Ország-Világ, 1884 (5. évfolyam, 1-26. szám)

1884-02-23 / 8. szám

Előfizetési ár bérmentes postai szétküldéssel. Negyedévre..............................................................2 írt 50 kr. Félévre........................................................................5 „ — „ Egész évre..........................................................10 „ — „ FELELŐS SZERKESZTŐ: DEGRÉ ALAJOS. KIADÓ-TULAJDONOS : WILCKENS ÉS WAIDL. Egy szám­ára 20 kv. megrendeléseket és előfizetéseket elfogad minden hazai és külföldi könyvkereskedés. A lap szellemi részét illető közlemények a szerkesztőséghez (Koronaherceg­ utca) cimzendők. Kéziratok nem adatnak vissz 1884. Február 23. — 8. szám. Megjelenik minden szombaton, két ívnyi terjedelemben. V. Évfolyam. Tolnai Laj­os. legnagyobb tehetség is csak az eset­ben képes igazi sikert aratni, ha a szerénység nem hiányzik erényei­ből. Magas polcra juthat valaki, nagy hiva­talt viselhet, övezheti babér, borostyán a homlokát, még ez nem teljes siker. A közszeretet, miben egy nagy ember részesül, mértéke voltaképpen értékének. Az az ember, kinek arcképét bemutatjuk, ritka szerencsés helyzetben van. Mindenki szereti, nincsenek ellenségei, irigyei, pedig olyan rangot és állást visel, ami már valójában fényes Életkrók nem egyszer foglalkoztak már Tolnai Lajossal, kiben a magyar közleke­dési politika kitűnő személye­­sítőjét méltatták. Számtalan­szor sorolták el érdemeit, me­lyek között első helyen áll az, hogy a vasutakat nemzeti intézménynyé fejlesztette, s a hazai vasutak magyarosításá­ban az oroszlánrész őt illeti. Mi nem fogunk ismétlésekbe ereszkedni, és Tolnai Lajost olyan oldalról mutatjuk be, melyért érdemjeleket oszto­gatni nem szoktak. Nem a hivatalnokot, de az embert ír­juk le. Ritkaság az, ha valaki a polgári állások lajtorjájának legalsó fokáról a legmaga­sabbra emelkedik, hogy azok­kal, kikkel pályáját kezdő, szí­vesen barátkozzék. Rendesen nem szokták az alacsonyabb fokon maradt egykori társa­kat megismerni. Tolnai Lajos egészen ellen­kező jellemű, mint más nagg­­gyá lett ember. A szorgalom között és fáradságosan töltött hivatalos órái után a régi is­merősökkel való találkozásban üdülést lát. A római bölcs mondását követi életében, a jelen fáraszt, a múlt emlé­kei pihentetnek, erőt köl­csönöznek. Talán ez az oka annak, hogy a magyar királyi államvasutak vezérigazgatója olyan emberfeletti erőt ké­pes kifejteni, és kedélyét nem vesztette el. Színarany humora gazdagodik és ebből pa­zaron részelteti azokat, akiket szeret. Nem veszett el abban az időben sem, mikor a legjobb fiú és legjobb testvérnek bizonyult be. Anyja, egy végtelen kedves, áldozatkész anya, özvegyen maradt Tolnai atyja a her­ceg Koburgok jogigazgatója volt, és az em­­berszeretetet olyan mérvben gyakorolta, hogy magáról feledkezett el. A testvérek nevelé­sének gondját atyai hajlamokkal segítette viselni és megtanította saját példájával őket arra, hogy az élettől senki sokat ne köve­teljen, s a megelégedés a legnagyobb kincs, amit a vagyon nem ad, kipótolja azt a kedélye. Amit a sors Tolnainak adott, az nem sok, azt ő kiérdemelte. Hálátlannak, igazta­lannak kellene a végzetet nevezni, ha keve­sebbet adott volna neki. Az ő boldogulását nem is irigyli senki. Szerény, kedves mo­dora az utolsó dijnokkal is elfelejteti a kö­zöttük levő társadalmi és hivatalbeli korlátot. A külföldi vasutakkal tartatni szokott konferenciákon emelkedik ki Tolnai, szere­tetreméltó modora, műveltsége és mély gon­dolkozásra mutató szónoklatai a konferen­cia tagjai között az első helyet biztosítják számára. Vasúti politikáját jellemzi a takarékosság után való törekvés. Mikor Péchy Tamás miniszter lett, elhivatta magához és felszó­lította, hogy adjon be egy javaslatot a meg­takarításra vonatkozólag. — Töröljük el az igazgató­tanácsosi állomásokat és mind­járt meg lesz takarítva száz­ezer forint. Péchy el is fogadta ezt a javaslatot, hanem nem vihette keresztül, a legjobb szándék­kal adta elő a miniszter­­tanácsban, de hát ugyanezen tanácsban kellett neki ellen­­jegyezni, vagy 10 igazgató­tanácsos kinevezését. Tolnai Lajos személyes be­folyásának lehet köszönni, hogy az államvasutak tiszti­kara a legszebb társadalmi állást foglalja el. Nincsen ma hivatalnoki osztály, mely any­­nyira kedvelt lenne a magán­életben, mint a vasúti tisztvi­selők. A kitűnő vezérigazgató min­dent elkövet a vasúti tisztvise­lők anyagi helyzetének javí­tására. Ő alatta vett nagy len­dületet a nyugdíjügy, alatta épült a nyugdíj-egyletnek két szép háza. Mint főnök a lehető legmél­­tányosabb, az előléptetések, ki­nevezéseknél csak képességet és érdemet néz, rokonság, ba­rátság előtt szemet húny. * TOLNAI LAJOS: 16

Next