Ország-Világ, 1908 (29. évfolyam, 1-26. szám)

1908-05-31 / 22. szám

1908 SZÍNHÁZ. Ifj. Barta Tamás. A Nemzeti Színház május 22-én mutatta be Hűvös Kornélnak »ifj. Barta Tamás« című társadalmi színművét. A korán elhunyt igen tehetséges fiatal író evvel a darabjával csak újabb bizonyságot adott arra, hogy a magyar irodalom sok magasztosat és maradandó értékűt kapott volna tőle, ha a sors kegyetlen akarata időnek előtte ki nem rántja kezéből az ihletett alkotások megteremtésére alkalmas tollat. Ifj. Barta Tamás a közélet embere, képviselő. Heves ambíció, nyughatatlan előretörés sarkalja valamennyi tettét. Célt is ér aránylag hamarosan. Miniszter lesz. De mire idáig eljuthatott, elgá­zolta magánéletének összes gyönyö­rűen hajtó kedves virágait. Mellőzte az atyját, aki érte feláldozott mindent. Elhanyagolta a feleségét, aki odaadó, hűséges élettársa volt. Kedvetlenül vette a szeretője ragaszkodását, aki pedig lángolóan rajongott érte. Végül pedig a gyermekével sem törődött, az is zavarta a folytonos előretörtetésben, az ezerfelé szétágazó közéleti teendők végzésében. Mikor aztán ott van a cél­nál, azon veszi észre magát, hogy egye­dül maradt. Nincs, aki örüljön a sike­reinek, nincs, aki megosztaná örö­mét, nincs, aki megölelné és szív­ből üdvözölné ott fent a szédítő magaslaton. Pedig így siváran, elha­gyottan, egyedül csak teher a tisztes­ség, ha még oly nagy. Igazán örülni akkor lehet, ha van, akivel megosztjuk boldogságunkat. A darab frappáns, felette megragadó befejezéssel azt az érzést kelti a szemlélőben, hogy ifj. Barta Tamás keserűen konstatálja — de csak arckifejezésével és nem sza­vakkal — hogy kár volt elsietni a dolgát, mert ha lassabban megy előre, tán megtarthatta volna a családi nemes érzelmek összes kincseit. De hát modern ember ifj. Barta Tamás. Nem röpít golyót a halántékába, hanem most már egészen belemerül a közélet forgata­gába. Az egyszerre reá szakadó lelki csapások egész garmadáját szépecskén félretolja az útból és brilliáns szónok­lattal válaszol szülővárosa küldöttségé­nek, amely a díszpolgári oklevél át­­nyújtása céljából felkereste. Avval a benyomással távozunk a színházból, hogy ifj. Barta Tarfiás nemcsak a családját, a jó ismerőseit, hanem ön­magát is feláldozta becsvágyának. El­ért mindent, de nincs öröme benne és most már csak azért veti magát teljes erejével a közélet hullámaiba, hogy a nagy elfoglaltság felejtesse vele gyógyít­­hatlan bánatát. Megfeledkezett értünk nemes érzelmeiről és ezért bűnhődésül örömtelen sivárságban kell eltöltenie napjait. Remekül van beállítva a darab tárgya. A magyar társadalmi életben igen sok­szor találkozunk hasonló esetekkel és Hűvös Kornél édes megfigyeléssel ügyesen tudta megragadni a témát, amelyet tudatosan és finom színpadi érzékkel pompásan feldolgozott. A Nemzeti Színház igazgatója helye­sen tette, hogy Hűvös Kornél darabját szinte hozta. Ez nemcsak kegyeletes ténykedés volt a talentumos fiatal író emlékének megőrzése szempontjából, hanem jótékony szolgálat a magyar színházlátogató közönséggel szemben, amely »ifj. Barta Tamás«-ban élvezetes, érdekes és tanulságos darabot kapott. A közreműködők sorából első helyen kell említenünk Gál Gyulát, aki az apa szerepét mélységes átérzéssel és lelki gazdagságának egész értékével mutatja be. Mellette Pethes, Vízvári Mariska és Alszeghy Irma a főbb szere­pekben teljes igyekezettel iparkodtak érvényesülni. A többiek kisebb szere­peikben is jók voltak. Az összjáték pedig dicséretére válik a Nemzeti Színháznak. A darabot nagy tetszéssel fogadta a közönség és dacára a nagy melegnek, már háromszor megtöltötte a színházat »Ifj. Barta Tamás« bizo­nyára hosszú ideig fog műsoron ma­radni és Hűvös Kornél darabja végig­járja majd összes vidéki színpadjain­kat, hogy hódítson és gyönyörköd­tessen. .. . mond. A bájnak, plasztikának, szépségnek és ügyességnek élő szobra. Ha bogár-fekete színű, csillogó szőrű paripáján megjelenik a cirkusz porondján, minden szem feléje fordul és minden látcső csak őt nézi. Lovát nem ostorral, vagy korbácscsal, hanem egyszerűen a kezével, a szemével kormányozza és méltó csodálkozást kelt az a harmonikus közösség, amely a lovarnőt és lovát