Ország-Világ, 1965. július-december (9. évfolyam, 27-52. szám)

1965-08-25 / 34. szám

A júliusban beköszöntő ősz idején megpezsdül a kulturális élet, a külső­re szürke és egyhangú santiagó­ i városközpontban. Az elmúlt hetekben vi­lághírű hegedűművész, Ruggerio Ricci koncertjét ünnepelte a város közönsége, ezekben a napokban a neves kórusdiri­gens, Robert Shaw vezényli, ünnepnek számító hangversenyestjeit. A »Teatro Municipal« patinás falai nem panaszkodhatnak. Forr és pezseg az élet az ódon épület minden zugában. Az imént még a Magyar Állami Népi Együttes tar­totta délutáni rendezőpróbáját a hatalmas színpadon, most, az esti órákban, hang­­versenyteremmé alakítják a színpadot, s a hagyományos koncert­hangulat vibrál a levegőben. Kandeláberek gyulladnak a színpad szélein, magasra emelkedik a ze­nekari süllyesztő, benépesül a színpad. Magam is itt, a rendezői kapcsolóasztal függönyrejtekében várom a híres vendég, Robert Shaw feltűnését. Nem ilyennek képzeltem. Az otthoni rá­dióadásokból ismert és megcsodált opera­felvételek kórusának, a »Robert Shaw Kórusnak« atyamesterét és névadóját, va­lami misztikus, valami más külső jelení­tette meg képzeletemben. Magam sem tu­dom milyen megjelenést, milyen egyénisé­get vártam. Egyet értek, »mást«. Magas, atléta-termet, széles, szinte »vízipólós« vállak, pirospozsgás, ránctalan arc, kék szemek, őszbe fehéredő, félrefésült haj . .. így rögzítem, míg a közönség felállva köszönti. Azután feszült csend és várako­zás, majd felcsendülnek a mű, áhítatot te­remtő első tételének varázsos hangjai. Bármily jól esne átadnom magamat a zene hangulatának, ki kell szakítanom ma­gam a bűvöletből, hogy megismerjem Ro­bert Shaw-t, a karmestert. Másnapra meghív santiagói szállására a Hotel Hiltonba. A Hotel Hilton hatodik emeletének szobái éppoly pompásak, mint maga az egész szálló. Robert Shaw itt fo­gad, és szívélyességének hőfoka — s ezt hangsúlyozza is — elsősorban »magyar«­­mivoltomnak szól. Hellyel kínál, s mély, zengő basszushang­ján mondatokba sűríti életét, és kórusá­nak, a »Robert Shaw Kórusnak« történe­tét. Kaliforniában született 1917-ben. A ze­nei pályán — maga is bevallja — tüne­ményes gyorsasággal emelkedett a legelső vonalba. 1948-ban szervezte meg első hiva­tásos kórusát s e kórussal a munkák so­rán már a legigényesebb szimfonikus mű­veket tűzte műsorra. Az »ez«­idei kórus már mutatta az újabb lehetőségeket, olyan operai repertoár elsajátításának útján, me­lyeknek nívós, magasszintű hanglemezfel­vételeiért már akkortájt is versengtek a hanglemeztársaságok. Pályájának ez az időszaka bővelkedett olyan tapasztalatok­ban, melyek egész életére »aranytartalé­kot« jelentettek önálló karmesteri munká­jához is. Koussevtzky-vel, Toscanini-vel, Stokowsky-val, Stravinsky-vel dolgozott együtt, s e karmester-óriások kisugárzása végképp eldöntötte benne a tusát, kórus­pszichológus mellett karmesteri álmait is realizálni kezdte. Ezidőtájt már az egész amerikai kontinensen híres lett, s a világ­ban is ekkor kezdett nemesen csengeni a »Robert Shaw Kórus« neve. Az oratórikus művek dirigálásának sikerrel megoldott feladatai után érdekelni kezdte a »csak« szimfonikus művek műfaja is. 1957-ben el­foglalta a Clevelandi Szimfonikus zenekar másodkarnagyi állását, ahol a zeneigazgató a világhíres magyar dirigens, Széll György. Ebben a minőségben évente, illetőleg sze­zononként 50—60 hangversenyt vezényel. Ebben az évben a Michigani Egyetemen is előadásokat tart. A »Robert Shaw Kórusról« kérdezem, s Shaw láthatóan élvezi, hogy az interjú nem a személyére vonatkozó intimitások tárgyalásából áll. Mint egy »elnyelt« fél­mondatában meg is jegyzi, az észak-ame­rikai riportokban már ennyi idő alatt ked­venc ételéről is nyilatkoznia kellett volna. A »Shaw« kórus 35 tagú elit­ maggal és 240 tagú amatőr létszámmal dolgozik. A 35 tag, »hangszerének« azaz hangjának fölényes művésze, abszolút lapról-olvasás­­sal és 15 éves rutinnal. A verseny állandó. A 240 amatőr énekesből állandóan »kiter­melődik« olyan énekes, aki tudásánál fogva »helyet követel« magának az elit-csapat­ban. Ez a társaság, rendszeres kórusmun­kát nem is végez. Alkalomszerűen, egy­­egy produkcióra készülnek, s az előkészítő munka gyorsasága a »rohanó Ameriká­ban« időben és pénzben térül meg. Elké­pesztő adatot mond ennek bizonyítására. Bach: »H-moll miséjét« közvetlen a hang­­felvétel előtt, mintegy 15 perces »előké­szítéssel« vették lemezre. Igaz viszont, hogy a tulajdonképpeni lemezre­ rögzítés­­nél, öt perc zenei anyagot átlag egy órai gondos munka után »nyilvánítanak« »Jó« »Maradhat«-nak. Érdekességként jegyzi meg, hogy a Clevelandban székelő »Ro­bert Shaw Kórusnak« mintegy 20—30 ma­gyar származású tagja van. Sorolom a Ma­gyar Rádióban hallott operafelvételek lis­táját, amelyeken a »Robert Shaw Kórus­­énekei, s ő érdekes módon mégsem ope­rai felvételeire büszke. Beethoven: »Missa Solemnis«-e, s Bach: »H-moll miséje« az, amelyeket mint »legjobb munkákat« em­leget. Külföldi útjairól kérdezem. Az elmúlt években nagy európai körúton járt, kóru­sával együtt, sőt a Clevelandi Szimfoniku­sokkal. Járt a Szovjetunióban, Jugoszlá­viában, de Magyarország — mint mondja — valahogy kimaradt a turné útvonalá­ból. Már azt gondolom, hogy anyagi prob­lémák miatt kellett országunkat elkerülnie, de megelőz, és elmondja, hogy koncert­­körútja költségeit az amerikai állam fe­dezte, s szívesen jöttek volna, vagy jön­nének bármikor Magyarországra. Zenész­embernek, muzsikusnak, dirigensnek, álom magyar hallgatóság, ahonnan olyan egyé­niségei születtek a világ zenei életének, mint Liszt, Bartók — mondja s a szépszá­mú magyar dirigens-nagyság felsorolásába kezd. Beszélgetésünknek a telefon kíméletlen berregése vet véget, mint mondja a »Pa­­nagra« légitársaság jelezte, hogy az alasz­kai repülőgép milyen időpontban indul. Kérdő tekintetemre elmondja, hogy más­nap Anchorage-ban lesz koncertje, Verdi: Requiem-jét vezényli, s a repülőgép a hangverseny előtt egy órával teszi le Alaszka földjére ... Búcsúzom Robert Shaw-tól, s mikor »Vi­szontlátásra Budapesten« köszöntéssel, rázzuk egymás kezét, mindketten hiszünk is benne, hogy a viszontlátás egyszer Bu­dapesten valóban létrejön. Hegyi Imre /­ y Santiagói találkozás ROBERT SHAW-val Schied­ Tóth János felvétele R. Shaw próbál a Teatro Municipal-ban

Next