Ország-Világ, 1970. január-június (14. évfolyam, 1-25. szám)

1970-01-21 / 3. szám

IRENA KAREL IMO3AIKI csak I Pl uram ! komédiákban? Magas, nyúlánk lány, szőke. Szelíd gúnnyal beszél önmagáról. — Irena Karel színésznő egy méter nyolcvan felett. Drámai álmokkal, de csak komédiákban játszott. A népszerű Teatr Komédia, a lengyel Vidám Színpad egyik vezető színésznője. A kis színházba esténként csaknem több mint 300 ember látogathat el — Irena Karel mégis világhírű. A tele­vízió és a film tette ismertté. 1965-ben végezte a varsói színmű­vészeti főiskolát, de már harmadéves korában film­főszerepet kapott. Máig készült tizenhat filmje közül Rybowski „Faji elő­ítélet” című munkáját szereti a legjobban. Úgy érzi, hogy ebben a nyugatnémet—lengyel koprodukcióban álmaihoz méltó szere­pet kapott. Pályafutásában máig ez az egyetlen eset, amikor egy rendező nem vígjátéki szerepre szerződtette. A színpadon csak egyszer, a főiskolán az „Ármány és szerelem”-ben kapott „ko­moly szerepet”, azután ott is a könnyed műfaj felé irányították. Mikor drámai álmairól beszélt, egyik tanára azt mondta: „A ko­média csak kezdet, s az vezet a drámáig.” Mivel még pályakez­dőnek vallja magát, nem türelmetlen és nem lázadozik. Legutóbb ismét sokat beszélt róla a világ. Az „Asszonyok köz­társasága” című filmben, egy bájos komédiában, óriási sikert aratott. Budapesten is járt, a Magyar Televízióban szerepelt, az első stewardess vetélkedőn. Egy sanzont és egy táncdalt énekelt. Pest­ről Rómába utazott, ahol az olasz televízió „Lássa Itáliát!” cí­mű sorozatában az egyik műsor útikalauza lett. Az első adás után Münchenbe és Párizsba hívták — de nem ment. Mert is­mét csak vígjátéki szerepeket szántak neki. — úgy látszik, a komédia a sorsom — mondja, s elneveti ma­gát. Olyan vidám és gúnyos, nem is tudom elképzelni, milyen lehet egy drámai szerepben ... -f- y///////Y///Y///////////////Y////Y ö, drága oroszlán . . . Fotó: Leopold Wdowinski — Varsó KUTYAHIDEGBEN - KUTYAFOGAT NÉLKÜL „Hosszú, néma zaj, rajta út se visz...” — mondja az orosz népdal. A magas északon, ha beköszönt a sarki tél, nincs is szükség útra — úgyis befújná a hó. Ilyenkor egyetlen közleke­dési lehetőség marad: be­fogni az évszázadok óta jól bevált rénszarvas- vagy ku­tyafogatot, és előre, torony­iránt. Jobban mondva csil­­lagiránt, mert a tökéletesen sima, legfeljebb a széltől barázdált hómezőn keresz­tül az ott lakókat a néha­­néha előbukkanó csillagu­kon kívül talán csak tájé­kozódási ösztönük kalauzol­hatja el a kívánt irányban. Azaz, mégsem. Mert így volt ez egészen sokáig, az utóbbi években azonban nagy konkurrenciája tá­madt a rénszarvas-közleke­désnek: a repülés. Repülő­gépek és helikopterek se­gítségével tartják a kapcso­latot az egymástól gyakran több száz kilométerre szét­szórt települések és a na­gyobb sarkkörön túli váro­sok között. Amihez hajdan napok vagy hetek kellettek, most néhány órás könnyű út csupán. Nyenyecek, ja­­kutok és a hideg égtáj töb­bi lakói helikopteren ugra­nak el a sógorhoz egy kis rokoni látogatásra, vagy éppen helikopterről terel­getik a több ezres rén­szarvascsordákat. Kevésbé romantikus? Lehet. De, hogy sokkal gyorsabb, ké­nyelmesebb, korszerűbb, az biztos. Nyenyec mama a fiával. A helikopterezés szemmel láthatólag nem viselte meg őket . . Fotó: APN 19

Next