Ország-Világ, 1975. január-június (19. évfolyam, 1-26. szám)

1975-02-12 / 7. szám

Beszélgetések a vizuális kultúráról LEGFŐBB LÁTVÁNY Kazimir Károly Kossuth-díjas rendezővel, a Thália Színház művészeti vezetőjével, a Törté­nelem alulnézetben nagy sikerű bemutatója után beszélgettünk. — Meg lehetne fogalmazni, hogy ma milyen szerepe van a magyar színházművészetben a színpadi „látványnak" — Látvány — a színházban —s önmagában nincsen. Csak célszerű látványt ismerek, amit az határoz meg, mit akarunk ki­fejeni vele. A revü látványos­ságát nem számítom ide, hiszen az­ annyira elválaszthatatlan a műfajtól, hogy nem is érzem látványosságnak. Köztudott do­log, hogy a látáskultúra fejlesz­tésében még sok a tennivalónk. A képzőművészetben a realitás­tól való kis eltérés is szenvedé­lyes vitákat válthat ki. Ugyan­akkor a színházi közönség ma már általában elfogadja, hogy egy jelzés: egy csupasz fa vagy egy kellék is kifejezhet valami­lyen hangulatot. Ez persze nem menthet fel bennünket az alól, hogy alaposan mérlegeljük, mit lehet, és mit nem. Fel akartuk újítani, ironikus hangvétellel, A falu rossza című népszínművet. Gondoltam, mulatságos lesz, ha egy az egyben a darabban elő­írt díszleteket állítjuk a szín­padra. És lám, a közönség őszin­te tapssal fogadta a díszletet. Ezzel bizony megbuktunk , mert túlságosan előre szalad­tunk. Ami nekünk nem sikerült, ____ sikerült az egész országot be­­járt giccskiállítás rendezőinek. Az emberek megértették és méltányolták szándékukat. Dan­te Isteni Színjátékénak színpadi változatát oratorikusan rendez­tem meg, a látványt a képzelet­re bízva. A poklot nem lehet megjeleníteni. Csak elképzelni­­ vagy átélni egy megsemmisí­tő táborban. Ha elmegyünk Buchenwaldba, s ránézünk egy rendezett, laktanyaszerű épület­sorra, tudjuk, hogy ez a pokol, ha nincs is ráírva. A látvány szempontjából érdekes összevet­nünk a színházat más művésze­tekkel, más közegekkel. A film valódi környezetet épít. Ha dísz­letet látunk a filmen, az furcsán hat. Ugyanilyen furcsán hat a színpadon a „valóság”. A műfaj törvényeit kockázatos dolog át­hágni. Én nem tartozom azok közé, akik féltik a színházat a televíziótól. A tévé válogatva, desztilláltan adja a látványt, s így felkeltheti — és fel is kelti — a vágyat az élő látvány iránt. — Hogyan kapcsolódik mind­ez a „népművelő színház”-hoz? — Ezt a fogalmat sokan vi­tatják, egyesek egyetértenek ve­lem, mások nem. Annyi bizo­nyos, hogy összetett fogalom, sok minden lehet mögötte. Úgy ér­zem, a mai művészetek közül a színház tartja a legjobban a po­zícióit. A műveknek törvényei vannak. Az Oidipusz király-t meg kell jeleníteni, szépen kell beszélni benne. Ez nem mond ellent a különböző oldott kísér­leteknek, annak, hogy sokféle forma létezik a világban. Széles a skála, egészen a szöveg nélküli vagy a sokkoló színházig, vagy éppen a teljes absztrakció és el­lenőrizhetetlenség állapotáig, amit a közönség nemigen fogad el. A távol-keleti művészet eb­ben példát adhat. A japán és kí­nai színház fél lábbal a földön áll, a valóságból absztrahál, s a legegyszerűbb, legiskolázatla­nabb néző képzeletét is magas régiókba emeli. És nekünk is ez a feladatunk: a képzelet felsza­badítása — jó irányban. A dol­gok persze egy időben léteznek. A színháznak sokféle igényt kell kielégítenie, s erre egyetlen szín­ház sohasem lehet képes. — Színházi életünk megfelel ennek az összetett feladatnak? — Igen. A legfőbb látvány nálunk: a mondanivaló. Tárttá­brán KÉSZENLÉTIEN Sólyom Ildikó örül a Korona eszpresszóbeli sikerének. A de­rűs ember a legjobb riport­alany: világosabban és — érde­kes módon — önkritikusabban látja a helyzetét, mint a szomo­rúságba süppedt. — Mi a véleménye önmagá­ról és a pályáról, amelyet ti­zenöt éves fejjel