Ország-Világ, 1967. január-június (11. évfolyam, 1-25. szám)

1967-01-25 / 4. szám

x \TJ/^ /-f fjn if) if) (íj '(íj LU Stockholmból jött, de stílusosan a Duna partján lakott, a Gellért­­szállóban. Reggelenként hosszú sétákat tett a hegyoldalon, ahogy ő nevezte, „kaptatón", hogy egy­­egy pillantást vethessen Budapest panorámájára, amely újra meg újra elbűvölte őt. Az emberek meg-megnézték, utánafordultak, ami nem csoda, talán nem átütő szépség, de bájos egyéniségű, já­tékos kedvű lány, akire valahogy oda kell figyelni. A pestiek meg­nézték, de nem tudták róla, hogy a világ egyik legünnepeltebb filmszínésznője, a svéd filmgyár­tás egyik legnépszerűbb csillaga, Harriett Anderssonnak hívják. Életében először járt Magyaror­szágon, és ez ebben az esetben nagyon fontos. Harriett Andersson, ugyanis egy különös sorsú, Duna menti ma­gyar lányt alakít a finn szárma­zású Jörn Donner „Mestergeren­da’’ című, Svédországban készülő filmjében. A filmbeli magyar lány különös sorsa a második világhá­ború tragikus napjainak egyenes folytatása és következménye. Ezt a lányt egy német koncentrációs táborból, ahol szüleit elpusztítot­ták, vitte Svédországba a Nemzet­közi Vöröskereszt. Húsz évvel ké­sőbb, ennek a felserdült, már nyelvében és kultúrájában is svéd lánynak csak egészen ho­mályos emlékei vannak Magyar­­országról, gondolat- és képzelet­­foszlányok. De egy nap, miután több szerelmi csalódás érte, s a biztonságot kereső vágyával ku­tatja élete értelmét és igazi élet­társát, a keserűségek óráiban, eszébe jut hajdani hazája, az „ál­mok földje”, és felteszi magában a kérdést: vajon ott is így tör­ténne-e? A kérdésre, amelyre mi most nem felelünk, majd a „Mes­­tergerenda” adja meg a választ. A mi szempontunkból most az az érdekes, hogy ezzel a kitűnő svéd színésznővel mintegy hazatalálóval beszélgethettünk. Budapest Harr­riett Andersson nagy élménye lett. Már nemcsak mint filmbeli magyar lány nézte a várost. Mintha igazi hazatérő lenne, önmagáról és elmúlt éveiről me­sél. Élete kész regény. Harminc­négy éves. Tizenhét éves korában már diplomás színész volt, azóta majdnem minden nap a közönség elé állt. Mint gyakran lenni szo­kott, pályája bukásokkal kezdő­dött. Azután sokáig jelentéktelen filmszerepeket kapott. A nagy for­dulat, a nagy siker beköszönte, Ingmar Bergman nevéhez fűző­dik. Az akkor már világhírű svéd rendező egy vékony, fejletlennek ható, kamaszodó leány alakítóját kereste, mert megfelelő színésznő hiányában már hosszú hónapok óta nem tudta elkezdeni „Egy nyár Mónikával” című filmjének forgatását. Véletlenül látta meg egy régebbi filmben Harriett An­­derssont, és már másnap szer­ződtette. A színésznő világsikert aratott a szerepben, és azóta hét Ingmar Bergman-filmben játszott. De Ingmar Bergman nemcsak film , hanem színpadi sikereit is megalapozta. A neves rendező, ugyanis, egy időben a malmöi színház igazgatója volt, s Harriett Anderssonnak kitűnő szerepek ala­kítására nyújtott lehetőséget. A művésznőt később Stockholmba hívták, ahol Anna Frank szerepét kapta meg. 1963-ban azután egy időre búcsút vett a színháztól. Az­óta csak filmekben szerepel. Úgy­nevezett „kortalan” színésznő. Sokoldalú tehetsége minden sze­rep eljátszására alkalmassá teszi, ennek köszönheti, hogy a világhí­rű Sidney Lumet, az ismert ame­rikai filmrendező Londonba kérte „Halálos affér” című filmjének felvételeihez. Majd pedig Holly­woodból kapott megtisztelő aján­latot. De Hollywoodnak nemet mondott. A fiatal rendező, Jim Donner, érdekesebb és izgalma­sabb világot kínált neki, mint Amerika. A „Mestergerenda” és­ A Duna menti magyar lány Stockholmban, hazájára gondol­t jelenet a most elkészült „Mestergerenda”­ című svéd filmből (Fotó: Sandrews Film, Stockholm ) Budapesten, jókedvében! 18

Next