Ország-Világ, 1966. július-december (10. évfolyam, 27-52. szám)

1966-12-21 / 51. szám

3 KARÁCSONYI ELŐKÉSZÜLETEK 2 1 PÁRIZS. Hangulatosan világítják meg a karácsonyfák a HHIB Vendôme oszlopot 2 LONDON. A híres Oxford Street karácsonyi fényben ragyog 3 VARSÓ. Ilyen kedves üvegfigurák függenek majd a lengyel karácsonyfákon. Javanacsecsemőfetó dmm tanulnak A most ötesztendős Hartmut Maier, a giesseni egyetem portásá­nak kisfia, már rutinos olvasó. Minden játéknál jobban szeret köny­vekkel foglalkozni. Egy teljesen automatikus olvasást tanító géppel érték el nála ezt az eredményt. Az érdekes gépet most tanulmányozzák a giesseni Egyetem Programozott Oktatási Intézetében. Az intézet vezetője Werner Correll professzor azt állítja, hogy már négy esztendős gyermekeket is meg lehet tanítani olvasni. A müncheni egyetem pszichológiai professzora Heinz Rolf Lückert, még ennél is tovább megy: szerinte, ha egy gyermeknek már vala­mennyi tejfoga kinőtt — tehát úgy két esztendős kora körül — meg lehet kezdeni az olvasás tanítását. A két tudós más-más módszert kíván alkalmazni. A müncheni pszichológus képes betűkkel telerajzolt, tarka kartonlapok segítsé­gével akarja a kisgyerekeket olvasásra tanítani, míg Correll, a már említett automatikus gépet használja fel erre a célra. A giesseni egyetemi intézetben elkészített tanítóautomata bő­­röndnagyságú készülék, amelyet gyerekjáték kezelni. A gyerekek­nek mindössze egyetlen piros gombot kell megnyomni, ha erre a fülükön levő fejhallgatón utasítást kapnak, így lassanként megta­nulnak képeket és fogalmakat, — amelyeket látnak és hallanak, — bizonyos betűcsoportokhoz kapcsolni. Az egyetemi tanárok szerint, mivel a kisgyerekek játékosan fog­ják elsajátítani az olvasást, ez egyáltalában nem lesz megerőltető a számukra, hiszen naponta mindössze 15 percet »játszanak« majd a géppel. Az egyetlen veszély legföljebb az lehet, hogy az ifjú ol­vasók túl hamar rákapnak a még nem nekik való újságok és köny­vek »fogyasztására­. (tímár­ 21

Next