Orvosi Hetilap, 1982. augusztus (123. évfolyam, 31-35. szám)

1982-08-01 / 31. szám - FOLYÓIRATREFERÁTUMOK

KÖNYV ISMERTETÉS Schiebler. T. H.—Schmidt, W.: Lehrbuch der gesamten Anatomie des Menschen. Cytologie, Histologie, Entwicklungsgeschichte, makrosko­pische und mikroskopische Anato­mie. (Springer-Verlag, Berlin, Hei­delberg, New York 1981. 780 oldal, 555 számozott szövegközi ábra, 117 táblázat. Papír kötés.) Ára: 84,— DM. A mű — amint arra címe is utal — szerkezetében, terjedelmé­ben, viszonylag egyszerű kivitelé­ben és formájában egyaránt tipikus modern egyetemi tankönyv. A kor­szerű anatómiai oktatás szemléleté­nek megfelelően párhuzamosan tár­gyalja az egyes szervek, vagy szerv­­rendszerek anatómiáját, topográ­fiáját, szövet- és fejlődéstanát. A viszonylag sok, jól konstruált sémás szövegközi ábra az anyag könnyebb megértésében, az átte­kinthető táblázatok annak rendsze­rezésében és megjegyzésében nyúj­tanak jó segítséget. Természetesen, ezek a jó szövegközi ábrák sem te­szik nélkülözhetővé egy-egy a natu­rális viszonyokat szemléltető ana­tómiai, topográfiai, vagy akár hisz­­tológiai atlasz párhuzamos haszná­latát. A témakör egészében való tájékozódást és a tankönyvben tör­ténő könnyebb eligazodást szolgálja a részletes tartalomjegyzék és a sok mindenre kiterjedő, 60 oldal ter­jedelmű tárgymutató. Tankönyvek­nél nem általános szokás, éppen ezért kell örömmel üdvözölni, hogy szerzők közel 70 forrásmunkának, túlnyomó többségében a hatvanas­hetvenes években megjelent jeles angol és német nyelvű tankönyvnek és kézikönyvnek, adják meg a pon­tos bibliográfiáját. A címben feltüntetett szerző­i kiadókon kívül a könyv megírásá­ban még a következők vettek részt: Arnold, G., Beier, H. M., Herr­mann M., Kretschmann, H. J., Küh­­nel, W., Rollhauser, H., Winckler, J. és van der Zypen, E. A könyv fejezet beosztása és így a tárgyalásnak nemcsak a sorrend­je, de a rendszere is sok vonatko­zásban eltér az anatómiai tanköny­vek szokványos beosztásától. Az ál­talános rész (1—172 oldal) 7 feje­zetből áll. Ezek a következők: cy­tológia, általános szövettan, álta­lános fejlődéstan, az emberi test szerveződése, a mozgásszervek, a keringési rendszer és az idegrend­szer általános felépítése. A részle­tes rész (175—717 oldal) további 9 fejezetre tagolódik. Ezek beosztá­sa nem rendszeres anatómiai, vagy funkcionális szemlélet alapján, ha­nem kizárólag topográfiai meggon­dolások alapján, testtájékok sze­rint történt. Kezdődik a bőrrel és járulékos szerveivel, ezt követi a külső testfal és a végtagok leírása, majd a fej és nyak, a mellkasi szer­vek, a hasi zsigerek, a medence és medencei szervek, az érzékszervek, végül a központi idegrendszer le­írása következik. A könyv által képviselt szemlé­letnek kétségtelen előnye, hogy a rendszeres anatómia és a táj anató­mia szinte nem képez külön discip­­linát, a hallgató egyszerre és egy­mástól elválaszthatatlanul tanulja meg a két fontos aspektusát az ana­tómiának. Szinte felépítheti magá­nak az egyes testtájékoknak (nagy testüregeknek, végtagoknak stb.) teljes szerkezetét. Ennek azonban, sajnos, az az ára, hogy elvész az egyes szervrendszerek felépítésének belső logikája, és funkcionális ösz­­szefüggései. Így pl. az emésztőrend­szer szétszabdalva a fejen, nya­kon (a 300-as oldalakon), a mell­üregnél (450. oldalon), a hasüreg­nél (470—490. oldalakon), és a me­dencénél (540—550. oldalakon) ke­rül ismertetésre. Ugyanúgy jóval előbb foglalkozik a könyv pl. az agyidegekkel, amikor azok eredeté­ről, a központi idegrendszerről fo­galma sincs még a kezdőnek. Egy könyvismertetésnek nem lehet fel­adata a didaktikai szempontokat pro és contra részleteiben megvi­tatni, vagy a tankönyv leírásainak összes előnyét és hátrányát meg­próbálni elemezni. Megítélésem szerint ez a