Ország-Világ, 1979. január-június (23. évfolyam, 1-26. szám)

1979-06-20 / 25. szám

lyezett kilátásba. Aki például bizonyítható rendszerességgel használ közlekedési célokra fűtőolajat, öt (!) évi börtönre és (vagy) 100 000 márkáig terjedő pénzbüntetésre is ítél­idéző irtást csináltatott. Más­fél millió hektár őserdőt vá­sárolt itt. És további 40 mil­lió hektárt adtak el különbö­ző vállalkozóknak. Az ökoló­gus szerint űrfényképeken jól látná: az Amazonas őserdejé­nek egytizedét már megsem­misítette az emberiség. történelem: a hazai gyártmá­nyú autótaxik gyűjteménye. „GAZ—A”, „MK”, „ZISZ— 101”, „ZIM”, „Pobjeda”, „GAZ—21” — mind a saját kerekein gurult ide, a 19-es számú taxitelepre. A telep ve­zetője, Dmitrij Komarov ka­lauzol bennünket: — So­k nehézséggel kellett megküzdenünk, amíg létre­hoztuk gyűjteményünket. Már nem minden típus volt meg a taxivállalatoknál. Az első, a „GAZDA” jelzésű taxit egy szaratovi sofőrtől vásárolták meg. Az „MK”-nak is meg­van a maga története. A „Fel­hető. A tilalmat azonban sen­ki sem ellenőrizte, és egy idő után már nem lehetett sze­met hunyni afölött, hogy a fűtőolaj-fogyasztás a fűtési szezon letelte után is majd­nem változatlan szinten ma­radt. Ezért kellett felállítani a „tankbrigádokat”, melyeket a közlekedési olaj fogyasztá­sában legjobban érdekelt mo­nopóliumok díjtalanul láttak el a legkorszerűbb ellenőrző műszerekkel és tanácsokkal. A „tankbrigádok” villám­gyorsan dolgoznak, műsze­reik segítségével a kocsi meg­állítása utáni tizedik másod­percben már filmre rögzített vizsgálati eredményt mutat­nak, és a filmen a kocsi rendszáma is látható ... A helikopter most hatalmas munkaterület fölé ér. Gigászi traktorok, fűrészgépek döntik a fákat, irtják az őserdőt. A sivatagcsinálás — az em­beriség egyik legveszélyesebb játéka — egyelőre nagy len­dülettel folyik tovább Brazí­liában. szabadítás” című film felvé­teleinél a neves színész, Mi­hail Uljanov, Zsukov marsall megszemélyesítője utazott raj­ta. A „ZISZ—110” emberem­lékezet óta kiselejtezve állt a 7-es számú taxivállalat gará­zsában ... A kiállítás középpontjában ismerős, világoszöld „Volga M—24”-es áll. Napjaink taxi­ja, Moszkva utcáin ma na­ponta tizenötezer ilyen gépko­csit láthatunk. E típus mellett már ott áll az Össz-szövetségi Műszaki Esztétikai Tudomá­nyos Kutatóintézet kísérleti modellje is — a jövő taxija. ESSS9 A „tehénvita” Indiában belpolitikai vihar dúl a szent tehenek miatt. Mint közismert, a hinduk vallási okokból szent állatnak tartják a teheneket, melyek­nek „isteni joguk van a léte­zéshez”. Külön becsülik őket, mert tejet, vajat, sajtot ad­nak, a mezőgazdaság páriái pedig kincsnek tartják a szarvasmarhatrágyát: ezt tüzelik, ha fáznak, felhasz­nálják otthonuk építésénél és a földművelésben. A nem hindu vallásúak, különösen a kommunista vezetés alatt álló Nyugat-Bengália és Kerala államokban nem vetik alá magukat a szövetségi tör­vénynek, és rendszeresen vágnak szarvasmarhát , hogy ezzel is segítsék az em­berek jobb ellátását. Április 24-én a nyolcvannégy éves Vinoba Bhave, egy széles kör­ben tisztelt „szent ember” fo­gyasztói sztrájkra szólította fel a hindukat: ne egyenek addig marhahúst, ameddig az általa javasolt törvényjavas­latot el nem fogadja az in­diai parlament. E javaslat értelmében a marhavágási ti­lalom minden államra egy­formán kötelező lenne. Bhave felhívására sajátos módon válaszoltak a kera­­laiak, akiknek mintegy 40%-a muzulmán vagy keresztény. Nyilvános marhavágást és marhahúsfőzést tartottak. Egyidejűleg az egyik szónok kijelentette, hogy a hindu vallásban a macskák és maj­mok is szent állatok, őket miért nem féltik. Mivel az ilyesféle viták általában vé­res vallási összetűzésekhez szoktak vezetni Indiában, melyben sok százan vagy ez­ren pusztulhatnak el. Deszai miniszterelnök (maga is mé­lyen hivő hindu) erőteljesen közbelépett. Megkérte Bhavet, vonja vissza fogyasztói sztrájkfelhívását, cserébe meg­ígérte: a parlament elé ter­jeszti kiegészítő törvényja­vaslatát. Május végén, há­romórás heves szócsata után a többségi Dzsanata Párt el­fogadta a kiegészítő parla­menti javaslatot a „tehéntör­vényhez ”, s ez év végéig ke­rül kongresszusi szavazásra. Ennek ellenére a belpoliti­kai vita folytatódik. Egy mu­zulmán képviselő szerint „a tehénvita már hatalmi kér­déssé vált”, egy keresztény képviselő viszont Kerala ne­vében kijelentette: „állama nem fogja betartani, ha meg is szavaznák e törvénykiegé­szítő javaslatot”. A vitába a tudósok is be­avatkoztak. A közgazdászok behatóan tanulmányozzák a tehenek szerepét India gazda­sági életében. A „tehénpár­tiak” attól félnek, a szaporo­dó vágások alapvetően befo­lyásolják majd az ellátás biz­tosítását, és elsősorban a leg­szegényebb földművelő réte­geket sújtják. A „tehénelle­nesek” viszont azt bizonygat­ják: a szent tehenek több mint felének életben tartása teljesen gazdaságtalan, az ál­latok tejhozama jelentéktelen, a szervezetlen tartás követ­keztében rosszul tápláltak, s munkaerejüket sem használ­ják ki. Külön probléma — állítják —, hogy a gazdálko­dók évente millió és millió állatot pusztítanak el gazda­ságtalanul , autóval elütik őket, vagy megsebesítik a haszonterületeken legelő álla­motárok­ 100 lassas halál­lal, gazdasági szempontból haszontalanul pusztulnak el, sem húsuk, sem bőrük nem kerül ipari feldolgozásra. Megfigyelők szerint a mar­havágások teljes betiltása keresztülvihetetlen. A keralai kommunisták álláspontja: ha az indiai kongresszus elfogad­ja Bhave törvényjavaslatát, kimennek a főutakra, össze­terelik a szent teheneket, és a hatalmas gulyát a szövet­ségi közhivatalok elé hajtják, azt követelve, hogy a szövet­ségi hatalmasok etessék őket, ha nem hagyják, hogy egy haszonállat hasznot hozzon. Végül is most minden szent tehén külön teher a túlnyo­mó többségükben úgy is so­kat nélkülöző hinduk nya­kán ... Munkában a tankbrigád ... Gigászi gépek irtják az őserdőt. .. Légi felvétel a helikopterből: a Transzamazonika-út már elkészült szakasza ... Szent tehenek a főváros, Új-Delhi főutcáján. — A teheneknek isteni joguk van a létezéshez ...

Next