szinte egynek tünteti fel. A Beketovv-cirkusz közönsége minden este szűnni nem akaró tapssal honorálja a szép és élvezetes mutatványokat és nagyon sokszor megtörténik, hogy a bájos lovasnő megismételni kény­telen az egész jelenetét. (Tracarne Berare. OR5ZHQ­UlLCe A Magyar Kir. Opera május 25-én hozta bemutatásra Leroux Xavier dallamgazdag operáját »A csavargó«­ (Le Chemineau), melynek francia szövegét Heltai Jenő mesteri kézzel ültette át ma­gyarra. A nyughatatlan vérű főhős sze­repében Takáts Mihály aratott gazdag babérokat. Soha szebben nem énekelt, soha jobban nem játszott, ami nagy szó ennél az elsőrangú művésznél, aki bősé­gesen kiérdemelte az elismerést és a tap­sokat eddigi sikerdús operai pályafutásán. Leroux zenéje a modern alkotások sorá­ban első helyet foglal el és kivéve a má­sodik felvonást, ahol a szöveg kissé meg­köti a zeneszerző szárnyalását, az első, harmadik és negyedik felvonásban gyö­nyörűséggel tölti el a hallgatót, akit esz­mékben bővelkedő dallamával annyira le tud kötni, hogy nem is neheztel a kissé hosszú — négy órára kinyúló — terje­delemért. Mészáros Imre igazgató rövid időközben a két hazai opera brilliáns be­mutatása után most egy külföldi operával kedveskedett közönségének, amely dacára az előhaladott színházi évadnak, ezt az újdonságot is tüntető elismeréssel fogadta. Mihalovich és Goldmark operái,az »Eliana« és a »Téli rege” mellett feltétlenül mű­soron marad Leroux »Csavargó«-ja is és a jövő évad megnyitásánál kedves, szí­vesen látott ismerősökként fogják vonzani az Operába az éhitatos hallgatóságot. »100 év múlva, vagy a régi jó peleskei nótáriusnak a mennyekben levő Phantheonból alászállása, itt e földön tör­tént különb-különbféle hányattatásai, uta­zása a mai Budapestre; — avagy Nagy­­zajtai Zajthay István uram mindent szem­ügyre vesz, amit száz évvel ezelőtt elfelej­tett megnézni, vagy még nem lehetett látni; — vagyis mire képes az ördög, ha egy szép asszonynyal szövetkezik.« Mulat­ságos és tanulságos komédia zenével, tánccal, ezer látnivalóval, katonasággal és polgársággal, vadállatokkal és szelíd nők­kel, tréfás beszédekkel és komoly versek­kel három felvonásban és tíz képben, írta Martos Ferenc, zenéjét Grosz Alfréd, Szirmai Albert dr., Vincze Zsigmond, Zerkovits Béla, a saját és mások szer­zeményeiből összeállította a karmester Marthon Géza, rendezi az egészet Stoll Ká­roly. — A Király-színház agilis igazgatója, Beöthy László minden nyárra megszerzi kö­zönségének a megfelelő csemegét, amelynek ínycsiklandó ízlelése elfelejteti vele a nagy meleget, úgy tódul a Király-színházba, mintha a tél legközepén lennénk. Az új revü tartalma annyira gazdag, hogy azt meg kell nézni, aki kellő fogalommal akar róla bírni. Stoll Károly főrendező és Beöthy László igazgató a legraffináltabb lelemé­nyességgel az egész nézőteret színpaddá alakították át, úgy, hogy maga a közön­ség szinte részt vehet a színészek mun­kájában és ez által kettős élvezetet kap a »100 év múlva« megtekintése által. A darab kiállítása pazar bőkezűséggel a legszebb látványt nyújtja, az ügyesen összeválogatott zeneszámok pedig a fül­nek bájos melódiákat adnak, amelyeket sokáig hallani fogunk széltében az egész országban. SZFIHTÓ TIVADAR zongoraművész. 443 ÍTHÍVÉSZET. Szántó Tivadar zongora­művész legutóbb fényes diadalt aratott Londonban, amely alkalomból bemutatjuk képmását­­. olvasóinknak. Szántó Tivadar 1877-ben született Bécsben, röviddel utána azonban orosz származású szülei Magyar­­országon telepedtek meg, ahol atyja ma­gyar honpolgár lett és így Szántó Tivadar mindenkor magyar művésznek vallotta magát. Tanulmányait a bécsi és budapesti zeneakadémián végezte, utóbb pedig a magyar állam három évre terjedő stipen­diumával Busoni mellett befejezte kiké­­peztetését. Az angol lapok egyhangú dicsérettel emlékeznek meg Szántó Tivadar kiváló művészetéről és kijelentik, hogy egyedül Rubinstein és Paderewsky tudták az angol műértő és így szigorúan kriti­záló közönséget annyira elragadtatni, mint ez a zseniális magyar zongoraművész. Szántó Tivadar nálunk is bemutatta már nagyarányú tudását és remélhetőleg a jövő évadban a filharmóniai hangversenyen viszontlátjuk.

Next