Ország-Világ, 1888 (9. évfolyam, 1-26. szám)

1888-03-24 / 13. szám

200 mat e különös esetben és szerelmemnek lényegét ?! El tudtam-e szerelmemben feledni azt, hogy te­remtek, hogy írok? így töprengett a költő, lassan ballagva, el­merengve, félig lethargiában. A tavaszi napfény beragyogta egész alakját. Arcza a byzanczi aranylapra festett szent képekre emlékeztetett. Hosszúkás arctéle, keskeny, mandulavágású sze­mei, sovány, hosszú, lecsüggő karjai, szájába lógó orra, mintha stylizáltak lettek volna, de szemei­ből bágyadt, kialvó finomult érzékiség és mély érzés beszélt. A közeli kertek illata átjárta egész testét. E perczben igaz fájdalma mellé még más hangu­lat is tolult. Megérezte a tájképet s egy pilla­natra megfeledkezett Annáról. A városliget terült el szemei előtt. Az egyik oldalon a rondó és a Stefánia-út a maguk köz­napi előkelőségével, a másik oldalon a német aréna felé vezető alléé. Erre­felé tartott. Itt csen­desebb a környék, igazabb a természet. Az aká­­czok még nem hajtottak ki egészen, csak pár nap óta volt melegebb idő. Feketés törzseik megvona­tozták a zöld rét világos alapját. Itt-ott egy nagy fűz- vagy nyárfa finom, picziny, lábadozó levél­kéi pontozták zöldre az ég világos, áttetsző azúr­ját. A pázsitot sötét l­laszin liliomok és fehér százszorszépek tarkították. A levegőben könnyű, alig érezhető illat áradozott. Egy-egy bokorban énekes madár szólt szerényen, alig hallhatóan, tán mert megriadt az embereknek a távolból ide hallatszó morajától, vagy tán azért, hogy a bok­rok, fák és pázsit finom rajzával összhangban legyen. A Stefánia-út felé eső völgyet ünnepi ruhájú nők és férfiak lepték el. A természet s az emberek zúgó moraja ma derült, boldog volt. Minden élt, s örült az életnek. A tavasz első vasárnapjának hangulata be­töltötte az író lelkét is. Fájt neki még a napsugár is, mert egyedül volt. Megint Annára gondolt. Az első jött­menttel akarja pótolni az ő helyét! De ha ez szereti! Szereti! Hát ő nem szerette? Várjon lesz-e még valaki, a­ki ezt a leányt olyan mélységes érze­lemmel tudja szeretni, a­hogy ő szerette ? Várjon el tudja-e majd felejteni az ő egyéniségét, az ő szerelmét? Hiszen kétszeresen szerette, mint em­ber és mint író. Bele­vitte könyveibe, megrajzolta alakját, úgy hogy megmaradt az utókornak. Alakját? Nem. Azt az alakot, a­melyet róla elálmodott. És tulajdonképpen csak ezt az alakot szerette, mert az az Anna, a­kit immár elvesztett, nem volt Beatrice-je. Végre is e veszteséget inkább akkor érezte meg, midőn az álomképet s e leányt nem tudta többé egynek látni... S így ma tulajdonképpen nem vesztett semmit. És még hozzá ilyen levelet írni neki! Milyen közönséges, durva lélekre mutat, így válni el tőle! Tőle ! S felébredt művészi hiúsága. Bosszan­kodni kezdett, elolvasta a levelét újra. . . Igen, ez a hideg hang nagyon bántotta. De hát mit gondolt ez a leány ? Ilyen levelet írni neki, nem tudja, hogy ki ő ? Kire vesztegette szerelmét ? Ah, ezt a levelet el kell tépni, ez ne maradjon meg, erről ne is tudjanak soha azok, a­kikért szenved. Igen szenved! Mert mi más a művészi munka, mint szenvedés? Küzdeni önmagunkkal, feltépni folytonosan sebeinket, kiszívni a vért, mely a sebekből serked, küzdeni a létért, az el­ismerésért a sírig, a