Országépítés - Nemzetpolitikai Szolgálat, 1941 (1. évfolyam, 1-23. szám)

1941-01-15 / 1. szám

ORSZÁG ÉPÍTÉS­E ARA­GIAR VISSZATÉRÉS... A rehabilitációs törvény rendelkezései A bíró, amikor valamilyen­­ bűnügyben a büntetőtörvény­­könyv szabályainak megfelelően ítéletet hoz, a társadalom védel­mében jár el, az egész közösség­­nevében sújt le a bűnösre. Bün­tető jogszabályainknak és a bün­tető eljárásnak kettős célja van:­­ társadalmunk preventív védelme és az elkövetett bűncselekné­­­­nyeknek megtorlása. A bűncse-­­­lekmények s az elkövetésük ese- j­­én kiszabandó büntetések meghatározásával mindenekelőtt­­ arra törekszik, hogy megelőzze,­­ megakadályozza a bűneseteket­ ,a bűnözésre hajlamosak lel­kébe oltja a büntetéstől való félelmet, mint ahogy az orvos alkalmaz megelőző, védőoltást a himlő ellen. Mivel azonban a bűnözéseket végleg megakadá­lyozni nem lehet, legfeljebb szá­mukat lehet csökkenteni, a bün­tetőeljárások második feladata, hogy a bűnözőket megérdemelt büntetéssel sújtsa, vagyis elég­tételt szerezzen a bűncselek­mény elkövetéséért közösségünk­­ nevében. Az elítélés hátrányos jogkövetkezményei A bűnügyi elítélésnek tehát a­­ kiszabott büntetéssel meg kell­­ torolnia a bűncselekményt, meg­­ kell büntetnie a bűnözőt. Az­­ azonban nem lehet célja a bün-­­ tetőeljárásnak, hogy azt az em­­ bert, aki ha egyszer meg is bot­lott, de a rászabott büntetés ki­állása után meg akar javulni, vissza akar térni a becsületes útra, egy életen keresztül hátrá­nyos helyzetbe juttassa, meg­akadályozva jószándékának ke­resztülvitelében, a társadalom­ból kitaszítsa. A büntetőbíróság ítéletéhez vagy a büntetés kiállásához jog­szabályaink különböző hátrányos jogkövetkezmé­nyeket fűznek. Ezek a jogkövetkezmények ter­mészetesen nem mind emberte­lenek, helytelenek, mint hozzá nem értők néha hangoztatják, sőt legnagyobbrészt szüksége­sek is, hiszen céljuk, hogy rész­ben az elítélttel éreztessék azt a kedvezőtlen megítélést, amelyre bűncselekményével rászolgált, részben pedig a jogos köz- és magánérdek védelmét szolgál­ják. Büntetőtörvénykönyvü­nk is figyelembe veszi s mellékbünte­tésként szabályozza az elítélés­nek jogfosztó következményeit, büntetőjogunk rendszerében azonban ezek a hátrányos jog­következmények az ítéletben megszabott időtartam lejártával önmaguktól megszűnnek. Eze­ken a bírói ítéletben meghatá­rozott jogkövetkezményeken kí­vül azonban­­ mindeddig olyan különféle joghátrányok is já­rultak a büntetéshez, amelyeket nem büntetőjogi, hanem más­féle, különösen közigazgatási vonatkozású törvények és ren­deletek fűzte be hozzá. Ezek a következmények az ítéletben megszabott határidőn túlme­nően, sőt gyakran életfogytig tartottak és az elítéltnek a köz­­szolgálat körén kívül eső boldogulását is megnehezí­tették, megakadályozták. Ezért volt már hosszú idő óta kívánatos a büntető ítélethez fűződő hátrányos jogkövetkez­mények megszorítása, vagyis, közkeletű néven, a rehabilitáció­nak jogrendszerünkbe való­ be­vezetése. Bírói rehabilitáció A rehabilitációs törvény, ame­lyet a képviselőház már letár­gyalt , anmely hamarosan életbe is lép, lehetővé teszi az egyszer megtévelyedettek szá­mára a társadalmi életbe és a tisztes polgári munkába való visszatérést, lehetőséget ad, hogy azok, akik azt megérdem­lik, jövőjük szempontjából men­tesülhessenek a büntetőtör­vénykönyvön túlmenő hátrá­nyos jogkövetkezmények hatá­saitól. Azt azonban, hogy ki ér­demes a rehabilitációra, csak esetenként és egyénenként lehet megállapítani, éppen ezért a törvény is az egyéni elbírálást tartja szem­ előtt, vagyis a bírói rehabilitá­ciót tette rendelkezéseinek kö­zéppontjává, Így tehát a tör­vény életbelépése után minden­egyes esetben a bíróság teszi lelkiismeretes mérlegelés tár­gyává, váljon a közérdek szem­pontjából kívánatos-e a rehabi­­litását kérő elítélt mentesítése. A bírói rehabilitációnak a törvény két irányban enged te­ret. Először is eleve kizárja a hátrányos következmények beál­lását, ha ezt maga a­ bűn­cselek­mény felett ítélkező bíróság ítéletében helyesnek látja. Mia pedig az ítélkező bíróság nem zárja ki ítéletében a hátrányos jogkövetkezmények bekövetkezé­sét, de a büntetés végrehajtását felfüggeszti, a törvény lehe­tővé teszi, hogy az elítélt, aki a próbaidő alatt kifogástalan ma­gaviseletével a büntetés végre­hajtásától mentesül, egyúttal megszabaduljon a hátrányos következményektől is. • Ezeken az eseteken felül az elítélt csak bizonyos idő­k— 5, illetve 3 év — elteltével, utólag­ fordulhat a bíróság­hoz , s kérheti a hátrányos következ­mények megszüntetését, feltéve, hogy elítélése óta tisztességes életmódot folytatott, bűncselek­ményét tőle telhetően igyeke­zett jóvátenni és a kedvez­ményre egyébként is érdemes­nek bizonyul. A bíróság azután a törvény értelmében meghozza döntését, szigorúan mérlegelve azonban, várjon az illető való­ban érdemes-e a kedvezményre. A rehabilitáló eljárás során a bíróság tekint­etbe veszi a bűn­cselekmény súlyát, indokát, er­kölcsi jelentőségét, továbbá a rehabilitálást­­kérő­ egész egyéni­ségét, a jövőben várható ma-

Next