Ország-Világ, 1966. január-június (10. évfolyam, 1-26. szám)

1966-02-02 / 5. szám

|­annonglass a márka, előállí­­t­­tója a magyar üvegipar.­­ Forgalomba hozza a FER­M­ION külkereskedelmi válla­lat. A magyar üvegiparnak évszá­zados hagyományai vannak. Ta­valy volt például a parádsasvári üveggyár alapításának 150. év­fordulója. A hazai üvegfúvómes­terség gyökerei még messzebb nyúlnak, egészen a középkorig. Kevesen tudják, hogy III. Béla magyar király már a XII. szá­zadban letelepedési engedélyt adott a Rajna-vidékről mene­kült német üvegfúvó mesterek­nek. A Mecsek hegységben a mai Ófalu község hajdani nevé­ben — Glashütte — őrzi ezt az egykor virágzó üveghuták em­lékét. A gazdag hagyományok elle­nére a legutóbbi évtizedekig az üvegipar mégsem tudott nálunk megfelelően kibontakozni. En­nek elsősorban az a magyará­zata, hogy a történelmi újkor kezdetén a török hódoltság, majd utána a nemzeti függet­lenségi harcok, évszázadokra bi­zonytalanná tették a szállítási útvonalakat. Így a középkorban virágzó magyar üvegfúvó mes­terség úgyannyira kihalt, hogy a XI. század elején kezdődő las­sú iparosodás során élő hagyo­mányok hiányában, cseh és mor­va üvegfúvó mestereknek kel­lett nálunk újrateremteni ezt az iparágat. Hódítás a nyugati piacon A magyar üveg az utóbbi években rohamos hódításba kezdett a nyugati piacon. Üveg­­kivitelünk az elmúlt három esztendő során évről évre több­millió dollárt hoz az országnak. Az elmúlt évtizedekben a régi kezdetleges manufaktúrák he­lyén új és korszerű üveggyárak épültek. A termelés növekedése, és a hazai üvegáru iránti kül­földi kereslet 1965-ben együtt szülte az egyetlen magyar mi­nőségi üvegmárkát , a Pannon­­glasst. A legnagyobb fejlődést az Ajkai Üveggyár érte el. A gyár 100 esztendeje alakult Úrkúton, a­­Bakonyerdő közepé­ben, mert akkor még fával fű­tötték az olvasztókemencéket. Első munkásai csehek és néme­tek voltak. Annak idején nehéz volt az üvegfúvók közé idegen­nek bekerülni. Családok uralták a szakmát és csak rokoni ala­pon, vagy beházasodással enged­tek maguk közé új embert. Az első évtizedekben magántulaj­don a gyár, 1900-tól kezdve rész­vénytársaság, és a felszabadulá­sig 300 fővel dolgozott. Az álla­mosítás idején 400 munkást fog­lalkoztatott. Ma viszont 1265 fős a létszám, és ebből 1150-en köz­vetlenül a termelésben dolgoz­nak. A gyár bővítéséhez 1954- ben kezdtek, 1958—62 között pe­dig teljesen új gyárat építettek, ötven millió forintba került és jelenleg a naggyá nőtt üzem te­rületén egyetlen olyan épület sincs, amely a múltból maradt­­ volna. Az elmúlt három évben 25 millió forinttal növekedett az évi termelési érték. A gyárban az átlag életkor: 24 év, 870 húsz éven aluli, a szakmát az elmúlt fél évtizedben kitanult fiatal dolgozik itt. Az új nemzedéknek bámulatos a formaérzéke, és meglepő az ügyessége. A gyár nagyrészt a fiatalok alkotásaival szerepel a külföldi kiállításokon, s az ott bemutatott egyedi ter­mékeiért, számos első díjat ka­pott már. Legszebb gyártmá­nyuk­­ az ólomkristály. Legna­gyobb sorozatuk a­­füstszínű kehelyszéria­. Ebből sokszázez­ret gyártottak, de kifogás eddig még nem merült fel. A­ ­­ ki először és ráadásul szür­kületben lép egy ilyen nagy gyár »kohójába­, azt a vö­rös színek játéka és a tűz látvá­nya fogja meg. Dante és Faust doktor »inferno»-jában ilyennek szülte az emberi képzelet az al­világot. Az egymás mellett so­rakozó kerek katlanokban folyé­kony tűz fortyog és a vöröses sárga háttér előtt félmeztelen emberek, izzó és verejtékező ár­nyak hajladoznak. Hosszú pipá­juk végén tűzgömb repked, mint a mesék tűzgolyója, s mire el­veszíti vörös színét és kihűl, már színtelen testet öltött üveg­kancsó, pohár, váza, százféle holmi lesz belőle. Percek alatt engedelmeskedik az ember aka­ratának az anyag. Naponta kilencezer féle for­mából 60 ezer darab üvegárut fújnak itt. Az elmúlt évben pe­dig a három nagy gyár — Pa­­rádsasvár, Salgótarján és Ajka — tízmillió darabot küldött a Feru­ionon keresztül a nyugati piac harminc országába. A gyorsan változó üvegdivat Ki hinné, hogy az üvegáru ugyanolyan divatcikk, mint a női ruha, vagy kalap: év­ről évre változik. Az exportőr szerint a hazai üveggyárak arról váltak híressé, hogy igen gyor­san követik a divat változásait, sőt a Ferumion piackutatásainak eredményeként a legutóbbi két­­három évben igen gyakran si­került a divat elébe mennünk. Pontosabban: a magyar gyárak termékei diktálták a nyugati üveg­divatot. Ezt igazolja a három nyelven — angolul, franciául és néme­tül megjelenő magyar "Üvegdi­va­tlap", az A-I-F (Artex-i-Fer­­mnion), rendkívüli népszerűsé­ge, tekintélye és befolyása Nyu­gaton. Az üvegiparban iparmű­vészek és formatervezők cso­portjai dolgoznak azon, hogy a vevő­k nyers óhaját­ modern és szép formákba foglalják. A pannonglass család legér­tékesebb tagjai az ólomkristály­ból készült metszett kelyhek, üvegdísztárgyak. A Ferunion vezérigazgató-helyettese, Simó Gyula véleménye szerint ebből nincs az a mennyiség, amit el ne tudnának adni.­­ Legnagyobb nyugati ve­vőink: az Egyesült Államok, Ka­nada, Anglia, Franciaország és Svájc. Kanadából már tavaly október végén félmillió dollár értékben rendeltek nálunk üveg­árust, amit az iparnak az idei év első hónapjaiban kell előállítani. Tíz év során tízszeresére nőtt a termelés.­­ Sajnos, ez is kevés. Sok rendelést vissza kell utasíta­nunk, mert márkánk sikeres piaci előretörését nem követte a párhuzamos gyári fejlesztés. Gondok A Ferumion tehát sikeres piaci úttörője lett a magyar üvegmárkának. Annál nagyobb most az aggodalma, hogy egyes, nem kellően végiggondolt,­­ta­karékosági­ intézkedések miatt veszélybe kerülhet a Pannon­glass jövője. Az üvegexport jó üzlet. — S még jobb lenne, ha bü- - ... Szabad­­szemmel, és mégis művészien 17

Next