választott? — Milyen vagyok én? Szem­ből jó, profilból kevésbé. A pá­lya pedig változó. Egyik hó­napban harminchat előadáson játszom, a másikban kettőn. Az elkopás és a kikopás ellen egy­formán föl kell fegyverkeznie a színésznek: minden körülmé­nyek között meg kell őriznie magában a készenléti állapotot. A humor sokat segíthet. Annak is van például humoros olda­la, hogy a színész a fél világ­nak „alárendeltje”: az íróknak, a színház vezetőinek, a rendező­nek, a jelmeztervezőnek, a vilá­gosítónak és a közönségnek. De ha mindezek ellenére és mind­ezek segítségével létrejön vala­mi szép — annál nagyobb öröm kevés van a világon. — Számos önálló esttel szere­pelt már Budapesten és vidé­ken egyaránt. Mi vonzza a pó­­di­umművészethez ? — Bármily szép is a kollektív munka, időnként jólesik az em­bernek egy-egy olyan produk­ció, amelyet a saját elképzelé­sei szerint épít fel és kivitelez. Az Érzelmek, eszmék, szerel­mek címet viselte a Korona­beli önálló estem. A címhez nem fűznék kommentárt. A mű­sor anyagát olyan magyar írók és költők műveiből válogattam. Ha szerencsésebb csillag­zat alatt születnek, még köztünk lehetnének... — Sokat szerepel a rádióban. — Rádiózni nagyon szeretek. Annyi mindenre ad lehetőséget: versmondásra, klasszikus szere­pekre. — Iskolás korában grafikus­nak, könyvillusztrátornak ké­szült. A képzőművészet iránti vonzalma — elnézve a polcain sorakozó könyvek és albumok sokaságát — megmaradt. — Utazásaim során is mindig rajtakapom magam, hogy egy kieset­t képzőművész szemmel” nézem a világot. Az egyik leg­nagyobb városélményem Moszk­va volt: beleszerettem a hagy­makupolás templomaiba. — Kik azok, akiktől érzése szerint a legtöbbet tanult? Nem is színészmesterségre gondolok elsősorban, hanem színészetiká­ra. — Talán első hallásra bizarr­­nak tűnik a válasz, de ez az igazság: Patkós Irmától és Bal­­czó Andrástól. Az előbbi szá­momra azt példázza, hogy az a bizonyos ,készenlét” szinte kor­­látlan ideig konzerválható. Pat­kós Irma tüneményes karrierje öregkorában kezdődött Balczó Pálfg egy rádióinterjúban fogal­mazta meg: a görcsös győzni akarás nem hoz győzelmet Tel­jes koncentrálással, de lazán kell végigfutni a távot. Ez a gondola­t nemcsak a sportra ér­vényes. Én annyit teszek még hozzá, hogy fegyelmezetten kell „kibírni” azt is, ha a nyakunk­ba akasztják az aranyat. Kat­arm­ag Ildikó Kallus László karikatúrái A Fészek Klubban nagy si­kert aratott Kallus László ki­állítása. Az ismert karikaturis­ta rajzainak titkát talán abban lehet keresni, hogy azok nem torzképek, hanem szeretettelje­sen mulatságos jellemi rajzok. Felvételünkön Fehér Klára (aki a kiállítást megnyitotta) és Kal­lus László. TÁVOL Már az első órában ki­derült: a magyarokat a többi fogoly nem kedveli. Venczel Tibornak egy zöld jelzéses, fegyvert nem fogó bibliás nazarénus — ma­gyarul is beszélő szlovák — okát adta az ellenszenv­nek: — Vannak itt a láger­ben már hat-nyolc éve is emberek. Ti viszont még két-három héttel ezelőtt is szabadon jártatok. Szaba­don éltetek! Mit panasz­kodtok, mit akartok? Tűr­jetek békességgel! Venczel Tibi budapesti gyerek volt. Csikágói, Pe­ter­dy utcai. Élete tizenki­lenc esztendeje alatt a legtávolabbi hely, ahová eljutott, filléres gyorssal, fél napra, Pannonhalma. 1944 telén hithű katolikus­ként igyekezett segíteni fe­lebarátain. Nem kellett messzire mennie: a Peter­­dy utcától pár percnyire, a Bethlen téri iskolába — az üldözöttek gyűjtőhelye volt itt — vitt eleimet, ho­zott onnan levelet, üzene­tet. S egy decemberi reg­gelen rossz időben érkezett. A ködben nem vette észre: fegyveres árpádsávosok szállták meg az épületet, vették körül a házat. Nem engedték ki, együtt terel­ték Tibit a többiekkel a Józsefvárosi pályaudvarra. Hiába tiltakozott, próbálta

Next