Ország-Világ, 1967. január-június (11. évfolyam, 1-25. szám)

1967-05-10 / 19. szám

A világosító fülkéjében egy tíz év körüli kisfiú ül. Áhítattal és szomor­kásan szegeződik szeme az operaszínpadra. Lá­bán kötés, ezért nem vehet részt a Virágke­ringőben,­ amelyet pajtásai, az operabalett növendékei táncol­nak a zongora felszűrődő hang­jaira. A kisfiú arcán látom, hogy ő már gyönyörködik a Csipkerózsikában, amely május 14-én először kel életre Buda­pesten. Keskeny híd vezet a színpad­ról a nézőtérre. Amikor a ba­lettmester megállítja a keringőt, (magyarázza a kis táncosoknak, hogy az arány szépsége fontos, a színpad középvonalára ügyel­jenek), otr lemegyek a hídon a nézőtérre és onnan figyelem a próbát. A színpadon kevés a fény, a táncosokon többnyire fe­kete trikó. A háttér fala üres, a díszletek fonákja látszik. Fá­rasztó munka folyik, de a han­gulat türelmes, odaadás van a részvevők arcán. Nehéz feladat Csipkerózsika méltó felébreszté­se, de operaházunk balett együttese már azon a magas szinten van, hogy sikerül a va­rázslat. Mellettem Lőrinc György, az együttes igazgatója ül. Néhány perccel előbb irodájában a vál­lalkozás körülményeiről beszél­gettem vele. — Csajkovszkij Csipkerózsi­­kája szinte világszerte újjászü­letését éli. Bemutatták a londo­ni Covent Garden­ben, a párizsi Théatre des Champs Elysées­­ben, az utóbbiban marquis de Cuevas vándortársulata, amely tehát utazik is vele. Tavaly Bu­karestben és Bécsben volt a felújítása, legutóbb pedig a mi­lánói Scalában. Játsszák persze a moszkvai Bolsoj színpadán. Egy felvonásáról angol film is készült. Nálunk az ősbemuta­tó fő oka az, hogy általában előtérbe kerül a tánc, mint tánc, s a játék ragyogó lehetőséget ad e művészet csillogtatására, egyben pompázatos színpadi kép megteremtésére. Pétervá­­rott 1890-ben mutatták be elő­ször a Csipkerózsikát, francia balettmester, Petipa írta kore­ográfiáját, ő is tanította be. — Érdekes, hogy mostanában a figyelem Petipa felé fordult — jegyzem meg —, szovjet-fran­cia koprodukciós film készült róla. Tudtommal száz balettet tanított be Oroszországban. Ott is maradt, 1910-ben halt meg. — Nos, a mi színpadunkon Petipa eredeti koreográfiáját tanuljuk be. Petipa felfokozott igényeket támaszt a táncos iránt, a klasszikus tánc minden elemét használja, a legapróbb mozzanatokra is igényesen ügyelve táncoltat, gazdagon, színesen. — Több fényt kérek — mond­ja oroszul a színpadon sürgő­forgó balettmester. — A hátul levőket nem látom! A zongora elhallgat, Fráter Gedeon, a karmester leül szé­kére és a partitúrában lapoz. Mellette Pál Tamás, aki szintén vezényli majd a Csipkerózsikát. Akkor is jelen kell lenniök, ha csak egy szál zongora szól oda­­lentről, így lehet megismerni a balettmester elképzeléseit. Frá­ter Gedeon külön elutazott Bécsbe, hogy megtekintse az ottani előadást, mert szokatlan feladatot kell megoldania a ze­nekarnak, — ahogy Fráter mondta —, »mini-pillanatokra« is ügyelni kell, olyan igényes összhang van a zene és a kore­ográfia között. A balettmester dúdolja a dal­lamot, ahonnan folytatódik a Világtánc; édes melódiáját a rádióból olyan ■ jól ismerjük! Hagyomány nálunk, s döntő volt balett együttesünk fejlődésében, hogy szovjet balettmesterek ta­nítják be az orosz és szovjet táncjátékokat. Ezúttal Pjotr Andrejevics Guszev, a lenin­­grádi konzervatórium balett­mestere jött Budapestre. A ha­todik évtizedet taposó művész végtelen türelemmel, a mű iránti alázattal és pontossággal dol­gozik, hangja ellágyulóan sze­­retet­teljes. Februárban érke­zett, azóta folyik a feszült mun­ka, de a mesteren a fáradtság­nak semmi nyoma. A szünetben Kun Zsuzsával, az egyik címszereplővel beszél­getek róla. (Partnere Havas Fe­renc, a többi szereposztásban Orosz Adél és Róna Viktor, to­vábbá Kékesi Mária és Dózsa Imre lép fel.) Kun Zsuzsa jól ismeri Guszevet, aki 1948-ban Lepesinszkájával és Kondratov­­val együtt még mint aktív tán­cos mutatkozott be Budapes­ten, olyan műsorral, amely sokoldalúságát is bizonyította. Amikor tíz éve Kun Zsuzsa Moszkvában volt tanulmány­úton, Guszev igazgatta a Bolsoj balettegyüttesét. Egyébként a híres »Bahcsiszeráji szökőkút« ősbemutatóján ő alakította Gi­­rej kán nehéz szerepét, ezt az alakot valósággal ő teremtette meg. Kun Zsuzsa Novoszibirszk­­ben is találkozott vele, ott is dolgozott. — Melyek a világ távoli pont­jai, ahol már járt? — kérdezem Guszevet, aki miután egy kicsit pihent, társaságunkhoz szegő­dik. — Ausztrália, Új-Zéland. Kí­nában is sokáig dolgoztam, hat művet tanítottam be. — Miben látja Petipa kore­ográfiájának különlegességét? — Szerkezetének szigorúsá­gában, pontosan kidolgozott művészi képszerűségében. Ti­zenhat más koreográfiát láttam, de egy sem közelíti meg. — Megérett a mi együttesünk ennek az előadására? — Olyan fokat ért már el, hogy szükséges ilyen művel foglalkozni. Az ilyen játék már a klasszikus balett csúcsa. Az alacsony asztalkán ülve fotoriporter-kolléganőmre te­kinget. Fejéhez kapva meg­jegyzi : — Olyan képet csináljon ró­lam, amelyen szép leszek, mint Lord Byron és lobogó hajú, mint Beethoven. A Csipkerózsika című táncjátékot »felébresztő« balettmester, Pjotr Guszev Amikor a balettmester a balerinának vezényel 16

Next