­letményföldjükről, és hatan ma­guk is beléptek a szövetkezetbe. A Cukorgyár adott egy üveghá­zat, másik öt holdat és egy szakképzett kertészt, akinek a bérét továbbra is fizeti. A helyi Mezőgazdasági Szakiskola mo­dern gépeivel elvégzi a nehéz talajmunkákat. Ezek átvételét minden esetben szigorúan elis­mertette, de idáig még soha nem Az érdeklődést odakint az üvegház tőszomszédságá­ban folytatjuk. — Nem lenne jobb strandolni? •— kérdezzük az egyik nagy­lányt. Nevetve válaszol: — Jut idő arra is! Naponta csak 3—4 órát dolgozunk ... — Három—négy órát? És mennyi a kereset? — Tavaly 13,50 forint jutott egy munkaegységre, ami azt jelenti, hogy sokan közülünk ezer forintot szereztünk a szü­netben. Órabérre számítva job­ban fizettünk, mint amennyit diákoknak a MÁV ad... — De kell is egy kis zsebpénzt — teszi hozzá komolykodva, egy öltözködési gondoktól terhelt családanya arckifejezésével. Bi­zonyára kell. Az azonban időbe telt, amíg a munkájuknak is megbecsülést teremtettek. Kez­detben ugyanis az elszekerező egyéni gazdák alig-alig rejtették bajuszuk alá mosolygásukat. Ké­sőbb azonban eltűnt a gúnymo­soly, főleg, amikor még a szélben vetett mák kacskaringós sorai is rekordtermést adtak. Végér­vényesen azonban akkor nyer­ték meg a szíveket, amikor dik­tálni kezdték a zöldborsó és zöldpaprika árát a piacon. A jobbat olcsóbban a világ minden háziasszonya szívesen vásárolja. (Kivéve a MÉK­ piaci árusát, aki a »­konkurrenciára« annyira fel­bőszült, hogy egy alkalommal egyszerűen felborítgatta a gim­nazisták kosarait...) — Kik a dolgosabbak, a lá­nyok vagy a fiúk? Egy pelyhedző állú fiatalem­berből tüstént előbukkan a «­férfiöntudat«. Legyint: — Ah! A lányok csak a pepe­cselést szeretik! A valóság az, hogy a lányok lelkiismeretesebbek. A fiúk a gyorsan végrehajtható, mutatós tettek emberei. Kiásni 50 mé­ternyi öntözőcsa­tornát! Hajrá, gépkocsira hányni a burgonya­­termést! Hajrá! Beemelni a szi­vattyú motorját! Ez jó mulatság, férfimunka. De azért becsülettel megfogják a tolókapa szarvát is és dolgoznak, ahogy a körülmé­nyek követelik. — Mindenesetre nem sírtunk a káposztáért, mint Mária! — szögezi le nagy büszkén az előb­bi férfiember. K. Mária ugyanis, az egyik nagylány, még Szom­bathelyen jártában is sírva fa­kadt a közeledő esőfelhők jég­veszélyt sejttető fenyegetésére, mert: — Jaj! Mi lesz otthon a ká­posztával?! A kertészkedés azonban első­sorban nem jövedelemszerzést, hanem tanulási célt szolgál. A szaktudás bekerül az érettségi bizonyítványba is. Hogyan? Mi­lyen formában? — Nem tudjuk! — A szakmunkási képesítés­sel lesz egyenértékű! — Dehogy! Csak azt írják be, hogy mennyit kell még valame­lyik »igazi* kertészetben dolgoz­ni, ahhoz, hogy szakmunkások legyünk — — hangzanak az egy­másnak ellentmondó válaszok. Ezen a téren még teljes a bi­zonytalanság. (Természetesen a második vélemény a helyes. A fiatalok csak szakmunkás elő­képzést kapnak, utána — bizo­nyos idő múlva, — letehetik a szakmunkás vizsgát.) Sokuk számára azonban nem jelent problémát a szakmunkás képesítés. Míg a megelőző évek hosszú során át senki nem je­lentkezett innen az agrárfőisko­lákra, most a mezőgazdasági akadémiákra hárman, az Erdé­szeti Főiskolára ugyancsak hár­man iratkoztak, ők már végér­vényesen eljegyezték magukat az agrártudományokkal. Távoztunkban hat vállasabb, kéknadrágos fiatalt látunk tevé­kenykedni a Rába-parton dol­gozó gimnazisták között. Újab­­ban a szövetkezet soraiba fogad­ja a kertészkedéshez kedvet érző cukorgyári kiszeseket is. Jó barátságban, együtt, közösen dolgoznak. Gimnazisták és munkásfiata­lok, ORDAS IVÁN fizettette meg. Amíg az öntözőberendezés el nem készült, a községi tűzoltóság gálánsan mindig a szövetkezet földjén végezte napi gya­korlatát, nagy telje­sítményű fecsken­dőkből bőven árasztva a Rába viz­ét a fejlődő nö­­­vényekre. Pártbi­zottság és ta­nács, földművesszö­­vet­kezet és szülői munkaközösség szintén pompás össz­hangban segített ott, ahol tudott. Gimnázium-és iolőhapu A lányok Inkább a nagy gondos­ságot kívánó, pepecselő, aprólékos munkát kedvelik A gépállomás egyik mezőgazdasági mérnöknője átkerült szaktanárnak a gimnáziumba. Munka előtt megbeszélést tart a fiatalokkal

Next