halhatatlanságig. Ez is Golgotha, csak a végezél bizonytalan, s a szen­vedés hosszabb, mert addig tart, míg maga az élet. Milyen meredek az útja! Hogy küszködünk a miatt, mert kivételes egyéniségünk nem fér a rendes biablonokba! Mennyi keserűséget okoz magunknak is, mikor környezetünket kétségbe kell ejtenünk azzal, hogy nem tudunk a járt úton haladni! Azután, midőn sok kín után az eddig öntudatlan tudatunkra jó, midőn az érzés alakot ölt, midőn teremteni akarnánk, — jönnek az első akadályok: a bizonytalanság, a tapoga­tózás, a tépelődés, a valószínű iránytévesztés, újabb kezdet. Aztán végre egyéniségünk felfede­zése. Látjuk az utat a mere mennünk lehet, mennünk kell. Az első siker. Az irigyek, az ellenségek. Ezalatt az a rémítő embermustrálás! Eleinte öntudatlan, később tudatos keresése an­nak, ki hozzánk rokon. Ekközben régi barátaink elhagynak, mert már nem értenek meg, az új barátok pedig összetettek, mint mi magunk, kik­ről nem tudhatjuk, mit várhatunk tőlük ? — kikről ritkán tudjuk, legtöbbször csak gyanítjuk, hogy rokonok velünk, a­kiknek egyéniségét teljesen sohasem érthetjük meg. Újabb csalódá­sok, újabb szenvedés. Aztán az asszony, kiben az ideált keressük, az asszony, kiben annyiszor csalódunk ... És igy, folyton küzdve, szenvedve, egyedül, de teremtve: ez, ez a művészet Gol­­gothája, a­mely út a dicsőség, a fény útja, de a mely reggel, tüskével, szenvedéssel van tele. Mindez keresztül czikázott Arzén agyán. Aztán pár percznyi kínos merengés után nyug­talanul nézett körül. Az egész ligetet nyüzsgő embertömeg lepte el; emberek, kik élnek, kik remélnek, kik az életben csak a napsugarat lát­ják, kik ismerik a boldogság művészetét. S ez embertömeggel szemben ő, a finomult idegű, a művész. — Eh, bolondság! — susogta s gyors lép­tekkel indult vissza a Nagy-János-utcza felé. Az esti derengés leszállt, a kertekből száz­féle illat áradozott. Mindegyik villában más han­gulat, tán másféle boldogság. Itt egy család ozsonnák­, fiatal szülők, egészséges, nevető gyer­mekek, amott egy öreg asszony, letéve kötését, érdeklődve, éber figyelemmel nézte a járó­kelőket. Ebből a villából a mester­iskola fiatal művészei­nek víg nevetése, kaczaja hallatszott ki. Az út végén pedig egy kintorna kísérete mellett két kis olasz gyermek énekelte rekedt hangon «Santa Luczia»-t. S mindent rózsaszínre festett az alkonyat. — Mégis jobb a tömeg között, ott legalább az egyént nem hallom, nem látom — gondolta s kiment az Andrássy-útra. Belevegyült a zúgó, hömpölygő néptömegbe és sodortatta magát befelé a széles úton. Este lett, mire a városba ért. Hova menjen .. . Tán haza? Ah nem, hiszen ott áll íróasztalán Anna képe ... s most még nem akarja látni. Barátja, egyetlen barátja: Kálmán Ernő, festő, falun van. Mit tegyen? Eh, elmegy kedves czi­­gányát, a jó Palit meghallgatni. Az majd kicsalja onnan a lelke mélyéből azt a végtelen nagy bánatot, mely úgy ráfeküdt a szívére, hogy alig bírja viselni terhét, így jutott a Hungáriába. Ott állott a prímás a terem egyik sarkában lustán, érdektelenül nézve maga elé. Mintha közönségében nem lá­tott volna olyat, a­kinek érdemes lenne húzni. A ZICHY-SZOBA EGYIK FALA. A KÜLÖNFÉLE KIÁLLÍTÓK­­TERME. RÉGI ÉS MODERN KÉPEK KIÁLLÍTÁSA A MŰCSARNOKBA­N. ORSZÁG-VILÁG 1888

Next