könyv kitűnő segédeszköz lehet felsőbb éves hallgatóknak, vagy kliniku­soknak anatómiai ismereteik reka­­pitulálásához, vagy egy-egy konkrét morphológiai természetű kérdésben történő gyors tájékozódáshoz, de sok érdekes szempontot találhat­nak a munkában az anatómia ok­tatói előadásaikra, vagy gyakorlat­vezetésre történő alaposabb felké­szülésükben is. Nem vagyok azon­ban meggyőződve arról, hogy az anatómia-szövettan tárgykörével éppen ismerkedő, kezdő orvostan­hallgató nem fog-e időnként nehéz­ségekbe ütközni az egyes, felépíté­sében és funkciójában is logikusan összetartozó szervrendszerek szét­­szabdaltsága miatt. Ha egyszer azonban ezeken a didaktikai nehéz­ségeken úrrá tud lenni a témát ta­nulmányozó kezdő, és tankönyvé­nek struktúráját és szellemét ma­gáévá tudja tenni, biztos, hogy szi­lárd morfológiai alapokat tud sze­rezni további tanulmányaihoz. összefoglalóan, a mű egy kitűnő komplex anatómiai tankönyv. Egy­ben kísérletet is képvisel e munka a modern szemléletű tankönyv írá­sára. Hogy ez a kísérlet mennyire bizonyul eredményesnek, azt csak a jövő fogja tudni eldönteni. Mess Béla dr. Swash, M., Schwartz, M. S.: Neuromuscular Diseases A Practi­cal Approach to Diagnosis and Ma­nagement. Springer, Berlin (Hei­delberg) New York 1981, 316 oldal, 167 kép és ábra. Ára: 110,5 DM. A neuromusculáris betegségek széles skálája gyakran fordul elő nemcsak a neurológiai gyakorlat­ban, hanem egyéb orvosi szakmák praxisában is. E betegségcsoport jelentőségéhez viszonyítva mégis ritkán fordul elő, hogy a patholó­­giai, élettani és kórélettani jelensé­gek és a klinikai tünetek együtte­sen kerüljenek értékelésre. A munka célja ilyen együttes tárgya­lás, kiegészítve még a laboratóriu­mi vizsgálati lehetőségekkel és a therápiával. A munka két nagy részre oszlik: Az általános rész (4 fejezet) után rövid betegségbeosz­tás, majd a részletes rész (15 feje­zet) következik, a betegségek tár­gyalásával. A fizikális klinikai vizsgálat alapos jellegét semmilyen egyéb vizsgálat nem pótolja, hang­súlyozzák a szerzők. A normális izom EMG- és histológiai képe, valamint az ép ideg és motoros véglemez ábrázolása páratlanul szép, áttekinthető képeken követ­hető, majd a különböző eredetű, jellegű és súlyosságú károsodások hasonlíthatók az ép EMG-lelethez, és histológiai, histokémiai ábrák­hoz. Az általános részt az ideg­­izom kompenzációs mechanizmu­sainak tárgyalása egészíti ki (rege­neratio, peripheriás sprouting, hy­pertrophia, rosthasadás). A kom­penzációs lehetőségek krónikus izombetegségekben részben bizto­sítják a funkciót viszonylag hosszú időn át. A részletes második rész első nagy fejezete a mellsőszarvi motoros sejtek betegségeit tárgyal­ja, így a spinalis izomatrophia in­fantilis (Werding—Hofmann), in­­termediális, juvenilis-benignus (Kugelberg—Welander) és felnőtt­kori formáit. Motor neuron beteg­ség cím alatt összevonva ismerteti a progressiv izomatrophiát, a prog­ressiv bulbaris paralysist és az amyotrophiás laterasclerosist. E közös tárgyalás alapja az, hogy mindhárom motoros betegségben az egész motoros rendszer beteg a motoros kéregtől kezdve az agy­törzsön át a spinalis mellsőszarvi sejtig. Ez az összevonás nem lát­szik egészen indokoltnak, és nem is általánosan elfogadott. Ugyaner­re mutat rá Kurtzke a Brit. Med. J. egyik editorialjében 234, 141— 142, 1982), hangsúlyozván, hogy a fogalmak tisztázását nem az össze­vonás, hanem a diszkrimináció se­gíti inkább. Az egyéb mellsőszarvi betegségek között a poliomyelitis, syringomyelia, és ritkán a herpes zoster és a Creutzfeld-Jacob be­tegség szerepel. Részletes fejezet foglalkozik a peripheriás neuropathiákkal. A mononeuropathiák oka a trauma, compressio, becsípődés (közel 40 alagút-syndromát ismertetnek); utóbbi a peripheriás idegen és az 1953

Next