Országépítés - Nemzetpolitikai Szolgálat, 1943 (3. évfolyam, 1-24. szám)

1943-01-15 / 2. szám

2 ORSZÁGÉPÍTÉS ELKÉSZÜLT A MEDALI ÉS DUNAHÍD Amikor az első bécsi döntés után összeült vegyesbizottság határoza­tainak megfelelően a magyar hon­védek elindultak Észak felé, hogy az ősi földön élő magyarságot is­mét visszakapcsolják a trianoni részekhez, Dunántúl északi részén, Medvénél bravúros gyorsasággal építették meg hidászaink a ha­jó­h­idat és ezen vonultak be Csálló­közbe a lakosság örömujjongása közepette. Az első országgyarapo­­dá­s óta a felvidéki részek már töké­letesen bekapcsolódtak a magyar államélet vérkeringésébe, ennek a vérkeringésnek fokozása érdekében azonban­­ kiderült, hogy nem elegendő a medvei hajóhíd, sem a helyébe létesített komp, a két vi­dék közlekedését csak egy állandó híd tudja biztosítani. Az országré­szek között szinte a honfoglalás óta megvan a kapcsolat, a vissza­csatolt Kisalföld gazdasági életére igen nagy fontosságú tehát ez a híd. Eddig ugyanis a lakosságnak árvízkor, vagy tél idején Komá­romig kellett kerülnie, hogy a Du­­nántúllal kapcsolatot találjon. A hídt a Kisa'fd'det,Pannonhalmától a Kiskárpintokig és a Tsajta hegy­­i­ség­től a nyitrai Zolgorig köti össze. A Csinillóköz, Szigetköz és a du­nántúli részek között az első világ­háború előtt is oly nagy volt a kapcsolat, hogy a medvei év­százados átkelő­helynél gőzkomp járt a két part között, de ez is olyan nagyforgalmú volt, hogy a hídépítés gondolata már akkor fel­merült. A háború és a trianoni bé­keparancs negyedszázadra megbé­nította a közlekedést, de a vissza­csatolás után megindult nagy for­galom után a magyar államveze­tés illetékes szervei tanulmányozni kezdték a bekapcsolás lehetősé­geit. Két helyen, Győr magasságá­ban Medvénél és nyugaton Ma­gyaróvár magasságában Dobror­­ga­znál vették tervbe a hídépítést Csallóköz nagyobb bekapcsolására. 1939 március elején megtartot­ták a helyszíni bejárást, ugyanez év június végén már át is adták a munkákat a vállalkozóknak és most, 1912 végére a medvei híd tel­jesen elkészült. Pedig a híd megtervezése igen sokoldalú és nehéz feladat volt. Nem egy híd megépítéséről kel­lett gondoskodni, hanem a hidak egész sorozatáról. A Dunát a csal­lóközi szakaszon ugyanis egymás­tól igen távollevő árvédelmi gálák fogják közre s a gátakon belül a hajózó medren kívül több mellékág is folyik. Alig egy két helyen, így Medvénél és Doborgaznál találunk keskenyebb szakaszokat, de az ár­terület még Medvénél is közel 2 kilométer széles. Ezenkívül igen m­agasra kellett építeni a hidat, hogy a hajók árvízkor elférjenek a híd alatt. Hidraulikai számításo­kat is kellett készíteni arra, hogy az árterületnek melyik részén le­het töltést építeni, melyik helyen kell hidat építeni. Így alakult ki azután a hídláncolat végleges el­rendezése: a főmeder fölött három­­nyílású vasszerkezet, a baloldali kisebb mellékág áttöltése, a na­gyobbik ágnak vashíddal való át­hidalása és végül a jobboldali ári­a három vasbetonszerkezete. A mederhíd korlátok között mért teljes szélessége 12.10 m. Ebből a vasbeton kocsipálya 6.0 m széles a ehhez mindkét oldalon. 3.20—3.20 m széles, 6 cm vastag és 2 cm kop­­tatóréteggel ellátott vasbetonle­­mez csatlakozik. Ezeket a lemeze­ket a főtartó rácsozása osztja ketté. A főtartókon kívüli rész gyalog­járókal, a kocsipálya melletti rész pedig a környék elterjedt kerékpá­ros-forgalmára való , tekintettel —­­a kerékpárosok részére szorul! Külön érdekessége a hídnak az, hogy­ a tervezésnél figyelemmel voltak arra is, hogy tőle kb. 50 méternyire egy új vasúti hidat is lehessen építeni. Győr és Galánta között a jövőben egy új vasútvo­nal len­ne szükséges s ez ugyan­csak Medvénél keresztezheti majd a Dunát. Két és fél esztendő alatt készítette el a magyar akarat háborús idők rendkívüli erőfeszítései közepet­t a medvei hidat. Teljesen elkészülve várja az ünnepélyes megnyitást, hogy a forgalomnak átadva szol­gálhassa a komoly és fontos ma­gyar célt: az ország egyik értékes fö­ldd­arabjának a közgazdasá­gunkba való bekapcsolását. A medvei híd építés közben

Next